• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM unieważniła przetarg na wycinkę drzew wzdłuż torów

Krzysztof Koprowski
9 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kolejarze planowali wyciąć 284 drzewa w Gdańsku, 294 w Sopocie oraz 520 w Gdyni. Kolejarze planowali wyciąć 284 drzewa w Gdańsku, 294 w Sopocie oraz 520 w Gdyni.

SKM wycofała się z przetargu na wycinkę ok. 1,1 tys. drzew wzdłuż swojego szlaku w Trójmieście. Nie oznacza to jednak, że nie znikną żadne drzewa - kolejarze zweryfikują lokalizację drzew w oparciu o nowe rozporządzenie ministra infrastruktury, zaś wzdłuż torów pojawić się mogą żywopłoty. Jednocześnie Sopot wnioskuje o zmianę przepisów dotyczących zieleni przytorowej na terenach miejskich.



Jak oceniasz decyzję kolejarzy o unieważnieniu przetargu?

Przypomnijmy: o planach kolejarzy jako pierwsi napisaliśmy 21 października. Po naszym artykule sprzeciw wobec planów kolejarzy wyrazili samorządowcy, m.in. radni Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska, prezydent miasta Sopotu Jacek Karnowski oraz radny Sopotu Wojciech Fułek.

Kolejarze po pierwszych naszych pytaniach postanowili przesunąć termin otwarcia ofert i realizacji prac z połowy grudnia na 30 marca 2020 r. W kolejnych dniach dokonali kolejnej modyfikacji, która miała pozwolić na rezygnację z wycinki wskazanych drzew mimo uwzględnienia ich w zestawieniu dla potencjalnego wykonawcy.

Przetarg na wycinkę unieważniony ze względu na nowe przepisy



Ostatecznie w czwartek, 7 listopada, całkowicie unieważnili przetarg. Jak tłumaczą, ma to związek ze zmianą rozporządzenia ministra infrastruktury, które pozwala na pozostawienie drzew w odległości sześciu metrów od torów na obszarach niezalesionych, podczas gdy dotychczas ta odległości wynosiła 15 metrów.

- Powyższa zmiana wymaga od PKP SKM ponownej analizy i aktualizacji dokumentacji przetargowej, ponieważ w świetle przytoczonych przepisów należy wyłączyć część drzewostanu podlegającego pierwotnie wycince z zakresu przetargu - napisali w uzasadnieniu dla unieważnienia przetargu władze kolejowej spółki.
Kolejarze ponadto zwracają uwagę, że będą potrzebne nowe zgody na wycinkę drzew - w oparciu o znowelizowane rozporządzenie, co może oznaczać, że Szybka Kolej Miejska nie będzie w stanie zagwarantować potencjalnemu wykonawcy przekazania niezbędnych zgód na realizację prac w terminie przewidzianym w przetargu.

Rozkład jazdy pociągów SKM w Trójmieście


Zdaniem kolejarzy: żywopłoty lepsze od drzew



- Wycofamy dotychczasowe wnioski o wycinkę i sprawdzimy ponownie, które drzewa, zgodnie z nowymi przepisami, trzeba wyciąć, a które będzie można pozostawić. Dopiero wtedy ponownie złożymy wnioski do odpowiednich samorządów. Podtrzymujemy naszą deklarację, że żadne drzewo nie zostanie wycięte bez zezwolenia i że wspólnie z samorządami zagospodarujemy zieleń na terenach przykolejowych. Preferowanym przez nas rozwiązaniem będą żywopłoty - są estetyczne, lepiej niż drzewa izolują od pyłu i hałasu - poinformowali kolejarze w piątek na swoim oficjalnym profilu na Facebooku.

Sopot chce kolejnej nowelizacji rozporządzenia



Sopot postanowił jednak pójść o krok dalej i będzie domagał się kolejnej zmiany rozporządzenia ministra infrastruktury, aby uwzględnić w nim inne podejście do terenów zurbanizowanych.

- Ruch kolejowy, z którym związane są takie uciążliwości, jak hałas, zapylenie czy wpływ na krajobraz przestrzeni miejskiej, winien być ograniczony i przestrzennie odizolowany w miejscach, gdzie sąsiaduje bezpośrednio z tkanką centrów miast. Dlatego regulacje prawne powinny wprost przewidywać odmienne regulacje (odstępstwa) dla przypadków przejazdu kolei przez centra miast - argumentuje w piśmie do ministra, Andrzeja Adamczyka, prezydent Sopotu Jacek Karnowski.
Prezydent Sopotu zwraca przy tym uwagę także na fakt, że kurort jest objęty obszarowym wpisem do rejestru zabytków, zaś tory kolejowe są elementem "korytarza ekologicznego", stanowiącego trwały element układu urbanistyczno-krajobrazowego.

Miejsca

Opinie (98) ponad 10 zablokowanych

  • Gdzie ten Park Krajobrazowy co do tej pory???

    • 3 2

  • wszelkie zabudowania dawne kolejowe powinny zostać odrestaurowane bo to perełki dawnych lat, takich zabytkow juz nie wybudujecie, bo teraz modern to sam beton. wszystko zabetonowane gdzie sie nie popatrzy, paskudne ekrany, chociaz juz niektore sie zakrzewia więc fajnie wyglądaja, nie chcemy patrzec na bohomazy "rodzimych wandali". Chcemy drzew krzewów i zieleni wszędzie. W lato upał jest niemiłosieny na ulicach nie ma sie gdzie schronić, zabudowane wsystko powietrze sie nie przemieszcza

    • 13 1

  • stop dewastacji

    stop wyrębowi w Trojmiejskim Parku Krajobrazowym przy ulicy Kujawskiej na okońsu w okolicy kościoła i domu zakonnic. Coraz wieksza wycinka lasu, czy to legalne? Czy nie dośc zabudowy sopotu ???? I to niby ma byc uzdrowisko, pełno czadu, pala w lesie w domkach nie wiadomo czym, gdzie ekolodzy????? gdzie ci ani ani co zbieraja na dworcu pieniadze na pandę?????

    • 12 2

  • Smiechu warte

    Halas niweluje sie ekranami, a nie drzewami czy zywoplotem :) w ktorym wieku my zyjemy:) i tego brakuje przede wszystkim w sopocie kamiennym potoku!

    • 2 8

  • Biało zielony

    Ludzie trzeba myśleć drzewo rośnie naprawdę wiele lat a wybprzychodzicie i leka ręka wycinamy to was trzeba wyciąć

    • 5 3

  • gdynia stocznia (1)

    Zobaczcie jak wygląda teren na odcinku Gdynia Stocznia do estakady jadąc ul. Wiśniewskiego. Teren gdzie jest totalna masakra środowiska przy torach gdzie nie ma trakcji elektrycznej. PKP przetacza wagony lokomotywami spalinowym. Obszar Gdyni gdzie natężenie ruchu jest ogromne, korki, spaliny a wszystkie drzewa zostały wycięte. Spaliny nigdzie nie będą zatrzymane przez liście drzew(pomijając zimę oczywiście). Wszystko będziemy wdychac bo będzie szło do miasta. Głupi przepis wycinki wszystkich drzew w odległości 15m od torów.

    • 7 2

    • Kogo to obchodzi

      masz ładny widok na zatokę przynajmniej

      • 0 1

  • zamiast nowych linii skm będziemy mieli małpi gaj wzdłuż torów. Mądre.

    • 2 3

  • Wyciąć wszystko.

    Paskudne zarośla na całej trasie przy torach. Betonowe rozwalone płoty i jakieś patyki. Każdy przejazd był przygnębiający wizualnie.

    • 2 3

  • W Gdyni wycieli

    • 2 1

  • Uuu, przykra sprawa

    Ktoś chciał narąbać drewna przed zmianą rozporządzenia, a tu sprawa się rypła.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane