• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Saperzy zburzyli 35-metrowy komin. Zrobili miejsce Drodze Zielonej

Maciej Naskręt, Jakub Gilewicz
8 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Wystarczyło 6,5 kg materiału wybuchowego, by zrównać z ziemią 35-metrowy komin nad dawną parowozownią przy ul. Kochanowskiego.



Ergodyn 22 E. Materiał wybuchowy, którym zburzono komin dawnej parowozowni. Ergodyn 22 E. Materiał wybuchowy, którym zburzono komin dawnej parowozowni.
Do końca 2012 r. w miejsce parowozowni pojawi się Droga Zielona i pętla autobusowa. Do końca 2012 r. w miejsce parowozowni pojawi się Droga Zielona i pętla autobusowa.
W sobotnie południe zburzony został pierwszy z dwóch kominów dawnej parowozowni przy ul. Kochanowskiego zobacz na mapie Gdańska. W ciągu kilku sekund potężny - 35-metrowy - komin zamienił się w stertę gruzu.

Zanim do tego doszło materiał wybuchowy osadzono w ścianie zewnętrznej komina oraz w kominie wewnętrznym w otworach strzałowych na wysokości od 0,4 m do 2 m od podstawy komina. W sumie wykonano 90 otworów o średnicy 36 mm każdy.

Obiekt udało się zburzyć według założeń saperów. Komin po detonacji, przewrócił się w kierunku stadionu w Letnicy, łamiąc się w pół.

Do detonacji użyto 6,5 kg materiału wybuchowego, fachowo nazywanego Ergodynem 22 E. Jest on bardzo często wykorzystywany w górnictwie podziemnym i odkrywkowym, jako materiał przeznaczony do kruszenia skał.

W wyniku wyburzenia komina nie ucierpiała, położona w sąsiedztwie komina, wieża ciśnień.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (125) 10 zablokowanych

  • nasi eksperci

    nasi eksperci, inżynierowie nawet nie potrafili obliczyć jak daleko płot ma stać :) bum! i po płocie :D

    • 7 1

  • Ergodyn wystrzałowy...

    film dobry, eksplozja nie do końca kontrolowana, tekst - w konwencji niewypału. Użyto, osadzono, wykonano... Formy bezosobowe nie sprawdzają się w służbie dziennikarskiej :-)

    • 2 0

  • nawet komina nie potrafia fachowo zburzyć

    poleciał jak długi, ale filozofia. Szkoda słów.

    • 3 4

  • to jest urwa skandal !

    tyle lat go w czynie społecznym budowaliśmy, a oni go w 10sekund roz...i, za komuny to był porządek !a nie teraz taki burdel...

    • 5 2

  • zło

    Czemu piszecie ze coś było!!! ja bym wolał pojechać i zobaczyć...piszcie że coś będzie to tez jest warte uwagi...

    • 3 0

  • Wyburzmy starówkę

    Proponuję zburzyć całą starówkę, i zabytki Oliwy i Wrzeszcza, miejsce to nie potrzebnie zajmuje, a moglibyśmy mieć piękne drogi, wieżowce galerie.Póki co dobrze nam idzie, rzeźnia, zajezdnia w Oliwie, fabryka opakowań.Stoi stadion pośrodku niczego, ale droga musi się przebić oczywiście przez parowozownie. Tym bardziej, że obok leci już jedna droga, której o dziwo, nie dało się poszerzyć czy wyremontować, przebudować.Tak samo jak współczesna technologia postępu, której ustępują zabytki, nie pozwala na przeniesienie zabytku, jeśli już naprawdę nie można załatwić tego inaczej

    • 5 5

  • Użyteczność (1)

    Ja się pytam, kto z tej drogi będzie korzystać? Chordy pijanych kibiców w 2012 roku? A potem? Może jeszcze trochę mniejsze widowisko i co? Na to idą nasze pieniądze? Tunele pod Martwą Wisłą? Za setki milionów? Z których nikt nie będzie korzystać? Kto tamtędy jeździ? 1000 osób dziennie? To trochę mało

    • 1 5

    • "kto tamtędy jeździ?"

      Obecnie nikt nie jeździ bo niema jak. Jedynym sposobem żeby przedostać się na druga stronę rzeki jest malutki, zapchany prom albo jazda przez całe miasto i korkowanie centrum. Tunel połączy bezpośrednio prawobrzeżne tereny przemysłowe (miejsca pracy) z dolnym tarasem (miejsca zamieszkania), lewobrzeżne tereny przemysłowe i dolny taras z wylotem na Warszawę... Te relacje generują znacznie większy ruch niż 1000 aut dziennie.

      • 1 0

  • amatorzy (3)

    Nie sposob wyburzyc budwole rzucajac ja na dany bok.. cały Myk w ym zeby budowla runeła w dół -złozyla sie jak harmonijka.!

    • 1 1

    • no wlasnie...

      wieze w NY nie przewrócily sié na bok....

      • 0 0

    • Spec od siedmiu boleści...

      Jak się ma dosć tereu to najłatwiel położyć na bok. Jak jest ciasno to trzeba skłądać na jedną kupkę. Położyć w konkretnym kierunu to też nie lada sztuka.

      • 0 0

    • A jakie to ma znaczenie, skoro wokół pełno miejsca?

      • 0 0

  • hehe daliscie sie nabrac na ten fotomontaz bo ten komin tam stoji caly czas (1)

    • 0 0

    • a na półce....

      STOI słownik ortograficzny!

      • 0 0

  • było, było, była piękna lokomotywownia z obrotnicą, "ale to już było" ze sławnej piosenki, przed zmianami nie uciekniemy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane