- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (298 opinii)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (238 opinii)
- 3 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (101 opinii)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (186 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (53 opinie)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (244 opinie)
Sopot porządkuje reklamy bez kar finansowych. Do czasu
porównać
Sopot pokazuje pierwsze efekty uchwały krajobrazowej, dzięki której udało się usunąć banery wielkoformatowe z zabytkowych kamienic. Na celowniku urzędników będą wkrótce billboardy oraz mniejsze płachty reklamowe. Na razie właściciele nieruchomości i nośników reklamowych wolą współpracować z urzędnikami, niż narażać się na wysokie kary finansowe.
Kto nie dostosuje się do jej zapisów, musi liczyć się z karami finansowymi. Przykładowo, nośnik reklamowy o powierzchni 100 m kw. niezgodny z uchwałą oznacza karę w wysokości 1 tys. zł dziennie.
Co ważne, kara wymierzana jest właścicielowi nieruchomości (bez potrzeby ustalania właściciela nośnika reklamowego) i jest ona naliczana od momentu wszczęcia postępowania przez urzędników.
Dobra współpraca przy usuwaniu reklam
- Dotychczas wysłaliśmy ok. 200 pism do agencji reklamowych, wspólnot i przedsiębiorców, informując o przyjęciu uchwały krajobrazowej, okresie dostosowawczym i oczekiwanych przez nas zmianach. Od lipca prowadziliśmy wstępne postępowania wobec 20 podmiotów, które ostatecznie usunęły reklamy - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Dotychczasowa dobra współpraca zaowocowała brakiem potrzeby wymierzania kar finansowych. Jeżeli jednak w przyszłości będzie taka potrzeba, to z takiej możliwości skorzystamy.
- Prowadzone przez nas postępowania polegały na uzyskaniu informacji od właściciela nieruchomości, kto jest właścicielem nośnika reklamowego. Następnym krokiem było poinformowanie przez nas właściciela nośnika o tym, że jest on niezgodny z uchwałą. Perspektywa wymierzenia kary sprawiała jednak, że postępowanie już na tym etapie kończyło się sukcesem, czyli demontażem reklamy. Właściciele nieruchomości często też sami wymuszali na właścicielach nośników ich usunięcie - dodaje Monika Kłobucka z Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Sopotu.
Czworo urzędników zaangażowanych w weryfikację reklam
Obecnie tematem uchwały krajobrazowej, w tym przestrzegania jej zapisów, zajmują się cztery osoby: dwie z Biura Konserwatora Zabytków oraz dwie we wspomnianym Wydziale Urbanistyki i Architektury.
Należy przy tym podkreślić, że nie jest to ich jedyne zadanie, lecz jeden z zakresów służbowych obowiązków. Jak przekonują włodarze, takie rozwiązanie podziału pracy jest wystarczające, by zapanować nad jakością przestrzeni publicznej Sopotu.
- Warto pamiętać, że niemal cały obszar Sopotu od 1979 r. jest także wpisany do rejestru zabytków. To oznacza, że każdorazowy montaż reklamy wymaga pozwolenia konserwatorskiego. Uchwała krajobrazowa jest w tym przypadku dodatkowym narzędziem - zwraca uwagę Małgorzata Całka z Biura Konserwatora Zabytków.
Czytaj też:
Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu
Wkrótce akcja wymierzona w inne nośniki reklamowe
Kolejnym etapem po weryfikacji i usunięciu banerów wielkoformatowych z kamienic będą działania zmierzające do usunięcia niezgodnych z uchwałą billboardów oraz mniejszych banerów, często wieszanych na płotach czy elewacjach. Urzędnicy chcą także dążyć do ograniczenia tzw. wyklejek w witrynach.
- Wspólnoty mieszkaniowe, które dostosowały się do uchwały krajobrazowej, mogą ubiegać się o dofinansowanie remontów elewacji zabytkowych kamienic. W budżecie przewidziano na ten cel ok. 1 mln zł - dodaje Skwierawski.
Regulacja szyldów do czerwca 2020 r., ogrodzeń do 2022 r.
Sopocka uchwała krajobrazowa przewiduje ok. 40 typów różnych nośników reklamowych, które są dopuszczone w odpowiednich obszarach miasta. Ich opis znaleźć można zarówno w treści uchwały, jak i przewodniku wydanym przez miasto.
Uchwała przyjęta przez Sopot obejmuje regulacją również szyldy informujące o prowadzonej działalności (czyli np. nazwa zakładu umieszczana nad wejściem lub sieci handlowej) oraz sytuowanie ogrodzeń. W przypadku szyldów okres dostosowawczy upływa 7 czerwca 2020 r., zaś ogrodzeń - 7 czerwca 2022 r.
Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Opinie (88) 9 zablokowanych
-
2019-09-12 22:42
W Gdyni za aprobata UM wynajeta firma zbirow
strzelala w nocy na dzielnicy W. Kack do dzikow 10 m od zabudowan , po interwencji kolesie uciekali az do tesco , wice gludz twierdzi ze to zgodne z jego prawem
- 0 0
-
2019-09-12 12:06
ten budynek LIDLa bez reklam wyglada ohydnie (2)
z reklamami byl duzo bardziej estetyczny
- 17 18
-
2019-09-12 22:14
Z reklamami wyglądał jak ich wielka gazetka reklamowa. Szkoda, że nie można zainstalować adblocka na miasta.
- 1 0
-
2019-09-12 12:18
Ty bez makijażu też piękny nie jestes
- 4 5
-
2019-09-12 16:29
To jest ,,dobra zmiana (1)
Wywalają reklamy ( wreszcie ), sadza drzewa ( np na całej niepodległości) coraz bardziej dbają o parki, zieleńce a ludzie i tak jak to polscy hejtują. Mieszkając w Polsce i często przebywając w innych krajach dochodzę do smutnego wniosku, ze największym problemem mojej ojczyzny są jej obywatele.. ;(
- 1 1
-
2019-09-12 22:11
nie przesadzaj
w inych krajach takze jest zazdrosc i darmowy hejt.
- 1 0
-
2019-09-12 12:58
Z menelami niech porządek zrobią (2)
Nastawiali im ławek do leżenia między tunelami na monciaku, potem darmowa zupka pod kościołem Jerzego albo w Caritasie.
- 11 0
-
2019-09-12 21:38
Bo to są
Takie nasze foczki. Menelfoczki. Smierdza i leżą.
- 1 0
-
2019-09-12 15:41
Prawa! Menelostwa w Sopocie są TŁUMY! jescze ich karmią to zjeżdżają się kolejni :((
- 2 0
-
2019-09-12 12:52
Akurat budynek Lidla wygląda (2)
teraz dużo gorzej niż z reklamami.
- 17 12
-
2019-09-12 15:03
gorzej to ty wygladasz teraz (1)
- 0 4
-
2019-09-12 20:54
Skąd wiesz skoro nawet
się nie znamy?
- 1 0
-
2019-09-12 16:38
Prawo powinno dotyczyć wszystkich
Wszystkie banery,plakaty,flagi wyborcze jednym słowem śmieci powinny zniknąć z przestrzeni miejskiej
A co mamy właśnie widać bo zaczyna się ten cyrk i dewastacja
Mowa tu wizerunku jak i to że pozostają różnego rodzaju resztki i zniszczenia po wyborach
Resztki drutów, opasek, taśm, klejów i zniszczonej powłoki przez ocieranie elementów targanych przez wiatr- 6 0
-
2019-09-12 16:15
Co z tego, że zdjeli reklamy z Lidla na Al Niepodległości, jeśli te szkielety sdo ich zamontowania zostały, teraz jest jeszcze gorzej.
- 1 1
-
2019-09-12 15:51
Opinia wyróżniona
To moze wzięli by się w pierwszej kolejnosci za wyklejających kartki "wolne pokoje" (1)
Te niejednokrotnie piękne reklamy wielkoformatowe w zasadzie nikomu nie szkodzą...
ale największa ujmą wizerunku miasta są Reklamy tzw "wolnych pokoi" które Dziadostwo wykleja na słupach, hydrantach, rynnach a nade wszytkim na Legalnych słupach reklamowych... czy nawet reklamach Eko-parkingu :((
NIKT z tym nic nie robi! A przecież wyłapać to dziadostwo to kwestia zadzwnonić i umówić się na spotkanie w sprawie pokoju i karać! karać! karać!
Dla odpowiedzialnych Służb to hańba dopuścić by zaledwie Kilka osób wręcz terroryzowało prestrzeń publiczną całego miasta reklamując swoją nielegalną działalność gospodarczą (bo tacy ani ZUS-u ani podatków nie płacą).
Sopockim "Królem" wyklejania ulotek "Wolne pokoje" jest facet od tej reklamy naprzeciwko Grodziska co już wychodzi z nią z goródka na ulicę. Nikt mu nic nie zrobi!- 18 9
-
2019-09-12 16:05
I tu miasto może popisać się ustawiajac kilka slupów do takich ogłoszeń.
- 2 0
-
2019-09-12 11:10
Sopot to chyba najbardziej przereklamowane miasto w Polsce (3)
- 46 38
-
2019-09-12 15:45
gdynia bardziej
- 2 3
-
2019-09-12 13:37
na bank jesteś z Gdyni
- 6 7
-
2019-09-12 11:26
Daleko mu do Zakopanego
- 12 2
-
2019-09-12 11:12
Sopot to syf - turystów nawet jest o wiele mniej niż w poprzednich latach (4)
kluby gorsze pustki w lato. Sopot się kończy. To nie ten Sopot jak 5-6 lat temu gdzie w czwartki poniedziałki w lato były tłumy - w tym roku Monte Casiono świeciło pustkami w Sopocie
- 23 33
-
2019-09-12 15:39
Prawdę Waśc Piszesz ale w sumie to dobrze!
Rzeczywiśćie w porównianiu z innymi latami to były pustki... i to dobrze!
ZLE że nazjeżzało się buractwa co zakłócali siszę nocną...
Normalni luzie do sopotu już nie jeżdżą - Buractow dalej ciągnie
to efekt wynajmu apartamentów bez kontroli właścicieli :((- 7 0
-
2019-09-12 14:33
brednie
wypisujesz .
- 3 2
-
2019-09-12 12:17
Bredzisz jak troll.
Pozdrów jaroslawa
- 8 7
-
2019-09-12 11:26
Jo jo jo
Sopot się kończy już od 20 lat
- 12 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.