- 1 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (257 opinii)
- 2 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (78 opinii)
- 3 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (84 opinie)
- 4 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (401 opinii)
- 5 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (107 opinii)
- 6 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (224 opinie)
Sopot porządkuje reklamy bez kar finansowych. Do czasu
porównać
Sopot pokazuje pierwsze efekty uchwały krajobrazowej, dzięki której udało się usunąć banery wielkoformatowe z zabytkowych kamienic. Na celowniku urzędników będą wkrótce billboardy oraz mniejsze płachty reklamowe. Na razie właściciele nieruchomości i nośników reklamowych wolą współpracować z urzędnikami, niż narażać się na wysokie kary finansowe.
Kto nie dostosuje się do jej zapisów, musi liczyć się z karami finansowymi. Przykładowo, nośnik reklamowy o powierzchni 100 m kw. niezgodny z uchwałą oznacza karę w wysokości 1 tys. zł dziennie.
Co ważne, kara wymierzana jest właścicielowi nieruchomości (bez potrzeby ustalania właściciela nośnika reklamowego) i jest ona naliczana od momentu wszczęcia postępowania przez urzędników.
Dobra współpraca przy usuwaniu reklam
- Dotychczas wysłaliśmy ok. 200 pism do agencji reklamowych, wspólnot i przedsiębiorców, informując o przyjęciu uchwały krajobrazowej, okresie dostosowawczym i oczekiwanych przez nas zmianach. Od lipca prowadziliśmy wstępne postępowania wobec 20 podmiotów, które ostatecznie usunęły reklamy - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Dotychczasowa dobra współpraca zaowocowała brakiem potrzeby wymierzania kar finansowych. Jeżeli jednak w przyszłości będzie taka potrzeba, to z takiej możliwości skorzystamy.
- Prowadzone przez nas postępowania polegały na uzyskaniu informacji od właściciela nieruchomości, kto jest właścicielem nośnika reklamowego. Następnym krokiem było poinformowanie przez nas właściciela nośnika o tym, że jest on niezgodny z uchwałą. Perspektywa wymierzenia kary sprawiała jednak, że postępowanie już na tym etapie kończyło się sukcesem, czyli demontażem reklamy. Właściciele nieruchomości często też sami wymuszali na właścicielach nośników ich usunięcie - dodaje Monika Kłobucka z Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Sopotu.
Czworo urzędników zaangażowanych w weryfikację reklam
Obecnie tematem uchwały krajobrazowej, w tym przestrzegania jej zapisów, zajmują się cztery osoby: dwie z Biura Konserwatora Zabytków oraz dwie we wspomnianym Wydziale Urbanistyki i Architektury.
Należy przy tym podkreślić, że nie jest to ich jedyne zadanie, lecz jeden z zakresów służbowych obowiązków. Jak przekonują włodarze, takie rozwiązanie podziału pracy jest wystarczające, by zapanować nad jakością przestrzeni publicznej Sopotu.
- Warto pamiętać, że niemal cały obszar Sopotu od 1979 r. jest także wpisany do rejestru zabytków. To oznacza, że każdorazowy montaż reklamy wymaga pozwolenia konserwatorskiego. Uchwała krajobrazowa jest w tym przypadku dodatkowym narzędziem - zwraca uwagę Małgorzata Całka z Biura Konserwatora Zabytków.
Czytaj też:
Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu
Wkrótce akcja wymierzona w inne nośniki reklamowe
Kolejnym etapem po weryfikacji i usunięciu banerów wielkoformatowych z kamienic będą działania zmierzające do usunięcia niezgodnych z uchwałą billboardów oraz mniejszych banerów, często wieszanych na płotach czy elewacjach. Urzędnicy chcą także dążyć do ograniczenia tzw. wyklejek w witrynach.
- Wspólnoty mieszkaniowe, które dostosowały się do uchwały krajobrazowej, mogą ubiegać się o dofinansowanie remontów elewacji zabytkowych kamienic. W budżecie przewidziano na ten cel ok. 1 mln zł - dodaje Skwierawski.
Regulacja szyldów do czerwca 2020 r., ogrodzeń do 2022 r.
Sopocka uchwała krajobrazowa przewiduje ok. 40 typów różnych nośników reklamowych, które są dopuszczone w odpowiednich obszarach miasta. Ich opis znaleźć można zarówno w treści uchwały, jak i przewodniku wydanym przez miasto.
Uchwała przyjęta przez Sopot obejmuje regulacją również szyldy informujące o prowadzonej działalności (czyli np. nazwa zakładu umieszczana nad wejściem lub sieci handlowej) oraz sytuowanie ogrodzeń. W przypadku szyldów okres dostosowawczy upływa 7 czerwca 2020 r., zaś ogrodzeń - 7 czerwca 2022 r.
Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Opinie (88) 9 zablokowanych
-
2019-09-12 15:26
To nie reklamy na Lidlu są problemem
a np.obwieszone płoty
- 7 0
-
2019-09-12 11:25
Opinia wyróżniona
Nareszcie. Krótko i na temat (4)
Teraz jeszcze zabrać się za parkowanie. Mandaty dla właścicieli pojazdu za łamanie przepisów. Bez ustalania sprawcy. Niech właściciel się martwi komu pożycza auto
- 81 5
-
2019-09-12 12:44
Problem (2)
Auta korporacji wynajmujących je, parkowanie są w Trójmieście gdzie popadnie, podobna sytuacja dotyczy hulajnóg. Często są to miejsca utrudniające ruch. Jest to istotny, miejski problem.
- 5 2
-
2019-09-12 14:48
(1)
Nie będzie reklam, nie będzie aut, nie będzie hulajnóg - nie będzie niczego. Republika Kononowicza nadchodzi, idiokracja rozkwita.
- 1 8
-
2019-09-12 15:21
Mózg
Faktycznie, tylko idioci pozostawiają wynajęte auta i hulajnogi gdzie popadnie. Gdyby funkcjonował u nich mózg, nie byłoby problemu. Kokonowicz nie ma tu nic do gadania.
- 4 1
-
2019-09-12 13:13
ciekawe czy znikną też szmaty reklamowe pewnego pana z siłowni, co w wolnym czasie naprawia telewizory
- 5 0
-
2019-09-12 15:20
A teraz....
A teraz pora na regulację najmu krótkoterminowego ktory z Sopotu zrobił imprezownię
- 7 2
-
2019-09-12 11:07
Przecież tego tak dużo że i tak nie czyta. Po co w ogóle wieszają ? Wiedzą jacy są głupi ? (2)
- 84 2
-
2019-09-12 12:47
Nie musisz czytać. Wystarczy że regularnie spogladasz (1)
a przy półce w sklepie nieświadomie wybierzesz produkt z billbordu a nie inny.
- 6 2
-
2019-09-12 14:35
jak ktos ma pestke zamiast mozgu to moze i tak
natomiast swiadomy konsument wybierze lepszy produkt
- 7 3
-
2019-09-12 12:46
Polskie miasta są najbrzydsze w Europie (2)
... Przez te ochydne reklamy
- 15 3
-
2019-09-12 14:34
nie tylko
przez reklamy ,ochydne zaniedbane elewacje ,pomazane ściany.
- 3 1
-
2019-09-12 14:18
ohydne
o h y d n e
- 2 1
-
2019-09-12 11:12
Sopot/ (3)
Mało interesujące i tak omijam tę wioskę dla turystów
- 15 28
-
2019-09-12 14:32
no i super
mi to pasuje .Ktoś jeszce nie bedzie przyjeżdzał do Sopotu?Może ceny spadną .
- 5 0
-
2019-09-12 12:15
Białystok lepiej ci służy trollu (1)
- 7 3
-
2019-09-12 13:53
Trolle to chyba w Inowrocławiu
- 2 3
-
2019-09-12 11:26
Fajnie...a kiedy Sopot zrobi porządek z imprezami na Monciaku? (3)
po 21 strach wyjść na ulice....:(
- 29 13
-
2019-09-12 14:18
Nigdy !
.... bo z tago leci kaska.
- 2 1
-
2019-09-12 12:18
Wy na zakrystii ciągle to samo? (1)
A kiedy zero do dymisji?
- 8 6
-
2019-09-12 12:47
Żałosne.
- 5 8
-
2019-09-12 11:05
To jest oznaka cywilizacji (1)
i powolnego odchodzenia ze wschodu. Bardzo mnie to cieszy, reklamy czy to na płotach, czy w radiu, czy w internecie to rak współczesności.
- 132 4
-
2019-09-12 13:54
Super
Jeszcze tylko Gdańsk i będzie pięknie
- 6 0
-
2019-09-12 13:14
Może nieroby w Gdyni wezmą się w końcu do roboty bo jak na razie efekty zerowe
- 7 0
-
2019-09-12 12:38
Brawo!!!!kiedy kolej na dzialania w gdansku??. (1)
- 9 0
-
2019-09-12 12:43
Kacper nie pozwoli, bo nie zawiesi plakatów wyborczych
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.