• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • plus w tle

    CO ma znaczyć plus w tle na zdjęciu Chyba poparcie .....na szkło.

    • 2 0

  • nareszcie ktoś się czegoś nawciągał i stworzył zaje$iste projekty

    • 4 1

  • Szukajmy pozytywów (1)

    Może dzięki tym opóźnieniom ktoś w magistracie i urzędzie marszałkowskim pójdzie po rozum do głowy w sprawie połączenia Ronda Spadochroniarzy z końcem ulicy Nowatorów na skraju Banina. Brak takiego połączenia to horrendalne marnotrawstwo potencjału Trasy Słowackiego.

    • 5 0

    • oni właśnie poszli po ten rozum do głowy, ale jeszcze nie wrócili ;)))

      a ci co już wrócili to nie dostali ;)

      • 1 0

  • i podwójnie będziemy bulić za wymianę taboru spalinowego na elektryczny, albo do końca świata będzie jexdził trujący spalinowy (2)

    "A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego....

    ...- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki."

    • 7 2

    • (1)

      To się sprzeda spalinowozy gdzie indziej. Nie bój, nie bój, niezelektryfikowanych linii kolejowych szybko w Polsce nie zabraknie.

      • 1 0

      • to nie czasy PRLu, gdzie kupowałeś malucha i po 5 latach sprzedwazłeś z niezłym zyskiem

        sprzedajesz stare - tracisz

        • 0 1

  • ZASTOPOWAĆ TĄ INWESTYCJE W OBECNEJ SPALINOWEJ WERSJI !!! (2)

    w czasie konsultacji z mieszkańcami przedstawiano opcję z taborem elektrycznym.
    zmiana na spalinowe unieważnia konsultacje społeczne.
    ŻĄDAMY ELEKTRYCZNYCH POJAZDÓW w obrębie Parku Krajobrazowego, a nie spalinowych trucicieli !!! wystarczą samochody !!!
    ZASTOPOWAĆ TĄ INWESTYCJE W OBECNEJ SPALINOWEJ WERSJI !!!

    • 5 5

    • (1)

      Jasne, lepiej 50 samochodów, niż 1 szynobus!

      • 0 1

      • Gdańszczanin -porównaj silniki tych pojazdów

        • 0 1

  • wszystko na papierze w swerze marzeń (1)

    a kaska leci
    ciekawe ile już kasy poszło na te marzenia?

    przecież każda kreska, każde opracowanie to tysiace zł. pomnożyć to przez lata tych bajkowych opowieści

    • 10 0

    • bo przecież każdy wie, że wielkie pieniądze robi się na wielkich słomianych inwestycjach

      • 1 0

  • nieścisłości w artykule (1)

    W czwartek wojewoda podpisze decyzję lokalizacji celu publicznego dla tej inwestycji czy wyda zgodę na budowę ???? Bo to dwie zupełnie rożne decyzje.Zgodę na budowę stanowi decyzja o pozwoleniu na budowę. A od wydania decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę to jeszcze dłuuuuga droga, usłana wieloma formalnymi problemami. Autorowi artykułu radzę sprawdzić o którą decyzję tak naprawdę chodzi. Bo jeśli jest to decyzja o pozwoleniu na budowę to super i teraz będzie mogła się rozpocząć właściwa realizacja inwestycji.

    • 11 0

    • na pewno nie chodzi o pozwolenie na budowę bo....nie ma jeszcze dokumentacji, moim zdaniem żadna kolej nie powstanie

      • 1 0

  • zenada

    trasa kolejki prowadzi przez peryferyjne, slabo zamieszkale osiedla. mieszkancy karczemek ani kokoszek nie skorzystaja, bo przystanek bedzie na wiszacych ogrodach.pociagi beda swiecily pustkami

    • 8 0

  • dlaczego perony PKM nie są zadaszone ? (3)

    czy projektanci nie znają polskiej pogody gdy zimą jest śnieg, wiosną, jesienią zimne deszcze a pociąg jeździ w kratkę i stać trzeba nie wiadomo jak długo ???? Kiedy wreszcie przestaniemy dziadować i postawimy infrastrukturę która będzie komfortowa w minimalnym choć stopniu ?
    Bo jak nie to ja pieprzę i biorę złotówę - i jadę z lotniska bez dziadowania do domu.

    • 3 0

    • 2x dłużej w korkach? Czas to pieniądz. (2)

      • 0 0

      • moja trasa (1)

        to dwupasmówką do Niedźwiednika potem w prawo dwupasmówką do Kartuskiej - i jestem prawie w domu :-) Korki po drodze rzadkie w czasie gdy mam samolot :-)

        • 0 0

        • Ale za parking musisz zabulić, chyba, że dyrdasz od Orlenu ;)

          • 0 0

  • Co z parkingami przy przystankach? (2)

    Beda, czy nie? Jesli nie bede mogl zostawic samochodu przy stacji, to nie bede korzystal z pociagu. Pojade autem do miasta.

    • 3 0

    • (1)

      A po co ci Park&Ride prawie we Wrzeszczu? Taki parking powinien być tam, gdzie ma sens, czyli na obrzeżu - Osowej albo koło lotniska.

      • 0 1

      • Raczej w Baninie... gdzie właśnie je zlikwidowano

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane