• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Katarzyna Moritz
19 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Studio Bednarski z Londynu zaprojektuje kładkę, która połączy północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem, na przedłużeniu ul. Św. Ducha zobacz na mapie Gdańska. Będzie kosztowała 10 mln zł i ma być gotowa na koniec 2018 r.



Czy kładka na Wyspę Spichrzów jest potrzebna?

Studio Bednarski Ltd. z Londynu było jednym z dwóch równorzędnych laureatów w rozstrzygniętym w październiku konkursie na kładkę nad Motławą. Konstrukcja umożliwi przejście pomiędzy Głównym Miastem i Wyspą Spichrzów. Drugim laureatem była pracownia ASA Autorskie Studio Architektury z Rzeszowa.

Czytaj też: Rozstrzygnięto konkurs na kładkę św. Ducha

Firma deweloperska Granaria Development (konsorcjum firm Immobel i Multibud Ciurzyński), która ma zabudować północny cypel Wyspy Spichrzów, przez ostatnie miesiące negocjowała z obiema pracowniami projektowymi. Decyzja o wybraniu oferty Studia Bednarski zapadła przy współpracy z przedstawicielami miasta.

  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Konstrukcja otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Prezentacja kładki na wtorkowej konferencji prasowej z udziałem władz miasta i przedstawicieli konsorcjum: Immobel i Multibud.
  • Architekt Stefan Schleifer, który reprezentuje Studio Bednarski Ltd. z Londynu.
  • Kładka będzie prowadziła do ul. św. Ducha.
  • Nowa kładka przetnie Motławę do końca 2018 roku.
We wtorek po raz pierwszy zaprezentowano zwycięski projekt kładki. Będzie ona miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5 metrowy prześwit nad wodą. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć kładkę w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

- Kładka ma być bardziej rzeźbą, miejską biżuterią, niż użytkowym przedmiotem technicznym. Ma formę minimalistyczną, ale to po to by w niewielkim stopniu ingerowała w przestrzeń miasta - wyjaśnia architekt Stefan Schleifer, który reprezentuje Studio Bednarski Ltd. z Londynu. - Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Wyspa, która wieczorem będzie podświetlana będzie się składać z trzech części, w środkowej znajdzie się mechanizm obrotowy. Będzie ona też elementem zabezpieczającym kładkę.
Część nawodna ma ważyć 100 ton. W razie awarii kładki, będzie możliwość jej przesunięcia siłą ludzkich mięśni po przyczepieniu lin do konstrukcji kładki i ma to zająć góra 15 min. Operator kładki, który będzie przyjmował zgłoszenia od jednostek pływających, uruchomi mechanizm przy pomocy pilota. Operator będzie przebywał w obiektach na terenie Wyspy Spichrzów.

Budowa wartej 10 mln zł kładki zostanie sfinansowana ze środków dewelopera. Przeprawa będzie gotowa pod koniec 2018 r.

Cezary Bednarski to architekt z ponad 30-letnim doświadczeniem w projektowaniu. W swoim dorobku ma m.in. 44-piętrowy hotel Marriott w Warszawie, a także domy, obiekty sportowe, mosty.

Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m. Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym nagrody RIBA i Manser Medalem 2001 dla najlepszego domu zaprojektowanego i zbudowanego w Wielkiej Brytanii w latach 1998 - 2001, a także zwycięzcą w 20 brytyjskich i międzynarodowych konkursach architektonicznych i urbanistycznych, wśród nich 10 dotyczyło mostów.

Obecnie kolejny jego zwycięski projekt będzie realizowany w Gdańsku. Kładka będzie realizowana w ramach jednego z celów publicznych w związku z zawiązanym partnerstwem publiczno-prywatnym między Gdańskiem a konsorcjum Immobel i Multibud Ciurzyński na zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku.

Poza budową kładki przebudowany zostanie też most Stągiewny (który w 2019 roku będzie zwodzony), rozbudowana będzie również marina żeglarska w kierunku południowym. Zmodernizowane będzie Długie Pobrzeże i układ drogowy na wyspie.

W 2019 roku most Stągiewny będzie zwodzony.

Prace budowlane przy komercyjnej części inwestycji rozpoczną się w listopadzie 2016 roku i po ok. dwóch latach zakończą się oddaniem do użytku w pierwszej kolejności hotelu ze 180 pokojami, budynków mieszkalnych i usługowo-handlowych oraz podziemnego parkingu na 700 aut.

Koncepcję zabudowy Wyspy Spichrzów stworzył architekt Wojciech Grabianowski, znany w Gdańsku z tego, że jego pracownia RKW zaprojektowała stadion PGE Arena. Wkrótce ma być ogłoszony konkurs, który ma wyłonić grupę lokalnych architektów, którzy wykonają projekt budowlany. Koncepcję zabudowy Wyspy Spichrzów stworzył architekt Wojciech Grabianowski, znany w Gdańsku z tego, że jego pracownia RKW zaprojektowała stadion PGE Arena. Wkrótce ma być ogłoszony konkurs, który ma wyłonić grupę lokalnych architektów, którzy wykonają projekt budowlany.
Całość inwestycji na działce o powierzchni 18,3 tys. m kw. ma być zbudowana w ciągu ośmiu lat, a jej koszt szacuje się na 400 mln zł.

Kładka na Ołowiankę

Tymczasem cały czas nie znamy ostatecznego terminu rozpoczęcia budowy kładki, która połączy okolice ul. Rycerskiej i Ołowiankę. Przejdziemy nią przez Motławę najwcześniej w 2017 r., ponieważ pomorski konserwator zabytków musiał przygotować kolejną decyzję pozwalającą na jej budowę. Poprzednią, wydaną w maju, skutecznie zablokowali przeciwnicy budowy kładki.

Opinie (167) 3 zablokowane

  • (1)

    Nareszcie będzie piękna i nowoczesna kładka, która nie będzie psuła panoramy tej części miasta. Stary most obrotowy kolejowy został niedawno zdemontowany , będzie nowa obrotowa kładka. Brawo.

    • 4 10

    • Ohyda!!!

      Widać jak zostanie zeszpecona panorama Motławy na tych wizualizacjach
      z Żurawiem. A wszystko dla leni, którym nadrobić 200 m. przez Zielony Most
      to straszny wyczyn. Podejrzewam też, ze chodzi o przepędzenie publicznej żeglugi spod Zielonej Bramy (wówczas tylko nuworysze na swoich jachtach będą mogli cumować przy przystani na Długim Pobrzeżu.

      • 5 1

  • chodniki w mieście wyremontować!!! (2)

    • 15 1

    • chodników się wiele remontuje

      tylko są natychmiast zastawiane i brudzone parkującymi samochodami

      Na ten temat na tym portalu był obszerny materiał

      • 2 0

    • Na oko

      -To jeden chłop w szpitalu umarł

      • 1 0

  • Bez sensu.!!! (5)

    1.5m prześwitu....Chyba projektant i jury nie widziało jak duży ruch jest wodniaków w sezonie. Proponuję od razu zamontować tam mechanizm zamknięte-otwarte-zamknięte-otwarte i tak w kółko....
    Mówiłem od początku: dozbierać kasy, (tylko 6mln) poczekać, i zbudować wagonik który mógłby jeździć nad Motławą. Były tego 3 plusy. Ruch wodniaków swobodny. Atrakcja turystyczna że hoho! i można by po 2 zł za jazdę brać.

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Fantazja-projektantow-wagonikiem-na-Olowianke-n64004.html

    • 19 7

    • Ołowianka (2)

      Artykuł jest o innej cześci Gdańska, a nie o Ołowiance

      • 5 2

      • Fakt, nie doczytałem, przepraszam :) (1)

        Ale czy to znaczy że kawałek dalej, 1.5 metrowy prześwit nie będzie blokował ruchu wodnego??

        • 7 2

        • 2 minuty postoju jeszcze nikogo nie zablokowało na poważnie

          • 0 1

    • popieram

      Ruch na Motławie jest w sezonie duży, jeżeli włodarze miasta wpadną na pomysł aby otwierać most o wytyczonych godzinach ( tak jak w Elblągu ), to będziemy mieć "korki" nie tylko na drogach ale i na wodzie. Z roku na rok przybywa osób spędzających wolny czas na wodzie ( łodzie motorowe, jachty żaglowe)... prześwit minimum 3 m miałby uzasadnienie... no ale cóż, mamy wąskie gardło w postaci mostu pontonowego w Sobieszewie to i będziemy mieć kładkę z prześwitem 1,5 m w samym centrum Gdańska.

      • 5 2

    • tylko tunel .

      • 2 2

  • Dlaczego ta kładka jest taka droga? (1)

    • 10 5

    • rozumiem, że ze szwagrem zrobilibyście za ułamek tej kwoty

      • 3 1

  • a w Gdańsku, względnie w Polsce nie ma takiego biura projektowego? (5)

    a np. Politechnika Gdańska?

    • 83 49

    • Jest i zdobyło pierwsze równorzędne miejsce, ale o tym cichosza bo nie jest np. z Paryża tylko z Rzeszowa

      • 4 1

    • Studio Bednarski Ltd. z Londynu było jednym z dwóch równorzędnych laureatów w rozstrzygniętym w październiku konkursie na kładkę nad Motławą. Mogła startować również PG z konkurującym cenowo projektem.

      • 8 0

    • popatrz na wszystkie przetargi w naszym grajdołku (1)

      zwykle wygrywają firmy związane z pracownikami wydziału architektury PG, chyba, że są obłożeni to dostaje trzeci kolega

      Poczytaj o pracownikach pracowni F... i K...

      • 21 3

      • pisz nazwami bo nie zapamietaja

        fort i kwadrat

        • 28 0

    • a staneli do konkursu?

      • 21 1

  • SZKODA, że nie ma informacji o tym, że przyznano dwie równorzędne pierwsze nagrody i nie pokazano obu prac.

    • 10 0

  • rozwiązanie ciekawe - ale muzyka wkurzająca (2)

    poza tym niezbyt rozumiem dlaczego (na to wyglada) 'wciecia' kładki maja być ze szkła, ale juz nie 'barierki', które raczej przypominaja chamskie metalowe 'przepierki'

    ja bym zastapił boki własnie płytami ze szkła, co nadałoby kładce wiecej 'lekkosci'

    • 2 3

    • Szklo zbyt duzo wazy. (1)

      Jak chcesz piekne, szklane boki to musisz liczyc 50kg na metr balustrady (metr wysokosci, 2cm grubosci, 2500kg/m^3 gestosc szkla).

      Czyli na cala kladke balustrady by wazyly okolo 6 ton.

      Aby zredukowac mase mozesz dac duzo ciensze szklo w ramie alu jak na przystankach autobusowych. Lub dac mocniejsza, mniej smukla konstrukcje kladki. Ale wtedy efekt koncowy duzo gorszy.

      • 2 0

      • no i co z tego?

        po pierwsze to nie sprawa ciężaru ale wywazenia, po drugie nie wiem jaka jest różnica w wadze ale stal tez waży

        • 1 0

  • Trzy mosty dalej NIE sa zwodzone. (1)

    Wiec ta obrotowa kladka umozliwi tylko wplyniecie na bardzo krotki odcinek Motlawy.

    Fajny projekt ale pozniejsze koszty utrzymania tych mechanizmow beda niewspolmierne do ruchu na tym odcinku.

    • 7 2

    • no i jeszcze

      Za maly przeswit -tylko 1,5m !!
      I watpliwe bezpieczenstwo -przy otwieraniu kladki mozna na wodzie oberwac tym palakiem

      • 1 2

  • (1)

    "Nie ma takego miasta Londyn"

    • 4 1

    • jest Ladek

      Ladek Zdroj ;)

      • 3 0

  • Może w końcu też rewitalizacja Mostu Zielonego ?!!!

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane