• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kładki na Ołowiankę opóźniona o kolejny rok

Katarzyna Moritz
19 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.

Znów przesuwa się termin budowy kładki na Ołowiankę, nie pospacerujemy nią w czerwcu 2016 roku, a najwcześniej w połowie 2017 roku. Pomorski konserwator zabytków właśnie przygotowuje kolejną decyzję pozwalającą na jej budowę. Poprzednią, wydaną w maju, skutecznie zablokowali przeciwnicy kładki.



Korzystałbyś z kładki na Ołowiankę?

Na początku maja Towarzystwo Opieki nad Zabytkami oraz Stowarzyszenie Nasz Gdańsk odwołało się do ministerstwa kultury w sprawie wydanej przez konserwatora zabytków decyzji na wniosek firmy Mosty Gdańsk (autor projektu budowlanego), pozwalającej na budowę kładki na Ołowiankę. Wcześniej zgodnie z planem powstał projekt budowlany kładki i rozpoczęto procedurę wydania pozwolenia na budowę.

Przeciwnicy kładki w odwołaniu podkreślali, że "kładka zaburzy historyczny krajobraz, który jest pod ochroną" oraz że lepsze byłyby inne rozwiązania, jak prom czy podwodny tunel. Zresztą podobne stanowisko było wygłaszane już 11 lat temu, kiedy to zrodził się pomysł przerzucenia kładki przez Motławę, między ul. Rycerską i Ołowianką zobacz na mapie Gdańska.

W efekcie ministerstwo kultury rzeczywiście znalazło w decyzji konserwatora błędy formalne i zwróciło ją do uzupełnienia. Wykazano m.in., że wniosek nie ujmował sposobu dysponowania wszystkimi działkami w rejonie oddziaływania oraz że uzasadnienie w decyzji konserwatora było zbyt lakoniczne.

Niestety, to siłą rzeczy na wiele miesięcy spowodowało wstrzymanie realizacji projektu, który miał wystartować jeszcze w tym roku.

Protestujący odnieśli się do wniosku biura projektów Mosty Gdańsk, które wykonało projekt budowlany i działało na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. W międzyczasie cały projekt inwestycyjny przeszedł do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

- Analizując wszystkie dokumenty, uznaliśmy, że biuro projektów wycofa wniosek i on sam z siebie zostanie umorzony, czym zakończymy proces odwołań. Konserwator na skutek tego umorzył całkowicie postępowanie. My we wrześniu zgłosiliśmy się do konserwatora o nowy wniosek na pozwolenie na prowadzenie robót budowlanych, lecz uzupełniony i wykluczający wszelkie błędy proceduralne oraz dający odpowiedzi na odwołania protestujących - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
W związku z tym cały projekt przesunął się o kolejny rok i rozpocznie się najwcześniej na przełomie I i II kwartału 2016 roku. Do tego czasu trzeba uzyskać pozwolenie na budowę i zorganizować przetarg na wykonawcę prac.

- Na skutek tego odwołania obecny rok został zupełnie nie wykorzystany. Pytanie tylko, czy nie nastąpi kolejne odwołanie? Dobrą stroną jednak jest to, że ministerstwo ma już pełniejszy obraz w tej sprawie. Jeżeli nie wynikną kolejne problemy, zakładamy, że kładka będzie gotowa na sezon 2017 roku - zapowiada Bartosiewicz.
Pomorski konserwator nową decyzję pozwalającą na budowę kładki właśnie przygotowuje. Ma być wydana w ciągu kilku tygodni. Przeciwnicy inwestycji przyznają w rozmowie z nami, że ponownie skorzystają z możliwości odwołania.

Kładka zgodnie z projektem ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym Motławy.

Projekt kładki powstał w głowach architektów ze słoweńskiej firmy Ponting, która w 2013 roku wygrała międzynarodowy konkurs architektoniczny zorganizowany przez Gdańsk. Prace projektowe zostały zlecone gdańskiej firmie Mosty Gdańsk.

Koszt budowy kładki oszacowano na 13 mln zł. Złożą się na to po 3 mln zł Urząd Miejski i Urząd Marszałkowski oraz elektrociepłownia EDF Wybrzeże, która przeznaczy na ten cel 7 mln zł.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę.

Opinie (103) ponad 10 zablokowanych

  • (14)

    Tu się nasuwa pytanie co powinno mieć priorytet w mieście - kładka, która nieznacznie zmieni przepływ turystów, bez wielkiego wpływu na ich ilośc, czy może porządny dojazd na wyspę sobieszewska, którego brakuje i mieszkańcom, i turystom.

    • 101 92

    • argument bez sensu (1)

      To dwie niezależne od siebie inwestycje. Ta w Sobieszewska jest realizowana poczytaj sobie poprzednie artykuły. ..

      • 36 10

      • Tak jest realizowana...

        ... juz od kilkunastu lat wraca jak bumerang, już mają budować most w Sobieszewie i jakoś ciągle jest w planach.
        A kładka w ogóle jest niepotrzebna

        • 25 20

    • (1)

      Myślę, że turyści lubią odludny charakter sobieszewa. Poprawienie dojazdu tylko ich przepędzi.

      • 29 7

      • taki skansen na żywo

        • 5 1

    • Mieszkancom to moze mniej przeszkadza jak biednym zlodzieja bursztynu worki im na dziurach pekaja hehe

      • 11 0

    • Liczba!!! (3)

      Liczba turystów, a nie ilość. Turyści to nie cukier czy mąka, da ich się policzyć.

      • 28 3

      • Grammar nazi (2)

        Niegdyś było takie powiedzenie: "nie popełnia błędów tylko ten, kto nic nie robi". Dzisiaj można by je zaktualizować do "nie popełnia błędów tylko ten, kto pisze komentarze pod artykułami". Najdrobniejsza literówka to powód do wysłania piszącego do podstawówki, ewentualnie na konsultacje do najbliższego słownika. Własne błędy z kolei polskim grammar nazi wcale nie przeszkadzają. W końcu, jak sami argumentują, to nie im płacą za pisanie, więc nie muszą się starać. Za to każda wytknięta literówka to dla nich powód do ogromnej radości.

        • 2 20

        • Żadne nazi tylko dbałość o własny język.

          Zwrócenie uwagi nie jest niczym złym.
          P.s. To nie była literówka. Literówką jest pomylenie l z k na klawiaturze.

          • 17 2

        • to nie literowka

          to jest blad wynikajacy z braku zrozumienia tego, co sie mowi.

          Stad poprawienie jak najbardziej na miejscu

          • 5 0

    • jak na moje czesciej korzystalbym z kladki na Olowianke

      a jestem mieszkancem.

      poza tym, most na W. Sobieszewska kosztuje 6 razy wiecej.

      • 3 5

    • Duzo zmieni (2)

      Bardzo duzo zmieni. Dzisiaj turysci maja tylko jeden most, ktorym musza przedostac sie w okolice mariny. Dzisiaj mnie jasny szlag trafia, gdy chce dojsc do Filharmonii i musze na okolo chodzic.

      Ale prawda jest to, ze taka kladka w tym ksztalcie jest bardzo zlym pomyslem

      • 0 1

      • (1)

        Zmieni tyle, ze skutecznie ograniczy ruch jachtów do minimum.

        • 3 3

        • Ty przestań jęczeć tylko zobacz co Na Stępce jest. Nowa, prawie pusta marina. Małe jednostki przepłyną, będą chciały większe to się otworzy kładkę. Większe mogą zostać na Stępce. Może ożywi to tamten rejon. To co się aktualnie wyprawia na Motławie to istna dzicz. Katamarany zasłaniające panorame... piękne, białe błyszczące... won z nimi kawałek dalej. Ostatnio długo stały stare kutry. Won z nimi. To nie jest jakiś złomowiec. Reszta jakoś sobie poradzi. Czasami jachty potrafią stać tam bardzo długo i rzadko wypływają. Najwięcej do powiedzenia mają Ci, którzy nigdy nie pływali tam żadnym jachtem.

          • 2 2

    • pisać aby pisać...

      widać jak nie wiele interesuje Cię co się dzieje - kładka będzie a most na wyspę również jesli nie wiesz

      • 0 1

  • Paru frustratów moze zatrzymać rozwój śródmieścia na rok. Dobre. (7)

    • 167 47

    • A co do panoramy..... (4)

      ....to do miejsca,które ukazuje wizualizacja mało kto z turystów dochodzi,no chyba,że tzw przeciwnikom chodzi bardziej o to by widok z okien apartamentowca tam budowanego nie był niczym "skażony".......czyli ,krótko mówiąc reprezentują interesy dewelopera.A co do owych turystów i panoramy,to myślę,że z tej kładki też będzie można podziwiać piękne widoki a poza tym bliżej.

      • 30 11

      • w zywotnym interesie kazdego dewelopera z Dlugich ogrodow jest powstanie tej kladki (3)

        +2 tys do ceny kazdego metra, bo nagle znajdujesz sie 300m. od Dlugiej, a nie jak teraz 20 minut.

        • 8 2

        • ???? (2)

          Czytam...czytam i nijak nie mogę zrozumieć jak kładka skróci drogę akurat do ulicy Długiej...no może po Pitagorasie trochę krócej wyjdzie, ale bez jaj.

          • 9 2

          • No właśnie, cały czas mowa jest o odległościach mierzonych w maksymalnym czasie ok. 20 minut.
            Ktoś wcześniej pisał nawet o 3 km, choć zmierzalną odległością pomiędzy restauracją Kubicki a wejściem do Filharmoni to 1,6 km.
            Po wtóre nikt nie zostawi samochodu w okolicy Grodzkiej, bo nie ma go gdzie tam zostawić czy na Ołowiance. Zatem dla kilkunastu, maksymalnie 20 minut spaceru, co raczej dla zdrowia wychodzi, planuje się w tych mało kumatych umysłach jakieś rozgrzeszenia dla inwestycji bałamucącej to miasto.

            • 4 5

          • Spojrz prosze na mape

            Przejscie z ulicy "Na stepce" do dworca glownego po istniejacej kladce ~15 minut. Bez niej 25 minut lub ok 15-20 na SKM Srodmiescie.

            Zatem budowa tej kladki znacznie przybliza te tereny do Trojmiasta (definicja Trojmiasta ~15 minut pieszo do SKM).

            Nie wszyscy koniecznie jezdza wszedzie samochodem. Nie mowiac o potencjalnych hotelach, ktore sa wlasnie budowane lub planowane w tamtej czesci miasta. Ta kladka (niekoniecznie ten projekt, bo akurat nie uwazam, aby byl najladniejszy) jest przydatna i pozwala na znaczne poszerzenie realnego Srodmiescia

            • 3 3

    • Paru frustratów i urzędnik dyletant (1)

      co nie potrafi papierkowej roboty wykonać zgodnie z procedurą.

      A to Polska właśnie.

      • 9 14

      • czesto jedt tak

        Ze "urzednik dyletant" nie ma juz na nic czasu, bo uzera sie na kolejnych spotkaniach z roznymi "frustratami", a robota to juz w miedzyczasie, na wczoraj...

        • 5 3

  • kupić uć podwodną i zrobić tunel. albo z trzy. albo jedna i niech pływa. (2)

    temat kiełbasa wyborcza. co wybory. jak most ma wyspę s. kiedy przestaną gadać a zaczną robić?
    aha. jak tam tunel? coś ucichlo ostatnio...

    • 29 19

    • jaki rok. zastój jest od conajmniej lat 10... (1)

      • 11 3

      • bez kozery powiem że od 100

        • 4 0

  • Ile można czytać o tej kładce??? Budujcie wreszcie albo przestańcie nudzić. (2)

    • 55 18

    • 2017 rok.......Już szykują kiełbasę na następne wybory samorządowe......obietnic brakuje,muszą oszczędzać

      • 5 0

    • Lepiej

      Lepiej przestać nudzić !

      • 0 0

  • (2)

    A w 2017 po analizach na które wyda się kolejne 800 tyś.zł dojdą do wniosku, że jednak kładka powstanie w 2025

    • 56 8

    • Ciekawe ile do tej pory kosztowała nas nieistniejąca kładka ?!?

      • 7 1

    • Za przeciągające się procedury i blokady starych dziadków miasto Gdańsk złotówki autorowi projektu nie dopłaci, niech się prywatna firma projektowa dodatkowymi kosztami martwi, heh, najwyżej zbankrutuje.

      • 1 2

  • Może lepiej tunel. (6)

    Ze szkła tak jak na zachodzie. Można oglądać rybki i rośliny.

    • 25 43

    • (1)

      Gdzie w tym ścieku rybki chcesz oglądać?

      • 36 4

      • Mogłyby być sztuczne

        • 23 1

    • Wszak Motława jest siedliskiem wielu żadkich gatunków opon i rowerów które warto podziwiać.

      • 33 0

    • ryby i rosliny w motławie ; ) ?

      ryby i rosliny w motławie ; ) ?

      • 8 0

    • chyba gów oglądać pływające-

      • 6 0

    • podaj przyklad tego mitycznego zachodu...

      Na Karaibach chyba.

      Ludzie, przestancie z tym zachodem. Jedyne, co na zachodzie maja - poki co - lepsze to zarobki. Reszta tak samo (albo gorzej) niz w Polsce. Warto pojechac i zarobic, aby nie pakowac sie w kredyt na 30 lat, ale zyc... No moze nie zawsze lepiej.

      • 9 1

  • oby to paskudztwo nigdy nie powstało (11)

    brzydkie i do tego utrudnia żeglugę
    jak się ktoś na wyspie buduje to niech się liczy z utrudnieniami, jeden dobry dojazd i dojście jest więc starczy
    lepiej niech tą kasę wezmą na porządny most na Sobieszewo bo tam nie ma żadnego

    • 62 99

    • Sam jestes paskudztwo, mi sie ta kladka podoba

      • 10 24

    • (6)

      Kładka skraca pieszym drogę na Ołowiankę o 3 kilometry. Pomyśl też o innych, chociaż patrzysz na świat tylko z okien samochodu.

      • 5 9

      • (5)

        Skąd skraca?, bo zawsze ten aspekt jest pomijany.
        Odpowiedź brzmi: skraca znikąd donikąd.

        • 11 2

        • Spojrz prosze na mape (4)

          I zobacz jak wielki obszar na Dlugich Ogrodach lezy odlogiem. To Srodmiescie, a wyglada jak poprzemyslowe przedmiescia Radomia :(

          • 5 2

          • (3)

            To nie jest argument.
            Jeszcze raz, co konkretnie i komu skraca drogą?!

            • 5 2

            • mi, stad - tam (1)

              Ale tak serio, mapy nie masz, aby zobaczyc skad dokad i komu? Dodatkowo nie widzisz tam wielkiego pustego terenu, gotowego do zabudowania?

              A zapomnialem - lepiej jest budowac na Poludniu. Tam jest co prawda jeszcze wiecej terenu...

              • 1 4

              • Nie, lepiej jest budować np wzdłuż Hallera, tam gdzie są działki, to jest ponad 40 ha świetnie zlokalizowanego terenu.
                Wracając do tematu, to jak jest, mieszkasz na Angielskiej Grobli i pracujesz na Wałowej, bo wtedy skrót jest ale jeśli jest inaczej to już skrót jest raczej umowny.
                Przypomnij sobie (ale po wpisach widać że nie ten wiek) prom kursujący właśnie nieopodal, ten który zatonął z winy operatora.
                Dla tych kilkunastu osób na godzinę, można go przywrócić i akurat nie taki na linie jak ten z tragedii. Koszt całości kładki dałby możliwość zbudowania dwóch takich promów + koszty eksploatacji na min. lat 15.
                Cała sprawa kładki jest tylko wizją Peruckiego oraz paru deweloperów zaś komunikacyjnie sprawa jest wyraźnie dęta.

                • 3 1

            • pewnie

              twój tok myślenia, bo jesteś kolejną osobą która pisze aby pisać...będąc przy Hiltonie, idąc spacerem można przejść na Ołowiankę i dojść do FB...skraca, skraca

              • 1 4

    • (1)

      Kladka fakt paskudna, ale niestety potrzebna żeby ożywić ta część miasta.

      • 6 5

      • Potrzebna jak lotnikowi szabla a ułanowi rozum. Potrzebna to jest linia autobusowa, która połączy tę część miasta (przez Angielską Groblę) ze Śródmieściem (przez Dolne Miasto). Taniej wyjdzie, niż nikomu tak naprawdę niepotrzebna kładka i jeszcze wpływy z biletów będą.

        • 5 3

    • Jak kwiatek do kożucha

      Ta kładka pasuje jak kwiatek do kożucha.Brzydka ,szpecąca panoramę,niepraktyczna bo zakłóci żeglugę.
      Koszmarny pomysł.Dobrze że budowa przesunięta.To straszydło nie ma prawa powstać.

      • 6 3

  • Dobrze że się oddalił termin... Był taki fajny projekt wagonika. (7)

    Ale został odrzucony, bo za drogi. To lepiej postawić tańsze byle g....o. Trzeba było poszukać tańszego wykonawcę, względnie odłożyć w czasie budowę i uzbierać kwotę.
    Projekt wagonika jeżdżącego po luku byłby atrakcją dla turystów, mieszkańców, i zarabiałby jakieś pieniądze. I co bardzo też ważne nie byłby zawalidrogą dla wodniaków. Z jednej strony chcemy rozwijać wodną turystykę regionu, a z drugiej robimy takie utrudnienia. A to kładka na Motławie, a to most w Sobieszewie...Może jak się termin przesunie przez Konserwatora i przeciwników, to jednak znajdą się pieniądze na ciekawszy i bardziej zasadny projekt.
    Linku nie wrzucam, bo się nie ukarze. Ale kto nie zna projektu z wagonikiem, to proszę wygooglować "projekt wagonik nad Motławą" i wybrać grafikę. :)

    • 44 35

    • witamy pracownika bpbk

      • 9 6

    • (1)

      temu biuru dziękujemy... za Nową Wałową bez chodnika w środku miasta :)

      • 7 0

      • nie tylko za te droge w takiej formie

        Kazda przygotowana przez nich droga wyglada jak zaadoptowana minimalnie do potrzeb miasta autostrada.

        Piesi pod ziemie - Sw. Przepustowosc jedzie. Zadnych biedapieszych na drogach, bo utrudniaja szybka, ale bezpieczna jazde samochodem - symbolem cywilizacji.

        • 3 1

    • a czemu nie (3)

      157 innych projektów? :/

      • 1 1

      • (2)

        Może być i 200 innych. Byle tylko nie przeszkadzały wodniakom i pieszym. Wagonik byl akurat takim projektem. Był też sporą atrakcją turystyczną. Baa, nawet mógł zarabiać jakieś pieniążki. Tylko dlatego przypomniałem ten projekt.

        • 5 1

        • sadze, ze mozna zrobic oba (1)

          Kladka tu, bo mniej widoczna. Tylko ciekaw jestem, jak sie bedzie komponowac, bo wizualizacje bardzo niewiele mowia.

          Wolalbym chyba cos bardziej klasycznego w wygladzie.

          Natomiast ten wagonik mozna by dac blizej M2WS, na Polski Hak. A na Samym Polskim Haku jakis pomnik nawiazujacy do polskiej historii Gdanska i morza. Taka nasza wersja statuly wolnosci - tylko w tutejszym kontekscie historycznym.

          • 1 2

          • Jeśli już to wagonik właśnie w tym miejscu, zaś na Polski Hak wcześniej czy później powstanie tunel pod Motławą, więc propozycja twoja jest nierozwojowa.

            • 1 0

  • Najdłużej budowana kladka na świecie, zgłosić ją do ksiegi rekordów ginesa (3)

    Wstyd Budyń!

    • 61 19

    • A co ma do tego "Budyń" (2)

      przygłupie?

      • 7 7

      • Rządzi miastem od 20 lat

        To chyba ma coś do powiedzenia (...)

        • 5 4

      • S mówisz o Budyniu przygłup, no ładnie :)))

        S to normalny imbecyl

        • 1 1

  • Podajcie nazwiska tych przexlciwnikow kladki (4)

    • 52 28

    • Oaza (2)

      Ołowianka to ostatnia oaza spokoju i porządku w Gdańsku.
      Nie ma tam pijanych, narkomanów i innych brudasów, bo tacy nie chodzą do muzeum i filharmonii.
      I niech tak zostanie, zwłaszcza że nie ma tam zabytków do oglądania i nie ma potrzeby, żeby tam uczęszczały tłumy.
      Po za tym Gdańsk ma dużo pilniejsze potrzeby i na nie należy przeznaczyć wszelkie pozyskane środki.

      • 8 5

      • o moze w ogole odetnijmy wszelkie drogi dojazdu do tej wyspy (1)

        wtedy dopiero pozostanie tam elita intelektualna.

        Z warcholstwem nalezy walczyc zgodnie z prawem. Ludzie pijani, ktorzy zaklocaja spokoj powinni byc zgarnieci przez policje.

        • 5 6

        • Powinni !

          • 2 1

    • Ja nie zgadzam sie na ta kładkę !

      To jakiś pomysł na skróty dla hotelowych gości . To jest miejsce dla spacerów a nie jakichś kładek. Może jeszcze tramwaj po niej będzie jeździł ? A może kolejki linowe tak zainstalować ?

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane