• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Supertankowiec Atlantas zawinął w niedzielę do Naftoportu

Robert Kiewlicz
13 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 08:35 (15 sierpnia 2016)

Tankowiec Atlantas, transportujący 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu, dotrze do Naftoportu w niedzielę, 14 sierpnia. Wcześniej statek przeszedł trudną operację przepompowania części ładunku na drugi, mniejszy zbiornikowiec. Bez tego nie mógłby wpłynąć przez Cieśniny Duńskie na Bałtyk.



Aktualizacja, godz. 8:31.
Supertankowiec już w Gdańsku. Supertankowiec już w Gdańsku.
Tankowce "Atlantas" i "Calida" transportujące w sumie 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu dotarły w poniedziałek o świcie do gdańskiego Naftoportu. Trwa operacja rozładowywania ładunku.



Atlantas to tankowiec klasy VLCC, ma 333 m długości i 66 m szerokości w najszerszym miejscu. Jego maksymalne zanurzenie wynosi 22,5 m. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Dlatego nie dziwi fakt, że Atlantas będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu zobacz na mapie Gdańska.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas musiał przeładować przed wejściem na Bałtyk ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec, w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).

Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę.
Atlantas przepłynął ponad 12 tys. mil morskich (22 261 km), okrążając po drodze Afrykę (statki tej klasy po załadowaniu mają zbyt głębokie zanurzenie, by przepłynąć przez łączący MOrze Czerwone i Morze Śródziemne Kanał Sueski).

Pierwszy transport irańskiej ropy do Gdańska to efekt porozumienia zawartego pomiędzy Grupą Lotos oraz National Iranian Oil Company (NIOC). Import ropy z Iranu ma zwiększyć ilość źródeł, w których zaopatruje się gdański koncern.

- Lotos jest zainteresowany każdą uzasadnioną współpracą w zakresie dostaw ropy naftowej do rafinerii w Gdańsku - komentuje Robert Pietryszyn, prezes Grupy Lotos. - W oparciu o różne kierunki dostaw oraz inwestycje we własne złoża wzmacniamy bezpieczeństwo Polski w sektorze energii. Jesteśmy technologicznie przygotowani do przerobu praktycznie każdego gatunku ropy naftowej, w tym z Iranu, Arabii Saudyjskiej, Iraku, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Kuwejtu. W naszej bazie znajduje się prawie 200 gatunków ropy naftowej i ta liczba sukcesywnie wzrasta. Docelowo chcemy wybrać kilka, aby stworzyć z nich stały mix dający nam największe korzyści. Dodatkowo, położenie w bliskim sąsiedztwie Naftoportu, stwarza Grupie Lotos idealne warunki do odbioru morskich ładunków surowca i stanowi istotną przewagę konkurencyjną spółki.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas przed wejściem na Bałtyk przeładował ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).


W 2015 roku podpisano porozumienie między sześcioma światowymi mocarstwami a Iranem, ograniczające irański program nuklearny w zamian za złagodzenie sankcji wobec Teheranu. Zniesienie nałożonych na Iran sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową, umożliwiło nawiązanie współpracy pomiędzy Grupą Lotos i NIOC oraz realizację ww. dostawy. Warto przypomnieć, że rafineria w Gdańsku była projektowana pod przerób gatunków ropy pochodzących z Bliskiego Wschodu. W latach 80. i 90. XX w. rafineria przerobiła w sumie ok. 75 mln baryłek (ponad 10 mln ton) ropy irańskiej.

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (168) 4 zablokowane

  • Taki statek rocznie Szadółki śmieci przyjmują, ciekawe czy tylko z Gdańska są to śmieci. (4)

    Mam proste rozwiązanie co zrobić by nie śmierdziało z Szadółek.
    Jest ktoś zainteresowany?

    • 5 4

    • Załadować statek pulą śmieciową jako ładunek powrotny? (3)

      Gratis.

      • 3 1

      • Nie, nic z tych rzeczy. (2)

        Sposób prosty i w sumie tani, szybki do realizacji.

        W skrócie, warianty mogą być różne, przedstawiam ideę:

        Wysypisko nakrywamy ala namiotem cyrkowym, lub kilkoma mniejszymi, umieszczamy w dachu otwory z rurami, smród=gaz unosi się do góry a tam są w/w otwory z rurami-kominami które odprowadzają gaz do dalszego wykorzystania, albo palimy go u wylotu rur-kominów, podobnie do kominów spalajacych obecnie i od lat odpady ropopochopdne w R.G
        D.S.v.D - pomysłodawca.

        • 2 2

        • aleś wymyślił... koło normalnie wynalazłeś

          • 0 0

        • kwatery śmierdzą najmniej

          • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak rozładowywano tankowiec Atlantas

    Tak rozładowywana tankowiec Atlantas.....polska trudna jenzyka!!!

    • 0 0

  • Filmik (8)

    Ale ten filmik z dwoma statkami jest kompletnie dla idiotów. Specjaliści za dychę.

    • 50 20

    • STS (4)

      To sie nazywa ship-to-ship i jest to norma dla duzych tankowcow , albo dla shuttle tankerow offshorowych w portach np w szkocji

      • 9 3

      • (3)

        Sam filmik jest bardzo infantylny po prostu , pracowałem jako serwisant na tankowcach, taka operacja moze charge/discharge trwa po prostu wieki na sts.

        • 6 3

        • Charge mówisz... (1)

          Widać, że się znasz :D

          • 3 0

          • 2 mln barylek to okolo 320000 ton ropy

            Taki statek ma wydajnosc pomp okolo 16000 ton na godzine jak nie wiecej. Reszte mozna policzyc samemu.

            • 0 0

        • Charge

          to możesz baterię a nie statek.

          • 0 0

    • oj tam dla idiotów też, ale przede wszystkim pewnie dla dzieci

      • 1 1

    • na szczęście mamy jutuba

      i tam po wpisaniu tych słów kluczowych znajdziemy wiele filmów z prawdziwych operacji. Ciekawsze jest tankowanie Shuttle tankera z FPSO gdzie statki nie sa do siebie na sztywno wiązane, a polegają jedynie na DP

      • 5 1

    • Ale zrozumiałeś go?

      • 11 2

  • Kompletna głupota

    Po pierwsze ten tankowiec przywiózł ropę znacznie droższą niż ropa z Rosji.
    No ale to polityka - obecnie nami rządzący odmrożą sobie uszy na złość Putinowi.

    Kolejna sprawa - rurociągi są ekologicznie względnie bezpieczne.
    A awaria tego jednego tankowca wystarczyłaby żeby zniszczyć na dziesiątki lat życie w południowym Bałtyku.

    Warto żeby Putinowi robić na złość?

    • 2 2

  • Jak długo będzie stał ten tankowiec i czy trzeba koniecznie do Nowego Portu, żeby go zobaczyć (np. czy widać go z Brzeźna)? Przepraszam za głupie pytanie, nie mieszkam w okolicy.

    • 1 0

  • zanurzenie .. (8)

    nie mówi się głebokie zanurzenie w przypadku statków. Zanurzenie konstrukcyjne tej jednostki wynosi 14,9 m. a wiec statek w pełni załadowany może przepłynac kanalem Sueskim - dopuszczalne zanurzenie statków jakie mogą korzystac z kanału Sueskiego po modernizacji w 2015 r. to 23 m.,dlaczego plynał dookoła Afryki to wie tylko armator. i to bylo tyle . warto sprawdzac to co sie pisze

    • 29 3

    • Pytanie do 28 osob co wierza ze w pelni zaladowany Atlantas osiaga zanurzenie 14,9 m. Biorac pod uwage ze na Baltyk Wlasciwy moga wplywac statki o zanurzeniu do 15 m to i Atlantas powinniem w pelni zaladowany wplynac, to dlaczego wiec oni przetransferowali czesc ladunku na kolejny statek?

      Sami widzicie jacy to "amatorzy" zarzadzaja flota tankowcow. Skrzyknijcie sie zalozcie wlasna kompanie, z taka konkurencja to chyba nie przegracie co?

      • 1 0

    • Do "eksperta" (5)

      Nie przepadam za redaktorkami ale takich niedorobionych "ekspertow" jak Ty to juz totalnie nie toleruje. Armator doskonale wie co robi Ty zas do swojej zasady sie niezastosowales i sie zblazniles. Po pierwsze, zanurzenie konstrukcyjne zazwyczaj nie jest tozsame z maksymalnym, a w tym wypadku wartosci te roznia sie o wiele metrow. Po drugie, zanurzenie w K. Sueskim jest zalezne od szerokosci statku. Dla statku o szerokosci 66 m jest to zaledwie 14,33 m a wiec nawet gdyby te twoje zanurzenie konstrukcyjne bylo maksymalnym to i tak przez Kanal ten statek w pelni zaladowany by nie przeszedl, a zarazem koszmarnie daleko do przytaczanych przez Ciebie 23 m. Nastepnym razem sie doucz a potem sie wymadrzaj

      • 2 8

      • wlodi.. (4)

        poczytaj sobie konwencje o liniach ladunkowych czy chociazby przepisy jakiegos towarzystwa klasyfikacyjnego np. PRS o klasyfikacji i budowie statkow morskich lub zajrzyj do poradnika okretowca czy innej ksiazki. oczywiscie zanurzenie konstrukcyjne to nie to samo co maksymalne . a co do kanalu sueskiego to moga przeplywac statki o zanurzeniu 20,1 m sa natomiast inne ograniczenia ale to nie ma w tym przypadku znaczenia bo statek przyplywa do Gdanska.

        • 8 0

        • (3)

          A dokladniej to 20,12 m ale ma to zastosowanie dla statkow o szerokosci do 50 m a im szerszy statek tym to zanurzenie dostepne w Kanale jest mniejsze. I tym sposobem taki vlcc o szerokosci 66 m moze miec w kanale max 14,33 m. Nie wiesz tego? A o liniach zaladunkowych czytac nie zamierzam chocby dlatego ze rozrozniam zanurzenie konstrukcyjne od maksymalnego i wiem jakie zanurzenia uzyskuja vlcc, w przeciwienstwie do "eksperta" ktory nie ma o tym pojecia i mysli ze w pelni zaladowany vlcc osiaga zanurzenie ponizej 15 m bo takie ma konstrukcyjne i dzieki temu zmiesci sie do Sueskiego. Tez jestes madrzejszy od armatora i puscilbys ten statek przez Suez?

          • 4 4

          • wlodi (2)

            spor dalszy nie ma sensu jezeli nie znasz obowiazujacych przepisow czy zasad projektowania i budowy statkow to o czym tu dyskutowac. o tym jaka trasa ma plynac statek decyduje wiele czynnikow w tym i techniczne mozliwosci przejscia jednostki ale decydujacy wplyw maja koszty.

            • 4 1

            • Nie wiem gdzie sie taki talent uchowal w tajemnicy ale objawil sie w idealnym momencie gdyz slyszalem ze partia rzadzaca zamierza odbudowac polski przemysl stoczniowy. Jako ze swiatowi liderzy z Korei Pd. i Chin nie potrafia lub tez nie widza sensu ekonomicznego w budowie zbiornikowca o nosnosci 300 tys ton ktory w pelni zaladowany pokona Kanal Sueski sukces Twojej konstrukcji jest pewny i mysle ze w szybkim tempie wysle te dalekowschodnie buble na plaze Indii i Bangladeszu.

              • 0 0

            • No wlasnie, o czym tu dyskutowac gdy oponentem jest jakis teoretyk co nie wie ze takie statki osiagaja zanurzenie ponad 20 m, ten np 22,5 m. Potem ten teoretyk nie wie nic o uwarunkowaniach przejscia przez Kanal Sueski i trzyma sie jednej liczby 20,1 m, ktora ma zastosowanie jedynie dla statkow znacznie wezszych od tego. Wiec jesli wysylasz taki statek z Perskiej do Gdanska, to albo przez Suez godzac sie jednak ze berziesz musial przestrzegac limitu zanurzenia 14,33 m a zatem nie wykorzystasz znacznej czesci jego pojemnosci lub tez ladujesz go gdzies w okolice max i plyniesz wokol Afryki. Cala branza to wie ale widze ze Ty siedzisz w jakis okowach teori budowy statkow i lini zaladunkowych. Ja zas juz dawno czytalem opracowania dotyczace Kanalu z ktorych wynikala konkluzja ze dla tej garstki w pelni zaladowanych vlcc nie oplaca sie modernizowac Kanalu tak by byly one zdolne w pelni zaladowane przez niego przejsc. Radze wiec rozszerzyc swoja literature bo narazie Twoja teoria mocno rozmija sie z rzeczywistoscia.

              • 1 3

    • Przez nowy kanał Sueski mogą przepłynąć jedynie statki o wypornosci do 150000 T . Statek atlantis posiada DWT równa 319300 T . Więc nie tylko Armator wie ( swoją drogą armator zawsze liczy koszty i wybiera najkorzystniejszą opcję ) . Pozdrawiam ludzi morza

      • 5 3

  • to od poniedziałku wacha po 5 zeta (5)

    • 23 52

    • po wyborach paliwo może być i po 6zł (1)

      • 2 2

      • A po bretiksie wolskim nie bedzie benzyny zostanie tylko wegiel.

        • 0 0

    • po 2 zeta chyba, skoro wpłynął z taką ilością

      • 5 0

    • (1)

      Wolalbys pewnie ropę z Węgier?

      • 17 4

      • Ja mam ropę od Norwegów

        • 6 2

  • kupno ropy od państwa, które nie przestrzega praw człowieka.

    To dopiero news dnia i radość.

    • 2 2

  • zaden suepr tanowiec (3)

    ponad 40 taich tankowców juz cumowalo w Naftoporcie, nie ukrywam, że również większych JAG LOK lub JAG LATA.

    • 14 0

    • Te które wymieniłeś

      Mają 105 tys DWT

      • 0 0

    • (1)

      Janusz ty to dopiero bredzisz, sprawdź najpierw gabaryty statków, które tu pisałeś, a dopiero potem wypowiadaj się na tematy, w których jak widać jesteś laikiem

      • 0 4

      • Żaden super tankowiec

        Jag log i jag lata były szersze i przy 15m zanurzenia załadowany ponad 190 tys ton ropy. Frontliny tylko ok 170tys ton.
        A tak naprawdę super tankowiec to ulcc a nie vlcc jaki właśnie zawinaj do portu.

        • 3 0

  • (22)

    Fajnie jest w Naftoporcie . Przy latarni tam gdzie jest pomarańczowy skot jest falochron jak wieje wiatr od 9 wzwyż to woda czasami przelewa się przez falochron. Fajne miejsce .Miejsce niby mega strzeżone a ja Szpilek tam miesiąc grasowałem ,wątpie w profesjonalizm Polskich służb!Hahahahahaha!

    • 34 72

    • (10)

      Ty jesteś jednak zwichrowany beret...

      • 37 6

      • (9)

        Czemu ? Bo byłełem na terenie Naftoportu i naisałem prawde ,że bez żadnej weryfikacji ,można tam się dostać? Niby Naftoport to twierdza a ja mam inne zdanie na ten temat!Prawda w oczy kole ?

        • 21 12

        • (8)

          Bo Twoje życie to tylko matrix zależny od publiki z tego portalu.

          • 35 4

          • (7)

            No proszę ,proszę nawet wiesz jak wygląda moje życie...To jam tyle o mnie wiesz to może powiesz służbą co robiłem prawie trzy lata jak mieszkalem na wsi...Bëdë miły i coś napisze ci za darmo wiesz na ile ktoś może mnie poznać? Na tyle na ile mu pozwole. I nie działają na mnie podpuchy.

            • 14 16

            • Na pewno nie chodziłeś na lekcje języka polskiego, bo wtedy napisałbyś po polsku "służbom" a nie po polskawemu "służbą".

              • 1 0

            • nie chcemy wiedzieć co robiłeś na wsi przez te lata (3)

              • 22 5

              • Na wsi już nie mieszkam (1)

                Teraz jeżdżę na blachach GD leszcze!

                • 9 11

              • wg4

                GD? przecież skomentowałeś zdj z Cisowej że swój blok widzisz i auto własne, czyżby przesuneło dzielnie Gdyni do Gdańska? kolega powyżej napisał że jestes zryty beret nie dlatego że byłeś na terenie naftoportu ale zapewne dlatego że miesiąc tam przebywałeś. Domu nie masz? :D

                • 2 0

              • Się domyśl.

                Chodził s...ć za stodołę. Wychodki przeważnie tam umiejscawiano.

                • 1 1

            • A moze naucz sie pisac po polsku (1)

              i juz "służbą" nic nie mow.

              • 14 1

              • on chciał po kaszubsku ..

                taki z niego omnibus ... zna się na wszystkim ... tylko siebie nie zna, bo nie pozwala sam sobie siebie poznać ...

                • 8 0

    • szpilek (2)

      Masz fanpejdża na fejsie? Z chęcią oblukam.

      • 15 1

      • (1)

        Mam, a co?

        • 7 1

        • jak Cię znaleźć?

          daj namiar na fb

          • 2 0

    • pomysl o tym co piszesz , bo liczac lata twojej pracy i gdzie byłes co robiłes

      wg Twoich wpisów to wynika że masz prawie 80 lat i na dokładke jesteś kobietą ...

      • 8 0

    • Szpilek tu kromeczka ze.. nie sprzedawaj ostatnich fajnych miejsc bez turystow i idiotow. Nic nam nie zostanie..... fajna stacja pogodowa jest tam

      • 6 2

    • Jednak te pisiory wiedzą co robią

      uniezależniamy się od ruskich.

      • 14 8

    • (2)

      Mam pomysł... Wszyscy podpisujemy się szpilek..... Ok?

      • 23 3

      • (1)

        OK!

        • 14 1

        • ej, bez jaj

          to juz nie jest smieszne

          • 12 0

    • (1)

      2 miesiące. .. widać że jesteś pusty i nikt cię nie lubi. Nie masz pewnie żadnych kolegów czy znajomych a rodzina przygłupa zapewne się wyrzekła

      • 23 5

      • No dziękuje Bogu ,że rodzina mnie się wyrzekła! Z takimi świniami to nie warto się zadawać .

        • 8 18

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane