Fakty i opinie

System kamer odstraszy ptaki na lotnisku

Na razie w Gdańsku zainstalowano jedno takie urządzenie. Docelowo może się ich pojawić nawet osiem.
Na razie w Gdańsku zainstalowano jedno takie urządzenie. Docelowo może się ich pojawić nawet osiem. mat. prasowe

Na lotnisku w Gdańsku uruchomiono system monitoringu aktywności ptaków, czyli tzw. AFMS (Airport Fauna Monitoring System). System kamer do detekcji i lokalizacji ptaków ma zminimalizować ryzyko kolizji ptaków z samolotami oraz usprawnić obsługę operacji lotniczych.



Czy przypadek losowy opóźnił lub odwołał twoją lotniczą podróż?

tak, takie rzeczy się zdarzają 56%
nie pamiętam 12%
nie, podróżuję bez niespodziewanych przygód 32%
zakończona Łącznie głosów: 271
O tym, że ptaki mogą mocno skomplikować ruch na lotnisku, przekonaliśmy się jesienią 2018 r. Wówczas Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na kilka tygodni wyłączyła w porcie lotniczym system ILS wspomagający lądowanie w trudnych warunkach.

Powodem były właśnie ptaki siadające na nieosłonięte anteny kierunkowe, zakłócając tym samym sygnał radiowy. Nawigacja na kilka tygodni przełączyła się w tryb awaryjny, a piloci, lądując przy dużej mgle, musieli szukać innego lotniska. Problem udało się rozwiązać zimą, gdy ze Stanów Zjednoczonych zamówiono specjalne osłony.

Ptaki z lotniska jednak nie odleciały, stanowiąc - nie tylko w Gdańsku - zagrożenie dla startujących i lądujących samolotów.

Anteny systemu ILS to jedno z ulubionych miejsc, na których lubią odpoczywać ptaki żyjące w rejonie lotniska.
Anteny systemu ILS to jedno z ulubionych miejsc, na których lubią odpoczywać ptaki żyjące w rejonie lotniska. fot. Edyta Steć/Trojmiasto.pl

Urządzenie wykrywa ptaki z 500 metrów



Teraz zagrożenie potencjalnymi kolizjami zostało zredukowane do minimum, bo w pobliżu pasa startowego zainstalowano system do monitorowania i odstraszania ptaków.

- System składa się z zestawu kamer do detekcji i lokalizacji ptaków oraz przeznaczonego modułu odstraszaczy. Jedno urządzenie jest w stanie wykryć duże ptaki z odległości ponad 500 metrów. Detektor można dowolnie rozmieszczać w okolicy pasa startowego, tak aby monitorować najbardziej newralgiczne miejsca. Zestaw takich urządzeń może docelowo obserwować cały obszar pasa startowego - mówi Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
Obecnie w Gdańsku znajduje się jedno takie urządzenie. Stoi w miejscu, które służby lotniskowe uznają na newralgiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa operacji lotniczych, gdzie obserwowana jest duża aktywność ptaków. W ramach realizacji projektu naukowego na lotnisku pojawi się też drugie tego typu urządzenie. Docelowo na lotnisko wielkości portu lotniczego w Gdańsku powinno być około 6-8 detektorów.

Jak dodaje rzecznik lotniska, dźwięki odstraszające ptaki zostały dobrane przez eksperta do spraw ornitologii, specjalnie do ptaków wykazujących się dużą aktywnością na obszarze lotnisk. Dźwięki te można dowolnie modyfikować. Urządzenie monitoruje ptaki od świtu do zmierzchu.

Specjalny system detekcji umożliwia oszacowanie trasy przelotu ptaka oraz określenie jego wielkości. W przypadku wykrycia ptaka system w czasie rzeczywistym wysyła informację wraz z jego zdjęciem oraz lokalizacją do służb lotniskowych.

System kamer do detekcji i lokalizacji minimalizuje ryzyko kolizji ptaków z samolotami i znacznie usprawnia obsługę operacji lotniczych.
System kamer do detekcji i lokalizacji minimalizuje ryzyko kolizji ptaków z samolotami i znacznie usprawnia obsługę operacji lotniczych. mat. prasowe
Pracownicy odpowiedzialni za monitoring terenu lotniska na tej podstawie mogą podjąć decyzję o ewentualnym włączeniu odstraszaczy lub wstrzymaniu startu samolotu do czasu opuszczenia przez ptaki danej strefy.

- Obecnie ptaki przelatujące nad terenem lotniska, szczególnie w strefach, gdzie operują samoloty, stanowią zagrożenie dla operacji lotniczych. Urządzenia monitorujące i uruchamiające dźwięki, które mają przepłoszyć zaobserwowane ptaki, pomagają naszym służbom w codziennej pracy. Lubimy innowacje i szukamy dodatkowych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo i płynność operacji lotniczych - tłumaczy Jarosław Trzoska, kierownik działu operacyjnego gdańskiego lotniska.
System monitoringu aktywności ptaków, AFMS (Airport Fauna Monitoring System), został opracowany w ramach projektu badawczego finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Jest to projekt realizowany od 18 miesięcy przez firmę Bioseco z Gdańska, która zajmuje się dostarczaniem rozwiązań dla ochrony ptaków. Firma pracuje także nad systemem monitorowania wtargnięcia zwierząt lądowych na pas startowy lotniska.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (59)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »