• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybciej koleją do Wrocławia, Warszawy i Krakowa

Krzysztof Koprowski
30 września 2015 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowy rozkład pozwoli na szybsze dotarcie z Trójmiasta m.in. do Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia (przez Bydgoszcz, Poznań). Nowy rozkład pozwoli na szybsze dotarcie z Trójmiasta m.in. do Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia (przez Bydgoszcz, Poznań).

Od grudnia podróż do Wrocławia pociągiem zajmie tylko pięć godzin. 19 minut szybciej dotrzemy do Warszawy. O kilka minut skróci się przejazd do Krakowa. Jednocześnie o klienta walczy też Polski Bus, który nie konkuruje czasem, ale cenami przejazdów.



Jakim środkiem transportu podróżujesz najczęściej po Polsce?

Na razie znany jest jedynie zarys nowego rozkładu jazdy kolei, który będzie obowiązywał od 13 grudnia przez kolejne 12 miesięcy. Grupa PKP przedstawiła go jako ten, który w pełni pozwoli pasażerom poczuć zmiany realizacji programu inwestycyjnego wartego 30 mld zł.

- Inwestycje Polskich Linii Kolejowych za miliardy złotych to spójna sieć kolejowa, lepsza obsługa pasażera na stacjach i przystankach oraz coraz bardziej atrakcyjne czasy przejazdów. Kolejną poprawę m.in. dzięki podniesieniu prędkości na ponad 2400 km linii odczują pasażerowie pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Doskonalimy zarządzanie rozkładem jazdy, by zapewnić najbardziej atrakcyjne przejazdy i kontynuowanie największych w historii inwestycji - mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes PKP PLK.
Dla naszego regionu największą zmianą będzie skrócenie przejazdu z Trójmiasta do Wrocławia (przez Bydgoszcz-Poznań). Pociągi te trasę przemierzać będą w zaledwie pięć godzin (licząc od Gdańska Głównego), czyli o ponad godzinę krócej niż obecnie. Ma być uruchomionych także więcej połączeń do stolicy Dolnego Śląska.

Kolejna zmiana to skrócenie przejazdu do Warszawy o 19 minut. Pociągi trasę między Gdańskiem a stolicą pokonają nawet w 2 godz. 39 min. Na trasie do stolicy pojawić się mają też dwa nowe przystanki pośrednie - Ciechanów oraz Działdowo.

Dotychczas rozkład kolejowy pozwalał na zaledwie sześciogodzinny jednodniowy pobyt w Krakowie, czyli tyle, ile zajmuje podróż w jedną stronę do stolicy Małopolski. Dotychczas rozkład kolejowy pozwalał na zaledwie sześciogodzinny jednodniowy pobyt w Krakowie, czyli tyle, ile zajmuje podróż w jedną stronę do stolicy Małopolski.
Nowy rozkład ma umożliwić wygodniejszy jednodniowy pobyt w Krakowie (obecnie pierwszy bezpośredni pociąg do stolicy Małopolski dociera dopiero o godz. 11, ostatni odjeżdża po godz. 18). Pociągi odcinek Warszawa - Kraków pokonają w czasie 2 godz. 19 min, czyli szybciej o 9 minut względem obecnego rozkładu.

Na trasie Warszawa - Kraków pojawi się też tańsze, okrężne połączenie, które wiedzie przez Kielce z czasem przejazdu 4 godz. 11 min.

Z Warszawy do Trójmiasta, jak i Krakowa zostanie wprowadzony regularny odstęp odjazdów pociągów, dzięki czemu łatwiej będzie można zapamiętać rozkład jazdy.

Łącznie na terenie całej Polski uruchomionych zostanie o 63 więcej połączeń pociągami Intercity (wzrost z 302 do 365). Na nowych trasach pojawią się też składy Pendolino - m.in. do Rzeszowa, Bielska Białej i Gliwic. Jeżeli uzyskana zostanie zgoda organów Unii Europejskiej, pociągi te dotrą także do Kołobrzegu. Bez zmian pozostaje obsługa dotychczasowych tras pociągami Pendolino.


Lepszy czas przejazdu będzie też m.in. między Warszawą a Łodzią, Wrocławiem i Rawiczem czy stolicą i Białymstokiem. Do użytku w tym roku oddane zostaną odnowione dworce w Gliwicach i Szczecinie oraz nowy gmach w Bydgoszczy.

Czytaj też: W grudniu pojedziemy PKM-ką z Gdyni do Gdańska co 15-20 minut

Ale o pasażerów chce walczyć także Polski Bus. Przewoźnikowi trudno będzie dorównać czasom przejazdu, ale nadrabia on atrakcyjną ofertą cenową.

Na linii P1 Warszawa - Gdańsk (czas przejazdu 4 godz. 35 min) każdy bilet kupiony z minimum 28-dniowym wyprzedzeniem kosztuje 9 zł + 1 zł opłaty rezerwacyjnej. Cena biletu dla tej samej trasy kupiona z wyprzedzeniem 14-27 dni wynosi natomiast 14 zł + 1 zł opłaty rezerwacyjnej.

Oferta Polskiego Busa to alternatywa dla osób, którym bardziej od czasu podróży, zależy na jej niskiej cenie. Oferta Polskiego Busa to alternatywa dla osób, którym bardziej od czasu podróży, zależy na jej niskiej cenie.
Cały czas funkcjonują też połączenia w konkurencyjnych względem kolei cenach na pozostałych trasach z Trójmiasta, w tym z Gdańska do Krakowa (ok. 10 godzin jazdy) oraz Wrocławia (8,5 godziny jazdy).

Warto zwrócić uwagę, że Polski Bus niedawno uruchomił także nową markę "Polski Bus Gold", na którą składają się autokary o podwyższonym komforcie podróży (m.in. wygodniejsze fotele, więcej miejsca na nogi, bardziej przestronne wnętrze, wzbogacona oferta cateringowa). Obsługują one połączenia na trasach Warszawa - Wrocław oraz Warszawa - Kraków.

Przejazdy "Gold" są tylko kilka złotych droższe od pozostałych połączeń oraz zapewniają nieco krótszy czas przejazdu (ok. 35-40 minut).

Opinie (127) 1 zablokowana

  • zart (2)

    5 godzin do Wrocławia?! 4, 40 do Warszawy?! -super pociągiem? I co?! To ma być sukces?!!! Drodzy Państwo, nie traktuje nas jak idiotów... Bardzo o to proszę.

    • 1 1

    • gdzie w artykule masz 4:40 do Warszawy?? (1)

      • 0 0

      • No czeba czytać umięć, a nie tylko pisadź.

        4:11, nie 4:40 to tańsze alternatywne połączenie z Krakowa przez Kielce do Warszawy jakimś pewnie "tradycyjnym" pociągiem bo nie trzeba pytać UE czy możemy sobie we własnym kraju taki pociąg puścić. O ten do Kołobrzega już musimy pytać bo to pindolino miałobby być.
        Pindolinem 2:19 z Warszawy do Krakowa.

        • 0 0

  • (6)

    Tylko kiedy Gdańsk Gł. Przestanie być stacją przelotową a będzie końcową bo już tu nie idzie wsiąść bo gdyńska wiocha większość miejsc zajmuje

    • 3 26

    • Jak zajmują miejsca

      jak wszystkie pociągi PKP IC mają obowiązkową rezerwację miejsc?

      • 0 0

    • Jak Danzig odłączy się od Polski i znów będzie Niemiecki! (1)

      Wioche to masz u siebie pod blokiem na Oruni dolnej!

      • 9 3

      • Nie ma czegoś takiego jak Orunia dolna.

        Ale co Ty możesz o tym wiedzieć.

        • 0 0

    • Spokojna twoja rozczochrana

      Pendolino to nie regio do ciebie do Człuchowa, masz bilet to usiądziesz...

      • 3 1

    • Kiedy Polski Bus będzie dojeżdżał do Gdyni ? bo mi również nie chce się telepać SKM do Gdańska a tym bardziej zostawiać tam, auto na tydzień

      • 7 1

    • A w innych postach marudzicie

      że po co do Gdyni dojeżdża skoro powietrze wozi?

      • 1 1

  • (3)

    No nietety pendolino za drogie dla rodziny przejazdem do Katowic. Witamy w Polsce Polskiego Busa. A właśnie Słyszałem że PKS kupuje nowy tabor - obudzili się po 20 latach.

    • 32 8

    • A to koleje są gdziekolwiek tanim sposobem podróżowania na świecie? A tym bardziej koleje wysokich prędkości?

      • 1 1

    • bo polakowi nic sie nie oplaca (1)

      na niczym sie nie zarabia. Irlandczyk pokazal co innego i wszyscy w szoku :D Pamietacie kiedys jezdzace zolte autobusy? Trzaskaly trasy miedzy duzymi miastami i gorami a morze... Im pewnie sie nie oplacalo.

      • 4 0

      • Mówisz o Polskim Ekspresie?

        To było wtedy jak drogi krajowe w Bulandzie przypominały drogi piątej kategorii w Nigerii i udać się nie mogło, skoro jazda do Krakowa potrafiła zająć 16-17 godzin. To dopiero program budowy autostrad zuego Thuske umozliwił sensowny czas podróży przez Polskę

        • 8 3

  • rekord swiata , dwa pociagi na dobę, ktore pojadą 15 min szybciej z gd do wawy może od grudnia, ha ha ha (10)

    Propaganda peowska pindolina

    • 78 167

    • Jajecznica? Jajecznica? Jajecznica? Jajecznica? (2)

      Komu jajecznicy z warsu?

      • 18 6

      • W 1926 roku Luxtorpeda i tak byla szybsza niz Pendolino. (1)

        • 4 7

        • Nie ma to jak powtarzanie prawd z internetu.

          • 1 0

    • Durnyś Trolu oj durnyś

      • 0 0

    • Ale czy to nie dwa pociagi z lat 80tych/90tych (2)

      jadace 3:20/3:10 podawano jako przyklad, ze sie nic nie poprawilo?

      • 17 3

      • I kosztowało to 30 miliardów a o zgody trzeba pytać organów Unii Europejskiej. (1)

        • 6 7

        • czemu nie pińcet milyjardów

          idź na całość jak już pierdoły piszesz

          • 5 4

    • (2)

      Slawek przestan beczec.

      • 24 7

      • (1)

        Slawek to wasz lolo pindolo od zegarka :)

        • 5 11

        • Maliniak to ty:))

          • 6 3

  • (4)

    Kaszubi z gdyni powinni dojeżdzać skmkami do gdańska Gdańsk powinien być główna stacja!

    • 1 22

    • debil

      • 1 0

    • to niemce z Gdańska niech jeżdżą eskaemką do Polskiej Gdyni. Dlatego Gdynia jest Główną Stacją

      • 4 0

    • najpierw wyrzucić Budynia

      najlepiej w kosmos. macie tam przeca znajomosci

      • 2 0

    • Goń się tempaku betonowy!

      • 2 0

  • ZNOWU PORAŻKA

    Wiosną ub. roku PKP zapowiadało znacznie większe skrócenie czasu przejazdu. Co z tego, że tzw "polskie pendolino" (czyli nie wychylające się wahadełko...) może poruszać się z prędkością znacznie ponad 200 km/h skoro realna prędkość handlowa wynosi obecnie 110 km/h? Dla porównania Moskwa - Petersburg 160 km/h, Berlin - Hamburg 190km/h!!! Tak się przeprowadza modernizacje szlaków szanowni "fachowcy" z PKP.

    • 2 0

  • Pendolino jechalem 2tyg temu do Krakowa (4)

    No i powiem po 5h bylem wypoczety. 5:20 wyjazd z Sopotu i w Krakowie 11:20. Do Warszawy pociag nie byl mocno zapelniony ale w wawie juz sporo osob wsiadlo.

    Do Warszawy pociag jechal z prdkoscia ok 160-170km/h. Za to juz od Warszawy do Krakowa lecial 180-205km/h. Calkiem ladnie, komfort spoko. Niektorzy narzekaja, ze niby malo miejsca.. hmm Maly nie jestem ale zmiescilem sie, nogi odpowczywaly :D

    Dla ciekawskich Sopot>Krakow - pendolino 5h, Krakow>Zakopane - Polskibus 2h. Przesiadka w Krakowie 1h - i oczywiscie spacer po Glaerii Krakowskiej. Duzo lepsza alternatywa niz tluc sie autem 10-12h.

    • 16 5

    • (3)

      Gdańsk - Zakopane autem to obecnie 8 h, po wybudowaniu obwodnicy Łodzi i Częstochowy (A1, w budowie), będzie jeszcze szybciej.

      Przetargi na Zakopiankę S7 również rozpisane

      • 1 4

      • 8h? przepisowo? (2)

        Na sama zakopianke tracisz 2-2:30h. Koszt paliwa na przejazd autem to ok 500-600zl w 2strony + autostrada a1 +a4

        A1 - 29,90zl x 2
        A4 - 10zl x 2

        • 4 0

        • trzeba wiedzieć kiedy jechać. Ja na Zakopiance nie stałem

          • 0 0

        • A4 to chyba policzyłeś już tylko w jedną stronę..10zl przy wjeździe i drugie tyle przy wyjeździe z A4(no,chyba,że coś się zmieniło od wakacji)..a co do trasy Trójmiasto-Zakopane to wyjdzie 8-9h autem(przepisowo) oczywiście z uwzglednieniem autostrad..co do kosztu podróży to już zależy ile osób jedzie na taka eskapadę.. Przy dwóch osobach koszt jest porównywalny do przejazdu PKP,przy czterech znacznie taniej..

          • 2 0

  • A co ma UE do Kołobrzegu, że ich trzeba pytać??? (1)

    • 12 3

    • kolobrzeg

      ofensywa...

      • 0 0

  • (15)

    Dlaczego podaje sie czas przejazdu z Gdanska skoro wszystkie te połączenia (a przynajmniej wiekszość) zaczyna i konczy bieg w Gdyni?!

    • 82 35

    • Bo wyjazd z zajedni sie nie liczy. (8)

      • 47 25

      • dokładnie w gdyni (7)

        to jest tylko serwis i dotankowanie pendolino aby mugł jechać przez stolicę Pomorza

        • 11 37

        • Tankowanie elektrycznego pociągu? (2)

          Widać od razu że to napisał durny beton ze Stogów!

          • 19 5

          • Może chodzi o tankowanie wody do toalet. (1)

            • 3 0

            • On pewnie miał na myśli toi-toje!

              • 1 0

        • Gdańszczanin dumny (a może "dómny") ze swej znajomości zasad ortografii? (2)

          • 27 6

          • piszesz sam do siebie z celowym błędem. Słaby troll (1)

            • 8 13

            • Ciekawa koncepcja.

              Chcesz o tym porozmawiać?

              • 7 0

        • Gdańszczan mugł

          Rispekt, widać od razu, że ze "stolicy"

          • 14 1

    • Podają z/do głównych stacji, czyli z Gdańska Głównego do Warszawy Centralnej, mimo iż de facto pociąg jedzie z Gdyni Głównej do Warszawy Zachodniej.

      • 2 1

    • Bo wstyd sie przyznac, ze pendolino z Gdy do Gda jedzie 20 minut.

      • 16 1

    • Dlatego

      że w Gdańsku Głównym wsiada/wysiada najwięcej osób w całym Trójmieście.

      • 8 7

    • bo jest krócej a zatem szybciej

      Medialny przekaz jest piękniejszy.
      No bo 2h39min to już znacznie lepiej niż 3h (pewnie trochę ponad 3h).

      To trochę jak z cenami energii, jak chcesz zmienić sprzedawcę, to potem okazuje się, że zamiast oczywistego cennika za 1 kWh dochodzi masa drobniejszych opłat (typu opłata handlowa) lub uwarunkowań (zwiększenie tej ceny po np. 1 roku z umowy 3 letniej).

      • 17 3

    • W Warszawie też nie licza od Zachodniej

      ale zgadzam się, że powinni liczyć coś pośredniego (Wrzeszcz/Oliwa/Sopot).

      • 2 13

    • Bo trojmiasto.pl mieści sie w gdansku:p

      • 27 3

  • Gdyby wyjąć postoje w Oliwie i we Wrzeszczu.. (2)

    . .gdzie wsiada po 5 osób to byłoby jeszcze szybciej

    • 44 80

    • Po lajkach widać co innego (1)

      Drogi pasażerze, widać po lajkach ze więcej niż 5 os. jeździ z wrzeszcza i oliwy.

      • 10 1

      • pasażer blachosmroda chyba! ;-)

        • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane