- 1 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (352 opinie)
- 2 Remont przed budową Drogi Zielonej (30 opinii)
- 3 Oszukane "30 stopni" w majówkę (35 opinii)
- 4 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (276 opinii)
- 5 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (118 opinii)
- 6 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (56 opinii)
TBM minął półmetek drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą
22 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Gołębie uszkodziły estakadę przy Galerii Bałtyckiej
Ale tempo! Drążenie drugiej rury tunelu przekroczyło półmetek. W przedświąteczny czwartek maszyna dotarła na 546. metr i znalazła się pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku.
W przedświąteczny czwartek drążenie drugiej nitki tunelu przekroczyło półmetek i osiągnęło 546 m. Maszyna kret drąży obecnie pod dnem Martwej Wisły. Średnie prędkości uzyskiwane w tych warunkach gruntowych wynoszą 16 m/dobę. Maszyna pracuje w trybie ciągłym, przez 7 dni w tygodniu. I w okresie świąt wielkanocnych także nie miała wolnego.
Prace toczą się równolegle w drugiej rurze tunelu. Na dnie już gotowego tunelu południowego ułożono 982 metrów bieżących drenu oraz zamontowano 702 metry bieżące prefabrykatów dennych. Różnica w długości ułożonego drenu oraz ilości zmontowanych prefabrykatów wynika z tego, iż w miejscach, gdzie wybudowane zostaną przejścia poprzeczne prefabrykaty czasowo nie są układane.
Zakończono także pierwszy etap prac związanych z wykonywaniem pierwszego przejścia poprzecznego między obiema nitkami - wmontowano lance do mrożenia gruntu.
W jaki sposób powstaną przejścia łączące obie tuby? Wykorzystywana do tego jest technologia mrożenia gruntu.
By móc wykonać przejścia poprzeczne należy użyć dwóch wysokowydajnych agregatów mrożących. Rurami z urządzeń będzie krążyć solanka o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Przewody ze zmrożonym płynem zostaną wsunięte do 63 otworów w ziemi, tworzących okrąg o średnicy 1,8 metra. Wtedy rozpocznie się drążenie przejścia przy jednoczesnym mrożeniu. Przewidywany czas wykonania jednego przejścia wynosi ok. 12 tygodni.
By proces był skuteczny, muszą być spełnione dwa warunki. Po pierwsze, poziom nawodnienia gruntów musi wynieść ok. 70 proc. Po drugie, prędkość przepływu wody nie może być większa niż 2 metry na dzień. Grunt pod Martwą Wisłą spełnia oba te warunki.
Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.
Spacer pierwszą nitką tunelu pod Martwą Wisłą.
Miejsca
Opinie (122) 6 zablokowanych
-
2014-04-22 07:58
Szanowna Redakcjo
Skoro półmetek to połowa trasy / wyścigu, to dwa półmetki w tytule Waszej informacji miałyby być nowiną o całej trasie / całym wyścigu, czyli ukończeniu inwestycji bądź chociaż wywierdzeniu całego tunelu.
- 8 14
-
2014-04-22 07:48
odbiory
Odbiory od października do polowy następnego roku?
odbierać trza umić- 28 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.