• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tablice nie działają, bo ZTM spiera się z wykonawcą o pieniądze

Marzena Klimowicz-Sikorska
4 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tablice Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP) na gdańskich przystankach nie działają już od blisko tygodnia. Tablice Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP) na gdańskich przystankach nie działają już od blisko tygodnia.

Od 30 września tablice SIP, wyświetlające informacje o czasie odjazdów tramwajów i autobusów, są wyłączone. To nie wina usterki, lecz... niezapłaconych faktur dla operatora GSM. Gdański ZTM obwinia wykonawcę systemu, ten wini urzędników. Tracą pasażerowie.



Czy przeszkadza ci to, że tablice SIP nie działają?

Od pięciu dni z tablic Systemu Informacji Pasażerskiej niczego nie odczytamy. Poza tablicami na pętli na Chełmie, gdzie działa odrębny system, wszystkie ekrany, które miały ułatwić pasażerom korzystanie z komunikacji miejskiej, są wyłączone.

ZTM winę za taki stan obarcza firmę Emtal, która montowała urządzenia.

- Wyłącznym powodem braku informacji na wyświetlaczach SIP jest bezprawne pozbawienie przez wykonawcę systemu łączności serwera z tablicami i pojazdami - tłumaczy Alina Żarnoch-Garnik, rzecznik ZTM w Gdańsku.- Wykonawca jest zobowiązany do zapewnienia tej łączności. Niezależnie od tego ZTM podjął już próbę przywrócenie prawidłowej pracy systemu.

Sprawa jednak jest bardziej skomplikowana. Dyrektor firmy Emtal twierdzi, że to nie jego firma, lecz operator GSM wyłączył tablice. Wszystko przez rachunki, z którymi ma zalegać ZTM.

- Bezpośrednią przyczyną wyłączenia tablic SIP są zaległości w płatnościach przez ZTM. W umowie jest zapis o tym, że wykonawca systemu pokrywa koszty transmisji danych do 5 GB na miesiąc, co kosztuje ok. 3 tys. zł. Tymczasem transmisja wyniosła ok. 30 GB, a koszty jej obsługi ok. 20 tys. zł. ZTM odmówił płatności za nadprogramową transmisję danych, nasza firma również nie była w stanie zapłacić za nią. W efekcie operator GSM wyłączył usługę - tłumaczy Waldemar Rokicki, prezes zarządu firmy Emtal. - Żeby transmisja wróciła, ZTM musi uregulować rachunek, tymczasem unika jakichkolwiek rozmów z nami.

Dlaczego doszło do zwiększenia transferu? Emtal podejrzewa, że jest to związane z dodatkowymi testami prowadzonymi na tablicach. ZTM o testach nic nie wie. O wyjaśnienia zwrócił się do... Emtala, ale jego prezes przekonuje, że o niczym takim nie wie.

Na sporze tracą tyko pasażerowie. Jednak jak zapowiada ZTM rozkłady jazdy mają pojawić się na tablicach w drugiej połowie tego tygodnia, natomiast informacje o rzeczywistych czasach odjazdów powinny pojawić się na tablicach do końca października.

Miejsca

Opinie (238) 8 zablokowanych

  • 5GB = 3 tyś złotych - KAWAL ROKU!

    Kto sie zgodzil na takie ceny?!?!?!

    • 0 0

  • 20gb? (3)

    za cyferki i literki?
    ehehe, pornusy przesyłają cichaczem :-)

    • 116 4

    • naiwny

      człowieku informacji SiP nie przesyła się Internetem !

      • 0 0

    • te ilości danych to żart

      ale ...sprawa numer dwa ...z miastem zrobić bezprzewodówkę dla kamer monitoringu informacji i paru innych systemow koszty by wyszły sensowniejsze
      4-5 stacji wimax całe miasto pokryte po 3-4 latach miasto ma dostep za darmo
      zresztą jest milion lepszych rozwiązań niż gsm tym bardziej w mieście ....

      • 27 1

    • właśnie, za zwykła tekstówkę takie ilości danych?

      • 15 0

  • ciekawa cena usługi ... (6)

    Nikogo nie dziwi cena za usługę , 5 GB za 3 tys. zł. wydaje się "lekko" zawyżona ...

    • 132 2

    • jesteś głupi policz ile jest autobusów i tramwaji wtedy zrozumiesz cene (2)

      jeden pojazd jedna karta sim

      • 3 0

      • ty jesteś głupi skoro wierzysz w taką ilość przepychanych danych (1)

        • 1 3

        • przy lokalizowaniu co 15 sekund:
          350 pojazdów x 30 dni x 24 h x 60 min x 4 x 32 B = 2 GB/mc

          przy lokalizowaniu co sekundę:
          30 GB/mc

          • 2 0

    • (1)

      6gr za 100kB - czyli cena jak mniej więcej w ofertach pre-paid. Tylko kto wybiera taką ofertę jeśli chce przesyłać coś więcej niż www w operze mini na komórce.

      • 0 0

      • Phi, ja mam pół grosza za 100kB.

        Abonament 5zł/100MB. A tak poważnie, to należy wziąć pod uwagę również to, że w powyższym przypadku nie chodzi o koszty z i do wielu nadajników i odbiorników - każdy autobus ma nadajnik GSM na pokładzie. To nie o samo co telefon od babci na I Komunię z zapłaconą kartą za 100zł.

        • 1 0

    • no co Ty, dla spółki miejskiej stawka musi być wysoka, musi być zapas na "kopertę"

      • 27 2

  • (1)

    100 pociągów tramwajowych, 200 autobusów, z przystanków tylko cześć: powiedzmy 100. To razem 400 odbiorników/nadajników więc wychodzi 7,5zł miesięcznie od sztuki ze śladowym limitem transferu (ale tu mało danych przepływa). Cena wcale nie jest zawyżona, tu jest ok.

    Wkurzające jest to, że tam gdzie w sprawie jest jakiś urząd mamy często taką sytuację: nie ma winnych, każdy zrobił co do niego należał, tylko robota spier******.

    • 2 0

    • Wychodzi 75PLN od sztuki i to już jest tragedia.

      • 0 1

  • Miliony w błoto !!!

    PRZYSTANEK OPERA
    PRZYSTANEK WYSPIAŃSKIEGO
    Przystanek Elbląska

    czemu na tych przystankach tramwajowych stoia takie TABLICE GDZIE ROZKLADY SA WYSWIETLANE NA POMARANCZOWO GDZIE SLONCE SWIECII TO WIDAC A NA POZOSTALYCH TO TAKIE NIEBIEWSKIE EKRANY MAJĄ A TAM NIC NIE WIDAĆ ???

    PYTANIE : JAKI KRETYN POSTAWIŁ NIEBIEWSKIE WYSWIETLACZE PRZY DWORCU ZAMIAST POMARANCZOWYCH DLA TRAMWAJOW I JAK DLA AUTOBUSOW ?? Gratulacje ... 'dla '' wykształcacych ludzi '' gdzie polowa kupila sobie wykształcenie... zapene tak jak Pani . B.

    • 0 1

  • Ekipa ZTM + ZKM + Magistrat do wymiany! (19)

    Komunikacja publiczna ma zachęcać do podróży. Tak u nas nie jest. Ludzie wolą stać 2 h w korku niż jechać 30 min zdezelowanym tramwajem. 2 Pesy jaskółki nie czynią. Zepsuty jest cały system transportowy. To jeden wielki CHAOS! 3 h zajmuje przejechanie komunikacją miejska z Zakoniczyna do Kokoszek. To chyba jakiś żart - zemsta miłościwie nam panującego?

    • 158 15

    • no jak się chce z zadupia na wygwizdowo jechać to sorry... (15)

      trzeba było wcześniej się zastanowić gdzie kupujesz mieszkanie. A teraz nie histeryzuj. Korki i fatalną komunikację masz wliczoną do m2 mieszkania.... jako obniżkę jego wartości

      • 23 23

      • Kolego, jest mowa o systemie transportowym. (14)

        Wyobraź sobie, że musisz jechać ze Stogów na Osowę.
        Pierwsza przesiadka koło opery - druga przesiadka w oliwie na pętli
        Na przesiadkach tracisz 30 min. Trase pokonujesz 2 h

        • 24 6

        • nie da się uruchomić sensownych połaczeń z każdej dzielnicy do każdej (3)

          wybierasz na przykłady zupełnie skrajne lokalizacje. a niestety, w takie miejsca dojazdy trwają. Gdańsk jest nieprzyzwoicie rozległy

          • 14 10

          • Mexyk jest też rozległy, NY też jest rozległy, Londek zdrój również...i co z tego?

            tam dają radę, tylko unas jakaś niemoc panuje.

            • 0 1

          • taaa (1)

            bo Zakoniczyn i Kokoszki to naprawdę skrajne lokalizacje. tylko jakoś samochodem podróż zajmie może z 10 minut.

            • 6 3

            • a ilu jest chętnych do jeżdżenia z kokoszek do zakoniczyna?

              tylu żeby tworzyć linię autobusową? rozumując w ten sposób zawsze można dać przykład dwóch miejsc, pomiędzy którymi komunikacja miejska nie jeździ bezpośrednio. polecam spacer z zakoniczyna do kokoszek. wyjdzie na zdrowie i krócej niż 3h.

              • 2 0

        • (4)

          A wyobraź sobie, że jedziesz z długich ogrodów do centrum, tramwajem 10 min, autem w szczycie w korku ponad godzinę. Połączenie z każdej dzielnicy do każdej to głupota i na całym świecie jest tak. Jedziesz do centrum albo wrzeszcza i stamtąd do innych dzielnic (albo bezpośrednio jak jest)

          • 3 0

          • (3)

            W Polsce ilekroć robi się badania preferencji pasażerów, tylekroć wychodzi, że bezpośredniość cenią sobie bardziej niż krótki czas podróży czy punktualność. Stąd u nas czasem dziwnie długie trasy autobusów zawijasami po osiedlach - ludzie nie lubią się przesiadać.

            • 2 0

            • co w tym dziwnego (2)

              Bezpośrednie połaczenia są szybsze - nie tracisz czasu na stanie i czekanie na przystanku na kolejny pojazd.

              • 3 1

              • Dziwnego nic ale dobrego również (1)

                Połączenia bezpośrednie nie zawsze są szybsze. Czasami szybciej dojedziemy na miejsce z przesiadką, zwłaszcza jeśli można wtedy jechać inną krótszą trasą.

                Nie da się połączyć wszystkich możliwych miejsc rozległego miasta bezpośrednimi liniami. Każdy woli jeździć bez przesiadek ale prawda jest taka, że sprawne poruszanie się komunikacją miejską wymaga umiejętności przesiadania się.

                Wielu ludziom nie chce się przesiadać nawet jak podróż z przesiadką zajmuje wyraźnie mniej czasu dzięki krótszej trasie.

                • 0 0

              • Trzeba jeszcze dodać, że przeprowadzenie bezpośredniej linii z każdego miejsca w każde jest niewykonalne. Przesiadki to nie tylko oszczędność czasu, ale także sposób na poprawę efektywności. Szkoda tylko, że u nas na palcach jednej ręki można policzyć węzły przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia i komfort przesiadek jest mizerny.

                • 1 0

        • Ale można też inaczej - przesiadka przy locie/dworcu na 210.
          Przesiadka niech będzie koło 10 min. Cała trasa w tym wypadku zajmie mniej więcej 1,5 h

          • 0 0

        • jeździ 210

          wsiadasz przy dworcu w 210 i jedziesz bez dodatkowej przesiadki w oliwie i ile zaoszczędzasz...

          • 0 0

        • "Wyobraź sobie, że musisz jechać ze Stogów na Osowę."

          ...no, widzę to bardzo dokładnie. Dojeżdżam do LOT-u, a później 210 do Osowy. 1h 15min z jednego skrajnego końca miasta do drugiego.

          • 8 6

        • i po to powstaje TKM

          • 0 0

        • hehe tyle to trwa lot do Barcelona z Gdańska :P

          • 10 0

    • korki i autobusy (2)

      Jeżeli mam do wyboru stanie w korkach w autobusie a stanie w korku w samochodzie to wybór jest oczywisty ;) Nie ma ryzyka, że napadnie mnie jakiś nadgorliwy kontroler biletów lub nie usiądzie obok cuchnący żul......

      • 42 7

      • (1)

        Wybór jest prosty: rower. ;-) W godzinach szczytu jedyny rozsądny środek transportu.

        • 1 4

        • I spacerową w godzinach szczytu ULICĄ zapylasz pod górkę? Ekologicznie? A sznur aut ekologicznie ciągnie się za tobą i smrodzi

          5km/h Albo w śniegu deszczu? A jak dojeżdżam z Gdyni to też rowerem? A jak jeżdżę autem w pracy to też? weź sie puknij.

          • 1 0

  • (1)

    Jakim cudem transmisja GSM dla prywatnego odbiorcy kosztuje jakieś 50 zł za 5 GB, a dla ZTM już dwa tysie ?

    • 1 0

    • Takim cudem, że nie chodzi o ilość danych, tylko o ilość punktów dostępowych, których jest przynajmniej 400. Wiedziałbyś gdybyś zechciał przeczytać co wcześniej napisano.

      • 1 0

  • Chyba Pan Dobaczewski musi odejsc (1)

    • 4 0

    • Zgadzam się, że odkąd Budyń wylał poprzedniego dyrektora ZTM-u, to komunikacja miejska w Gdańsku zaczęła się chylić ku upadkowi. Pojazdy są praktycznie zawsze niepunktualne, część "wypada" bez żadnego uzasadnienia (dwa tygodnie temu przez 70 minut czekałam na 167 w południe, czyli poza godzinami szczytu. Dodam, że np. 168 jeżdził regularnie, więc nie wpłynął na to np. remont węzła Karczemki), na wielu trasach wprowadzono krótkie autobusy w miejsce przegubowych, kierujący pojazdami coraz częściej okazują się chamami o zachowaniach czysto rodem z czasów PRL-u (uciekanie nadbiegającym do pojazdu, zamykanie drzwi wchodzącym/wychodzącym staruszkom, wulgarne odzywki do pasażerów itd).
      Widać, że nikt nad tym nie panuje.

      • 0 0

  • (2)

    jak moje dzieci dorosną to jeszcze te tablice nie będą działać... dodam że jeszcze się nie urodziły :)

    • 6 1

    • Zatem bardzo mocno...

      ... zastanów się czy warto je płodzić - czyli robić im krzywdę życia w takim "syfie". No chyba że masz jakieś wypróbowane sposoby jak je przed "tym" uchronić ale wtedy nie bądź żyła i się podziel na forum.

      • 0 0

    • A co Ty robisz jeszcze w tym kraju?

      Polska jest krajem dla wandali, a nie dla ludzi.

      • 2 1

  • Zlikwidować transport publiczny i rowery (2)

    Wszyscy powinni jeździć samochodami. Im większymi tym lepiej. Tylko zakup coraz to większych SUV-ów oraz wzrost wydobycia i zużycia ropy naftowej, a także wylewanie asfaltu generuje wzrost gospodarczy. Powie to każdy publicysta ekonomiczny w TV lub w radiu.

    • 4 9

    • Od rowerów to Ty się od... (1)

      Niektórzy wolą kręcić niż wciskać pedały ! Nawet super bogaci !

      • 0 1

      • To sarkazm był...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane