• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będzie wyglądać stacja PKM Gdańsk Osowa

Maciej Naskręt
2 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wizualizacja stacji Gdańsk Osowa po modernizacji.
  • Widok z lotu ptaka na modernizowaną stację Gdańsk Osowa. Po lewej stronie wizualizacji znajduje się dworzec kolejowy, który nie przejdzie modernizacji.
  • Widok na zmodernizowaną stację od strony zachodniej.
  • Przy stacji w Osowej mają się pojawić parkingi Park and Ride.
  • Planowane wiaty na stacji PKM. Obecnie nie ma tam wiat.
  • Stacja Gdańsk Osowa zyska też czerwone wiaty, które wyróżniają linię PKM na tle innych.
  • Dla osób niepełnosprawnych zostaną uruchomione windy na perony.

Spółka PKM przygotowała wizualizacje stacji Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska, na której zatrzymają się pociągi jadące w kierunku Kaszub i do Gdyni. Nowa stacja, która architektonicznie nawiązuje do budowanych już przystanków PKM, ma być gotowa najpóźniej do końca 2015 roku.



Czy podobają ci się zmiany na stacji w Osowej?

Przystanek PKM Gdańsk Osowa jest jednym z trzech (razem z Gdynią Karwiny i Gdynią Stadion), jakie wybudowane zostaną przy istniejącej linii kolejowej nr 201 Gdynia - Kościerzyna, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Wszystkie one pierwotnie planowane były do realizacji dopiero w kolejnym etapie projektu PKM - w nowej perspektywie unijnej do 2020 roku.

- Kiedy jednak przed dwoma laty pojawiła się szansa na zwiększenie dofinansowania UE dla pierwszego etapu PKM z 70 do 85 procent, władze województwa pomorskiego podjęły decyzję o wykorzystaniu dodatkowych pieniędzy na wybudowanie dodatkowych trzech przystanków PKM na linii 201 kilka lat szybciej, niż było to w pierwotnych planach - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem kolejowego przedsięwzięcia w Gdyni i Gdańsku.

Niedawna decyzja Komisji Europejskiej, która 9 lutego 2015 r. oficjalnie zatwierdziła wniosek PKM SA o zwiększenie dofinansowania unijnego i rozszerzenie projektu, pozwoliła na realizację tych ambitnych planów.

Jako pierwszy z trzech dodatkowych przystanków PKM na linii 201 powstanie właśnie Gdańsk Osowa. - Gotowa jest już jego dokumentacja, wydane zostały pozwolenia na budowę, rozpoczęły się też roboty przygotowawcze. Nowy przystanek powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie starego dworca PKP Gdańsk Osowa - mówi Konopacki.

Stacja kolejowa Gdańsk Osowa w czerwcu 2013 r.


Roboty torowe w tym miejscu wykonuje spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii 201 Gdynia - Kościerzyna, natomiast PKM wybuduje dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu z obu stron linii kolejowej mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na pociąg. Poza schodami do dyspozycji pasażerów będą 4 windy osobowe (na każdym z peronów oraz na obu końcach tunelu) o maksymalnym udźwigu do 1000 kg, poruszające się z prędkością 1 m/s.

Niestety przedsięwzięcie spółek PKM i PKP PLK nie obejmuje modernizacji budynku dworca.

Po wybudowaniu przystanku PKM, ruch pociągów na stacji Gdańsk Osowa będzie odbywać się podobnie, jak na stacji Gdańsk Wrzeszcz - przy zewnętrznych krawędziach obu peronów zatrzymywać się będą pociągi PKM, a przy wewnętrznych pozostałe pociągi regionalne. Perony będą miały zatem (podobnie jak we Wrzeszczu) charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Podobnie jak w przypadku pozostałych 8 przystanków kolei metropolitalnej, również w Osowej zastosowane będą wiaty w stylu "czerwonej wstążki", wyróżniające całą linię PKM, jednak nieco zmodyfikowane, ze względu na konieczność dopasowania przystanku Osowa do standardu całej linii 201. Ponadto przewidziane zostało wybudowanie placu dworcowego, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a projektowanym tunelem prowadzącym do nowych peronów PKM.

Warto dodać, że docelowo przy przystanku PKM Gdańsk Osowa powstać ma również węzeł przesiadkowy park&ride. Ten projekt, obejmujący przebudowę całej ul. Barniewickiej oraz budowę parkingu, w ramach infrastruktury towarzyszącej PKM przygotowuje miasto Gdańsk, które planuje jego realizację za środki unijne dostępne w perspektywie 2014-2020.

Zobacz perforacje wiat przystanków PKM


Otwarcie wiaduktu drogowego nad linią PKM w ciągu ulicy Budowlanych.

Miejsca

Opinie (148) 1 zablokowana

  • Przystanek przy Kielnieńskiej

    Zamiast odciążyć Spacerową i usprawnić komunikację ,nasi bezmózgowce w urzędach fundują nam stację w szczerym polu , widać ,że nikt z nich nie przemyślał jakie wydali zezwolenia na budowy nowych osiedli łącznie z Żukowem.Przejazd do stacji samochodem zajmie mi 15 min i nie będzie gdzie go zaparkować. Ta część Osowy gdzie ja mieszkam nie ma ani 210 ani możliwości korzystania z PKM. Teren przy Kielnieńskiej jest wystarczająco duży i na peron i na duży parking.Ale najłatwiej wyrzucić pieniądze w błoto.Władze Gdańska wasza bezmyślność sięga zenitu!!!

    • 1 1

  • Widok na zmodernizowaną stację od strony zachodniej - pas dla pieszych na ul. Letniskowej?

    Czy będzie chodnik lub pas dla pieszych na ul. Letniskowej ? Dziś jest to droga gruntowa.... i na nią wyjście z tunelu. Ponadto częściej zamknięte szlabany zwiększą ruch tą ulicą gdyż brak innego dojazdu. Jak zatem zadbano o bezpieczeństwo pieszych?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane