• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje Nowa Wałowa w Gdańsku

Maciej Naskręt
27 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Aktualnie kończy się zbrojenie konstrukcji przyszłej estakady. Lada dzień rozpocznie się betonowanie.


Byliśmy na budowie ul. Nowej Wałowej w Gdańsku. Powstaje tam 200-metrowa estakada. By wykonać kolejne jej przęsło drogowcy zamkną na weekend ul. Jana z Kolna. Nowa Wałowa wraz z dojazdami ma być gotowa do kwietnia 2014 r.



W październiku 2012 r. ruszyła budowa 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej wraz z częścią ul. Nowomiejskiej. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

W ramach pierwszego etapu inwestor chce wykonać 60-metrowy wiadukt nad linią kolejową o przekroju jednej jezdni po dwa pasy i w tym samym standardzie ok. 200-metrową estakadę nad ul. Jana z Kolna. Obiekty mają umożliwić przejazd samochodem z Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska do Młodego Miasta zobacz na mapie Gdańska, które powstanie na terenach postoczniowych.

Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową, w tym zakresie zaplanowana jest też częściowa regulacja torowiska tramwajowego. W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne.

Obecnie największe prace trwają przy budowie estakady nad ul. Jana z Kolna.

- Wykonane zostały podpory przyszłego obiektu. Aktualnie kończymy szalowanie i zbrojenie konstrukcji. Lada dzień rozpoczniemy betonowanie obiektu - mówi Bartosz Alejski, kierownik budowy ze spółki Budimex.

Wykonawcy pozostała także do wykonania podpora w świetle ul. Jana z Kolna.

- Z tego powodu w najbliższy weekend kierowcy mogą spodziewać się utrudnień w ruchu. Zmiana będzie polegała na całkowitym wyłączeniu ul. Jana z Kolna z ruchu w nocy z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę - w godzinach od 20 do 6. Przez cały weekend, poza godzinami nocnymi, przejazd tą trasą będzie możliwy tylko w kierunku ulicy Marynarki Polskiej - mówi Dagmara Rozkwitalska ze spółki BPTO Infra.

Potem ze względu na wymagania technologiczne - przeprowadzenie próby obciążeniowej fundamentu po 28 dniach - wykonawca przystąpi do kolejnych etapów robót, czyli budowania dwóch ostatnich przęseł estakady nad ul. Jana z Kolna.

Równolegle, cały czas prowadzone są roboty przy budowie i przebudowie sieci infrastruktury podziemnej, m.in. kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz sieci gazowej i wodociągowej. Trwają również prace w zakresie budowy obiektów mostowych. Wraz z postępem robót przy budowie kanalizacji, prowadzone będą kolejne prace drogowe - m.in. wzmocnienia podłoża i budowa konstrukcji nawierzchni drogowej.

Czy partnerstwo publiczno-prywatne zapewnia wysoką jakość wykonania inwestycji?

Wykonawcy udało się także wykonać przyczółek planowanego wiaduktu nad linią kolejową przy Żółtym Wiadukcie od strony Bramy Oliwskiej. Pod drugiej stronie, czyli przy ul. Jana z Kolna trwa jeszcze przenoszenie infrastruktury podziemnej - rozebrany został w całości nasyp umożliwiający wjazd na Żółty Wiadukt.

Całość drogi ma być gotowa i udostępniona w kwietniu 2014 r.

Czemu ma służyć budowa Nowej Wałowej? Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest niezbędna, by otworzyć dostęp do terenów BPTO (postoczniowych) umożliwiając ich dalsze zagospodarowanie.

Plany na przyszłość, zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to rozbudowa ul. Nowej Wałowej do drogi dwujezdniowej z linią tramwajową i ewentualnie tunelem pod kanałem do ulicy Elbląskiej. Realizacja tej części wspomnianej ulicy leży całkowicie w rękach władz miasta.

Tak będzie wyglądać Nowa Wałowa po pierwszym etapie budowy.

Miejsca

Opinie (132) 3 zablokowane

  • czytaliście artykuł? (5)

    "Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową...."

    • 2 2

    • (3)

      "Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową" - co wcale nie oznacza wjazdu na wiadukt !!! tylko połączenie z dalszym odcinkiem

      • 1 3

      • przez "dalszy odcinek" mozna wjechac na wiadukt (2)

        • 0 2

        • (1)

          zamiast zrobic najazd burząc stara nastawnię to będę mógł wjechać przejeżdżając przez 2 kolizyjne skrzyzowania, za kazdym razem skrecając w lewo - miła perspektywa, tylko nikt z niej nie bedzie korzystał

          • 0 0

          • tu sie zgadzam

            stara nastawnie spokojnie moznaby zburzyc-pewnie brak dogadania sie z betonem z PKP

            • 2 0

    • a widzisz to gdzieś na projekcie ?! bo ja nie. chyba że po kilometrowym objeździe

      • 1 1

  • nie ma co się dziwić (3)

    malkontentów i przeciwników jakiegokolwiek rozwoju zawsze było dużo.
    Jak zainstalowano w Londynie lampy uliczne, to przepowiadano, że Bóg dał noc żeby spać, że to spowoduje ciężkie choroby. Gdy wybudowano pierwszą linie kolejową, to żądano budowy wysokich płotów bo krowy nie będą dawać mleka a kury jajek. Jak dopuszczono do ruchu pierwsze samochody to dla bezpieczeństwa ludzi przed samochodem musiał iść człowiek z chorągiewką, itd, itd, itd.
    Są ludzie bez wyobraźni, którzy aby coś akceptować muszą to osobiście na własnej skórze a nie zawierzyć specjalistom.

    • 5 11

    • bez wyobraźni

      trzeba nie mieć wyobraźni, żeby zachwycać się takimi przelotowymi arteriami w centrach miast i jednocześnie nie dostrzegać problemów stwarzanych mieszkańcom (nie samochodom) przez takie arterie. Ale pierwsze pokolenie zmotoryzowanych furmanów nie odpuści, najchętniej wjeżdżaliby na pełnym gazie przed swoje łóżko. Taką maja wyobraźnię!

      • 0 2

    • ciekawe spostrzezenia

      Ze tez strach i zabobon ciagle trwaja

      • 0 2

    • To też budowali specjaliści:

      farm4.staticflickr.com/3056/2600869746_24d4738767_z.jpg?zz=1

      Wspaniałe miejsca dla ludzi-trybików i rozkwitu biedy.

      • 4 3

  • no to całe szczęście że na stoczni był pożar (1)

    Łatwiej będzie się gospodarowało teren. Czasami zabiegi okoczności bywają korzystne i nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło

    • 16 9

    • "no to całe szczęście że na stoczni był pożar"

      jakie szczęście???
      Po wojnie w stoczni były dwa duże pożary, na statku Konopnicka i w stoczniowej hali widowiskowej, gdzie było wiele ofiar śmiertelnych i dziesiątki poparzonych.

      • 1 0

  • a ciekawe kiedy remont (9)

    2016 czy już w 2015?

    I okoliczni mieszkańcy - przegotuje się na zalania bo spartolą odpływy

    • 77 93

    • Opóźnienie oddania

      Przewiduję opóźnienie 2 lata, a zaraz potem remont

      • 2 1

    • Be positive man :) (4)

      Najpierw niech wogóle będzie! :)

      • 12 3

      • Be sober man

        • 2 0

      • co będzie? Partaczyna w ramach oszczędności! (2)

        dlaczego to tak dużo kosztuje? W niemczech takie prace są o połowę tańsze i 1000 razy solidniejsze

        • 10 17

        • 123 przeprowadź się za Odrę to będziesz szczęśliwy

          • 10 3

        • 123 poczytaj o budowie lotniska pod Berlinem

          i daj sobie na luz

          • 15 4

    • Nie biadol, chłopie (2)

      • 30 15

      • ma troche racji

        trasa sucharskiego zaczęła się zapadać niedługo po oddaniu do użytku, molo w brzeźnie też by się pewnie zawaliło gdyby wykonawca nie przeciwstawił się zleceniodawcy

        • 16 6

      • Bo powinni od razu zaorac i nic nie budowac

        Wtedy nie byloby remontow

        • 17 2

  • droga do nikąd (1)

    bez sensu jeżeli nie zostanie przerzucona na drugą strone Motławy.

    • 7 0

    • w dalszym etapie niestety

      Ten etap buduje prywatna firma, a co dalej? z "miastem" to nigdy nie wiadomo

      • 0 0

  • DLa kogo ta ulica? Wkurza mnie to że robia ulice dla nikogo zamiast nadrobic zaległości drogowe na Południu (1)

    • 5 6

    • prywatny inwestor "robio"

      • 0 0

  • Ta budowa jest potrzebna jak ..... (1)

    To co jest istotne pozostaje nie zrobione, a droga do nikąd pierytet, to jakieś jaja. Byleby rozpi... stocznie i to co mogłoby przynosić największą chlubę i kasę dla miasta.

    • 6 5

    • przeciez ta droge

      buduje inwestor - i odda miastu- jest zysk

      • 1 0

  • Karygodne zniszczenie przestrzeni. (1)

    Autorzy tego rozwiązania puścili mimo oczu i uszu 30 lat negatywnych doświadczeń z estakadami w centrach miast. Szykuje się nam Dolne Miasto bis. Wielka szkoda.

    • 9 5

    • szykuje nam sie wreszcie

      Otwarcie tych atrakcyjnych terenow i waterfrontu dla ludzi. Brawo! Tylko jeszcze wykonac 2 krok: polaczyc te droge z ulica Siennicka aby uruchomic druga strone nabrzezy Motlawy.Do dziela!

      • 1 1

  • was pogrzało bez picia grzańca - na oruni to je nowowiejska bo orunia to wiocha - no chyba że chodzi o orunie górną to przepraszam - co złego to nie ja ;)
    Jedna orunia kojarzy mi się z tanimi dziewczynami i alkocholem - beznadzieja...

    • 0 1

  • A BĘDZIE WJAZD Z JANA Z KOLNA (6)

    na nową wałową i ten nowy most (zamiast tego żółtego) ?

    • 19 4

    • prawie (3)

      wjazd od małomiejskiej bedzie a jana z kolna po dwa pasy

      • 2 0

      • (1)

        specjalisto,ul. Małomiejska to jest, ale na Oruni

        • 6 0

        • Heh - Małomiejska to jest na pewno na Oruni - czy ktoś ma wątpliwości? ;)

          • 2 1

      • te 2 pasy nic nie dadzą jeśli i tak prowadzą koło zieleniaka :(

        • 4 1

    • nie (1)

      • 7 1

      • czyli Jana z Kolna będzie dalej zatkana (albo z roku na rok coraz bardziej) a w konsekwencji "Węzeł Kliniczna" Hallera, i Marynarki Polskiej bo nikt nie będzie chciał jeździć przez Jana z Kolna.

        • 9 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane