Tak powstaje most zwodzony w Przegalinie

Najnowszy artukuł na ten temat Blisko 1 mln zł za obsługę mostu w Sobieszewie

Sprawdź, co dzieje się na placu budowy mostu zwodzonego w Przegalinie.



Budowa mostu zwodzonego w Przegalinie wre, aż miło popatrzeć. Niebawem minie pół roku od daty rozpoczęcia budowy. Sprawdziliśmy, co dokładnie udało się dokonać wykonawcy.



Tak będzie wyglądał most zwodzony nad północną śluzą w Przegalinie w maju 2012 r.
Tak będzie wyglądał most zwodzony nad północną śluzą w Przegalinie w maju 2012 r. mat. ZDiZ
W połowie kwietnia tego roku rozpoczęła się budowa mostu zwodzonego w Przegalinie nad kanałem łączącym Wisłę z jej dawnym korytem - Martwą Wisłą. Inwestorem jest gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Niemal pół roku od wbicia pierwszej łopaty postanowiliśmy sprawdzić dokonania wykonawcy - firmy Mostostal Warszawa. Udaliśmy się na plac budowy.

Przypomnijmy: inwestycja w Przegalinie, która ma być gotowa 15 maja 2012 r., przewiduje wykonanie nad południową śluzą zobacz na mapie Gdańska - pochodzącą z lat 70-tych - mostu zwodzonego i rozebranie istniejącego obiektu. Ponadto projekt zakłada przebudowę nieczynnej śluzy północnej zobacz na mapie Gdańska. Ma ona zmienić się w punkt widokowy. By jednak można było podziwiać stamtąd w pełni krajobraz, drogowcy muszą zdemontować stary most.

Kto najbardziej skorzysta z otwarcia mostu zwodzonego w Przegalinie?

Zobacz wyniki (562)
Czym zajmuje się teraz wykonawca? Zaawansowane prace toczą się przy budowie układu drogowego, który zapewni dojazd do nowego mostu zwodzonego. Połączy on brzegi nad południową śluzą. Teraz nowy przebieg drogi wytyczają krawężniki i wiedzie ona po nasypie, który został uformowany w 1994 r. w celu zabezpieczenia nieczynnej od lat 70-tych północnej śluzy. W sumie, wokół budowy mostu zwodzonego ma pojawić się ok. 900 metrów nowej, płaskiej jak stół jezdni.

Budowa nowej drogi umożliwi też zamknięcie dla ruchu wspomnianego mostu, który zlokalizowany jest nad nieczynną śluzą - północną. Wykonawca będzie mógł wtedy przystąpić do zaplanowanej w projekcie rozbiórki mostu i wybudowania punktu widokowego. Ten etap prac ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.

Trwa też formowanie nasypów. Najbardziej spektakularne prace wykonuje ogromna palownica, która osadza w gruncie żelbetowe pale. Na nich pojawi się niebawem przyczółek.

Teraz konkrety. Kiedy dokładnie zobaczymy uniesione w górę przęsło zwodzonego mostu? - Montaż przęsła, którego elementy dotrą na plac budowy ciężarówkami, rozpocznie się zimą. Rozruch przęsła, jego podniesienie ma nastąpić w marcu lub w kwietniu - wyjaśnia Rafał Lewandowski z firmy Mostostal Warszawa.

Nowa przeprawa mostowa z unoszącym się pod kątem 70 stopni przęsłem pojawi się kilka metrów na zachód od istniejącego obiektu.

Wykonawca uspokaja, że prace toczą się zgodnie z harmonogramem. Firma prowadząca przebudowę uwzględniła w swoim planie robót nadchodzące - ewentualnie - mroźne dni zimy.

Przebudowa śluz w Przegalinie pochłonie 14 mln zł i finansowana jest w 40 proc. z budżetu miasta Gdańska. Projekt to część Programu Unii Europejskiej "Innowacyjna Gospodarka", z którego pochodzić będzie pozostałe 60 proc. pieniędzy. Planowana łączna wartość projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej" wynosi ok. 82 mln zł.

Opinie (51) 4 zablokowane

  • Piękny biało-zielony most z herbem Gdańska (7)

    • 72 13

    • (3)

      JAKI PIEKNY MOST TERAZ JUZ TAKICH NIE ROBIA

      • 6 4

      • (1)

        widać, że niektórzy tylko fotki oglądają zamiast przeczytać artykuł.

        • 4 3

        • mała uwaga, nie fotki tylko wizualizacje. Całkiem dobra wizualizacja więc wydaje się realna.

          • 1 1

      • ...

        Marsz to szkoły czytać się nauczyć! Co jest napisane pod obrazkiem? Co jest napisane w tytule? Dokładnie teraz taki most jest robiony więc zastanów się co piszesz.

        • 1 2

    • (2)

      Powinien w związku z tym koniecznie być nazwany "mostem pokoleń lwów północy", trzeba jeszcze tylko zielone krzesełka zamontować.

      • 6 6

      • dobra, ale w twojej chacie też ...

        • 3 0

      • bursztynowe miały być!!!

        • 1 2

  • 900 metrów drogi jak stół a potem droga rodem z marsa. (1)

    Jaki zwykle robimy troche tam, troche tu. A reszta drogi z Małych Ceder do przegaliny to droga dla motokrosu. Kiedy ona zostanie wyremontowana? Skoro piękny będzie rynek to ulice i sąsiednie podwórka nie musza byc ładne?

    • 37 15

    • nie 900m

      nie będzie 900m drogi tylko około 600m

      • 3 1

  • sluza powinna być szersza (10)

    Wtedy komunikacja wodna miała by racje bytu a tak to tylko małe jachty i motorówki moga z niej kozystac.

    • 8 22

    • (4)

      Tak, masz rację, od razu powinni pogłębić, poszerzyć i kontenerowce tamtędy przepuszczać.

      • 19 0

      • Dokładnie tak. (3)

        Pogłębic, poszerzyc a dopiero wtedy budowac most. Ale jest jak zwykle w naszym kraju. Najpierw łatamy a potem myslimy. Podobno wisła ma byc żeglowna dla większych jednostek to dlaczego nie pomyslec o przyszłosci? Wszędzie indziej na świecie by tak zrobiono ale nie w polsce. Czy przepłynięcie sluzą statku pasażerskiego nie byłoby ciekawe i opłacalne? A jakis statek transportowy z towarem z górnego odcinka wisły czy nie byłby tańszy?

        • 6 10

        • (1)

          Chopie! To nie Hamburg ani Rotterdam. Z czym do ludzi? To o czym mówisz to inwestycja większa niż budowa stadionu i wszystkich dróg i torowisk w mieście.

          • 17 2

          • pewnie tego nie wiesz

            ale przed wojną i jeszcze trochę po niej Polska miała żeglowne rzeki i kanały, którymi barki transportowały ładunki masowe. Dopiero potem w PRL przez brak konserwacji i zaniedbania ten rodzaj transportu znikł, a szkoda, bo jest tani i ekologiczny.

            • 0 0

        • Wszystkowiedzący pouczyciel się znalazł. Śluzą w Przegalinie przepływają zarówno barki rzeczne transportujące towary oraz pasażerskie. Nie ma sensu poszerzać.

          • 3 2

    • Jest wystarczająco długa i szeroka

      aby obsłużyć wszystkie jednostki żeglugi śródlądowej, w jakim celu miałoby to nastąpić wg ciebie?

      • 9 2

    • W Europie jest wiele statków rzeczno-morskich, dla których taka śluza jest wystarczająca.

      • 1 1

    • Ale chodzi o to, żeby małymi jachtami i motorówkami Niemcy mogli pływać

      a nie o to by rozwijał się polski transport śródlądowy. To nie jest przecież w interesie Niemiec ani żadnego innego państwa

      • 1 2

    • raz - jest to śluza dla V, o ile mnie pamiec nie myli, klasy drogi wodnej - więc max. dwa - ile razy większy statek zawijałby tędy, zamiast przez ujście Wisły?trzy - jak miałby taki statek dalej płynąć, skoro stany roczne Wisły są już dla jednostek przewidzianych na taką sluze jak przegalińska, grubo za małe...Póki nie stworzy się drogi wodnej z prawdziwego zdarzenia, jedna sluza nic nie zmieni. Ale powtarzam - uporządkować stożek ujścia Wisły, na co właśnie toczy się przetarg, i omijając sluze mamy alternatywe dla większych jednostek. Z tymże na razie i tak nie ma po co...niestety.

      • 1 0

    • co za idiota to napisał? widział chociaż tą śluzę??????????

      • 0 0

  • Brawo PO!!!! (5)

    • 39 57

    • Buhu ha haha ha ha ha ha ha ... aż mi zajady popękały. Jesteś lepszy niż Woody Allen, Louis de Funès, Eddie Murphy, Mazurska Noc Kabaretowa i wszystkie filmy Barei razem wzięte. Trzeba przyznać, że wiesz, co to dobry żart z samego rana. Jeszcze jakbyś zaśpiewał do szafy jak Jarząbek: "Łubu dubu..", to by było wspaniałe dopełnienie. Nikt mnie dawno tak nie rozśmieszył. Proszę o więcej.

      • 23 15

    • Drogie żłobki i przedszkola...

      ...brawo PO z zausznikami razem wzięci.

      • 14 6

    • w budowie??? (2)

      Może i w budowie ale za jakie pieniądze;/ 2-3 razy drożej niż na zachodzie, ale po co o tym pisać?Po drugie obojętnie jaki byłby teraz rząd i tak budowy by trwały, a to tylko dlatego że taka jest kolej rzeczy. W tym czasie były przewidziane pieniądze z uni i nic więcej. Za to życzę powodzenia następnemu który będzie musiał to wszystko naprawiać

      • 8 11

      • I spłacać

        • 5 2

      • tak w budowie

        a ty wiesz za ile sie na zachodzie buduje, jak najdalej w Gdyni byles, jakies fakty przedstaw a nie tylko narzekasz, z takim podejsciem jak ty nigdy nic bysmy nie zbudowali

        • 6 3

  • jak może być lepszy dojazd?

    most zwodzony czasem się podnosi, a istniejący most jest stały ...

    • 16 10

  • To przez Tuska (2)

    • 12 10

    • (1)

      I Putina!

      • 8 1

      • Angelę, .....

        ...Dalajlamę i Kung-fu Pandę!

        • 6 1

  • Przed wyborami rozpoczynają się wizualizację (1)

    Oby do emerytury

    • 14 15

    • Co roku są jakieś wybory. Myślisz, że bez nich by nic nie budowano?

      • 5 2

  • a kiedy Sobieszewo? (4)

    ilu mieszkańców ma Przegalina, a ilu Sobieszewo?

    • 47 9

    • Zapytaj tego, na którego głosowałeś (3)

      odpowie ci że niegdy

      • 10 3

      • UM minusuje (2)

        • 13 2

        • Ciekawe, że ten most z przebudową nasypów kosztuje 14mln, a taki sam z takimi samymi nasypami (1)

          a taki sam, dla tych samych statków i barek, z takimi samymi nasypami, ale w Sobieszewie - oszacowali na 70 czy 100 milionów.

          • 0 0

          • akurat taki sam

            idź lepiej do okulisty, bo odległości nie widzisz

            • 1 0

  • wykonania dokonawcy

    i zmieniona na bardziej karkołomną - dokonania wykonawcy

    • 8 1

  • (2)

    ujecie z pracujacymi wszystkimi robotnikami bezcenne, zobaczyli kamere i wszyscy nagle ochoczo zabrali sie do roboty ;)

    • 3 6

    • Michaś !!

      z ciebie to musi być drugi Pstrowski 600% normy , denny jesteś !!

      • 1 1

    • Słuszna uwaga,

      • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.