• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Taksówki" bez licencji. Uber szuka chętnych w Trójmieście

Borys Kossakowski
2 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Klasyczna taksówka, przewóz osób, przewóz rzeczy, iTaxi a może Uber? Wybór należy do ciebie. Klasyczna taksówka, przewóz osób, przewóz rzeczy, iTaxi a może Uber? Wybór należy do ciebie.

Na trójmiejski rynek taksówkowy już niedługo może wejść międzynarodowa sieć Uber, której usługi zamawia się przez aplikację w smartfonie. Czy będzie to duża zmiana? Przypomnijmy, że już dziś o klientów walczą nie tylko oficjalne, licencjonowane taksówki, ale i przewoźnicy bez licencji taksówkowej.



W kwestiach transportu samochodowego:

Na rynku transportu prywatnego od lat istnieje konflikt między licencjonowanymi taksówkarzami, a przewoźnikami bez licencji taksówkowej (m.in. TSD Scorpion, Night Riders, FluoCars itp.). Niedługo prawdopodobnie do Trójmiasta wkroczy firma Uber, która właśnie prowadzi rekrutację w internecie. Na polskim rynku Uber będzie prowadzić wyłącznie usługę pośrednictwa między kierowcą a pasażerem. "Uberowcy" już jeżdżą w Warszawie.

- Zgodnie z ustawą każdy taksówkarz kierujący samochodem osobowym powinien posiadać licencję - przypomina Andrzej Leoniec, prezes SuperHallo. - W korporacjach taksówkarze muszą też przejść badania psychotechniczne oraz posiadać świadectwo niekaralności.

Przewoźnicy, którzy nie posiadają licencji taksówkowej, korzystają z innych licencji, pozwalających im obniżać koszty. Część z nich (np. FluoCars, TSD Scorpion) korzysta z dużych aut (8-9 osobowe), które wykorzystywane są jako "okazjonalny przewóz osób".

- Proszę jednak zwrócić uwagę, że często w takich przypadkach jeżdżą auta typu volkswagen sharan, które są siedmioosobowe - mówi pan Krzysztof, który przez kilka miesięcy pracował w firmie "przewóz osób". - Tacy kierowcy montują dodatkową ławkę z tyłu samochodu i dostają legalizację na osiem osób. Trudno powiedzieć, na ile to bezpieczne.

Na zarzuty odpowiada Łukasz Staniszewski z TSD Scorpion: - Samochody takie jak volkswagen sharan i podobnego typu mają homologację na przewóz ośmiu osób. To oznacza, że produkowano modele ośmioosobowe, choć były one rzadkością. Kierowcy kupują często modele siedmioosobowe, aby następnie wymienić ostatni rząd siedzeń na trzyosobową ławkę. W pełni legalny sposób auto przechodzi badania techniczne i zostaje zarejestrowane jako ośmioosobowe.

Co ciekawe, kierowca może później wymontować tylną ławkę i jeździć nawet z pięcioma fotelami. Liczy się to, co jest "wbite" do dowodu. Inne firmy (np. Night Riders) nadal korzystają z samochodów osobowych, ale oficjalnie oferują usługę "przewozu rzeczy". Zgodnie z ustawą zleceniodawca może żądać wraz z przewozem rzeczy, przewiezienia jego i innych osób, z czego firmy skrzętnie korzystają.

- Różnica polega na tym, że licencję na przewóz zazwyczaj ma tylko właściciel - mówi Marian Penkalla, prezes Hallo Taxi. - W takich autach niepotrzebny jest taksometr, jest tylko kasa fiskalna. Nasze auta posiadają dodatkowe ubezpieczenie, które pokrywa także ewentualną szkodę pasażera. W przypadku przewoźników bez licencji taksówkowej, może się okazać, że jedziemy z przypadkową osobą, która dopiero zrobiła prawo jazdy.

Jak twierdzą przewoźnicy: auta jeżdżące w ramach "przewozu osób" posiadają podobną licencję, co autokary turystyczne. W związku z tym przewoźnicy również muszą być ubezpieczeni na wypadek szkody pasażera. W ich autach, zgodnie z prawem, nie mogą być instalowane taksometry, za to mają obowiązek posiadania kas fiskalnych.

Zamieszanie na rynku może powiększyć nowa usługa, oferowana przez firmę Uber, która przymierza się do wejścia na rynek trójmiejski. Zaznaczmy, że już wcześniej działały firmy, które pośredniczą w kontakcie między pasażerem i kierowcą - to iTaxi oraz Taxify (ta druga już wycofała się z Polski).

iTaxi można nazwać brokerem usług taksówkowych. To firma, która współpracuje tylko z licencjonowanymi taksówkarzami. Ich aplikacje mobilne i serwis internetowy umożliwia śledzenie taksówek i zamawianie konkretnych aut, które są najbliżej naszego miejsca zamieszkania.

Uber także jest brokerem, ale nie wymaga od kierowców licencji taksówkowej, taksometrów, ani legalizacji auta. Jedyne, co trzeba mieć to telefon komórkowy. Aplikacja mobilna na podstawie odczytu GPS sama nalicza należność za przejazd i realizuje płatność przy pomocy karty płatniczej lub PayPal. Uber jest tu tylko pośrednikiem, który nie bierze na siebie żadnej odpowiedzialności za transport.

- W Polsce doskonale działa "system" donosów - mówi Łukasz Staniszewski. - Doświadczyliśmy tego na własnej skórze, bo przechodzimy niezliczoną liczba kontroli - skarbowych, technicznych itp. Konkurencja nie śpi i dba o to, by nam nie było zbyt lekko. Ale działamy zgodnie z prawem, więc kontroli się nie boimy. Kierowcy Ubera jednak powinni mieć się na baczności, bo oni będą jeździć poza prawem. Trudno mi sobie wyobrazić, by ten model przetrwał na naszym rynku.

- Uberem się specjalnie nie martwimy - mówi Dorota Rybiałek-Szymczak z FluoCars, firmy prowadzącej usługi przewozu osób. - Działamy od września, mamy takie stawki i program do obsługi, że nie musimy martwić się o klientów. Nasza licencja dotyczy aut 8-9 osobowych i przewozu osób na terenie Trójmiasta. Działamy w zasadzie tak jak taxi, ale naszą przewagą jest to, że mamy duże auta.

Innego zdania są przedstawiciele korporacji.

- A jeżeli coś pójdzie nie tak? Będzie wypadek, albo problem z płatnościami - zastanawia się Marian Penkalla. - Dokąd klient ma pójść po reklamację? My mamy swoją siedzibę, wszystko jest jasne. A tam jak, mam się kontaktować z chmurą? Dodatkowo pod względem cenowym nie jesteśmy w stanie z nimi konkurować. Płacimy składki, ubezpieczenia, podatki, opłaty za taksometry, licencje, legalizację. A ile będzie płacił Uber? Już dzisiaj w nocy prawie nie jeździmy, bo wypchnęły nas z rynku tańsze "przewozy osób i rzeczy". Próbujemy wpłynąć na posłów o zmianę ustawy. Bez tego sytuacja się nie zmieni.

Szef Ubera na Europę środkowowschodnią, Patrick Studener, pytany przez PAP o zakazy działalności, jakie dotknęły firmę Uber w niektórych państwach unijnych, w tym Niemczech i Hiszpanii, stwierdził, że prawo często uderza w innowacyjne firmy, bo za nimi nie nadąża.

- Przepisy z racji swojej natury patrzą wstecz, nie nadążają za rozwojem i innowacjami. Nasze rozwiązania nie są konkurencją dla taksówkarzy, ale ograniczają ruch prywatnych samochodów, co jest z korzyścią dla dużych miast - zaznaczył w rozmowie z PAP.

Czy komuś zależy na tym, by prawo się zmieniło? Z tanich firm przewozowych korzysta w Trójmieście mnóstwo osób, ceniąc sobie niski koszt przejazdu (nawet za cenę niskiego komfortu). Wprawdzie takie auta nie mogą korzystać np. z buspasów, ale w nocy nie ma to większego znaczenia.

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • re

    iTaxi ma teraz promocję - do końca września.
    Trzeba tylko zamówić taxi przez ich aplikację, wtedy macie przejazd za pół ceny.
    Przetestowane na tym weekendzie - opłacało się.
    A taniej i lepiej tego się raczej nie da ogarnąć.

    • 0 0

  • (9)

    Dla ewentualnego klienta, liczy się: profesjonalizm kierowcy (badania kierowcy, licencja) oraz taksometr, czytelne oznaczenie auta i najważniejsze: istnienie firmy, gdzie można składać reklamacje, z którą można się nawet procesować.

    • 43 124

    • Polityka taksówkarza,to złapać jelenia i wydusić go ile można

      Ludzie ile można tolerować złodziejstwo taksówkarzy,którzy pod przykrywką litery prawa ciągle nas samych oszukują!Jeżdżę od niedawna uberem i korzystam z tego typu usług bo w końcu mam wgląd co do tego ile zapłacę i to wszystko bezgotówkowo bez dzwonienia i zamawiania.Dodam,że przez różne historie,doświadczenia nie korzystam i korzystać nigdy już nie zamierzam z propozycji 'legalnych' oszustów

      • 0 0

    • (4)

      Tylko cena. Taksówki to przeżytek - 10 lat temu po Brukseli woziłem się collecto. Działa na podobnej zasadzie - za 10E przejedziesz pół miasta w nocy :)
      Stawka dla Taksówek powinna oscylować wokół 1,40 PLN (ceny warszawskie), obecne 3 PLN i 8PLN (sic!) za trzaśnięcie drzwiami to relikt przeszłości i rabunek w biały dzień. Z tego też powodu od kilku ładnych lat NIE KORZYSTAM z usług taksówek w Trójmieście

      • 26 2

      • tylko cena...

        drogi ' kierowco '
        rozumiem, ze taksówki powinny wozić klientów za darmo, lub też kierowca powinien klientowi płacić za możliwość przewozu? tak? człowieku... ogarnij się..... 1,40zł?! policz sobie ile kosztuje koszt przejechania 100km średniej wielkości autem - na początek. następnie pomnóż x2,5. wynik ten będzie określał koszt który trzeba będzie odliczyć od 100km "czynnie" przejechanych kilometrów.
        do tego dolicz koszt utrzymania auta, konserwację, złodziejski zus, księgowego i kilka innych. nastepnie dojdziesz do pytania: z czego więc ci ludzie żyją?
        a już odpowiadam: ci ludzie żyją nadzieją. nadzieją że będzie lepiej. ci ludzie są karmieni marzeniami przez innych kolegów oraz przez właścicieli korporacji w której jeżdżą. i tak to wygląda... bardzo smutna rzeczywistość. i wierz mi, że już niewielu starych wyżeraczy jezdzi jako kierowcy w zrzeszeniach - najczęściej kończą jako wolne koguty pod dworcami kolejowymi... i tam faktycznie kroją naiwnych turystów. pozdrawiam serdecznie.

        • 6 1

      • W Gdańsku za 10e cały Gdańsk przyjedziesz. Dajan / As targ węglowy do dolnego Sopotu (Monte Cassino) po 22 (2ga taryfa 42 zł). nieznajomość rynku? Ale jak się nie korzysta to się nie wie. Lepiej marudzić i lewusow wspierać. Wszystkim się będzie żyło lepiej.

        • 8 3

      • (1)

        Może trzeba lekcje odrobić bo te ceny to dawno i nieprawda. As, express, caro... I to korporacje taxi na legalu. Przy czym tańsze niż np fluo?

        • 3 1

        • Tylko że samochody starsze niż studentki które wyrywam w Medyku.

          • 11 2

    • To nie muszą się taksiarze martwić!

      • 0 0

    • oczywisce. zawsze jak wsiadam to pierwsze o co prosze to okazanie licencji, aktualnych badan technicznych oraz badan psychologicznych.

      • 27 1

    • haha

      jasne :D Auto nie musi byc oznakowane, taksometr jest wymagany ale czesto aplikacja z danymi gps jest potwierdzeniem trasy podrozy :P

      • 7 2

  • Ja

    Tylko uber i koniec z naciągaczami złotówami!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Uber

    Oby jak najszybciej wszedł na rynek UBER i zrobi porządek ze złotówkami itp

    • 0 0

  • as

    Uber!!Śmieć ,nie usługi ,pajace którzy z tego syfu korzystają,to dziady bez kasy,kundle z zawszonej pupy,dlatego burek zawsze będzie spał na słomie

    • 1 3

  • Uber (7)

    Nazwa kojarzy mi się z ubekiem...
    I kolejna "zachodnia" korporacja będzie nas doić.

    • 92 71

    • a Polacy to co

      wejdz na bla bla car czy to jest twoim zdaniem legalne i to polacy zabieraja pasazerow i kasuja czemu do nich nikt sie nie czepia ?

      • 0 0

    • miś wiecznie zywy

      Ciocia się przeslyszala nie uber wchodzi na rynek tylko pułkownik zuber z Londynu to takie miasto w Anglii jest

      • 5 0

    • (1)

      podaj przyklad w jaki sposob uber bedzie ciebie doil.

      • 13 3

      • oj, już sposób znajdzie, to przecież taki Szybki Lopez pewnie jest ;).

        ALE to się zaraz skończy. Już przecież wielkimi krokami zbliża się Wybawienie Narodu Polskiego i żaden Uber ani Uber Alles tego nie powstrzyma.

        A tak se przytrolowałem, póki jeszcze wolno ;)

        • 1 4

    • a kto ci broni założyć własnego ubera i doić nas po prasłowiańsku, prapolsku, jak Wanda co nie chciała doić Niemca?

      • 13 2

    • A na wioskach jeździ Arriva,

      a pks-y zlikwidowane ;-(

      • 10 1

    • ?

      a mi z uber alles

      • 11 2

  • Warszawa i okolice

    Zdecydowanie wole ofertę heetch. Nie dość, że taniej to selekcja kierowców pod kontem atmosfery i tak dalej. Polecam

    • 0 0

  • Darmowy przejazd

    Darmowy przejazd Uberem. Przy rejestracji polecam wpisanie kodu: cch9wue - otrzymasz wtedy darmowy przejazd o wartości 50zł :) Kod można też wpisać w aplikacji Uber w zakładce "Zniżki"

    • 0 1

  • Ponownie polecam

    Ja już po raz kolejny skorzystałam z Ubera w ten weekend. jak zawsze kierowca miły, samochód zadbany. Sprawnie i TANIO. Taniej jeszcze nie jeździłam. Mogę szczerze polecić! Jeżeli ktoś chce skorzystać z pierwszego przejazdu tańszego o 25zł to udostępniam kod: e3j7wv4xue. Uber jeździ już w Pruszczu Gdańskim więc
    korzystam jeszcze więcej :)

    • 0 3

  • Nie rozumiem dlaczego przewóz mojej teściowej za darmo jest bezpieczny a przewóz cudzej teściowej za pieniądze grozi jej śmiercią, bo nie mam na to licencji. Prawo jazdy to dokument, który nie określa kogo mam wozić. Ma zgadzać się rodzaj pojazdu i ilość osób. Reszta to wymysły fiskalno- pokomunistyczne.
    Mam płacić podatek od zarobku i jeśli płaci go za mnie pracodawca czy pośrednik to o co chodzi?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane