• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Targ Rakowy i Sienny: porozumienie z konserwatorem, problem z kolejarzami

Katarzyna Moritz, Michał Stąporek
14 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
W najnowszym projekcie, szklany dach nad kanałem Raduni będzie podniesiony i zróżnicowany. W najnowszym projekcie, szklany dach nad kanałem Raduni będzie podniesiony i zróżnicowany.

Już tylko krok do porozumienia dewelopera i konserwatora zabytków w sprawie zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego. W szybkim zawiązaniu spółki miasta z Holendrami niespodziewanie mogą jednak przeszkodzić kolejarze z PKP SA i PKP PLK.



Na przedłużeniu Drogi Królewskiej powstanie częściowo zagłębiony plac, do którego prowadzić będzie tunel spod Bramy Wyżynnej. Na przedłużeniu Drogi Królewskiej powstanie częściowo zagłębiony plac, do którego prowadzić będzie tunel spod Bramy Wyżynnej.
Projektanci utworzyli oś widokową na linii ul. Rogaczewskiego - ul. Bogusławskiego. Zaznaczono ją czerwoną linią. Projektanci utworzyli oś widokową na linii ul. Rogaczewskiego - ul. Bogusławskiego. Zaznaczono ją czerwoną linią.
We wtorek do późnego popołudnia trwało spotkanie wojewódzkiego konserwatora zabytków Mariana Kwapińskiego z szefem polskiego oddziału firmy deweloperskiej Multi Development Tomaszem Matusiakiem. Choć nie udało się zawrzeć ostatecznego kompromisu, to do porozumienia jest już bardzo blisko.

- Dzielą nas drobiazgi, na tyle niewielkie, że zgoda urzędu zostanie wydana prawdopodobnie w przyszłym tygodniu - przyznaje Marian Kwapiński, wojewódzki konserwator zabytków.

Zobacz, co proponują Holendrzy z Multi Development.

- Cieszmy się, że koncepcja zyskała akceptację konserwatora i tym samym jedna z przeszkód do startu inwestycji została pokonana. Termin zawiązania spółki z Multi Development [wyznaczony na koniec grudnia - red.] jest jednak uzależniony od podpisania umowy z PKP PLK - zastrzega Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska.

Z naszych informacji wynika, że kolejarze, którzy dotąd zgodnie współpracowali z miastem i Multi Development, zaczęli nagle piętrzyć problemy. O co chodzi?

Negocjacje z PKP PLK prowadzą Holendrzy z Multi Development. Muszą się z nimi porozumieć w kwestii przykrycia betonową płytą o powierzchni 2,5 ha wykopu, którym biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja.

Zabudowa Targu Siennego i Rakowego jest ważna, bo:

- Od zawsze była mowa, że chodzi o przykrycie torów. Tymczasem kolejarze sugerują, że nowy twór można nazwać tunelem, a to wymagałoby nowych ustaleń, ponieważ przepisy o ruchu w tunelu są zupełnie inne. Zwracają uwagę, że w takiej sytuacji przez ten tunel nie mogłyby jeździć pociągi z niebezpiecznymi ładunkami, które kursują m.in. do portu - mówi nasz informator, który jednak bezpośrednio nie reprezentuje, żadnej ze stron.

Druga sprawa o jakiej wspomina, to zabezpieczenie interesów PKP PLK, które kolejowa spółka chce wymóc na holenderskim inwestorze.

- Faktycznie, takie uzgodnienia trwają, jednak jest to nasza tajemnica handlowa i szczegółów nie chcę ujawniać. W tej sytuacji należy rozważyć mały poślizg w zawarciu spółki. Rozmowy z konserwatorem, PKP i miastem, to jest system naczyń połączonych, ale zapewniam, że wszystko idzie w dobrym kierunku - zapewnia Tomasz Matusiak z Multi Development

Potwierdzenia tych informacji, chcieliśmy uzyskać w centrali PKP PLK w Warszawie. Do tej pory jednak nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania.

Gdy już jednak spółka miasta i Holendrów zostanie zawiązana, od razu będzie mieć pełne ręce roboty. Najpierw zacznie powstawać infrastruktura. Po pierwsze betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja. Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Po trzecie dodatkowe pasy na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Dopiero potem przyjdzie czas na komercyjne budynki, które będą musiały "zarobić" na część infrastrukturalną inwestycji. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają biura. Rozrywka, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw. Wraz z drogami wewnętrznymi ciągami spacerowymi ma tu powstać ok. 100 tys. m kw. powierzchni.

Na spółce z Holendrami miasto zyska dla siebie jeszcze jeden obiekt. Przy kanale Raduni, w północnej części zabudowywanej działki, odbudowany zostanie tzw. Kunszt Wodny, który działał w tym miejscu zobacz na mapie Gdańska do lat 70. XIX wieku. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni 2,4 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.

Zabudowa Targu Siennego ma potrwać ok. 5 lat i w zależności od tego, kiedy się rozpocznie, powinna zakończyć się w 2017 lub 2018 roku.

Opinie (106) 3 zablokowane

  • A z kąd na utrzymanie teggo.

    Następne muzeum.To już trzecie w budowie,przy stoczni i na Wałowej,teatr Szekspirowski stadion który też nie zarobi na swoje utrzymanie.Same zakłady co będą Polsce wypracowywać PKB śmiech.Kto to utrzyma czy da się jeszcze ściągnąć szmal z robotników.? ? ?

    • 3 3

  • Podoba mi sie ten projekt...

    ...gdyz namierzylem na nim juz kilka fajnych miejscowek gdzie bedzie mozna walnac se piwko :-)

    • 1 0

  • duży problem widzę

    to znaczy nie widzę żadnej wizji przystanku autobusowego vis a vis Bramy Wyżynnej, którego "przepustowość" jest obecnie tragicznie mała. Na przystanku zatrzymuje się olbrzymia ilość autobusów, bardzo często brakuje miejsca, co sprawia, że prawy pas ruchliwej jezdni się blokuje. Jest więc poważny problem wymagający rozwiązania poprzez wydłużenie przystanku itp. Niestety tego w planach i symulacjach nie widzimy. Tak się zastanawiam czy planiści i projektanci byli chociaż raz na miejscu przez dłuższą chwilę, aby przyjrzeć się jaki ruch tam panuje, zwłaszcza w godzinach szczytu?

    • 1 2

  • ostateczne rozwiązanie

    ludzie, nie emocjonujcie się tak bardzo. Żadne rozwiązanie nie pozostanie na wieczność. W końcu wojna jest zbawieniem dla architektów!

    • 0 0

  • po co zakrywanie torów ??

    za każdym razem, kiedy przejeżdżam wzdłuż torów zastanawiam się jak to będzie wglądało zabetonowane. i wcale mi się ta wizja nie podoba. W tym rejonie jest sporo zieleni, ciekawy budynek biblioteki i jak patrzę na te wizualizacje i porównuje ze stanem obecnym to nijak nie mogę się zdobyć na jakiekolwiek WOW. Kolejne kino obok krewetki ? biurowce i owszem jest tu miejsce na kilka ciekawych budynków, ale miejsce rekreacji to jest średnie ze względu na duży ruch samochodowy. Wolę już pospacerować po starym mieście, gdzie jest zdecydowanie ciszej. Cieszy oko spora ilość drzew w tym miejscu, ale na spacery po galerii handlowej nikt mnie nie namówi.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane