• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj Ring wróci do Gdańska w tym roku

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Prace nad tramwajem Ring są już niemal zakończone.
  • Zaawansowanie prac na początku listopada.
  • Zdjęcie z 2006 r., wykonane w części nieudostępnionej do zwiedzania Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.

Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny tramwaj. Jego renowacja prowadzona jest w Krakowie. Tramwaj jest już praktycznie gotowy i prezentuje się nie gorzej niż 85 lat temu, gdy opuszczał Gdańską Fabrykę Wagonów.



Czy korzystasz z okazji do podróży historycznym taborem?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia do Gdańska pojazdu serii Tw269 pisaliśmy w lutym ub. r. Obecnie tramwaj poddawany jest jazdom testowym.

Przy renowacji wykorzystano znaczą część oryginalnych elementów wagonu, wyprodukowanego w 1930 r. w Gdańskiej Fabryce Wagonów (Danziger Waggon Fabrik).

- Oryginalne są: podwozie, konstrukcja szkieletowa, elementy pojedynczych okien oraz pojedyncze lampy wewnętrzne. Tramwaj będzie kursował podobnie, jak inne historyczne wagony - będzie go można spotkać na przejazdach okolicznościowych i być może też na wakacyjnej linii turystycznej - informuje Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Czytaj też: Tramwaj Güntera Grassa z Kassel

Potoczna nazwa tramwaju - Ring - pochodzi od przedwojennej nazwy ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska (Ringstrasse), do której przez al. Legionów doprowadzono wówczas nową trasę i dla jej obsługi wyprodukowano sześć pojazdów tego typu.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Przedwojenne zdjęcie składu z Ringiem (pierwszy wagon). W tle gmach Nowego Ratusza. Przedwojenne zdjęcie składu z Ringiem (pierwszy wagon). W tle gmach Nowego Ratusza.
Pojazd w latach 80. trafił do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji. Ostatecznie powstało Muzeum Inżynierii Miejskiej Krakowa, w którym sprowadzone eksponaty nie doczekały się odrestaurowania. Gdański tramwaj stał praktycznie nietknięty przez ponad 25 lat.

Ring do Gdańska powinien dotrzeć jeszcze w grudniu br. Koszt prac renowacyjnych wynosi 920 tys. zł.

Czytaj też: Tramwaj wraca jako atrakcja na Dolne Miasto

Poznaj inny historyczny tramwaj - Konstal N z 1952 r. Materiał z 2012 r.

Miejsca

Opinie (56) 5 zablokowanych

  • (2)

    Szkoda, że właśnie ten model nie stoi na ulicy Łąkowej.

    • 30 17

    • Od razu by był w graffiti i innych g***ach

      • 4 0

    • nie szkoda...

      lepiej nich staruszek jeździ, niż ma stać
      niech mu wrócą lata świetności i czuje że jest potrzebny

      • 14 0

  • Danzig

    Powinno być raczej Straßenbahn Ring,a przystanki powinny się nazywać Haltestellen...Gdańsk może wróci do nazwy Danzig skoro juz tak dbacie o historie...

    • 3 12

  • "Ach,cóż znaczy Ameryka

    wobec tramwaju z numerem dziewięć,który jezdził do Brzeżna...? Guenter Grass, "Blaszany bębenek".,str.11.

    • 6 1

  • Przydała by się jeszcze kolejka SKM,

    zwana Modrakiem !!! Co prawda to nie gdańska produkcja,ale "zdobyczne" z Berlina ,ale też stanowi część naszej powojennej historii. W wielu miastach stoją przy dworcach PKP zabytkowe lokomotywy (np.w Iławie) ,może by i u nas...?

    • 7 0

  • (1)

    Przez ponad sześćdziesiąt lat pojeździłem po Gdańsku wieloma tramwajami, Pamiętam np długie 240 które kursowały jako 9 na Stogi z taką właśnie przyczepą jak na zdjęciu. Pod taki tramwaj na Przeróbce wpadło małe dziecko i makabryczny widok zapamiętałem na całe życie. Wiele lat jeździliśmy na tej trasie np. Bergmannami ale takim Ringiem nie jechałem nigdy, choć widywałem je na trasie bodajże siódemki,chyba też jako wóz techniczny. Będzie okazja.

    • 14 3

    • Nie trzeba było pchać się w tłumie gapiów, by zobaczyć zmasakrowane zwłoki, to byś nie miał traumy

      • 2 5

  • 5 do Brzeżna

    Taki tramwaj jeżdził z ul. Waryńskiego we Wrzeszczu przez ul Chrobrego i Gdańską do Brzeżna na plażę. Pamiętam w latach koniec 50 i poczatek 60 . Wszyscy jechali na zewnątrz i trzymali się poręczy. To było w tedy trendy....

    • 9 0

  • milion zlootych (2)

    za restauracje jednego wagonu..?!!!! bez komentarza.

    • 10 11

    • Gdyż zawsze najłatwiej wydaje się cudze pieniądze (czytaj: podatników)

      • 2 1

    • a co tam

      Stać nas

      • 1 2

  • (2)

    Wiadomo moze czemu Bergmann juz w ogole nie jezdzi na zadnych turystycznych trasach ani okazyjnie?

    • 34 3

    • Pewnie (1)

      pisze nowy scenariusz...

      • 29 8

      • Ci co dali łapę w dół nie skumali, ha ha ha

        • 9 1

  • Szok ! (2)

    Zaszokowała mnie wiadomość,że w Gdańsku kiedyś były fabryki a nie hipermarkety !!!

    • 28 4

    • Tak kiedys bywalo za prawowitego wlasciciela tych terenow - byly fabryki, stocznie ,browary. A teraz to tylko markety,galerie czy centra. No ale wlasciciel jest porzadny

      • 4 3

    • Fabryka mieściła sie na terenie Stoczni Północnej

      • 5 0

  • (1)

    Bardzo dobra wiadomość. Szkoda, że za starymi tramwajami, tak jak za ludźmi, zaczynamy tęsknić za późno - wtedy gdy już ich nie ma.

    • 49 2

    • bo na codzień sie już nie nadają

      ale jako atrakcja turystyczna - super

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane