• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Krzysztof Koprowski
15 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Planowany przebieg trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę. Planowany przebieg trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.



U góry typowy sposób trójkątowania, na dole wariant w przypadku postoju tramwaju w ciągu ul. Bulońskiej. U góry typowy sposób trójkątowania, na dole wariant w przypadku postoju tramwaju w ciągu ul. Bulońskiej.
Projekt przebudowy pętli Siedlce wraz z węzłem przesiadkowym tramwaj - autobus oraz parkingiem Park & Ride. Projekt przebudowy pętli Siedlce wraz z węzłem przesiadkowym tramwaj - autobus oraz parkingiem Park & Ride.
Przystanek PKM Brętowo, gdzie mieszkańcy będą mogli przesiąść się z tramwaju do pociągu, a także na autobus. Przystanek PKM Brętowo, gdzie mieszkańcy będą mogli przesiąść się z tramwaju do pociągu, a także na autobus.
Na drugie spotkanie z mieszkańcami poświęcone nowej trasie na Morenę przyszło raptem 30 osób, ale pozwoliło to skupić się na kwestiach technicznych.

Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.

- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo zobacz na mapie Gdańska - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.

Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.

- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.

Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.

Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).

Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska zobacz na mapie Gdańska), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).

Czy często korzystasz z przesiadek autobus-trolejbus-tramwaj - SKM?

W przypadku, gdyby zaszła potrzeba zakończenia biegu dwóch tramwajów jednocześnie w ciągu ul. Bulońskiej, manewr będzie wykonywany w odwrotny sposób, czyli PKM - do tyłu w ul. Bulońską - przodem w kierunku ul. Kartuskiej (patrz grafika).

Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.

Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.

Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.

Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.

Linia tramwajowa na Morenę ma być gotowa do 2015 roku. Jest to ściśle powiązane z planowanym uruchomieniem w tym czasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W pierwszym etapie powstanie odcinek od pętli Siedlce do stacji PKM Brętowo wraz z trójkątem torowym w ul. Bulońską. Szacunkowy koszt realizacji wynosi ok. 130 mln zł.

W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.

Opinie (167) ponad 10 zablokowanych

  • A po co zawracać? (2)

    Rakoczego w dół , Potokową i Słowackiego do wrzeszcza ,,, Efekt ? szybciej tramwajem niz PKM który bedzie krazył przez strzyże

    • 61 5

    • Albo po nasypie tej METROPOLITALNEJ (1)

      Z nasypu w okolicach zajezdni zjazd na Wita Stwosza.

      • 3 2

      • A potem wyskok

        i lądujemy telemarkiem w okolicach mola

        • 28 0

  • Wymyslili !!!!

    30-40 lat temu zrezygnowano z rozwiązań jazdy tramwajem w obu kierunkach no ale Gdańsk zawsze w czołówce . Będą jeżdzić do przodu , do tyłu i do przodu...tfu ! TRÓJKĄTOWAĆ !!! Potrzeba jeszcze dwóch ludzi do zatrzymania ruchu na drogach przez które te tramwaje będa "trójkątowały" !Co za BZDURA ?

    • 29 2

  • Czy ktoś to czyta przed wstawieniem w sieć. Pełno błedów w odmianach i końcówkach.

    • 2 2

  • Ciekawe jaki sens miało budowanie pętli na Chełmie? (3)

    Już wiele lat temu był pomysł przeciągnięcia linii w stronę Południa, a tak będą dwie pętle obok siebie, oczywiście pomijam już koszty, ale to po prostu strata cennego terenu!

    • 92 19

    • będzie budyniek

      zobaczycie..

      • 2 4

    • W mieście.... (1)

      ...gdzie 10 czy 20 procent ŚCISŁEGO CENTRUM MIASTA i "STARÓWKI" (tak, wiem, w Gdańsku nie ma starówki....) leży OD DZIESIĘCIOLECI odłogiem zawalonym gruzami, bagnami pełnymi żab i zdezelowanymi płotkami - pętla w tą, pętla w tamtą, pana oberderechtora Budynia nie robi.

      • 22 8

      • Nie było kasy na budowę dłuższej linii. Nawet nie było odpowiedniego taboru. Każdy pamięta jak funkcjonowała linia nr 1. Zaledwie do centrum Gdańska gdzie potem trzeba było się przesiadać.Po za tym nie wiedziano czy będzie możliwość przedłużenia linii. Nawet nad tym czy przy modernizacji skrzyżowania Łostowicka/Kartuska/Nowolipie wstawić od razu tory długo się zastanawiano. Bowiem takich rzeczy nie można zaplanować. Dodatkowo wspomnę, że pętla Stogi Pasanil leży bliżej pętli Stogi Plaża, niż Chełm Witosa a Łostowice.

        • 25 1

  • TYLKO TO RONDO PROSIŁBYM 2 pasy w lewo 2 w prawo z której str bym nie jechał

    dlatego że nie wiem,,,ale rysunki pokazuja inaczej chyba. prosiłbym o jakieś szczegóły

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane