• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Krzysztof Koprowski
15 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Planowany przebieg trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę. Planowany przebieg trasy tramwajowej z Siedlec na Morenę.

Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.



U góry typowy sposób trójkątowania, na dole wariant w przypadku postoju tramwaju w ciągu ul. Bulońskiej. U góry typowy sposób trójkątowania, na dole wariant w przypadku postoju tramwaju w ciągu ul. Bulońskiej.
Projekt przebudowy pętli Siedlce wraz z węzłem przesiadkowym tramwaj - autobus oraz parkingiem Park & Ride. Projekt przebudowy pętli Siedlce wraz z węzłem przesiadkowym tramwaj - autobus oraz parkingiem Park & Ride.
Przystanek PKM Brętowo, gdzie mieszkańcy będą mogli przesiąść się z tramwaju do pociągu, a także na autobus. Przystanek PKM Brętowo, gdzie mieszkańcy będą mogli przesiąść się z tramwaju do pociągu, a także na autobus.
Na drugie spotkanie z mieszkańcami poświęcone nowej trasie na Morenę przyszło raptem 30 osób, ale pozwoliło to skupić się na kwestiach technicznych.

Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.

- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo zobacz na mapie Gdańska - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.

Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.

- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.

Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.

Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).

Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska zobacz na mapie Gdańska), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).

Czy często korzystasz z przesiadek autobus-trolejbus-tramwaj - SKM?

W przypadku, gdyby zaszła potrzeba zakończenia biegu dwóch tramwajów jednocześnie w ciągu ul. Bulońskiej, manewr będzie wykonywany w odwrotny sposób, czyli PKM - do tyłu w ul. Bulońską - przodem w kierunku ul. Kartuskiej (patrz grafika).

Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.

Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.

Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.

Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.

Linia tramwajowa na Morenę ma być gotowa do 2015 roku. Jest to ściśle powiązane z planowanym uruchomieniem w tym czasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W pierwszym etapie powstanie odcinek od pętli Siedlce do stacji PKM Brętowo wraz z trójkątem torowym w ul. Bulońską. Szacunkowy koszt realizacji wynosi ok. 130 mln zł.

W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.

Opinie (167) ponad 10 zablokowanych

  • tramwaj na morena

    wydłurzysz linia 12 10 ma morena a nowy lina dał numerem 1 . 12 oliwa do morena 10 nowy port do morena 1 jeliskowo prz przymorza do morena ja dał linia 14 stogi do moreny to jest łatwo

    • 1 2

  • Tramwaj postokroć i wszędzie!

    jedyny środek kom. z największą szansą punktualności!

    • 1 0

  • Komedia, bo tak sie skonczylo ciulanie i oszczedzanie na dwukierunkowej Pesie (1)

    Zamiast zamowic jak w cywilizowanym kraju tramwaj, gdzie motoryniczy przysiada sie na drugi koniec i odjezdza, to pomysleli o kupnie jednokierunkowego by zyskac 4 siedzenia wiecej w tramwaju. Bezmyslnosc totalna. w Niemczech wszystkie pociagi i tramwaje sa dwukierunkowe....

    • 5 3

    • I nie...

      ..tylko w Niemczech.Pętla zajmuje zdecydowanie za dużo miejsca i jest znacznie kosztowniejsza w budowie jak i póżniejszym utrzymaniu.Hmmm może trochę komplikuje życie motorniczym :-)))

      • 2 0

  • Czytając takie teksty zawsze chce mi się bardzo śmiać : (7)

    "linia tramwajowa-PIERWSZA W GDAŃSKU-na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla"!!!Drogi redaktorze,historia gdańskich tramwajów ma ponad sto lat i wielu z nas pamieta jeszcze linie kończące się tylko prostm przetokiem,chociażby na ul.Waryńskiego.A nikt z nas nie może już pamiętać tych rozwiązań na Targu Rybnym,w Brzeżnie przy plaży i w kilku jeszcze innych miejscach.Proponuję rozszerzyć troszkę klapki na oczach (no i swoją wiedzę).Tramwaje do obsługi takich przystanków końcowych były budowane również w Gdańsku w okresie międzywojennym na terenie obecnej Stoczni Północnej ; jeden z nich (Bergmann 1254) można do dziś zobaczyć czasem na trasie.A tak przy okazji - rozwiązanie ruchu na skrzyżowaniu ulic Bulońskiej i Rakoczego to straszny GNIOT !!!Przy tym natężeniu ruchu samochodowego,tramwaje pętające się z prędkością maksymalną 15 km/godzinę PO JEZDNIACH spowodują okropne zatory.Proponuję podać do publicznej wiadomości imię,nazwisko i stanowisko człowieka,który to wymyślił i ZATWIERDZIŁ.

    • 161 3

    • trójkąt (6)

      Nie mówiąc o tym, że trójkąt końcowy nie jest dobrym rozwiązaniem, stosuje się go głównie z braku miejsca. Przy linii jednotorowej potrzebne są minimalnie aż 3 zwrotnice (przy linii dwutorowej 4 zwrotnice, nie biorę pod uwagę montażu torów odstawczych wtedy liczba zwrotnic rośnie). Przy tradycyjnej pętli (bez toru pomocniczego) nie trzeba ani jednej zwrotnicy (przy każdym takim torze potrzeba 2 zwrotnic). Pętla potrzebuje więcej miejsca, ale jest wygodniejsza dla sprawnego ruchu tramwajów

      • 19 0

      • A teraz z teorii przechodzimy do praktyki (5)

        Realisto, a może spojrzysz na mapę i powiesz mi, gdzie na Bulońskiej chcesz jeszcze pętle wstawić. Bo wiadome jest, że pętla jest wygodniejsza, ale tu problemem są koszty, jak i miejsce jej budowy. Kolejna rzecz, że tu akurat wiadomy jest dalszy ciąg linii i że budowa planowana jest na 2016-2020 wraz z bulońską północną więc nie widzę sensu robienia pętli tymczasowej.

        • 3 2

        • nie stać nas na

          badziewne rozwiązania!!!! lepiej wylozyć teraz wiecej pieniędzy niż później wszystko rozwalać bo obecne rozwiązanie się nie sprawdzi ehh

          • 2 2

        • To proste: (3)

          w południowym narożu skrzyżowania ulic Bulońskiej i Rakoczego jest wielki,pusty plac,do którego należy doprowadzić tory na takiej samej zasadzie,jak przy planowanym przystanku Kolei Metropolitalnej Gdańk-Brętowo.Ale żeby wymyślić to "genialne" rozwiązanie trzeba ruszyć tyłek z biura projektowego i wjechać windą na ostatnie piętro jednego z okolicznych wieżowców.Z góry widać wszystko lepiej niż tylko czubek własnego nosa."Więcej światła!" (Goethe).

          • 6 3

          • Prawie codziennie tam przejeżdzam (2)

            I jakoś nie widzę tam tej pętli, bo miejsca jest mniej niż było na pętlę na Świętokrzyskiej, efekt byłby taki, że świst tarcia kół byłoby słychać w całym Gdańsku. Inne pytanie dla kogo byłaby pętla w tym miejscu. do tego przy samym skrzyżowaniu przez co tramwaje blokowałyby je nieustannie. Raz ulicę Bulońską, a raz całe skrzyżowanie wjeżdżając na to nowe rondo. Jak dla mnie pomysł tak samo słaby jak to jeżdżenie na trójkąt. Na szczęście dortmundów jest na tyle dużo, że nie będzie one za częste, bo one jeżdżą w 2 kierunkach.

            • 1 0

            • A kto mówi o PĘTLI ? (1)

              napisałem wyrażnie,że powinno znależć się tam rozwiązanie "takie samo,jak przy przystanku kolejki Gdańsk-Brętowo",czyli dojazdowe (przód-tył).Przy takiej wersji "świst tarcia kół" raczej nie występuje.Takie położenie przystanku końcowego (bo tak to można nazwać) daje jeszcze jeden wielki PLUS : pasażerowie wysiadający nie muszą przechodziś przez żadną jezdnię - po prostu tramwaj podwozi ich pod domy,a mieszka w tym sektorze (Morena C) KILKA TYSIĘCY ludzi.Tym razem to ja życzę Panu/Pani (proponuję się jakoś podpisywać) więcej wyobrażni.

              • 4 1

              • k

                Wcześniej była mowa o zakończeniu "żeberkowym", mieszczącym się w pasie rozdziału jezdni. We wczesniejszej koncepcji budowy tej linii takie rozwiazanie bylo rozwazane - pytanie co sie zmieniło ?

                • 0 0

  • pozwole sobie zacytowac: (2)

    "wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut." Rety! czy to aby nie za duzo? tyle pustych miejsc zostanie, szczegolnie w godzinach szczytu...

    • 161 4

    • chyba jak wjazd zrobią na bilet

      bo inaczej będzie wiecznie zawalony "okolicznymi"

      • 3 0

    • no wiesz..

      ... pewnie zakładają, że ty przyjedziesz autem - zaparkujesz - zostawisz klucze u pijaczka stróża - przyjdę ja - wezmę klucze od portiera - pojadę. Ty jak wrócisz weźmiesz klucze od innego auta i też pojedziesz. i tak w kółko. wypożyczalnia samochodów.

      • 9 1

  • lubię trójkąty:)

    JA+2K

    • 3 2

  • a co /

    a jakby zadbac o wygodę pasażerów i zrobić więcej siedzeń w tramwaju? te pesy z wierzchu są duże a w srodku ... a na stojąco ? nie łaska? kto to wymyslił?

    • 3 1

  • a nie dało się zrobić takiego koła do góry nogami

    jak w wesołym miasteczku?

    • 5 2

  • Czyli ze Stogów znikną nawet te namiastki tramwajów niskopodłogowych, jakimi są "Dortmundy".

    • 4 2

  • "Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów."Byleby były tak dobre i śmigały po torach tak cicho, jak stare ALE! jare "Dortmundy".

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane