- 1 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (83 opinie)
- 2 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (118 opinii)
- 3 MTM dokończy drogę rowerową na Rolniczej (43 opinie)
- 4 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (141 opinii)
- 5 Masz interes? Zostaw kartkę (165 opinii)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (243 opinie)
Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli
Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.
Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.
- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej , a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.
Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.
- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.
Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.
Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).
Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska ), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).
Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.
Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.
Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej , jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.
Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.
W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.
Opinie (167) ponad 10 zablokowanych
-
2011-11-15 16:18
Mądrale posłuchajcie!
Gdzie byliście , jak odbywało się już drugie spotkanie z mieszkańcami. Pojęcie "gniot" itp jest w stylu definicyjnego malkontenta. Skoro masz pomysł i rozwiązanie poprawiajace jakość tego projektu, jako wrażliwy mieszkaniec naszego miasta powinieneś pojawić się na spotkaniu i przedyskutować go, może nawet za autorską wdrożoną koncepcję otrzymać gratyfikację. Takie proste!!!!
- 3 3
-
2011-11-15 15:12
Może jednak t-eowanie
Trójkątowanie jest bzdurą. Łatwiej zbudować kawałek toru prostopadłego do głównej linii np równoległy do Myśliwskiej o podwójnej dł. tramwaju i już mamy zawracanie. Skręcamy w lewo cofamy prosto o dł tramwaju i ponownie skręcamy w lewo do przodu i już (i to z pasażerami) . Po co kombinować półkilometrowe rajdy pustego tramwaju. A może pojechać jednym torem wzdłuż metropolitarnej i wrócić jednym torem Myśliwską?
- 4 2
-
2011-11-15 15:03
Trójkątowanie...
Trójkątowanie na ruchliwym skrzyżowaniu nie jest nigdzie w znanych mi sieciach tramwajowych stosowane.Owszem,są trójkąty torowe,ale na końcówkach.Nie praktykuje się z zasady trójkątowania na skrzyżowaniach,choć w Toruniu jakiś czas temu odbywały się tego rodzaju manewry,z tym że zabezpieczone przez posterunek ruchu obsadzony przez dyżurnego,który nadzorował jazdy wagonów.W przypadku linii kończącej na ul Bulońskiej najlepszym rozwiązaniem będzie użycie wagonów dwukierunkowych,które będą mogły przejeżdżać z toru na tor dzięki jednemu rozjazdowi,który po wydłużeniu linii do docelowej końcówki będzie można wybudować z toru.Fragment jednego z torów będzie mógł służyć jako tor odstawczy.Dla przypomnienia,podobne rozwiązanie stosowano w Gdańsku,gdy "2" kursowała tylko do Legionów,tam wstawiono rozjazd nakładkowy,bo było to rozwiązanie tymczasowe,na kilka miesięcy.A co do dwukierunkowych wagonów niskopodłogowych,to chyba na bazie PESY 120Na da się zbudować taki tramwaj,PESA ma konstrukcję modułową,w pojeżdzie dwukierunkowym oba skrajne człony są identyczne.Przeprojektowanie 120Na na dwukierunkowca,ograniczy się tylko do wstawienia drzwi z lewej strony,zmniejszenia liczby foteli,no i wstawienia członu E identycznego z A(z kabiną motorniczego).Są też inne tramwaje dwukierunkowe,niekoniecznie Skody i używane Duewagi.
- 9 1
-
2011-11-15 15:02
Zamiast budować ciągłe kombinacje.
Zamiast budować ciągłe kombinacje.
- 0 0
-
2011-11-15 14:52
BEZEDURA
Wszędzie tną koszty . Pętla jest za droga , budynek socjalny dla tramwajarzy też będzie za drogi. To postawią TOI TOI . I jakoś to będzie . Tak jak na Wałowej , gdzie zlikwidowano świetną pętlę autobusową bo jakiś pajac wymyslił sobie Muzeum Wojny . A dlaczego obecnie remontuje się Urząd Miejski ? Nowa elewacja to koszty , lepszy byłby duży namiot . Taniej i w takich warunkach może nie powstawałyby debilne pomysły obciążające nasze kieszenie .
- 13 4
-
2011-11-15 13:52
Ciekawe
czy nowy tramwaj dwukierunkowy jest w podobnej cenie co jednokierunkowy, bo jeśli jest sporo droższy, to chyba warto by zbudować pętlę
- 7 0
-
2011-11-15 13:30
i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach
o-ho ciekawe ile osob bedzie ich szukalo :) a jak je znajdzie to bedzie "jazda" :)
- 14 1
-
2011-11-15 13:12
Totalne bzdury! (1)
Takie rozwiązania były potrzebne 10 lat temu! Teraz potrzebna jest linia do końca ulicy Myśliwskiej aż do Jasienia! Aby nowi mieszkańcy superosiedli nie dojeżdżali do Bulońskiej samochodami! Wydrukujcie ten artykuł i sprawdźcie co za 2 lata zostanie zrobione! Zapewne nic!Będzie już po EUR2012, nie będzie żadnych wyborów...
- 16 2
-
2011-11-15 13:27
DOKŁADNIE !
a gdyby tak pomyśleć kompleksowo i byłaby naturalna pętla !! Wystarczyłoby z Bulońskiej przez Myśliwską puścić tramwaj a potem naturalnie połączyć z torami Kolejki Metropolitalnej w kierunku Rakoczego! Pętla gotowa a zarazem ułatwienie dla mieszkańców pobliskich osiedli !
- 3 1
-
2011-11-15 12:17
Park & Ride -- to parking minimum na 2000 aut. (6)
Zapraszam pod Wiedeń, Zapraszam do Bergen
- 102 7
-
2011-11-15 12:27
Z jednym małym, ale (4)
Te parkingi są pod miastem, a nie w mieście. U nas w tej chwili się robi parkingi w mieście, bo dla większości przejście nawet 100m to jest wyczyn.
- 16 2
-
2011-11-15 12:46
(1)
Niech będzie pod miastem ale niech jedzie tam komunikacja. W Wiedniu w park&ride jedziesz windą do metra i po problemie. Tylko, że metro jedzie co kilka minut (nie kilkanaście). Wtedy to ma sens. Jakby zrobili p&r przy PKM w okolicach obwodowej to miałoby sens ale te pociągi musiałby kursować góra co 12 min.
- 9 1
-
2011-11-15 12:51
Z tego co wiem takie jest ząłożenie
Że te pociągi będą kursowały właśnie góra co 10-15 minut. Jednakże powinny one być zsynchronizowane z SKM, aby można było szybko się przesiąść w kierunku Gdyni. Bo nie wszyscy będą potrzebowali tylko dojazdu do Gdańska Głównego. Zwłaszcza, że nowe biurowce powstają w okolicach Gdańsk Przymorze. Choć znając życie PKM nie dogada się z SKM, więc trzeba liczyć, że będzie synchronizacja z ZKM i się będzie można na tramwaj przesiąść.
- 2 1
-
2011-11-15 12:29
Ten w Bergen jest w mieście, 1km od starówki. (1)
Tylko że jest tak duży że innych miejsc parkingowych w Bergen NIE MA
- 11 1
-
2011-11-15 12:34
I tak parking na 50 aut
Jest dobry, bo jeżeli tam się znajdzie z 10 aut to i tak przyklasnę. Ja prawdopodobnie za pół roku też będę uskuteczniał akurat park & ridę, bo mi biuro zmieniają i nie widzi mi się tyranie własnym autem przez całe miasto i z powrotem. Jedynie co to szkoda, że nie ma parkingu bliżej pętli a tylko jest to koło Tesco.
- 5 0
-
2011-11-15 12:22
Jak zwykle oszczędzają na parkingach, szkoda gadać
- 13 2
-
2011-11-15 12:50
Trójkatowanie?? W XXI wieku?
Ależ to trzeba mieć zryty mózg, żeby coś takie wprowadzić. Totalnie niepraktyczne. Żenada
- 16 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.