• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wzdłuż Nowej Łódzkiej na półmetku

Krzysztof Koprowski
21 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Na ponad pół roku przed zakończeniem budowy ul. Nowej Łódzkiej i tramwaju na Orunię prace drogowe są wykonane w 76 procentach, a tramwajowe w 52.



Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej. Ulica Nowa Łódzka widziana od strony pętli przy ul. Świętokrzyskiej.
Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi". Pętla Nowa Łódzka będzie posiadać nietypowy układ torowisk - tramwaje będą zawracać zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co umożliwi na łatwiejszą organizację ruchu autobusów na pętli i przesiadki "drzwi w drzwi".
Ulica, a właściwie szeroka arteria, która ma przynieść ulgę kierowcom południowych dzielnic jest już prawie gotowa.

- Właściwie to my już ją całą przejechaliśmy z żoną na rowerach - śmieje się pan Michał, mieszkaniec jednego z okolicznych osiedli, którego spotkaliśmy na placu budowy. Nie tylko on testował już powstającą ulicę, w czasie weekendu, gdy na placu budowy nie ma robotników, spacerują tędy nawet rodzice z dziećmi w wózkach.

Bo jest już po czym jeździć i spacerować. Na skrzyżowaniu z tzw. ulicą Nową Warszawską zobacz na mapie Gdańska trwają już nawet prace wykończeniowe i sadzona jest roślinności. Tu trzeba już tylko wylać ostatnie nawierzchnie asfaltowe. Kiedyś może powstanie tu rozjazd w nową linię tramwajową, która pobiegnie w stronę ul. Jabłoniową, jednak w przeciwieństwie do przebudowanego właśnie skrzyżowania ul. Łostowickiej/Nowolipie zobacz na mapie Gdańska na razie nie wmontowano tu torów.

W bliskim sąsiedztwie tego skrzyżowania wykonano już także przejazd pod jezdniami Nowej Łódzkiej. Mieszkańcy nie będą mogli jednak z niego - oficjalnie - skorzystać.

- To będzie przejazd techniczny. W tym miejscu biegną instalacje kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Być może w przyszłości, gdy wykonane zostaną schody, korzystać z niego będą piesi. Na razie byłoby to bardzo niewygodne - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialnej za budowę ul. Nowej Łódzkiej.

Dla pieszych przygotowano natomiast przejście pod torami na wysokości kościoła na Chełmie. - W tym miejscu pieszy, by dostać się do kościoła najpierw przejdzie przez jezdnię poprzez tradycyjnie przejście, a następnie tunelem pod torowiskiem tramwajowym - dodaje Bartosiewicz.

Czy system przesiadek z samochodu na tramwaj (Park & Ride) sprawdzi się w Gdańsku?

Zwieńczeniem (jeśli spojrzymy od strony Chełmu) nowej drogi i trasy tramwajowej będzie pętla u zbiegu ul. Nowej Łódzkiej z ul. Świętokrzyską zobacz na mapie Gdańska. Tu prace torowe są najmniej zaawansowane, bo wynoszą ok. 10 proc.

- Na nowej pętli będzie można pozostawić samochód lub rower, a następnie przesiąść się na tramwaj. Powstanie tutaj 180 miejsc dla aut oraz 250 dla rowerów. Tu też będzie się odbywać przesiadka z autobusów na tramwaj - mówi Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które nadzorują budowę linii tramwajowej.

Tymczasem od strony będącej dziś zakończeniem linii ze Śródmieścia, pętli przy ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska, wykonano już 80 proc. prac. Wzdłuż niemal całej przebudowanej ulicy układane są nowe torowiska, z czego na odcinku Cieszyńskiego - Milskiego oraz Wilanowska - Dąbrówki są one wyregulowane i odpowiednio zamocowane.

Ulica Nowa Łódzka wymusza zmiany organizacji ruchu na "starej" istniejącej Łódzkiej. Droga ta nie będzie obecnie remontowana, a posłuży wyłącznie jako dojazd do istniejących osiedli. Nie będzie można nią także dojechać do ul. Świętokrzyskiej.

Całkowite zakończenie wszystkich prac zaplanowano na maj przyszłego roku. Wykonawcy i inwestorzy nie chcą składać deklaracji co do wcześniejszego zakończenia inwestycji, choć jeżeli zima okaże się łaskawa dla budowlańców, istnieje znaczna szansa na przyśpieszenie harmonogramu prac.

Koszt budowy całej trasy to ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłoną prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami są MTM oraz Trakcja Polska.

Miejsca

Opinie (239) ponad 20 zablokowanych

  • Rozbabrany Gdańsk... (3)

    Dlaczego nie zbudowano linii do skrzyżowania Krzemowa / Platynowa na Orunii Górnej ? Odciążyło to by autobus 154 , 254 , który bez przerwy stoi w korku i dojazd do Gdańska to droga przez męke . Prośby mieszkańców niewiele docierają do tych NIEMOT z Urzędu Miasta . A była okazja przy jednej budowie ułatwić życie mieszkańcom Górnej Orunii. Dopóki jednak będzie Adamoiwicz i jego nieudolne żołnierzyki , my zestarzejemy się. A KIEŁBASA WYBORCZA KWITNIE !!!

    • 5 1

    • Jaja sobie robisz

      A gdzie ty tam teraz chcesz wcisnąć tramwaj i to najlepiej z pętlą. Autobusy i tak się odciąży bo puści się linie do pętli tramwajowej i tyle.

      • 0 2

    • Chyba nie jesteś z Orunii Górenj

      Chłopie,Toż to 3 min. z kapcia od ronda... Na zdrowie ci wyjdzie jak się przejdziesz...!!!

      • 2 0

    • Ale wybudowano tam mieszkania komunalne prawda?

      Więc zrozum że nikomu ani urzędnikom ani policji ani mieszkańcom nie zależy aby mieszkańcy lokali komunalnych wozili się po całym Gdańsku.Idealną opcja jest wysyłanie im zasiłków bezpośrednio do domu wraz z aktywacją kablówki.

      • 0 0

  • Ale jaja....

    Kurde jak ja się z osiedla spółdzielni przedostanę do tramwaju jak Wysocki się odgrodził. Z Bruskiego niema żadnego dojścia.

    • 2 0

  • A gdzie trajtek na Górną Orunię?! Nadal będziemy się g o d z i n a m i wydostawać (5)

    z zadu..ia do centrum? Zjazd do Małomiejskiej autobusem to ponad 20 min.!

    • 10 6

    • Tam teraz trajtek nie będzie potrzebny, bo będą częstsze autobusy

      Autobusy będą zasuwały pewnie do pętli tramwajowej, więc będą miały po 5-6 przystanków i przez to nawet małym taborem można zrobić częste kursowanie.

      • 2 0

    • pieszo do pętli dojdziesz w 10-15.

      • 2 0

    • Ciekaw jestem, gdzie wg. Ciebie jest "Górna Orunia". Otóż ulica Małomiejska zaczyna się przy rondzie na tej dzielnicy. Jeżeli zjeżdżasz do Małomiejskiej 20 minut, to pewnie z "Górnej Oruni" na Łostowicach, albo w Kowalach.

      • 3 1

    • podziękuj radzie swojej dzielnicy

      która doprowadziłą do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, przez co na rezerwie terenowej pod SKM Południe, tramwaj i Nową SIkorskiego - wyrosły bloki.

      • 19 0

    • Wyprowadź się do Gdyni tam jeżdżą trajtki

      W gdańsku mamy tramwaje, które nie muszą stać w korkach tak jak gdyńskie trajtki.

      • 15 1

  • fiu fiu (2)

    Parking na 180 miejsc. No no, to rozwiąże problemy dzielnic południowych ostatecznie.

    • 26 5

    • Jak skorzysta z tego 180 osób to będą ucieszeni

      Z tego jak będzie korzystać 60 aut to będzie super, a jakby rzeczywiście był tłok to terenów wolnych tam jest wpip i mogą parking powiększyć.

      • 5 0

    • i tak będzie świecił pustkami, ile by miejsc nie miał

      • 3 1

  • przydało by się

    przejście podziemne wraz ze sklepami, i innymi lokalami. Mogło by być nawet ciekawie.

    • 1 1

  • Najdłużej trwająca budowa w historii miasta. (3)

    Jak można tak kótki odcinek budować tyle czasu?W tym czasie wyremontowano pół gdańska.Tutaj przeważnie pracuje 7 osób na odcinku 5 km. Jak to ma być w ludzkim czsie wykonane?Utrudnienia w rejonie Cieszyńskiego/wilanowska mialy potrwać do wiosny 2011 - a nadal jest tam jednokierunkowa i jak się chce wrócić z cieszyńskiego, to stoisz 1.5h w korku na Armii Krajowej. No jak tak można? :(

    • 6 13

    • Maciek masz racje

      ja zacytuję ludzi witajacych premiera w Poznaniu 9 października wrzuć Donalda do śmietnikaWiesz co masz robić!

      • 0 3

    • Kartuska/Łostowicka

      Najdłużej remonowanym odcinkiem i w najgorszym stylu (bałagan jak 150) jest oczywiście ulica Łostowicka. Pan Piotr Koprowiak (kierownik budowy), który dowodzi tą budową powinien najpierw nauczyć się porządku i działania w ścisłej kolejności. Ewidentnie widac, że powinien zająć się obsługą koparki, a nie tak dużą inwestycją.

      • 1 2

    • Macieq jaja chyba sobie robisz utrudnienia do wiosny, a drogę to chyba by zdążyli narysować tylko. Tu budują drogę i tory do tego przebudowują kanalizację i jeszcze droga musi być cały czas przejezdna. Po drugie nie wyobrażalny jest twój brak jakiegokolwiek rozumu. Jeżdzę codzinnie z Chełmu na wilanowską, albo do porębskiego i nawet jadąc jak reszta tłumoków jeszcze nigdy nie stałem więcej niż 20min na AK nawet w największym szczycie. A jak mi się nie chce to jadę objazdami (jest ich 3) i jestem w 10 min na osiedlu 5 wzgórz. Czemu bo myślę, bo umysł jest od tego aby czasem spojrzeć na mapę i pomyśleć jak tu skócić sobie czas przejazdu.

      • 7 0

  • Kiedy Migowo?

    • 1 0

  • półmetek (1)

    Gdańsk słynie z ilosci inwestycji na półmetku:automaty biletowe - ne mozna ładowac kart ;)torowisko we Wrzeszczu - niedawno oddali a juz plyty przejazdowe przekladajastadion PGE wybudowany a koleja nie dojedziesz ( a tory w poblizu )hala Hestii jest dojazd w trakcie budowyoj daleko do normalnosci

    • 7 6

    • A na Zaspie co chwilę wymieniaja tory tramwajowe i montują windy w pole , zamiast tam gdzie najwięcej mieszkańców skrabie się po stromych , dziurawych , wąskich schodach . My te schody od ul.Burzynskiego 3 nazywamy RUCHOMYMI. To " zasługa" Borowczaka , Pomaski , Adamowicza, Goszowej, Gołaszewskiego innych nieudaczników !!!

      • 1 3

  • I tak powinno się budować!!!

    Ta inwestycja w porównaniu z Łostowicką jest chyba z 10 razy większa, a wykonają ją 10 razy szybciej! Czy ktoś w ogóle rozlicza tych co budują Łostowicką? Jakieś kary? Bo nie rozumiem. Na Łostowickiej to tylko kupki z piachu przerzucają.

    • 12 2

  • Podobno puszczą tą trasą także tramwaj wodny (2)

    • 100 19

    • ...i autobus

      szynowy

      • 2 1

    • na serio z Targu Rybnego na Stogi będzie pływał wodny tramwaj przystankowy (nie F4)

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane