• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską

Krzysztof Koprowski
30 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Planowany przebieg ul. Nowej Świętokrzyskiej wraz z powiązaniem do ul. Guderskiego. Planowany przebieg ul. Nowej Świętokrzyskiej wraz z powiązaniem do ul. Guderskiego.

Buspasy zamiast tramwajów oraz kolejna arteria mimo planów budowy miejskiej alei - tak może wyglądać ul. Nowa Świętokrzyska na Południu. Jej realizacja będzie możliwa tylko w przypadku pojawienia się oszczędności w środkach unijnych przy innych projektach.



Czy na ul. Nowej Świętokrzyskiej powinna powstać trasa tramwajowa?

Brak tramwaju na ul. Nowej Świętokrzyskiej to kolejne cięcia w programie transportowym Południa. Wcześniej z komunikacji szynowej zrezygnowano w ramach ul. Nowej Jabłoniowej oraz - na poziomie studium - na ulicach Nowej Małomiejskiej - Podmiejskiej.

Podobnie jak na ul. Nowej Jabłoniowej, także na ul. Nowej Świętokrzyskiej pojawią się buspasy, które zajmą po jednym z dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków. Pozostawiona zostanie rezerwa pod torowisko tramwajowe, ale jego realizacji nie przewiduje się w najbliższym czasie.

Inwestycja może jednak w ogóle nie dojść do skutku w ciągu kilku najbliższych lat, ponieważ znalazła się na liście projektów rezerwowych do wsparcia środkami unijnymi.

- Na podstawie Strategicznego Programu Transportowego dzielnicy Południe budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej uzyskała niższy priorytet niż inne inwestycje na Południu: Nowa Bulońska Północna oraz Nowa Warszawska - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Z uwagi na ograniczone środki finansowe, w ramach których Gmina Miasta Gdańska może się starać o pozyskanie dofinansowania ze środków UE, podjęto decyzję, że budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej zostanie wpisana na listę rezerwową mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 [Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska zostały wpisane w tym programie na listę podstawową - dop. red.].
Bez zmian pozostaje przebieg ulic, który został wyznaczony już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Zakłada ona połączenie rejonu pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska z ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami zobacz na mapie Gdańska.

Droga ominie sporym łukiem zabudowę tzw. starych Łostowic i wszystko wskazuje na to, że podobnie jak al. Havla zobacz na mapie Gdańska podzieli Południe na dwie części.

Mapa umieszczona w dokumentacji do wydania tzw. decyzji środowiskowej. Mapa umieszczona w dokumentacji do wydania tzw. decyzji środowiskowej.
Zgodnie z dokumentacją złożoną do uzyskania tzw. decyzji środowiskowej, na całym przebiegu ul. Nowej Świętokrzyskiej przewidziano zaledwie sześć skrzyżowań: z ul. Świętokrzyską przy granicy z Kowalami, niedaleko ul. Kureckiej zobacz na mapie Gdańska (obecnie w tym miejscu nie ma żadnej drogi), ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdańska, planowaną ul. Nową Niepołomicką zobacz na mapie Gdańska, ul. Kampinoską zobacz na mapie Gdańska oraz jeszcze bardziej rozbudowanym skrzyżowaniem z al. Havla zobacz na mapie Gdańska.

Zakłada się również wykonanie krótkiego fragmentu z wykorzystaniem korytarza ul. Nowej Bulońskiej Południowej zobacz na mapie Gdańska i powiązanie z ul. Guderskiego, tworząc przy okazji dodatkowe tzw. drogi serwisowe.

W projekcie złożonym do wydania decyzji środowiskowej większość skrzyżowań zaprojektowano w formie wysp centralnych. Pojawił się też pomysł budowy przejścia podziemnego na wysokości ul. Niepołomickiej zobacz na mapie Gdańska, która będzie dla ruchu samochodów "zaślepiona" od strony północnej, zaś od południowej zostanie włączona do ul. Srebrnej zobacz na mapie Gdańska.

Rezerwa pod torowisko tramwajowe nie została przewidziana w pasie rozdziału obu jezdni, lecz asymetrycznie względem układu drogowego. To oznacza, że bardzo szybko może zamienić się w szpetne parkingi - klepiska.

Proponowane rozwiązania drogowe przeczą zatem w dużej mierze postulatom Strategii 2030 Plus, założeniom do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (w nim ul. Nowa Świętokrzyska miała być "ulicą miejską") czy nawet roboczej wersji Standardu Ulicy Miejskiej, w której jako zły przykład rozwiązań przestrzenno-transportowych podaje się m.in. wspomnianą al. Havla.

- Planowana klasa drogi G [drogi głównej - dop. red.] oraz kategoria drogi wojewódzkiej wpływają na przyjęte do projektowania założenia, w tym m.in. minimalne odległości między skrzyżowaniami. Przyjęte rozwiązania uniemożliwiają jednak traktowanie tej inwestycji jako quasi-autostrady - przekonuje Michał Piotrowski. - Ulica będzie wyposażona w sygnalizację świetlną, chodniki, trasy rowerowe, zatoki autobusowe [mimo utworzenia buspasów - dop. red.] i przejścia dla pieszych na wszystkich relacjach na skrzyżowaniach, a te nie będą wielopoziomowymi konstrukcjami.
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że gotowa jest kolejna koncepcja, w której skrzyżowania w formie wysp centralnych zastąpiono "skrzyżowaniami zwykłymi o poszerzonych wlotach". Jedyne skrzyżowanie z wyspą centralną powstanie z al. Havla.

Obecnie dla całego przedsięwzięcia nie wydano jeszcze decyzji środowiskowej, która jest jednym z elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego, uzyskania pozwolenia na budowę i wreszcie rozpoczęcia prac w terenie - o ile miasto pozyska na to niezbędne środki finansowe.

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • Tak jakby nikt tu się dużo nie budowało mieszkań. A niech se radzą - ktoś stwierdził

    • 10 1

  • BEZ TRAMWAI DALEJ BĘDĄ KORKI (4)

    Co za baran wymyślił te buspasy. Czyli zamiast dwóch będzie po jednym pasie w każdą stronę. Super! Medal za głupotę i marnotrawstwo!
    Krótko mówiąc pieniądze wyrzucone w błoto. Lepiej niech wcale nie robią jak tak mają robić.

    • 53 14

    • (1)

      Jak się część osób przesiądzie do autobusu, to wystarczy jeden pas dla aut.

      • 4 8

      • Ty chyba nigdy nie byłeś w tym rejonie ani w godzinach porannych ani w godzinach popołudniowych.

        • 1 0

    • korki tam będą bez względu na ilość pasów (1)

      w ogóle powinni tam tylko tramwaj wybudować

      • 16 2

      • Owszem, jak spieprzona jest reszta.

        • 1 0

  • smieciarze

    • 4 3

  • Podsumowując, Gdańsk Południe nie nadaje się do życia i mieszkania. (2)

    Linia tramwajowa mogła dać szansę na usprawnienie komunikacyjne, ale włodarze stawiają na intensyfikację korków i spalin. Szkoda. Dodając do tego sąsiedztwo Szadółek, zmarnowany potencjał dużego obszaru Gdańska.

    • 78 10

    • Nie cały południowy Gdańsk jest blisko szadółek. (1)

      Ale racja, z takimi imbecylami jak u rządzą to ta dzielnica za szybko komunikacyjnie się nie rozwinie

      • 12 1

      • no chyba jednak nie cały

        zaczynając od tego, że Szadułki znajdują się na zachodzie, a nie na południu, to bliżej jest z Szadułek do Jasienia, niż do np. Łostowic (o prawdziwym Południu, czyli np. Św. Wojciechu nie wspominając)

        • 7 1

  • (1)

    Cała kasa ładowana ma być w tunel pod Pacholkiem, bo kilku decydentów mieszka w Osowej i okolicach, a potem brakuje środków na Południe.

    • 53 4

    • re

      ile Budyń ma mieszkań na Osowej?

      • 1 1

  • Infrastruktra podstawa dobrobytu (1)

    Czytając co jakoś czas informacje to o Metropolitarnej to o Kaszubskiej to o Nowej Świętokrzyskiej mam wrażenie że rządzący ewidentnie nie rozumieją że infrastruktura to podstawa rozwoju i dobrobytu.

    • 24 3

    • Tak jest w cywilizowanych krajach.

      Londyn 60 km nowej lini metra. Wschód, zachód aby ułatywić dostęp mieszkańców dalszxych dzielnic do rynku pracy i szybkiego dojazdu do pracy.

      • 7 0

  • Nic się przez zimę nie nauczyli... (6)

    Urzędnicy nie widzieli że jak spadł śnieg i na drogach zapanował chaos, tramwaje jeździły w najlepsze. Wszędzie korki, a tramwaje bez niczego sunęły po szynach, nie straszne im było błoto pośniegowe, gołoledź czy inne złe warunki. Dlatego tramwaj to jest podstawa każdego projektu! Tramwaj trzeba wszędzie dosłownie wpychać i to na siłę! Zamiast budować miejskich autostrad zbudujcie tramwaj i drogę o przekroju 1x3. Trzy pasy czyli po jednym w każdym kierunku oraz dodatkowy pas dla skręcających w lewo czy dla karetki aby bezpiecznie omijała korek. Buspasy nie zmuszą do przesiadki na komunikację miejską, buspasy tylko zachęcą do łamania przepisów, bo jeden z drugim cwaniakiem będą omijali korek właśnie tym pasem....

    • 62 5

    • (3)

      Ta, będziemy budować tory tramwajowe, które są nieporównywalnie dużo droższe od buspasów, tylko dlatego, aby jeden jedyny dzień w roku nie utknęły w śniegu. Gratuluję zarządzania budżetem.

      • 3 24

      • (2)

        Tory są droższe, ale przy dużych potokach pasażerskich szybko się to zwraca: jeden tramwaj zamiast dwóch autobusów, a do tego eksploatacja przez ok. 40 lat zamiast 15. Komfort i wygoda też na wyższym poziomie niż ciasny i ciemny autobus, w którym rzuca na każdej dziurze.

        • 19 4

        • i śmierdzi spalinami

          • 3 1

        • I na przystanku zamiast 5 minut czekania na autobus, to czekasz 20 minut na tramwaj, bo tramwaj jest duży i zabierze więcej osób, więc nie opłaca się go puszczać częściej. Super.

          • 4 4

    • Największy chaos zapanował na ścieżkach rowerowych.
      Btw, co ile planujesz remonty torowisk, i jak rozwiążesz komunikację w czasie takiego remontu?

      • 1 0

    • Kasa misiu kasa.

      Gdańsk jest na cenzurowanym, tramwaje odjechały w siną dal.

      • 2 0

  • W Londynie zbudowali nową linie metra 60 km, pomimo, że mają pajęczynę pod ziemią.

    Wschód, zachód aby ułatwić dostęp dalszych dzielnic do rynku pracy w centrum Londynu. Mentalnośc anglosaska wszystko dla ludzi, dojeżdzamy zarabiamy, wydajemy i się kręci. Tu dajemy pozwolenie, dróg nie budujemy o tramwaju nie mówiąc i też się kręci, ale kasa w kieszeni developera. Jeśteśmy przedsiębiorczy i zaradni jako naród, ale rządzą nami najpodlejsi wśród podłych wszędzie.

    • 34 2

  • komunikacja??? (11)

    Borkowo (OSIEDLE NOWY HORYZONT) i Kowale (OSIEDLE CYTRUSOWE) brak komunikacji ,Aż niemożliwe ale prawdziwe.Do CENTRUM HANDLOWEGO KOWALE KAWAŁ DROGI ale co tam nikt nie pomyślał,żeby skomunikować te dzielnice.Niestety ale idzie sie tam dosc długo a szczególnie zimą gdzie chodniki sa oblodzone.Kiedy przez te dzielnice bedzie kursowała jakis autobus.Niedługo ma powstać szkoła w Kowalach i ...bieda? A poza tym na przykład ,żeby dojechać z Nowego Horyzontu na Morenę to trzeba dojść najpierw do 213 potem przesiadka na 262 lub 162 a potem jeszcze na tramwaj 12 lub 10 ile przesiadek ????A było by prościej gdyby np linie 262 przedłużyć do Nowego Horyzontu ale przecież do nie Gdańsk , to dwie oddzielne gminy ,które nie potrafią się dogadac .Ale co tam niech chodzą kilometrami,kogo to obchodzi !!!

    • 44 16

    • (3)

      Chciałeś tanie mieszkanie pod miastem, to teraz zgrzytaj zębami. Jeszcze trochę i dojdziemy do momentu, gdy za wjazd do miasta bedziesz płacił dodatkową opłatę na utrzymanie dróg, za które obecnie nie płacisz, bo podatki odprowadzasz do innej gminy.

      • 25 16

      • (2)

        Tak się zapluł sfrustrowany trzydziestopięciolatek mieszkający w rodzicami na 17 m2 kwadratowych w falowcu.

        • 15 16

        • W Falowcu najmniejsze mieszkanie to 18 m2. 17 m2 to apartamenty "Village Park" z karton-gipsu przy wysypisku śmieci na Szadółkach.

          • 18 5

        • On ma rację a zaplułeś to się ty, bawiąc się w jasnowidza i wmawiając gdzie, z kim i na jakiej powierzchni mieszka powyzszy osobnik.

          • 6 9

    • wara od 262

      on do Jaworzniaków jeździ i wara mi!!

      • 10 5

    • (1)

      Problem w tym, że tam jest tak ciasno (okolice liliowej) że taki przegubowy nie miałby szans przejechania. Faktem jest, że powinni coś z tym zrobić bo osiedli w tej cześci buduje się coraz więcej i w godzinach rannych na przystanku początkowym jest full ludzi.

      • 7 0

      • Kiedyś wyjątkowo raz przejechał tam przegubowy jako ostatni 213 i jako pierwszy N13 i jakoś mogą się zmieścić,ale to była noc.

        A wystarczyło by kilkadziesiąt metrów dalej wybudować drugą drogę i zrobić obie jednokierunkowe.

        • 5 0

    • ale 262 to zostaw

      262 jest przedłużony w osiedle tak samo, jak Ty byś tego chciała. ludzie stamtąd też nie chcą iść kilka kilometrów na autobus.

      • 4 5

    • to nie gminy nie mogą sie dogadać, to gmina Kolbudy nie chce płacić ZTM za nowe linie

      Chcieliście mieszkać na wsi Kowale, to idzie teraz do wójta gminy z prośbami. To nie Gdańsk i sprawa komunikacji to problem sołectwa Kowale

      • 24 4

    • A dlaczego Gdańsk ma ci fundować z naszych podatków komunikację,

      skoro ty swoje płacisz innej gminie?

      • 13 3

    • Nie zapominajcie o Osiedlach Hanzy 4pory Roku, które leży i w Gdańsku i Borkowie. Niepołomicka i okolice to tez Gdańsk. A wszyscy zapierdzielaja przez Kowale i Borkowo do domu w Gdańsku.
      Proponuje wszystkim frustratom i człekokształtnym inteligentom inaczej spiąć poslady bo niedługo tylko rodowici gdanszczanie będą mogli jeździć po mieście. Będzie zakaz przejazdu przez inne gminy i w ogóle powiat. I niestety będą musieli do swoich śmierdzących Wzgórz jechać przez równie pachnące gdańskie Szadolki.
      A my w swoich dużych, komfortowych i w rozsądnej cenie mieszkaniach sobie nadal pośmiejemy się z niedowartościowanych pseudo rodowitych gdańszczan. Wolimy powiat niż śmierdzące wzgórza czy patole typu Stogi itp...
      Tak zaraz jeden z drugim odezwie się i powie, ze mieszka w pięknym apartamencie za 500tys z widokiem na morze, a później obudzi ze swojego snu....

      • 3 4

  • Biuro projektowe.

    Oczywiście biuro projektowe z Katowic wie o wszystkich niuansach tego terenu!

    • 29 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane