- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (38 opinii)
- 2 Remont przed budową Drogi Zielonej (119 opinii)
- 3 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (166 opinii)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (358 opinii)
- 5 Oszukane "30 stopni" w majówkę (41 opinii)
- 6 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (289 opinii)
Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
Buspasy zamiast tramwajów oraz kolejna arteria mimo planów budowy miejskiej alei - tak może wyglądać ul. Nowa Świętokrzyska na Południu. Jej realizacja będzie możliwa tylko w przypadku pojawienia się oszczędności w środkach unijnych przy innych projektach.
Podobnie jak na ul. Nowej Jabłoniowej, także na ul. Nowej Świętokrzyskiej pojawią się buspasy, które zajmą po jednym z dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków. Pozostawiona zostanie rezerwa pod torowisko tramwajowe, ale jego realizacji nie przewiduje się w najbliższym czasie.
Inwestycja może jednak w ogóle nie dojść do skutku w ciągu kilku najbliższych lat, ponieważ znalazła się na liście projektów rezerwowych do wsparcia środkami unijnymi.
- Na podstawie Strategicznego Programu Transportowego dzielnicy Południe budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej uzyskała niższy priorytet niż inne inwestycje na Południu: Nowa Bulońska Północna oraz Nowa Warszawska - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Z uwagi na ograniczone środki finansowe, w ramach których Gmina Miasta Gdańska może się starać o pozyskanie dofinansowania ze środków UE, podjęto decyzję, że budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej zostanie wpisana na listę rezerwową mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 [Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska zostały wpisane w tym programie na listę podstawową - dop. red.].
Bez zmian pozostaje przebieg ulic, który został wyznaczony już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Zakłada ona połączenie rejonu pętli Łostowice Świętokrzyska z ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami .
Droga ominie sporym łukiem zabudowę tzw. starych Łostowic i wszystko wskazuje na to, że podobnie jak al. Havla podzieli Południe na dwie części.
Zgodnie z dokumentacją złożoną do uzyskania tzw. decyzji środowiskowej, na całym przebiegu ul. Nowej Świętokrzyskiej przewidziano zaledwie sześć skrzyżowań: z ul. Świętokrzyską przy granicy z Kowalami, niedaleko ul. Kureckiej (obecnie w tym miejscu nie ma żadnej drogi), ul. Wielkopolską , planowaną ul. Nową Niepołomicką , ul. Kampinoską oraz jeszcze bardziej rozbudowanym skrzyżowaniem z al. Havla .
Zakłada się również wykonanie krótkiego fragmentu z wykorzystaniem korytarza ul. Nowej Bulońskiej Południowej i powiązanie z ul. Guderskiego, tworząc przy okazji dodatkowe tzw. drogi serwisowe.
W projekcie złożonym do wydania decyzji środowiskowej większość skrzyżowań zaprojektowano w formie wysp centralnych. Pojawił się też pomysł budowy przejścia podziemnego na wysokości ul. Niepołomickiej , która będzie dla ruchu samochodów "zaślepiona" od strony północnej, zaś od południowej zostanie włączona do ul. Srebrnej .
Rezerwa pod torowisko tramwajowe nie została przewidziana w pasie rozdziału obu jezdni, lecz asymetrycznie względem układu drogowego. To oznacza, że bardzo szybko może zamienić się w szpetne parkingi - klepiska.
Proponowane rozwiązania drogowe przeczą zatem w dużej mierze postulatom Strategii 2030 Plus, założeniom do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (w nim ul. Nowa Świętokrzyska miała być "ulicą miejską") czy nawet roboczej wersji Standardu Ulicy Miejskiej, w której jako zły przykład rozwiązań przestrzenno-transportowych podaje się m.in. wspomnianą al. Havla.
- Planowana klasa drogi G [drogi głównej - dop. red.] oraz kategoria drogi wojewódzkiej wpływają na przyjęte do projektowania założenia, w tym m.in. minimalne odległości między skrzyżowaniami. Przyjęte rozwiązania uniemożliwiają jednak traktowanie tej inwestycji jako quasi-autostrady - przekonuje Michał Piotrowski. - Ulica będzie wyposażona w sygnalizację świetlną, chodniki, trasy rowerowe, zatoki autobusowe [mimo utworzenia buspasów - dop. red.] i przejścia dla pieszych na wszystkich relacjach na skrzyżowaniach, a te nie będą wielopoziomowymi konstrukcjami.
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że gotowa jest kolejna koncepcja, w której skrzyżowania w formie wysp centralnych zastąpiono "skrzyżowaniami zwykłymi o poszerzonych wlotach". Jedyne skrzyżowanie z wyspą centralną powstanie z al. Havla.
Obecnie dla całego przedsięwzięcia nie wydano jeszcze decyzji środowiskowej, która jest jednym z elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego, uzyskania pozwolenia na budowę i wreszcie rozpoczęcia prac w terenie - o ile miasto pozyska na to niezbędne środki finansowe.
Opinie (225) ponad 10 zablokowanych
-
2017-01-30 12:28
Tak jakby nikt tu się dużo nie budowało mieszkań. A niech se radzą - ktoś stwierdził
- 10 1
-
2017-01-30 12:30
BEZ TRAMWAI DALEJ BĘDĄ KORKI (4)
Co za baran wymyślił te buspasy. Czyli zamiast dwóch będzie po jednym pasie w każdą stronę. Super! Medal za głupotę i marnotrawstwo!
Krótko mówiąc pieniądze wyrzucone w błoto. Lepiej niech wcale nie robią jak tak mają robić.- 53 14
-
2017-01-30 12:39
(1)
Jak się część osób przesiądzie do autobusu, to wystarczy jeden pas dla aut.
- 4 8
-
2017-02-01 14:12
Ty chyba nigdy nie byłeś w tym rejonie ani w godzinach porannych ani w godzinach popołudniowych.
- 1 0
-
2017-01-30 13:09
korki tam będą bez względu na ilość pasów (1)
w ogóle powinni tam tylko tramwaj wybudować
- 16 2
-
2017-01-30 15:09
Owszem, jak spieprzona jest reszta.
- 1 0
-
2017-01-30 12:30
smieciarze
- 4 3
-
2017-01-30 12:31
Podsumowując, Gdańsk Południe nie nadaje się do życia i mieszkania. (2)
Linia tramwajowa mogła dać szansę na usprawnienie komunikacyjne, ale włodarze stawiają na intensyfikację korków i spalin. Szkoda. Dodając do tego sąsiedztwo Szadółek, zmarnowany potencjał dużego obszaru Gdańska.
- 78 10
-
2017-01-30 13:07
Nie cały południowy Gdańsk jest blisko szadółek. (1)
Ale racja, z takimi imbecylami jak u rządzą to ta dzielnica za szybko komunikacyjnie się nie rozwinie
- 12 1
-
2017-01-30 13:15
no chyba jednak nie cały
zaczynając od tego, że Szadułki znajdują się na zachodzie, a nie na południu, to bliżej jest z Szadułek do Jasienia, niż do np. Łostowic (o prawdziwym Południu, czyli np. Św. Wojciechu nie wspominając)
- 7 1
-
2017-01-30 12:32
(1)
Cała kasa ładowana ma być w tunel pod Pacholkiem, bo kilku decydentów mieszka w Osowej i okolicach, a potem brakuje środków na Południe.
- 53 4
-
2017-01-31 06:07
re
ile Budyń ma mieszkań na Osowej?
- 1 1
-
2017-01-30 12:35
Infrastruktra podstawa dobrobytu (1)
Czytając co jakoś czas informacje to o Metropolitarnej to o Kaszubskiej to o Nowej Świętokrzyskiej mam wrażenie że rządzący ewidentnie nie rozumieją że infrastruktura to podstawa rozwoju i dobrobytu.
- 24 3
-
2017-01-30 12:46
Tak jest w cywilizowanych krajach.
Londyn 60 km nowej lini metra. Wschód, zachód aby ułatywić dostęp mieszkańców dalszxych dzielnic do rynku pracy i szybkiego dojazdu do pracy.
- 7 0
-
2017-01-30 12:36
Nic się przez zimę nie nauczyli... (6)
Urzędnicy nie widzieli że jak spadł śnieg i na drogach zapanował chaos, tramwaje jeździły w najlepsze. Wszędzie korki, a tramwaje bez niczego sunęły po szynach, nie straszne im było błoto pośniegowe, gołoledź czy inne złe warunki. Dlatego tramwaj to jest podstawa każdego projektu! Tramwaj trzeba wszędzie dosłownie wpychać i to na siłę! Zamiast budować miejskich autostrad zbudujcie tramwaj i drogę o przekroju 1x3. Trzy pasy czyli po jednym w każdym kierunku oraz dodatkowy pas dla skręcających w lewo czy dla karetki aby bezpiecznie omijała korek. Buspasy nie zmuszą do przesiadki na komunikację miejską, buspasy tylko zachęcą do łamania przepisów, bo jeden z drugim cwaniakiem będą omijali korek właśnie tym pasem....
- 62 5
-
2017-01-30 12:44
(3)
Ta, będziemy budować tory tramwajowe, które są nieporównywalnie dużo droższe od buspasów, tylko dlatego, aby jeden jedyny dzień w roku nie utknęły w śniegu. Gratuluję zarządzania budżetem.
- 3 24
-
2017-01-30 12:51
(2)
Tory są droższe, ale przy dużych potokach pasażerskich szybko się to zwraca: jeden tramwaj zamiast dwóch autobusów, a do tego eksploatacja przez ok. 40 lat zamiast 15. Komfort i wygoda też na wyższym poziomie niż ciasny i ciemny autobus, w którym rzuca na każdej dziurze.
- 19 4
-
2017-01-30 14:36
i śmierdzi spalinami
- 3 1
-
2017-01-30 17:58
I na przystanku zamiast 5 minut czekania na autobus, to czekasz 20 minut na tramwaj, bo tramwaj jest duży i zabierze więcej osób, więc nie opłaca się go puszczać częściej. Super.
- 4 4
-
2017-01-30 15:13
Największy chaos zapanował na ścieżkach rowerowych.
Btw, co ile planujesz remonty torowisk, i jak rozwiążesz komunikację w czasie takiego remontu?- 1 0
-
2017-01-30 18:23
Kasa misiu kasa.
Gdańsk jest na cenzurowanym, tramwaje odjechały w siną dal.
- 2 0
-
2017-01-30 12:40
W Londynie zbudowali nową linie metra 60 km, pomimo, że mają pajęczynę pod ziemią.
Wschód, zachód aby ułatwić dostęp dalszych dzielnic do rynku pracy w centrum Londynu. Mentalnośc anglosaska wszystko dla ludzi, dojeżdzamy zarabiamy, wydajemy i się kręci. Tu dajemy pozwolenie, dróg nie budujemy o tramwaju nie mówiąc i też się kręci, ale kasa w kieszeni developera. Jeśteśmy przedsiębiorczy i zaradni jako naród, ale rządzą nami najpodlejsi wśród podłych wszędzie.
- 34 2
-
2017-01-30 12:40
komunikacja??? (11)
Borkowo (OSIEDLE NOWY HORYZONT) i Kowale (OSIEDLE CYTRUSOWE) brak komunikacji ,Aż niemożliwe ale prawdziwe.Do CENTRUM HANDLOWEGO KOWALE KAWAŁ DROGI ale co tam nikt nie pomyślał,żeby skomunikować te dzielnice.Niestety ale idzie sie tam dosc długo a szczególnie zimą gdzie chodniki sa oblodzone.Kiedy przez te dzielnice bedzie kursowała jakis autobus.Niedługo ma powstać szkoła w Kowalach i ...bieda? A poza tym na przykład ,żeby dojechać z Nowego Horyzontu na Morenę to trzeba dojść najpierw do 213 potem przesiadka na 262 lub 162 a potem jeszcze na tramwaj 12 lub 10 ile przesiadek ????A było by prościej gdyby np linie 262 przedłużyć do Nowego Horyzontu ale przecież do nie Gdańsk , to dwie oddzielne gminy ,które nie potrafią się dogadac .Ale co tam niech chodzą kilometrami,kogo to obchodzi !!!
- 44 16
-
2017-01-30 12:46
(3)
Chciałeś tanie mieszkanie pod miastem, to teraz zgrzytaj zębami. Jeszcze trochę i dojdziemy do momentu, gdy za wjazd do miasta bedziesz płacił dodatkową opłatę na utrzymanie dróg, za które obecnie nie płacisz, bo podatki odprowadzasz do innej gminy.
- 25 16
-
2017-01-30 12:53
(2)
Tak się zapluł sfrustrowany trzydziestopięciolatek mieszkający w rodzicami na 17 m2 kwadratowych w falowcu.
- 15 16
-
2017-01-30 12:57
W Falowcu najmniejsze mieszkanie to 18 m2. 17 m2 to apartamenty "Village Park" z karton-gipsu przy wysypisku śmieci na Szadółkach.
- 18 5
-
2017-01-30 13:07
On ma rację a zaplułeś to się ty, bawiąc się w jasnowidza i wmawiając gdzie, z kim i na jakiej powierzchni mieszka powyzszy osobnik.
- 6 9
-
2017-01-30 12:46
wara od 262
on do Jaworzniaków jeździ i wara mi!!
- 10 5
-
2017-01-30 13:00
(1)
Problem w tym, że tam jest tak ciasno (okolice liliowej) że taki przegubowy nie miałby szans przejechania. Faktem jest, że powinni coś z tym zrobić bo osiedli w tej cześci buduje się coraz więcej i w godzinach rannych na przystanku początkowym jest full ludzi.
- 7 0
-
2017-01-30 15:50
Kiedyś wyjątkowo raz przejechał tam przegubowy jako ostatni 213 i jako pierwszy N13 i jakoś mogą się zmieścić,ale to była noc.
A wystarczyło by kilkadziesiąt metrów dalej wybudować drugą drogę i zrobić obie jednokierunkowe.
- 5 0
-
2017-01-30 13:19
ale 262 to zostaw
262 jest przedłużony w osiedle tak samo, jak Ty byś tego chciała. ludzie stamtąd też nie chcą iść kilka kilometrów na autobus.
- 4 5
-
2017-01-30 13:59
to nie gminy nie mogą sie dogadać, to gmina Kolbudy nie chce płacić ZTM za nowe linie
Chcieliście mieszkać na wsi Kowale, to idzie teraz do wójta gminy z prośbami. To nie Gdańsk i sprawa komunikacji to problem sołectwa Kowale
- 24 4
-
2017-01-30 18:57
A dlaczego Gdańsk ma ci fundować z naszych podatków komunikację,
skoro ty swoje płacisz innej gminie?
- 13 3
-
2017-01-30 23:17
Nie zapominajcie o Osiedlach Hanzy 4pory Roku, które leży i w Gdańsku i Borkowie. Niepołomicka i okolice to tez Gdańsk. A wszyscy zapierdzielaja przez Kowale i Borkowo do domu w Gdańsku.
Proponuje wszystkim frustratom i człekokształtnym inteligentom inaczej spiąć poslady bo niedługo tylko rodowici gdanszczanie będą mogli jeździć po mieście. Będzie zakaz przejazdu przez inne gminy i w ogóle powiat. I niestety będą musieli do swoich śmierdzących Wzgórz jechać przez równie pachnące gdańskie Szadolki.
A my w swoich dużych, komfortowych i w rozsądnej cenie mieszkaniach sobie nadal pośmiejemy się z niedowartościowanych pseudo rodowitych gdańszczan. Wolimy powiat niż śmierdzące wzgórza czy patole typu Stogi itp...
Tak zaraz jeden z drugim odezwie się i powie, ze mieszka w pięknym apartamencie za 500tys z widokiem na morze, a później obudzi ze swojego snu....- 3 4
-
2017-01-30 12:54
Biuro projektowe.
Oczywiście biuro projektowe z Katowic wie o wszystkich niuansach tego terenu!
- 29 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.