- 1 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (25 opinii)
- 2 Mapa pożarów aut w Trójmieście (86 opinii)
- 3 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (30 opinii)
- 4 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (52 opinie)
- 5 Z dworca na Jasień 80 zł (591 opinii)
- 6 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (44 opinie)
Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską
Buspasy zamiast tramwajów oraz kolejna arteria mimo planów budowy miejskiej alei - tak może wyglądać ul. Nowa Świętokrzyska na Południu. Jej realizacja będzie możliwa tylko w przypadku pojawienia się oszczędności w środkach unijnych przy innych projektach.
Podobnie jak na ul. Nowej Jabłoniowej, także na ul. Nowej Świętokrzyskiej pojawią się buspasy, które zajmą po jednym z dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków. Pozostawiona zostanie rezerwa pod torowisko tramwajowe, ale jego realizacji nie przewiduje się w najbliższym czasie.
Inwestycja może jednak w ogóle nie dojść do skutku w ciągu kilku najbliższych lat, ponieważ znalazła się na liście projektów rezerwowych do wsparcia środkami unijnymi.
- Na podstawie Strategicznego Programu Transportowego dzielnicy Południe budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej uzyskała niższy priorytet niż inne inwestycje na Południu: Nowa Bulońska Północna oraz Nowa Warszawska - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Z uwagi na ograniczone środki finansowe, w ramach których Gmina Miasta Gdańska może się starać o pozyskanie dofinansowania ze środków UE, podjęto decyzję, że budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej zostanie wpisana na listę rezerwową mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 [Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska zostały wpisane w tym programie na listę podstawową - dop. red.].
Bez zmian pozostaje przebieg ulic, który został wyznaczony już wiele lat temu w dokumentach planistycznych. Zakłada ona połączenie rejonu pętli Łostowice Świętokrzyska z ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami .
Droga ominie sporym łukiem zabudowę tzw. starych Łostowic i wszystko wskazuje na to, że podobnie jak al. Havla podzieli Południe na dwie części.
Zgodnie z dokumentacją złożoną do uzyskania tzw. decyzji środowiskowej, na całym przebiegu ul. Nowej Świętokrzyskiej przewidziano zaledwie sześć skrzyżowań: z ul. Świętokrzyską przy granicy z Kowalami, niedaleko ul. Kureckiej (obecnie w tym miejscu nie ma żadnej drogi), ul. Wielkopolską , planowaną ul. Nową Niepołomicką , ul. Kampinoską oraz jeszcze bardziej rozbudowanym skrzyżowaniem z al. Havla .
Zakłada się również wykonanie krótkiego fragmentu z wykorzystaniem korytarza ul. Nowej Bulońskiej Południowej i powiązanie z ul. Guderskiego, tworząc przy okazji dodatkowe tzw. drogi serwisowe.
W projekcie złożonym do wydania decyzji środowiskowej większość skrzyżowań zaprojektowano w formie wysp centralnych. Pojawił się też pomysł budowy przejścia podziemnego na wysokości ul. Niepołomickiej , która będzie dla ruchu samochodów "zaślepiona" od strony północnej, zaś od południowej zostanie włączona do ul. Srebrnej .
Rezerwa pod torowisko tramwajowe nie została przewidziana w pasie rozdziału obu jezdni, lecz asymetrycznie względem układu drogowego. To oznacza, że bardzo szybko może zamienić się w szpetne parkingi - klepiska.
Proponowane rozwiązania drogowe przeczą zatem w dużej mierze postulatom Strategii 2030 Plus, założeniom do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (w nim ul. Nowa Świętokrzyska miała być "ulicą miejską") czy nawet roboczej wersji Standardu Ulicy Miejskiej, w której jako zły przykład rozwiązań przestrzenno-transportowych podaje się m.in. wspomnianą al. Havla.
- Planowana klasa drogi G [drogi głównej - dop. red.] oraz kategoria drogi wojewódzkiej wpływają na przyjęte do projektowania założenia, w tym m.in. minimalne odległości między skrzyżowaniami. Przyjęte rozwiązania uniemożliwiają jednak traktowanie tej inwestycji jako quasi-autostrady - przekonuje Michał Piotrowski. - Ulica będzie wyposażona w sygnalizację świetlną, chodniki, trasy rowerowe, zatoki autobusowe [mimo utworzenia buspasów - dop. red.] i przejścia dla pieszych na wszystkich relacjach na skrzyżowaniach, a te nie będą wielopoziomowymi konstrukcjami.
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że gotowa jest kolejna koncepcja, w której skrzyżowania w formie wysp centralnych zastąpiono "skrzyżowaniami zwykłymi o poszerzonych wlotach". Jedyne skrzyżowanie z wyspą centralną powstanie z al. Havla.
Obecnie dla całego przedsięwzięcia nie wydano jeszcze decyzji środowiskowej, która jest jednym z elementów poprzedzających przygotowanie projektu budowlanego, uzyskania pozwolenia na budowę i wreszcie rozpoczęcia prac w terenie - o ile miasto pozyska na to niezbędne środki finansowe.
Opinie (225) ponad 10 zablokowanych
-
2017-01-30 12:35
Infrastruktra podstawa dobrobytu (1)
Czytając co jakoś czas informacje to o Metropolitarnej to o Kaszubskiej to o Nowej Świętokrzyskiej mam wrażenie że rządzący ewidentnie nie rozumieją że infrastruktura to podstawa rozwoju i dobrobytu.
- 24 3
-
2017-01-30 12:46
Tak jest w cywilizowanych krajach.
Londyn 60 km nowej lini metra. Wschód, zachód aby ułatywić dostęp mieszkańców dalszxych dzielnic do rynku pracy i szybkiego dojazdu do pracy.
- 7 0
-
2017-01-30 12:40
W Londynie zbudowali nową linie metra 60 km, pomimo, że mają pajęczynę pod ziemią.
Wschód, zachód aby ułatwić dostęp dalszych dzielnic do rynku pracy w centrum Londynu. Mentalnośc anglosaska wszystko dla ludzi, dojeżdzamy zarabiamy, wydajemy i się kręci. Tu dajemy pozwolenie, dróg nie budujemy o tramwaju nie mówiąc i też się kręci, ale kasa w kieszeni developera. Jeśteśmy przedsiębiorczy i zaradni jako naród, ale rządzą nami najpodlejsi wśród podłych wszędzie.
- 34 2
-
2017-01-30 12:30
smieciarze
- 4 3
-
2017-01-30 12:28
Tak jakby nikt tu się dużo nie budowało mieszkań. A niech se radzą - ktoś stwierdził
- 10 1
-
2017-01-30 12:18
Rekiny w akwarium , skandal
- 40 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.