• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje od Pesy w cenie, jaką zażyczył sobie GAiT

Maciej Korolczuk, Krzysztof Koprowski
6 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dwukierunkowe, podobnie jak kursujące już po Gdańsku Pesy Jazz Duo. Nowe tramwaje będą w pełni niskopodłogowe i dwukierunkowe, podobnie jak kursujące już po Gdańsku Pesy Jazz Duo.

W kolejnym przetargu na dostawę 15 tramwajów z opcją rozszerzenia zakupu o kolejne 15 pojazdów ofertę złożyła tylko bydgoska Pesa. Jej propozycja cenowa pokrywa się co do grosza z kwotą przeznaczoną na zamówienie przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje, czyli 138,375 mln zł.



Jak oceniasz jeżdżące już po Gdańsku tramwaje Pesy?

We wtorek otwarto oferty w przetargu na dostawę nowych 15 tramwajów dla Gdańska z opcją rozszerzenia zakupu dodatkowych 15 identycznych pojazdów - o ile spółka pozyska na ten cel niezbędne środki finansowe przed 30 kwietnia 2019 rokiem.

Jest to już drugie podejście do wyłonienia producenta taboru. Poprzedni przetarg został unieważniony, ponieważ producenci wycenili swoje oferty na wyższe kwoty niż wynosił zaplanowany budżet na ten cel.

Tym razem do przetargu przystąpił tylko jeden producent - bydgoska Pesa, która w poprzednim przetargu wygrywała ceną z konsorcjum Stadler-Solaris z Siedlec/Bolechowa k. Poznania (Pesa - ok. 143,9 mln zł, Stadler-Solaris - ok. 144,5 mln zł), ale oferowała krótszą gwarancję.

Pesa w drugim przetargu zaproponowała cenę 138,375 mln zł brutto, czyli kwotę pokrywającą się dokładnie z wydatkiem zaplanowanym na ten cel przez GAiT. Maksymalna kwota zamówienia nie była jednak zaskoczeniem, ponieważ była identyczna, jak w pierwszym przetargu, a o jej utrzymaniu na dotychczasowym poziomie mówił już w kwietniu Maciej Lisicki, prezes GAiT.

Bydgoski producent jeden pojazd wycenił na 7,2 mln zł netto, ok. 1,360 zł netto to koszt specjalistycznego wyposażenia obsługowego, ok. 229 tys. zł netto - pakietu eksploatacyjno-naprawczego, zaś ok. 2,2 mln zł netto - pakietu naprawczego.

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Pod względem długości udzielonej gwarancji, która tym razem nie była już premiowana w przetargu, Pesa spełnia wymagania stawiane przez miejską spółkę - zapewnia 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej, 12 lat na struktury nadwozia, blach poszycia zewnętrznego oraz dachu na perforację korozyjną, 10 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze, 10 lat na wady masowe oraz 10 lat na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji.

Pesa deklaruje ponadto dostawę pierwszych pięciu tramwajów w terminie 11 miesięcy od powiadomienia przez GAiT o uzyskaniu dofinansowania unijnego. To o cztery miesiące krócej niż maksymalny okres narzucony przez miejską spółkę.

Obecnie trwa sprawdzanie oferty pod względem formalnym oraz spełnienia pozostałych wymagań przez GAiT. Przypomnijmy, że pojazdy muszą być dwukierunkowe, w pełni niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, System Informacji Pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Miejsca

Opinie (233) 4 zablokowane

  • Super. Tylko polskie produkty!!! (34)

    ładne, nowoczesne i komfortowe. cała europa je kupuje!!!

    • 277 56

    • Jakie super?

      Jak nie wiesz to się nie podniecaj.W Pesach tylko kasowniki i sterownik są polskiej produkcji no i tania siła robocza,zresztą nie do końca wykwalifikowana.Ja myślisz dlaczego z wyświetlaczy skasowano napisy:"Awaria"? 4/5 jazd Pesy z napisem "GAiT" lub "przejazd techniczny" to nic innego jak zjazdy awaryjne. Chciałbym mieć tyle kasy ile razy Pesy zjeżdźają awaryjnie

      • 0 1

    • nikt tego nie kupuje, poza Europą Wschodnią i Rosja (3)

      to szmelc za gruby szlamec

      • 17 23

      • (2)

        Lepszy Polski szmelc niż Niemiecki szmelc. Szwabskie Dortmundy kupione z demobilu za gruby "szmelc" na okrągło psują się, a nasze PESY są serwisowane w Polsce, części robione w Polsce i Polski pracownik ma za co żyć, a nie hajs trzepie jakiś gruby okupant lub islamista terrorysta.

        • 11 1

        • Ha Ha Ha

          Pojedz do Bydgoszczy i zobacz kto te tramwaje produkuje. Jak znajdziesz kogos na produkcji kto nie zaciaga po ukrainsku to stawiam coca-cole....polski pracowniku

          • 0 1

        • Solaris jest polski, dortmundy zmodernizowano w Polsce

          będą też w Polsce serwisowane.

          • 2 1

    • Ja nie widze komfortu w jeździe 25 minut (3)

      na stojąco.

      • 33 11

      • Wezeł szczytowy

        To i tak jesteś szczęściarzem, że nie musisz korzystać z węzłów integracyjnych.

        • 0 0

      • 5 h w tygodniu, 20 h w miesiącu, 250 h w roku

        w tłoku i na stojaka

        • 8 0

      • w jedną mańkę, dziennie robi się godzina w budłowozie

        • 15 6

    • Bank

      Ok 40% wartości tych pojazdów to podzespoły zachodnie.

      • 1 1

    • Dokladnie!! Tylko PESA, żadnego Niemieckiego chłamu przystosowanego (3)

      do zaprzęgu wielbłądowego :-))))

      • 40 33

      • Dokładnie! Tylko polski chłam, żadnego niemieckiego (2)

        • 16 18

        • jeżdzij sobie seba swoim tdi-kiem i smorodź dalej buraku (1)

          • 11 4

          • Czy to są twoje argumenty,

            które wnosisz do rzeczowej dyskusji na temat?

            • 1 0

    • No proszę... (2)

      jaki merytoryczny głos.Zapewne "wydał" go jakiś miłośnik żołnierzy przeklętych/za zbrodnie/,karmiony ONR-owską papką z domieszką pis dzielstwa i IPN-owskiej propagandy

      • 14 25

      • przeklęty to ty jesteś ze swoim brakiem rozumu

        pełowcy hańbą Polski

        • 0 2

      • Pozdrów dziadka z UB, a tatusia z ZOMO/SB, a teraz potomek w FSB wydał swój głos. Ilu jeszcze takich Was jest w Polsce? Nienawidzących jej i próbujących ją zniszczyć? Nie udało się wtedy i teraz też się nie uda.

        • 5 3

    • (8)

      :) Proszę wskaż jakie Państwa Europejskie je kupują. :)

      • 33 21

      • Cała Europa z was się śmieje Pisuary i złodzieje (1)

        • 30 44

        • śmiejemy się z ciebie ciemniaku pełowcy

          hańbicie pełowcy swoją głupotą mądrych Polaków

          • 4 4

      • Miedzy innymi Holandia Niemcy (5)

        • 19 8

        • tramwajów PESY nie ma w Zachodniej Europie (2)

          wystarczy 2 minuty w wikipedii. Za to są solarisy z poznańskiego Bolechowa.

          • 12 2

          • (1)

            https://pl.wikipedia.org/wiki/Pojazdy_Szynowe_Pesa_Bydgoszcz

            • 0 0

            • ale tam nie ma tramwajów. Powtarzam, NIE tramwaje. Tramwaje tylko dla demoludów

              • 1 2

        • Pesa robi coraz lepsze tramwaje. Ale nadal to full plastiki.

          • 6 7

        • Coś ty brał ? Dopalacze są zabronione !!! pół biedy jak to tylko grzybki halucynogenne.

          • 8 10

    • Lionsek (2)

      Podaj mi choć jeden zachodni kraj, który posiada tramwaje Pesy.

      • 6 7

      • nie ma takowego

        ani jeden, powtarzam - ZERO

        • 3 0

      • Znajdź sobie i poczytaj, a nie zawracasz gitarę. Mamusia papier toaletowy też podaje?

        • 3 2

    • Nigdy więcej żadnego poniemieckiego złomu jak te Dortmundy!

      • 10 4

    • najlepszy jest polski beton

      i rodzimy jad.

      • 13 11

    • Mądry

      By Japończyków zatrudnił wzial na kredyt i szedl z duchem czasu pese byla okey ale w 2012

      • 6 7

    • Pisowiec!!!!

      • 13 10

    • Solaris też jest polski :)

      • 39 5

  • Przestepcza ustawka

    Wynik tzw licytacji znany byl od dawna.Pesa miala i musiala wygrac,klasyczna ustawka Budyniowskiej ekipy.Wlasciciel Pesy to dobroczynca PO, a wiadomo Gdansk to matecznik owej jedynie slusznej Partii.O dziwo ,zlamano zasade i prawo Unii Europejskiej,ktore mowi,ze przetarg jest wazny,gdy uczestniczy w nim co najmniej 2 oferentow (jesli pieniadze sa z Unii).Zamiast kupic doskonale,wytrzymale,bezawaryjne,tramwaje z dlugim okresem gwarancji i serwisem kupiono awaryjne badziewie,ktorego najwieksza zaleta jest niska cena i gniazdka do ladowania komorek.Gdanskcoraz bardziej przypomina "Folwark zwierzecy" Georgea Orwella.

    • 0 0

  • pesa nasza marka (2)

    Sami hejterzy sie zebrali. Zamiast się cieszyć, że przetarg wygrała polska spółka i będziemy użytkowac polski sprzęt, który wyprodukowany został przez polskich pracowników, to włodaże miasta złodzieje, bo przetarg ustawili. Jak tak można. Przecieź co się stanie jak PESA niczego nie wygra? Ludzie pójdą z torbami w zakładach, to dopiero będzie awantura.

    • 9 12

    • wyprodukowany został przez polskich pracowników

      • 0 0

    • Bolechów to moja marka, jestem z Poznania

      a Bolechów jest jak z Oruni do Pruszcza.

      • 0 0

  • Na miare gdanska (7)

    Dno. Przetarg eiadomo jak sie odbyl, wygrala firma ktora dawala mniej gwarancji i serwisu, co przy slynnym na cala Polske utrzymaniu tavoru przez gdanskich mechanikow spowoduje, ze za kilka lat to bedzie zlom. Juz teraz swingi nie ciesza oka a rdza w okolicy drzwi postarza je o dekade. Do tego... 28 miejsc siedzacych podczas gdy inne miasta zamawiaja 70-120 krzesel. Takie bydlowozy na miare Gdanska.

    • 15 6

    • (6)

      sam jesteś bydło , na swoją własną miarę !

      • 2 6

      • (5)

        Stój sobie 50 minut jadąc do pracy i tyle samo z powrotem, z tobołami. To ma być zachęcanie do przesiadki na komunikację miejską. Krzeseł wystarczy dla babć i kobiet w ciąży, reszta jak w wagonie do przewozu bydła. Podobną ilość miejsc zamawiają miasta na wschodzie Europy, chociaż nawet Moskwa kupuje tramwaje z 65 miejscami. Widocznie jesteś przesiedleńcem ze wschodu, który jeździł furmanką za młodu i jest przyzwyczajony do takich standardów. Ale za to na stojąco będzie można naładować telefon. WOW. A jak ktoś nie wytrzyma w podróży na stojąco to będzie go można zdefibrylować.

        • 7 2

        • (4)

          Tramwaj to nie ORIENT EXPRES z kuszetkami i sauną !!!! Większość ludzi w Gdańsku podróżuje 5-15 min, a nie 50 choćby dlatego, że nie ma tak długiej lini , więc nie wymyślaj , a skoro ci nie wygodnie to wyjmij z tych swoich tobołów leżak i się połoz panie bywalcu metropolii z jakiegoś wypiź ... wa pod Trójmiastem

          • 3 6

          • Oliwa - Śródmieście: 30 min.

            Łostowice - Wrzeszcz: 30 min.
            O trasach Zaspa - Stogi czy Jelitkowo - Chełm z litości zamilczę.

            • 1 0

          • ale dlaczego tylko mieszkańcy Gdańska mają stać? (2)

            Podczas gdy cały zachód i 95% Polski siedzi? Ba!, siedzieli nawet za komuny. Wszystko masz ok, z deklem, czy jesteś zwyczajnym trollem? Z której partii, bez znaczenia.

            Trasy tutaj są bardzo długie, 5 minut, to jakaś bzdura, dla 5 minut nie opłaca się kupować biletu.

            • 3 1

            • (1)

              uuuu ... mości szlachcic się zagotował ... jak nie pasuje na stojaka to zapraszam cię do twojego własnego bydłowozu na twoją miarę i szerokiej drogi , tylko uważaj na swoje du...sko żebyś nie narobił odcisków przez te 50 min . aha i zluzuj gumę trochę , może dlatego nie możesz ustać 3 przystanków w tramwaju ... :))

              • 2 3

              • a dlaczego masz stać tylko w Gdańsku? Czy jesteśmy miastem gorszej kategorii?

                Czy jesteśmy najmądrzejsi na świecie, i znaleźliśmy świętego graala tramwajarzy, bo tam gdzie inni montują 70 albo i 120 my walimy 28. Tak, to jest traktowanie ludzi jak bydło, jak rogaciznę na przyczepie.

                Jeżeli mam stać 30 minut w tramwaju, to wolę stać 45 minut w korku lub dojeżdżać rowerem. Niedługo w tych pesach zrobią msze z Częstochowy, z opłatkiem przez usb i rozgrzeszeniem przez megafony. Tylko nie da rady klęknąć

                • 3 1

  • (18)

    Full plastik jeszcze przez wiele lat.
    Szkoda że urzad marszałkowski woj. Pomorskiego nic nie robi i nie kupuje nowych pociagów.
    Cała Polska kończy zakupy...my nie zaczęliśmy. Mamy najstarszy tabor w Polsce.

    Może sonda:
    Czy UM kupi składy i wypożyczy Polregio do 2080 roku?

    • 79 24

    • (6)

      Zachodnio Pomorskie już dawno wymieniło tabor.

      • 11 5

      • (5)

        Zachodniopomorskie

        • 12 3

        • (4)

          Zachodnio-Pomorskie jak coś analfabeto

          • 3 13

          • (3)

            Województwo zachodniopomorskie. Myślnik oznacza, że trochę takie i trochę takie np. flaga biało - czerwona, bo ma część, która jest biała i część która jest czerwona. Województwo kujawsko - pomorskie, bo część jest na Kujawach a część jest na Pomorzu.
            Natomiast województwo jest zachodniopomorskie gdyż leży "w całości" na terenie Pomorza Zachodniego. Tak samo jak serial południowoamerykański został zrealizowany przez podmiot z Ameryki Południowej.

            • 19 1

            • (2)

              Ten teren to nie żadne Pomorze Zachodnie, tylko historyczne Vorpommern. Najpierw sobie poczytaj, a potem się wypowiadaj.

              • 1 2

              • Hinterpommern, jak już

                • 0 0

              • No ale nie jest Przedpomomorze,

                albo Przed-Pomorze...

                • 0 0

    • Kiedy nowy Tabor w kierunku Tczewa?

      • 2 2

    • (2)

      Właśnie Trójmiasto.pl podpytasz jak naszym orłom z Urzędu Marszałkowskiego woj Pomorskiego idzie przetarg na te 50 nowych pociągów dla przewoźnika regionalnego?

      Słychać o tym przetargu już od 2013 roku i nadal nic...

      • 6 1

      • Nie kupili tyle lat nie kupią nigdy

        • 2 0

      • Co tu pytać...nie da się

        • 5 0

    • (1)

      Taka spółka kolejowa to kłopot dla Urzędu Marszałkowskiego woj Pomorskiego ...bo trzeba pracować..
      A tak zrobi się na rok lub dwa lata przetarg i główka spokojna...kaska leci..

      A że poziom przewozów tragiczny to już inna kwestia.

      • 5 1

      • Czyż nie na tym życie polega aby się nie napracować?

        • 2 1

    • Podobno ludzie z wąsem mają sentyment do 40 letnich składów :] :]

      Zresztą czas leci i raczej w perspektywie do 2020 z przesunięciem do 2022 UM nic nie kupi. W kolejnej perspektywie z uwagi na brak środków też nie kupią.

      • 4 1

    • spoko (2)

      przed Euro zdarza :)

      • 7 1

      • Patrząc na średnią wieku w wydziale transportu UM i entuzjazm do pracy jak i poglądy.. Wątpię że kiedykolwiek coś kupią.

        • 1 2

      • Jaka szydera :)

        • 3 0

    • Inne województwa maja juz swoje spółki kolejowe. Inwestują wymieniają :) coś się dzieje.

      A u Nas UM... Nie da się... Nie ma pieeeeniedzy... Nie da się...

      W całej Polsce się udało a u nas niedaizm rozwinięty.

      • 4 4

  • Wróżka

    Piszą;"" propozycja cenowa pokrywa się co do grosza z kwotą przeznaczoną na zamówienie przez miejską spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje, czyli 138,375 mln zł.".

    U WRÓŻKI byli.

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tramwaje-od-Pesy-w-cenie-jaka-zazyczyl-sobie-GAiT-n113563.html?strona=1#opinie#tri

    • 1 0

  • tramwaje z Pesy

    Dlaczego siedzenia pokryte są materiałem,to jest siedlisko bakterii.Jak one są sprzątane.

    • 2 0

  • Taniej wyjdzie wozić wszystkich taksówkami niż zakup tych tramwajów + ceny biletów i dopłaty do biznesu od Państwa to wszystko i tak wychodzi drożej niż latami wozić ludzi taxi

    • 0 1

  • Po co nowe

    jak i tak nie będą naprawiać, po gwarancji wszystkie będą walić hamulcem awaryjnym, gdyż pozostałych nikt z oszczędności nie naprawia, a GAiT to komercyjna firma obecnie i niw będą w to inwestować skoro są monopolistami na rynku Gdańskich tramwajów, wolą kupić nowe autobusy i wynajmować innym prywatnym firmą

    • 1 0

  • Gwarancja

    Wszystko OK.tylko co po gwarancji jesli firma zbankrutuje???Z tego co slyszalem Pesa ma problemy finansowe i niewiele brakuje do Bankructwa???

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane