Fakty i opinie

Pierwszy tramwaj Pesa z nowej dostawy już w Gdańsku

W nocy dotarł do Gdańska kolejny tramwaj Pesa Jazz Duo. To pierwszy skład z drugiej transzy zamówienia, która obejmuje dostawę kolejnych 15 nowoczesnych, dwukierunkowych pojazdów.



Czy ma dla ciebie znaczenie, którym tramwajem podróżujesz?

tak, wolę jeździć tymi najnowszymi 73%
tak, wolę starsze modele 12%
nie, dla mnie każdy tramwaj wygląda tak samo 15%
zakończona Łącznie głosów: 1228
Realizacja pierwszej części zamówienia, nie bez problemów i opóźnień, zakończyła się w czerwcu. Wówczas do Gdańska dostarczony został tramwaj w biało-zielonych kolorach, którego patronem został słynny napastnik Lechii Gdańsk - Roman Rogocz.

Teraz przyszedł czas na kolejną partię pojazdów. Pierwsza z 15 Pes Jazz Duo dotarła do Gdańska w nocy z 30 września na 1 października.

- Rozładunek nowego tramwaju odbył się w stałym miejscu - na torowisku przy ul. Nowe Ogrody - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Rozładunek przebiegł bez problemów i już po ok. 20 minutach tramwaj został osadzony na torach i mógł pojechać w stronę zajezdni.
Terminy dostaw kolejnych składów nie są na razie znane, bowiem będą na bieżąco ustalane z producentem - firmą Pesa z Bydgoszczy.

Równolegle GAiT pozbywa się najstarszych pojazdów w swoim taborze, czyli wagonów serii 105Na.

Czytaj także: Zobacz, co zostaje ze starego tramwaju

W czerwcu, jako ostatni z pierwszej transzy dostaw, przyjechał do Gdańska tramwaj w biało-zielonych barwach.
W czerwcu, jako ostatni z pierwszej transzy dostaw, przyjechał do Gdańska tramwaj w biało-zielonych barwach. fot. Piotr Borawski/Facebook
Nowe tramwaje Pesa Jazz Duo to pojazdy dwukierunkowe, całkowicie niskopodłogowe o długości ok. 32,5 m. Pojazdy są w stanie pomieścić ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Tramwaje są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. W każdym znajduje się również defibrylator AED, umieszczony w kabinie motorniczego. W przestrzeni pasażerskiej i w kabinach prowadzącego zamontowane zostały gniazda USB. Wyznaczono także osobne, zabezpieczone stanowisko dla roweru.

Pojazdy wyposażone są w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Czytaj też: Nowi patroni gdańskich tramwajów

Przypomnijmy, że produkcja pierwszych 15 tramwajów wraz z pakietem serwisowym kosztowała 138 mln 375 tys. zł. Producent miał jednak spore opóźnienie w ich dostawie, dlatego nałożone zostały na niego kary w wysokości ponad 30 mln zł.

Mino tych problemów miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i domówiło dodatkowych 15 pojazdów.

Opinie (101)

  • (5)

    Ciekawe czy w tych też będzie odpadał lakier po kilku miesiącach... Skoro wiadomo że to taki szrot to dlaczego się je kupuje? Przecież to działanie na szkodę spółki...

    • 37 68

    • Kupisz - szrot

      Nie kupisz - hurr, durr, nie wsperają polskiego przemysłu tylko od Niemców biorą.

      • 38 8

    • Lepiej 30 letnie niemieckie

      • 10 4

    • Ciekawe kiedy w naszej Gdyni będą takie piękne nowe pojazdy? (2)

      • 2 0

      • Jak laweta zmieni trasę. (1)

        Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby laweta przed rozładunkiem w Gdańsku, postała weekend w Gdyni na Skwerze Kościuszki. Przecież w Gdyni przewidziano budowę linii tramwajowej do Chwarzna (jest w planach miejskich).

        • 2 0

        • My Gdynianie chcielibyśmy najbardziej ten biało zielony tramwaj.

          Zazdrość nas zżera

          • 5 0

  • Na drugi dzień będzie pewnie awaria standardowo (4)

    • 28 68

    • Nowe jest

      To się psuje.

      • 8 3

    • Sabotaż niemiecki

      • 2 5

    • Jezu co za maruda.

      Kup bilet, to dołożysz się do naprawy, kołku marudny.

      • 3 0

    • Tylko Polskie

      Brawo!

      • 1 0

  • (3)

    Świetnie, nie mogę się doczekać jak nim pojadę, maseczka przygotowana, płyn do dezynfekowania w kieszeni, nowy harlekin w torebce, wyjdę dwie godziny wcześniej przed pracą i pojadę z lawendowego do oliwy :)

    • 50 7

    • Idź obok. Taniej szybciej i zdrowiej :)
      Tylko się nie zagazuj lawendą na pętli :D

      • 7 3

    • No cóż, wszyscy wiemy komu za to dziękować.

      Może by tak zrobić kontrprotest na Bohaterów Getta?

      • 3 0

    • nie zapomnij zabrać dzieciaka za darmo

      znaczy za nasze, wspólne. Może to jego pierwszy i jedyny raz? Na 18 i tak kupisz mu auto, albo choć hulajnogę.

      • 7 4

  • Ostatnio jeden zepsuł się tydzień po dostawie, doskonały wybór :) (7)

    • 23 58

    • no bo miasto nieprawidłowo go uzytkowało, wiemy już o tym nie pogrążaj się (3)

      • 10 3

      • Jak można nieprawidłowo użytkować tramwaj? (2)

        Wyścigi na 1/4 mili nim robili czy wieźli 100 ton gruzu?

        • 6 6

        • (1)

          Nieprawidłowo bo wozili nim ludzi

          • 4 2

          • a mieli bydło?

            • 0 0

    • Andrzeju T., a skargę już napisałeś?

      • 3 0

    • W czym masz problem? Przecież pani Krysia P. apelowała by nie kupywać niemieckich produktów, to kupujemy polskie.

      • 2 0

    • Sabotaz

      Polkosceptykow!

      • 0 0

  • w nowych PESAch proponuję w ogóle zrezygnować z siedzeń (5)

    klepisko. Profile w oknach powinny zostać jeszcze bardziej poszerzone, a to co zostanie, szczelnie obite reklamą GAIT-u i ich genialnego stratega na L jak Lysy.

    • 53 16

    • (3)

      akurat na siedzeniach nie powonno byc obic ze wzgledow higienicznych. sam plastik by wystarczyl. no ale jak ktos lubi siedziec na miejscu na ktorym przed chcwila siedzial obszcz*ny menel to pewnie to obicie siedzenia jest wazne

      • 16 3

      • Ja, tropem wykonawcy i zamawiających, w ogóle proponuję zrezygnować z takiej fanaberii jak siedzenia (2)

        pełen bydłowóz! B jak Bydgoszcz.

        • 13 5

        • Stanie w tramwajach jest zdrowe jak jazda rowerkiem :) (1)

          Szczególnie dla osób z dużymi bólami kręgosłupa, starszych schorowanych i matek z dziećmi.

          • 6 2

          • to sie teraz porobili tacy schorowani i delikatcy

            jak niemcy gnali Polaków z Gdyni zimą po polach - to jakoś dawali radę

            • 0 1

    • Nic cie nie rozumiemy

      Szprechen zi poland?

      • 0 0

  • (3)

    Będzie miał krotsze lusterka czy motorniczy będzie wysiadał i składał tak jak kiedyś wysiadał do zwrotnic?

    • 36 22

    • Będą składane na pilota.

      • 1 0

    • Nie kiedyś a teraz i to na nowiutkiej pętli ujeścisko

      • 2 0

    • nie. w kazdym bedzie elf siedzial i skladal

      • 0 0

  • paskudny ten biało zielony (4)

    na cześć kibolstwa

    • 49 77

    • właśnie ten jest najpiękniejszy (1)

      • 21 13

      • Kombinacja barw sama w sobie jest ładna.

        Tylko że w Gdańsku zohydzona przez patologię.

        • 9 13

    • Trochę szacunku do patrona pojazdu.

      • 14 2

    • Skoro patokibolstwo ma aż dwa tramwaje ...

      (bo jeszcze Dortmunda) - to czas na tęczowego jazza. Niech się miasto wykaże.

      • 1 2

  • 105Na (4)

    a ile tego zostało?

    • 20 0

    • No teraz bedą chyba tylko w rezerwie

      • 1 3

    • (2)

      Z tego co się orientuję to wszystkie 105Na jeżdżą na trasie 8. Dwa składy trzywagonowe i jeden dwuwagonowy.

      • 11 0

      • Na ta chwilę,jeżeli chodzi o 105Na (1)

        Jest 5 składów potrójnych i 5 podwójnych. Jeden podwójny jest już rozbierany na części na zajezdni. 3 składy potrójne i 4 składy podwójne są codziennie na lini 8.

        • 10 0

        • a co dadzą na ósemkę jak wytną 105?

          pewnie helmuty, czyli się oferta pogorszy
          Bo w zajezdni N Port, tylko helmuty i 105 bazują

          • 12 0

  • (2)

    Więcej sensu miałoby kupno solidnych niemieckich składów, a nie tego niedopracowanego g...a. Polacy wszystko potrafią sp...yc.

    • 24 87

    • (1)

      i byłby hejt, że niemieckie szroty kupujemy zamiast popierać polski przemysł.

      • 20 5

      • ty tych przemysłem musisz jeździć, dajesz za niego ciężkie pieniadze i to dwukrotnie

        z Miasta i w ramach państwowego futrowania. Ty w tym przemyśle stoisz i marzysz o przestarzałej technologi Eurotramu czy wiedeńskiego ULF-a. Ba, ckli ci się do konstala!

        • 3 7

  • Po co dwukierunkowce, skoro są droższe od jednokierunkowców (5)

    A w mieście poza Brętowem mamy pętle.
    Dwukierunkowy tramwaj oprócz wyższej ceny zakupu jest gorszy dla pasażerów. Mniej foteli i mniejsza przetrzeń pasażerska.

    I nieprawdą jest, że konstale są najstarsze. Najstarsze są dortmundy bo jeszcze z lat 70 ubieglego stulecia.

    • 56 29

    • Żeby nie musiały wykręcywać.

      • 6 0

    • I Lawendowym Wzgórzem... (1)

      Ale masz rację - 15 sztuk by wystarczyło.

      • 4 1

      • masz 15 sztuk jazzów i 62 dwukierunkowe helmuty

        w mieście z wielkimi pętlami na których nic nie zawraca i dwoma ciasnymi torami na Swiętokrzyskiej
        Fajnie, że Gdańsk rozwija tramwaje, tylko dlaczego tak głupio.
        A dwukierunkowcce to pomysł Bojanowskiego, tego od Targów jak jeszcze był vice prezydentem bo chciał opitolić teren pętli w Oliwie. Dlatego do dzisij ta pętla nie jest zmodernizowana

        • 9 0

    • Po to, ze jak sie po drodze do petli cos wydarzy, np. na torowisku czy ulicy to dwukierunkowy moze skrocic trase i pojechac w druga strone.

      • 2 7

    • 105Na są starsze, niedużo ale jednak

      Najstarszy jeżdżący 105Na jest z 1977, a najstarszy Helmut z 1978 roku. Dodatkowo helmuty otrzymują w czasie napraw nowe, ekonomiczne napędy i nowy system informacji pasażerskiej.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.