Fakty i opinie

Tramwaje wodne z gastronomią i biletami przez internet

Miejskie tramwaje wodne pływają na trasach do Brzeźna i Sobieszewa. Podróżni mogą spodziewać się m.in. takich widoków.
Miejskie tramwaje wodne pływają na trasach do Brzeźna i Sobieszewa. Podróżni mogą spodziewać się m.in. takich widoków. fot. Krzysztof Gnat/czytelnik Trojmiasto.pl

W weekend majowy rozpoczną się rejsy tramwajów wodnych po Martwej Wiśle. Wiele wskazuje na to, że przez kolejne trzy lata usługi świadczyć będzie Żegluga Gdańska. Chociaż oferta przewoźnika okazała się o 500 tys. zł wyższa, niż zakładał ZTM Gdańsk, to była jedyną złożoną w przetargu i trudno sobie wyobrazić, że zostanie odrzucona. Nowością ma być internetowy system sprzedaży biletów i mała gastronomia na pokładzie jednostek.



Zdarzyło ci się płynąć miejskim tramwajem wodnym?

tak, wielokorotnie 21%
tak, ale tylko raz lub dwa razy 31%
był taki plan, ale nie udało mi się wsiąść na pokład 9%
nigdy, ale chętnie się wybiorę 33%
nie i nie mam na to ochoty 6%
zakończona Łącznie głosów: 1264
Liczba pasażerów korzystających z miejskich tramwajów wodnych stale rośnie. W ubiegłym roku od 1 maja do ostatniej wrześniowej soboty statki na liniach F5 i F6 przewiozły 48 367 osób i 1 477 rowerów. Dla porównania, w roku 2016 było to odpowiednio 47 240 osób i 1 225 rowerów. Warto też wspomnieć, że w pierwszym roku funkcjonowania tej atrakcji (2012) pasażerów było zaledwie 11 375.

Właśnie zakończyło się przyjmowanie ofert na obsługę połączeń wodnych do Brzeźna i Sobieszewa przez kolejne trzy lata. Niespodzianek nie było. Do przetargu stanęła jedynie Żegluga Gdańska, która za realizację zadania chce zainkasować 7,35 mln zł. ZTM Gdańsk chciał przeznaczyć na ten cele nieco ponad 6,8 mln zł.

- Komisja na razie bada złożoną ofertę, potem zapadnie decyzja, co dalej - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Warto wspomnieć, że trzy lata temu ten przewoźnik zaoferował praktycznie taką samą cenę - 7,3 mln zł. Niższa oferta firmy Emmet Cruise z Warszawy, opiewająca na 4,6 mln zł, została wówczas wykluczona.

Czytaj też: Tramwaje wodne za ponad 7 mln zł

- Rosną wymagania, więc i koszty są wysokie - tłumaczy Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej. - Jeśli nasza oferta zostanie wybrana, to z własnych środków będziemy musieli uruchomić i utrzymywać internetowy system sprzedaży biletów. Został również nałożony obowiązek prowadzenia małej gastronomii na każdym statku.
Do tej pory bilet kupowało się wchodząc na pokład. Zdarzały się więc sytuacje, że dla niektórych podróżnych nie starczało miejsca.

graf. Trojmiasto.pl
Jeżeli oferta zostanie zaakceptowana, to rejsy będą realizowane w okresie od 1 maja do końca września w latach 2018-2020. Linię F5 do Brzeźna mają obsługiwać mniejsze statki, które są w stanie zabrać na pokład przynajmniej 50 osób i 5 rowerów. W lipcu i sierpniu pływać będą na tej trasie dwie jednostki, w pozostałym czasie jedna. Z kolei linia F6 do Sobieszewa ma w okresie wakacyjnym być obsługiwana przez większy statek - minimum na 100 osób i 10 rowerów. W pozostałym okresie pasażerów woził będzie mniejszy tramwaj wodny, taki jak na linii F5. Statki nie mogą być starsze niż 15 lat - rok budowy to minimum 2003.

Żegluga Gdańska zgłosiła do przetargu dwa bliźniacze statki "Sonica" i "Sonica I". Mogą one pomieścić po 50 osób i 5 rowerów oraz statek "Elżbieta", który zabiera 140 pasażerów oraz 10 rowerów. Co ciekawe, wcześniej na Sonicach mieściło się tylko 40 osób.

- Jednostki są dopuszczone do przewozu 50 pasażerów. Należy pamiętać, że były one konstruowane na 65 osób, ale kiedyś ograniczyliśmy tę liczbę - wyjaśnia Latała.
Zamawiający usługę chciał mieć też większą kontrolę nad położeniem jednostek, dlatego jednym z kryteriów wyboru oferty (20 proc.) były nadajniki GPS zamontowane na statkach. Żaden zgłoszony przez Żeglugę Gdańską statek nie posiada jednak takiego urządzenia.

Ceny biletów pozostaną bez zmian: 10 zł normalny i 5 zł ulgowy oraz 5 zł za przewóz rowerów.

Jeżeli umowa na najbliższe trzy lata zostanie podpisana, to w ostatni weekend kwietnia, przed majówką, na trasy z Gdańska, Sopotu i Gdyni do Helu wypłyną katamarany Żeglugi Gdańskiej. Od tego momentu jednostki pływać będą w każdy weekend, a w lipcu i sierpniu zaczną kursować codziennie. Bilet normalny będzie kosztował 40 zł, ulgowy 30 zł, a rower 10 zł.

Opinie (110)

  • (6)

    Zastanawiające jest faworyzowanie Pana Latały przez miasto

    • 29 11

    • A masz jakieś wolne statki pasażerskie pod ręką? Czytaj ze zrozumieniem! (1)

      • 3 4

      • Mam chyba z 8, nie wiem, bo sie doliczyć nie mogę...

        • 0 0

    • Jakie faworyzowanie, skoro nikt inny się nie zgłosił? (3)

      Zgłoś się ty, to może ciebie będą faworyzować?

      • 14 9

      • Nie wygrasz mimo tańszej oferty. (1)

        Warto wspomnieć, że trzy lata temu ten przewoźnik zaoferował praktycznie taką samą cenę
        Niższa oferta firmy Emmet Cruise z Warszawy, opiewająca na 4,6 mln zł, została wówczas wykluczona.

        • 16 1

        • bo nie wpłacili wadium

          • 1 1

      • bo dumping należy tępić

        • 2 4

  • tanie bilety. co to jest dla norwega czy Niemca 2 euro. (3)

    • 45 4

    • I dla nas jest tanio. Świetna oferta. Oby cena się nie zmieniła.

      • 0 0

    • A my do tego dopłacamy z podatków, fajnie nie?

      Powinny być dwie ceny: dla turystów i dla mieszkańców. Tak jest np. na promie w Ścibnie i wielu innych miejsach na świecie.
      Jak już z moich podatków te krypy pływają, to dajcie mi chociaż jakąś zniżkę. Lokalsi powinni też mieć wyższy priorytet w kolejkach po świadczenia publiczne.

      • 18 3

    • Cena po Wiśle atrakcjna, tylko na Hel trochę drogo.

      Taniej wyjdzie samochodem albo PKP a widoki nie są jakieś szałowe jak się płynie. Można raz popłynąć i wystarcza.

      • 31 2

  • 5 000 000 zł na dopłaty (7)

    50 tys. pasażerów x 10zł x4 daje 2 miliony zł. Przyjmujac tylko normalne bilety dla uproszczenia. Resztę dopłacamy, proponuję to zlikwidować i nie okradać mieszkańców Gdańska.

    • 34 41

    • Gdyby nie dopłaty nie byłoby niczego. (2)

      • 1 1

      • (1)

        a wiec mowisz ze zanim powstal system doplat panstwowych/unijnych(bez roznicy) to nie bylo zadnej cywilizacji? ;]

        • 0 0

        • W Polsce nie było, dalej można się zastanawiać czy to już cywilizacja czy jeszcze dzicz

          • 0 0

    • A sam nigdy nie płynąłeś żadnym tramwajem? To nie pi....rz o okradaniu! Gdzie indziej napiszesz, że powinno się więcej dopłacać (2)

      • 9 6

      • Płynąłem w Amsterdamie (1)

        u prywatnego przewoźnika. Jako turysta opłaciłem to za swoje pieniądze i nie potrzebowałem pomocy Holendrów.

        • 3 2

        • ychy tak ci sie tylko wydaje

          • 2 1

    • Myslalem ze kontrakt na 4 lata

      W takim razie okradają na 6 000 000zl

      • 8 6

  • Nie będzie już kolejek o dantejskich scen w sobieszewie? (12)

    Wszyscy będą zabierani?

    • 66 7

    • refleksja (1)

      Nie będzie... biletów do kupienia.

      • 28 1

      • już trzeba zamawiać na 27 lipca godz 17.45

        • 0 0

    • A czytać ze zrozumieniem nie łaska? (6)

      Na każdej jednostce mieści się określona ilość osób, choćby ze względu na kartę bezpieczeństwa i ilość środków ratunkowych. Autobusu też nadmuchać nie idzie i mieści się limitowana ilość pasażerów.

      • 24 7

      • idzie, idzie, autobus jak jak guma ,- zawsze jeszcze kilka osób wejdzie, chćby nie wiem jak by był pełny.

        • 0 1

      • Powiedz to matce z dziećmi których tramwaj wodny nie zabrał o 20 w niedzielę. (3)

        • 8 26

        • A gdzie miał ją wcisnąć?
          BTW, wróciła autobusem czy nocowała bidulka w lesie?

          • 10 0

        • z horom curkom?

          • 37 0

        • gdzie miał ją zmieścić ? w zęzach?

          • 21 5

      • "nie idzie" jakie to kociewskie.

        • 14 20

    • nie umiesz czytać?

      internetowa sprzedaż biletów, więc przyjdzie tylko ten kto kupi

      • 2 1

    • będą jeszcze większe (1)

      bo system sprzeda więcej biletów niż jest miejsc

      • 12 7

      • oby nie ..

        • 5 0

  • sprzedaż biletów tylko przez internet?

    • 0 0

  • mała gastronomia na pokładzie jednostek.

    to gorzała , piwo i kiełbasa z grilla

    • 0 0

  • niepełnosprawni na wózku.... (1)

    czy ktoś pomyślał o zapewnieniu możliwości wprowadzenia na pokład niepełnosprawnego na wózku?

    • 0 3

    • a jak statek bedzie tonal

      to wezmiesz go z wozkiem na plecy?

      • 2 0

  • Czy nie można zrobić trasy na Hel z przystankiem przy molo w Brzeźnie i Sopocie ?

    albo do Juraty lub Jastarni?

    • 0 2

  • kiedy rejsy z mola na Zaspie :) (4)

    • 4 2

    • Jestem nie na bieżąco? na Zaspie wybudowano molo? gdzie?

      • 0 0

    • Ale molo Zaspa ma czyli morze też :)

      • 0 1

    • molo na Zaspie? brałeś coś? Zaspa nie ma dostępu do morza ;)

      • 2 1

    • NIGDY Zaspa nie jest nad zatoką

      • 1 0

  • Na Hel za drogo, wolę autem. (1)

    • 9 2

    • w korkach na 1 dzień?

      samochodem na Hel ale na kilka dni. a tramwajem pokazać znajomym z Polski i zagranicy Hel przez cały dzień i relaksacyjnie wrócić morzem na kolację

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.