• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wracają do Wrzeszcza. Kliniczna niestety opóźniona

Krzysztof Koprowski
4 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina został przesunięty w stronę Oliwy na wysokość wieżowca Olimp. Przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina został przesunięty w stronę Oliwy na wysokość wieżowca Olimp.

Po około pięciu miesiącach przerwy, tramwaje wracają na torowiska Wrzeszcza i Strzyży. Niestety nie udało się dotrzymać terminu wznowienia ruchu na Węźle Kliniczna - tam na tramwaje poczekamy tam jeszcze kilka tygodni.



Przy okazji remontu, rowerzyści zyskali nową nawierzchnię drogi rowerowej, zaś piesi chodnik z płytek betonowych. Przy okazji remontu, rowerzyści zyskali nową nawierzchnię drogi rowerowej, zaś piesi chodnik z płytek betonowych.
Przyciski na przejściu przez al. Grunwaldzką mają na celu przyśpieszyć zapalenie się światła zielonego dla pieszych. Przyciski na przejściu przez al. Grunwaldzką mają na celu przyśpieszyć zapalenie się światła zielonego dla pieszych.
Pierwszy tramwaj, który w poniedziałek liniowo przejedzie po nowych torach we Wrzeszczu, to 12 w kierunku Siedlec (wyjazd z zajezdni godz. 3:53). Oprócz 12 (Siedlce - Oliwa), przez Wrzeszcz będą jeździć: 5 (Brzeźno Plaża - Strzyża), 6 (Chełm Witosa - Oliwa), 9 (Przeróbka - Strzyża), 11 (Chełm Witosa - Zaspa) oraz 92 (Siedlce - Strzyża).

Po remoncie torów zlikwidowane zostało przejście dla pieszych przy Manhattanie zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu udało się powiększyć o kilka aut lewoskręty w ul. Konopnickiej i tzw. Nową Dmowskiego (droga z płyt betonowych między Manhattanem a McDonaldem).

Przystanek tramwajowy został przesunięty w kierunku Oliwy i obecnie znajduje się na wysokości wieżowca Olimp zobacz na mapie Gdańska. Jest równie wąski jak poprzednik po drugiej stronie skrzyżowania, ale zyskał barierki ogradzające od ulicy.

Nowością jest wprowadzenie guzików dla pieszych na sygnalizacji świetlnej, rozwiązania znanego z miejsc o małym natężeniu ruchu pieszego.

- Piesi nie będą zmuszeni do ich używania, posłużą one jedynie do przyśpieszania włączenia zielonego światła, przy czym będzie funkcjonować normalny cykl świateł - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, miejskiej spółki odpowiedzialnej za remont tego odcinka torów.

Wznowienie ruchu we Wrzeszczu oznacza także zmiany dla pozostałych dzielnic Gdańska. Najważniejszą z nich, jest wyznaczenie kilku kursów linii 11, które z Chełmu będą jeździć nie przez Bramę Wyżynną, lecz do Dworca Głównego przez 3 Maja i Hucisko.

Jak oceniasz komunikację zastępczą, która kursowała w trakcie remontu torów we Wrzeszczu?

- Takie kursy odbywać się będą co ok. 20 minut w godz. 6 - 17. Ma to na celu ułatwienie dojazdu do licznych budynków administracji w rejonie ul. Nowe Ogrody - w tym urzędu miejskiego oraz szpitala wojewódzkiego - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Rozwiązanie to jest także wymuszone zmianą w kursowaniu linii 2, która teraz nie będzie zawracać przez przystanek Centrum, a jeździć do pętli Chełm Witosa. W kierunku pętli na Chełmie pojedzie przez ul. 3 Maja, zaś powrót odbędzie się przez Centrum - Bramę Wyżynną. Mieszkańcy, którzy po załatwieniu spraw urzędowych będą chcieli powrócić do Wrzeszcza, mogą właśnie skorzystać z wyznaczonych kursów linii 11.

Niestety, nie udało się połączyć wznowienia ruchu we Wrzeszczu z uruchomieniem Węzła Kliniczna zobacz na mapie Gdańska. W lipcu, gdy podpisywano umowę z konsorcjum WPRD GRAVEL/TOR-KAR-SSON zapowiadano, że pierwsze tramwaje przejadą przez węzeł już po upływie dwóch miesięcy.

- Zmiany związane z wstrzymaniem kursowania tramwajów potrwają tylko dwa miesiące. Zgodnie z umową, wykonawca do tego czasu musi wykonać I etap prac warunkujących przywrócenie ruchu w ul. Klinicznej. Później prace będą prowadzone na Węźle, a to już nie będzie miało wpływu na kursowanie tramwajów - zapowiadała w lipcu rzecznik GIK.

Niestety, mamy opóźnienie. Powodem jest źle przygotowana dokumentacja projektowa dla tego remontu, w efekcie czego na węźle prace trwają w najlepsze i na bieżąco są nanoszone poprawki.

- Ze względu na to, że musimy wykonać korektę niwelety przebudowywanego torowiska w stosunku do projektu, prace w ciągu ul. Klinicznej mogą potrwać jeszcze kilka tygodni - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Ponieważ 12 września rozpocznie się remont torów w ciągu al. Hallera (na odcinku Pstrowskiego - pętla Brzeźna Plaża), ruch na Klinicznej zostanie częściowo uruchomiony w relacji Jana z Kolna - Pętla Kliniczna - ul. Marynarki Polskiej. Ma to przede wszystkim pozwolić na... dojazd do zajezdni w Nowym Porcie, która po rozpoczęciu remontu na al. Hallera, byłaby odcięta całkowicie od sieci tramwajowej. Na al. Hallera od tego dnia będzie działać autobusowa komunikacja zastępcza na odcinku od ul. Mickiewicza do Nowego Portu przez Brzeźno.

Schemat linii tramwajowych obowiązujący od 5 września (pdf)

Opinie (229) 10 zablokowanych

  • tramwaje wróciły szkoda tylko, że nie na trasy z przed remontu

    • 1 2

  • (6)

    Szkoda tylko, że przy tak ogromnym remoncie a właściwie przy okazji zbudowania wszystkiego od nowa nie pomyślano o zrobieniu torowiska na tym samym poziomie z jezdniami. Można sobie wyobrazić jezdnię szeroką od chodnika do chodnika. Środek dla tramwajów, busów, karetek, strazy pożarnej i policji. Podobne rozwiazanie widziałem w Amsterdamie , gdzie jezdnie w obie strony i tramwaje są na tym samym poziomie a na dodatek jeszcze chodniki i ruch odbywa się płynnie i bez zahamowań a wszyscy uczestnicy ruchu są uczynni i mili i nikt nikomu nie zagraża. Może w następnym stuleciu i u nas będzie to możliwe.

    • 22 4

    • W Krakowie

      W Krakowie takie rozwiązanie funkcjonuje od lat i nie ma problemu nawet z cwaniakami. Nie trzeba szukać pod lasem bo jest pod nosem ! No i nie będzie bariery językowej dla fachowców od inżynierii ruchu jak wybiorą się do Krakowa.

      • 0 0

    • (1)

      Takie pomysły się chwali, ale niestety to jest Polska. Prędzej czy później tramwaje będą jeżdziły na tym samym poziomie co samochody- zalety wymienił kolega, ale tą inwestycje również trzeba rozpisać dla szwagra, brata czy dziadka obecnego wykonawcy. POnadto wydaje mi się , żę musiało by wcześniej dojść do wymiany 100% taboru tramwajowego na niskopodłogowe ze względu na starszych ludzi , którzy to nie "dadzą" tak dużego kroku z ziemi na pierwszy stopień starego tramwaju.Takie jest moje zdanie. Pozdrawiam.

      • 2 1

      • artykuł niżej jest odpowiedzią na artykuł kolegi ws. tramwai w Holandii.

        • 0 0

    • To jest sprzeczne z ideą tramwaju: Szynowy pojazd i nieszynowy nie przeszkadzają sobie wzajemnie, dzięki torom na pasach

      zieleni. Popatrz na Hallera między Operą, a torowiskiem kolejowym. Tramwaje w korku.Przy szpitalach, strażach pożarnych i komisariatach i tak zrównuje się tory z jezdnią.

      • 9 1

    • Problemem jest u nas cwaniectwo i brak kultury wśród kierowców.

      Zrobili by taką drogę i by tramwaje stały w korku, bo kilku cwaniaków stoi.Proponuje przypomnieć jaki problem jest na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Halera gdzie tramwaje stoją w korku.

      • 8 2

    • Środek dla tramwajów, busów, karetek, strazy pożarnej i policji......i cwaniaków.Poza tym wydzielone torowisko to większe bezpieczeństwo ruchu pojazdów szynowych

      • 7 5

  • Zleciało raz dwa!

    i nie było tak źle

    • 0 0

  • Nareszcie zalatwiono sprawe tramwajow...po niemiecku! (20)

    1. Zaplanowac nas przyszlosc tez 2.Zaorac do ziemi wszystko 3. Zrobic porzadnie!Teraz to wyglada jak w Niemczech, co mnie cieszy. Jeszcze tylko by tablice elektroniczne pokazywaly dokladny czas przyjazdu, ale nie rozkladowy, a w oparciu o to, gdzie znajduje sie tramwaj - tak jak w Niemczech!

    • 104 20

    • (2)

      w Niemczech tramwaje nie jezdżą po wydzielonych torowiskach, tory są "schowane" w asrfalt, dzieki czemu powstaje pas ruchu! różnica niby mala, alejakże istotna...

      • 15 10

      • Jakby po torach (pasie w którym są tory) mogły jeździć samochody to by była masakra jakaś dla podróżujących tramwajem...

        • 5 0

      • A co to za miasto te "Niemcy"?

        • 25 3

    • niemieckosc to prymitywny argument (2)

      a tramwaje to przezytek. W Gliwicach zlikwidowano tramwaje i mamy gladkie jezdnie a koszty w stosunku do autobusow spadly 0 polowe , plus lepszy komfort .

      • 1 43

      • Tylko że A4 też stoi w korkach.

        Dodatkowo lwia część gliwickich busów też nie ma klimy (a część jak ma klimę,to z kolei nie ma ogrzewania; ciekawe jak Merce z Majorki sobie poradzą przy temperaturze -20st.C),a ponad połowa ankietowanych (i to ankietowanych na zlecenie UM) odpowiedziała,że likwidacja tramwajów nie poprawiła sytuacji.

        • 1 0

      • A teraz przeczytaj to co napisałeś i się zastanów jeszcze raz.

        Podstawową zaletą tramwai w Gdańsku, jest to, że jadąc po wydzielonych torowiskach niemal nie stoją w korkach. Jedynym problemem są zatkane skrzyżowania, jak choćby Grunwaldzka-Do Studzienki. Autobusy na tej trasie sens miałyby jedynie wtedy gdyby te torowiska zamienić w Bus pas z karą 5000zł mandatu za wjechanie na niego i rejestratorem co 50m, oraz autobusami palącymi 10l/100km prowadzonymi przez roboty. Pojemność składu znacznie przekracza pojemność autobusu i koszt przejazdu per capita jest jednak niższy. Rozwiązanie w Gliwicach się przyjęło ponieważ, tam tramwaje jeździły po drogach i stały w korkach, oraz były z reguły jedno-wagonowe (jak choćby w Bydgoszczy) przez co do obsługi tej samej liczby pasażerów trzeba było zatrudnić więcej motorniczych. Co więcej były tam głównie rozlatujące się starocie, które w Gdańsku są systematycznie wymieniane.

        • 46 1

    • Kwestię tramwajową zaplanowano nieźle. Kwestie drogową jak zwykle. (7)

      Znowu debilny asfalt. W normalnym kraju asfalt stosuje się tylko na czwartorzędnych drogach w czwartorzędnych miejscowościach, gdzie najstarsi mieszkańcy nie widzieli na żywo i w kolorze pojazdu cięższego od furgonetki zaopatrującej jedyny w promieniu 40 kilometrów sklep. Każdą drogę ważniejszą niż wyżej opisana w normalnym kraju wykonuje się z betonu! B-E-T-O-N-U. Dlatego ci co położyli nową nawierzchnię przy okazji zagwarantowali sobie nowe zlecenie w tym samym miejscu jeszcze zanim ich dzieci dostaną trądziku.

      • 8 9

      • tu nie chodzi o rodzaj nawierzchni!

        tu chodzi bardziej o jej konserwację - u nas po prostu dopiero jak dziura jest to coś z tym robiąo drogę trzeba dbać, zalepiać nawet pęknięcia bo w nie woda wlatuje i rozsadza na zimę

        • 1 0

      • (5)

        masz z betonu DK 22 od mostu nad Wisłą do Gnojewa. Fakt kolein nie ma ale za to jest fajne łubudubu co trzy metry. Owszem betonowa droga przez pierwsze 5 lat nie będzie zła ale potem już ci się lepiszcze które siedzi pomiędzy zacznie się wylewać, bo trzeba też uzupełniać i co lipa. Zobacz na DK 7 Przejazdowo-Koszwały-Kiezmark. Asfalt gładziutki, zero kolein, zero dziur, zero łatań. I co remont był w latach 2003-2005. Obecny asfalt górą, asfalt którym są łatane dziury to: 30% Asfaltu lanego (najgorszy rodzaj) i 70% kruszywa (w 90% kruszywo to miał z węgla kamiennego)

        • 5 2

        • Dziwne. Z betonu robi się drogi w Niemczech, Japonii, Francji... Nie żebym był pupowłazem. (4)

          Ale w kwestii rozwiązywania wszelkich problemów należy naśladować Piotra Wielkiego. Żaden wstyd podpatrywać, gdy się nie ma pomysłów.

          • 10 3

          • asfaltobetonu

            popularnie zwanego asfaltem. W zależności od domieszek można go używać w szerokich zakresach temperatur.

            • 1 0

          • polemika (2)

            O przepraszam włączę się do dyskusji. Na temat Francji przesadziłeś. Bardzo dużo jeździłem po Francji i po Hiszpanii. Betonowe drogi widziałem tylko w Niemczech i w... Polsce. Zresztą w Niemczech betonowe są tylko autostrady i to nie wszystkie. np. autostrada nr 9 od Berlina jest betonowa, zaś od dawnej granicy NRD/RFN w Hof jest już asfaltowa. Tak samo autostrada nr 6, 81 itd. Zwykłe drogi wszystkie są asfaltowe, bądź w niektórych miastach z historycznej kostki brukowej. We Francji czy w Hiszpanii dróg betonowych nie ma. Wszystkie autostrady są asfaltowe. O przepraszam we Francji widziałem jedną drogę N 83 przedłużenie asfaltowej autostrady A 35. Nawierzchnia betonowa jest jednak na małym kilkunastokilometrowym odcinku i ma jakość drogi nr 22. Francuzi wprowadzili nawet tam ograniczenie do 110 km/h i zdegradowali ją z autostrady do zwykłej drogi dwujezdniowej ( route nacionale). Tak więc nie pisz jak czegoś nie wiesz

            • 5 1

            • Dróg betonowych nie buduje się w centrach miast! Ludzie, pod drogami jest miliard różnych instalacji technicznych. Ciekawe jak chcecie się do nich dostać, jak wyłożycie nawierzchnię betonem.

              • 2 0

            • Dobrze, wierzę na słowo. Pewnie tak mi się zdawało przez ten szok, gdy czuje się drogę gładką jak lustro.

              To tak niespotykanie z polskiej perspektywy, że aż trochę przerażające. Teraz zdradź mi czego używają, jeśli nie betonu. Asfaltu odpornego na Słońce? Ten, który znamy odkształca się jak wosk.

              • 3 4

    • Teraz najwyzszy czas na "SKM" (4)

      Tez zaorac do golej ziemi i zbudowac od podstaw, kupic nowe sklady, wywalic firme "SKM" z obslugi trasy i zapomniec o mrocznych czasach z "SKM".

      • 28 4

      • Tylko w tgakim przypadku byś musiał za bilet płacić 2 a może nawet 3x tyle co teraz (1)

        Z czegoś te fanaberie trzeba sfinansować. A SKM ma kłopot ze sfinansowaniem remontu istniejącego taboru, nie mówiąc o zakupach nowego.

        • 2 1

        • Ale co ma nas obchodzic jakas prywatna firma SKM?!

          Czy SKM jest do konca swiata?!Idac twoim tokiem myslenia nie mozna by bylo zalozyc firmy Pomorska Kolej Metropolitalna, bo SKM musialby to byc. A won z SKM! Wynocha, nieroboc, cieniasow i partaczy!

          • 4 0

      • Łatwo powiedziec.

        OK, tylko...Niech ktos da na to wszystko KASE. Kto zapłacił za te wszystkie remonty torowisk i tramwaje?? Na pewno nie ZTM. Poza tym koszt jednego tramwaju to 7-8mln zł, koszt nowej SKMki to 20-25mln zł.Czyli gdyby zakupić ok 30-40 składów, bo tyle potrzeba, to wychodzi 1 mld zł!!!!!Do tego Gdańsk zakupil 40 tramów po ok 500tys zł.

        • 9 0

      • POPIERAM!!

        • 14 2

    • JA! Ordnung!

      • 31 1

  • Przejazd przez tory na wysokości Dmowskiego jest nierówny

    czy przeszedł odbiór techniczny bez uwag ?

    • 4 0

  • No Chełm będzie miał teraz niezłą komunikację :) (4)

    Kiedy remont torowiska na Przeróbce?

    • 115 4

    • remont na Przeróbce odłożono na czas neokreślony

      • 0 0

    • Torowisko na Przeróbce musi najpierw ulec całkowitej biodegradacji. Na dzień dzisiejszy uległo ono rozkładowi w 90%, a to zdecydowanie za mało, aby rozpoczynać wymianę.

      • 16 0

    • kiedy będą budować baltic arene 2

      • 9 8

    • zyska jeszcze 2 ,ale to dobrze, bo chcieliście połączenia z Chełmu na Zaspę

      • 13 2

  • może skorzystam :) (2)

    • 18 2

    • (1)

      a tego pana proszę namierzyć co z psem stoi na 1 zdjęciu, kurde nowo wyremontowane a już pies ma w******e na to wszystko!!!

      • 13 0

      • nie, nie, nie... to jest pracownik ZDiZ który z wykorzystaniem wysoko zautomatyzowanego osprzętu użyźnia nowy trawnik

        • 1 0

  • Będę płakał za buspasami (7)

    Buspasy świetnie się sprawiły, powinno być ich więcej.

    • 72 71

    • a po co ci buspasy w miejscu gdzie nie ma normalnie linii autobusowych (3)

      bo są tramwaje?

      • 42 4

      • jeżdżą!! (2)

        199, 122 i chyab 127 :D 199 kdzystało z tego buspasa "nadrabiając" swoje permannetne (i w sumie normalne) spóźnienia :DA teraz znowu kicha...;/

        • 9 6

        • akurat na trasie 199 bus pas był w niewielkim odcinku (1)

          ta trasa powinna być zrealizoana tramwajem - dobudować po kołobrzeskiej odcinek i już.

          • 4 1

          • ... który to odcinek nawet kiedyś był w planach ;)

            • 0 0

    • Ja też

      Ja też. Od Wojska Polskiego do Jesionowej ekspresem można było przejechać i ominąć korek.

      • 2 3

    • Sprawiły się w korkowaniu. Ten odcinek i tak jest skromnym procentem długości linii autobusowych.

      Najwięcej Grunwaldzkiej między Strzyżą a Manhattanem pokonuje 122. Reszta skromnie.

      • 7 3

    • poplacz za swoim utraconym rozumem

      powinno byc lepiej.

      • 18 21

  • taka informacja powinna pojawić się najpóźniej w piątek, nie w niedzielę

    ZKM też milczy.

    • 0 0

  • (2)

    ta ;/ wszystko na Chełm ;/ czemu nie ma np połączenie Stogi - Nowy port ? ;/

    • 6 2

    • Kto ma tym jeździć? Powietrze? (1)

      • 0 4

      • To akurat prawda. Ale połączenie Stogi-Wrzeszcz jest NIEZBĘDNE.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane