• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem wodnym po Gdańsku

Michał Brancewicz
10 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Tędy w przyszłości pobiegnie trasa tramwaju wodnego. Tędy w przyszłości pobiegnie trasa tramwaju wodnego.

Gdańsk planuje ożywić od dawna zaniedbywane drogi wodne Martwej i Śmiałej Wisły. Do Świbna popłyną nimi dwa wodne tramwaje. Na razie to jednak melodia przyszłości (i to odległej).



- Chcemy stworzyć z Gdańska jeden z najmocniejszych ośrodków turystyki morskiej w Polsce - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim Urzędzie Miejskim. - Mamy atrakcyjny akwen i wody śródlądowe, ale brakuje nam jednego projektu, który spiąłby je klamrą.

I właśnie tramwaj wodny do Świbna ma być projektem, który wykorzysta wszystkie te atuty. Co prawda pomysł powstał już kilka lat temu, ale dopiero teraz miejscy urzędnicy na serio zabrali się za jego realizację.

Jego głównym elementem będzie uruchomienie dwóch linii tramwaju wodnego. Dopełnieniem zaś stworzenie bazy dla turystyki w postaci licznych przystani, marin, miejsc noclegowych i punktów usługowych.

Na długiej na 27,6 km linii nr 1 ma znaleźć się 11 przystanków. Pierwszy z nich będzie zlokalizowany na Starej Motławie na wysokości ul. Pod Zrębem zobacz na mapie Gdańska, natomiast ostatni w Świbnie przy przeprawie promowej zobacz na mapie undefined.

Druga linia mierząca 25,4 km i licząca 8 przystanków zakończy swój bieg w tym samym punkcie, jednak zacznie go nieco wcześniej, przy ul. Sienna Grobla II zobacz na mapie Gdańska.

Na całej trasie powstaną cztery większe przystanki tramwajowe połączone z przystaniami żeglarskimi i infrastrukturą turystyczną. Pierwszy na ul. Sienna Grobla II, drugi przy ul. Nadwiślańskiej na Górkach Wschodnich, kolejny w okolicy Śluzy Przegalina, ostatni w Świbnie.

W ramach rozwijania i promowania żeglugi rewitalizacji ulegną także tereny znajdujące się w pobliżu wytyczonej trasy na Wiśle. Na pierwszy ogień pójdzie 10 ha obszar Stogów zlokalizowany przy ul. Stryjewskiego, Zimnej i Hożej zobacz na mapie Gdańska. Planuje się tutaj stworzenie ciągu zielonego w postaci parku i bulwaru łączącego część usługową z terenami zamieszkanymi.

- Projekt jest wciąż w przygotowaniu. Chcemy, by był przyjazny dla środowiska oraz zgodny z planami przestrzennymi. Zaś przede wszystkim ma być dochodowy i samodzielnie się finansować - przyznaje dyrektor Rudziński.

Na uruchomienie tramwajów wodnych i budowę infrastruktury turystycznej Gdańsk będzie starał się zdobyć pieniądze z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Najprawdopodobniej pierwsze pracą ruszą dopiero po 2013 roku, gdy miasto znajdzie środki na wkład własny, chyba, że Komisja Europejska przekaże Polsce dodatkowe fundusze.

Opinie (90) 5 zablokowanych

  • "Pod Zrębem" (1)

    wypiłem tam niejedno piwo, ....stare dobre czasy

    • 0 0

    • i to nadal bedziesz mogl zrobic

      • 0 0

  • co za problem? wystarczy wziąć kolejny kredyt i będą mariny. porty jachtowe, aquaparki, kolejki linowe .....

    • 0 0

  • po co kredyt

    kasa jest
    duzo kasy jest tylko ze nie chca jej wydawać

    • 0 0

  • To byłaby sympatyczna wiadomość gdyby nie to, że Gdańsk nie realizuje swoich pomysłów.

    • 0 0

  • a bileciki będzie sprawdzała renoma

    I jak nie będą pewni czy ważny albo pasażer będzie opieszale go pokazywał to won za burtę.

    • 0 0

  • przeciez nawet linie komunikacyjne pociagow sa likwidowane (1)

    dlatego nie wroze dluzszej kariery. chyba ze bedzie to koszmarnie drogie

    • 0 0

    • jak będzie koszmarnie drogie...

      to z kolei ja nie wróżę dłuższej kariery

      • 0 0

  • (3)

    akurat tzw tramwaje wodne, czyli dawniejsza żegluga przybrzeżna, to dobra i słuszna koncepcja
    w sezonie kursujące pomiędzya gdynią sopotem gdańskiem i helem tramwaje wodne mają pełne obłożenie

    • 0 0

    • a gdzie to niby?? (1)

      kiedy ona jest dobra. Pokaz mi okres jego funkcjonowania po wojnie???

      • 0 0

      • pokazać, to ci moge kogucika na patyku:-)

        • 0 0

    • pierwszy raz w życiu zgadzam się z galluxem

      moim zdaniem powinno powstać stałe połączenie tramwaju wodnego Gdańsk-Sopot-Gdynia

      • 0 0

  • Zaś przede wszystkim ma być dochodowy (3)

    Do tramwajow na Hel trzeba doplacac, a te niby beda dochodowe?
    A swistak siedzi...

    • 0 0

    • do ciebie też dopłacamy (1)

      • 0 0

      • dopłlacamy do ciebie rencisto

        i do twojego stryszku, co się nim interesuje CBA

        • 0 0

    • ?

      Kto dopłaca?gdyby trzeba było dopłacać to by dawno ceny podnieśli... Trochę pomyślunku!

      • 0 0

  • gallux

    zaraz się ten twój pomost drewniany zawali i tylko kajakiem se będziesz mógł dobić i odbić /bełta/

    • 0 0

  • BRAWO!!!

    Ou jezzz :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane