• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajowa Brama Wyżynna będzie dłuższa

Krzysztof Koprowski
24 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejka tramwajów do wjazdu na przystanek Brama Wyżynna to często przyczyna opóźnień. Kolejka tramwajów do wjazdu na przystanek Brama Wyżynna to często przyczyna opóźnień.

Przy przeciążonym przystanku tramwajowym Brama Wyżynna wkrótce będą mogły się zatrzymywać dwa tramwaje jednocześnie. Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na wykonanie dodatkowej części peronów - do 60 metrów długosci.



Wielu pasażerów do przystanku idzie bezpośrednio z przejścia przy Hucisku. Mimo, że istnieje możliwość wykonania chodnika, na razie nie ma na to funduszy. Wielu pasażerów do przystanku idzie bezpośrednio z przejścia przy Hucisku. Mimo, że istnieje możliwość wykonania chodnika, na razie nie ma na to funduszy.

Co sądzisz o podwójnych przystankach tramwajowych?

Obecnie na przystanku Brama Wyżynna zobacz na mapie Gdańska zatrzymują się pojazdy aż ośmiu regularnych linii tramwajowych (2, 3, 6, 7, 8, 9 - tylko w kierunku dworca głównego, 11, 14 - tylko w kierunku przystanku Centrum). Niejednokrotnie w godzinach szczytu zdarza się więc, że drugi tramwaj czeka za pierwszym pojazdem, z którego właśnie wysiadają pasażerowie.

- Przyczynia się to do niepotrzebnego wydłużenia czasu podróży komunikacją miejską. Ponadto sygnalizacja świetlna na Hucisku zobacz na mapie Gdańska oraz Węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska jest tak zaprogramowana, by na jednym cyklu przejeżdżało kilka pojazdów szynowych - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Wydłużony w obu kierunkach przystanek będzie w stanie "przyjąć" pasażerów z dwóch tramwajów jednocześnie, a jego nowa długość - 60 metrów - jest wystarczająca, by wjechać mogły na niego w każdej konfiguracji taborowej dwa pojazdy.

- Nowe fragmenty przystanków będą wykonane z takich samych materiałów jak istniejące części peronów. Obecnie nie planujemy jednak postawienia wiat na przedłużonym fragmencie przystanków - mówi Maria Jaźwińska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, odpowiedzialnego za infrastrukturę tramwajową.

Niestety, nie planuje się także utworzenia, bardzo niskim nakładem finansowym, łatwego dojścia do przystanku od strony Huciska - od strony przejścia dla pieszych zobacz na mapie Gdańska wystarczy ułożyć płyty chodnikowe, dzięki czemu nie trzeba byłoby pokonywać tunelu podziemnego.

- Budowa dojścia do peronów od strony Huciska była brana pod uwagę, jednakże z uwagi na ograniczone środki finansowe nie było możliwości realizacji tego przedsięwzięcia na etapie przedłużania peronów - tłumaczy Jaźwińska.

W najbliższym okresie nie planuje się również przedłużenia kolejnych peronów tramwajowych, które wraz z niektórymi remontami zostały... skrócone - tak stało się m.in. w obrębie Węzła Kliniczna. Obecnie "standardowa" długość peronów wynosi 35 metrów i taka też istnieje na nowej trasie wzdłuż ul. Witosa - al. Havla.

- Wyjątek stanowią perony tzw. przesiadkowe, które służą zarówno dla tramwajów i autobusów. Mają one po 55 metrów długości - dodaje Aleksandra Jonczyk z zespołu prasowego Gdańskich Inwestycji Komunalnych, inwestora tej trasy tramwajowej.

Przystankami, na których mogą zatrzymywać się dwa tramwaje jednocześnie są: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, Centrum zobacz na mapie Gdańska oraz Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Specyficznym przystankiem jest Opera Bałtycka z peronem dedykowanym pojazdom jadącym wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Wydłużony w ubiegłym roku peron liczy obecnie 55 metrów długości, co pozwala na jednoczesny postój tylko wybranych tramwajów - np. dwóch "Dortmundów" (ok. 26 m długości) albo "Dortmunda" i składu "stopiątek" (2x ok. 13,5 m). Niemożliwy jest natomiast postój dwóch Pes jednocześnie, bo te liczą ok. 30 m długości.

- Obecnie na przystanku tym niemożliwe jest, by zatrzymały się dwie Pesy jednocześnie także ze względu na fakt przypisania pojazdów do linii tramwajowych - przy Operze skręcają głównie Pesy na linii 2, zaś pozostałe linie w kierunku al. Hallera obsługiwane są innym taborem - tłumaczy Zomkowski.

Specyficzną linią, która może zatrzymywać się na przystankach wraz z innymi tramwajami jest "czwórka". Ta linia obsługiwana jest przez pojedynczy wagon typu 105Na. Wyjątkiem stanowią wspomniane wcześniej, świeżo wyremontowane przystanki na Węźle Kliniczna.

- Należy jednak pamiętać, że decyzję o formie postoju na przystanku, za każdym razem podejmuje motorniczy. W sytuacji, gdy pierwszy tramwaj stoi już od dłuższego czasu na przystanku i lada moment zamknięte zostaną w nim drzwi, prowadzący drugi tramwaj powinien odczekać te parę sekund i dojechać do początku przystanku zamiast natychmiast otwierać drzwi i wypuszczać pasażerów - kończy zastępca dyrektora ZTM.

Miejsca

Opinie (120) 3 zablokowane

  • Brama Wyżynna będzie dłuższa

    I co to da. Taki przystanek jest przy dworcu PKP i co? 2-gie w kolei tramwaje zamiast pozwolić wyjść pasażerom, czekają aż odjedzie pierwszy.

    • 5 0

  • Skoro urzędasy już biorą się za myslenie

    to może pomyślą też nad wydłużeniem prawoskrętu z Havla w Świętokrzyską? Bo w godzinach szczytu prawy pas tam praktycznie nie istnieje i robi jako kontynuacja krótkiego prawoskrętu. Ale zdaje się, że dzielne biurwy Budynia żadnego problemu nie widzą?

    • 7 2

  • Głupota!

    Ludzie będą się przepychać jeden przez drugiego, jak na dworcu głównym, przystanki są za wąskie, żeby zatrzymywały się dwa tramwaje jednocześnie i w końcu ktoś kiedyś wyląduje na tych torach, wypchnięty przez biegnących na tramwaj!

    • 18 1

  • "Należy jednak pamiętać, że decyzję o formie postoju na przystanku, za każdym razem podejmuje motorniczy."

    Czyli stoję na początku przystanku, patrzę że jako drugi podjeżdża mój tramwaj. Przepycham się na koniec peronu a on w tym czasie podjeżdża na początek a ja znów się przepycham na początek . Genialne!

    • 20 0

  • "z uwagi na ograniczone środki finansowe nie było możliwości realizacji tego przedsięwzięcia"

    koko koko, ełro pusta kasa spoko

    zaczyna się...

    • 14 1

  • Co z tego, że wydłużą przystanek

    jak normalnie nie można przejść na tych wąskich przystankach? Na dworcu jest masakra od tunelu do tramwaju, bo wysiadający "mają pierwszeństwo" i zajmują całą szerokość przystanku podczas wychodzenia. To samo dzieje się przy LOT przy jednym tramwaju, a co dopiero będzie z dwoma?

    • 14 2

  • bardzo dobrze - rzec można w końcu (1)

    Jednak tłumaczenie , że chodnika nie będzie od strony Huciska ze wzgędu na brak funduszy to jest jakąs kpina. miasto Gdańsk, które ma setki milionów na inwestycje nie ma ich na kilkumetrowy chodnik plus barierki ochronne. Koszt rzędu max 50 tyś złotych. No naprawde szarpnieci budżet nie miłosiernie. nNaprawdę. Aczkolwiek przedłużenie przystanku to bardzo dobra inicjatywa- w końcu.

    • 52 4

    • pamiętaj, że to pieniądze publiczne wiec koszt realny trzeba mnożyć razy 2, tak mniej więcej to wygląda

      gdy władza chwali się, że przy jakiejś okazji wydała np milion na budowę czegoś tam, to oznacza, że realnie warte to jest połowę tej kwoty

      np. strefa kibica, czy prywatny właściciel wydałby na to 10 milionów czy znacznie mniej? jak myślicie?

      • 6 1

  • cieszę się, że ktoś w końcu poszedł po rozum do głowy

    od wielu lat przewaga tramwaju w ruchu miejskim była niwelowana na odcinku od okopowej do zieleniaka zaliczaniem wszystkich możliwych czerwonych świateł a często i gęsto oczekiwaniem po 2-3 cykle zanim zrobi się wolne miejsce w okolicach przystanku

    • 9 0

  • najlepsze jest ze przy operze zabraklo 5m aby zatrzymyway sie 2 pesy :))

    • 18 0

  • Myśleć, myśleć , to kosztuje taniej

    Dobrze, że o tym w końcu pomyślano. Niedobrze, że znowu uczymy się na błędach. Po wydłużeniu przystanku, zrobienie od razu chodników od przejścia pieszego na Hucisku do przystanku to KONIECZNOŚĆ!!. Będzie łatwy dojazd dla wózków dla niepełnosprawnych i małych dzieci, a nie sport ekstremalny na podjazdach w tunelu.Są na to dotacje z UE.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane