- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (154 opinie)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (720 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (248 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (103 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (61 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna znowu opóźnione
Coraz bardziej oddala się termin wbicia pierwszej łopaty na budowie Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Już wiadomo, że obie trasy powstaną nie wcześniej niż w połowie 2021 r. Ministerstwo tłumaczy opóźnienie "optymalizacją wydatków", co de facto oznacza cięcia w inwestycjach.
Obie inwestycje nie doczekały się ostatecznych decyzji środowiskowych Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. W obu przypadkach sprawy trafiły do organu drugiej instancji, a stamtąd do sądów administracyjnych. Odwołania badane są nadal przez instytucje odwoławcze. Zatem zakończenie procedury związanej ze wspomnianymi dokumentami może mieć nieoczekiwany finał.
Nowe terminy realizacji "ekspresówek" na Kaszubach
Niedawno w Gdańsku odbył się Pomorski Kongres Drogowy, na którym omawiane były m.in. kierunki rozwoju sieci drogowej na Pomorzu. Część kongresu była poświęcona informacjom dotyczącym Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej. Obok planów przebiegu trasy, pojawiły się tam informacje dotyczące terminu realizacji.
Pełniący obowiązki szefa gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Karol Markowski wskazał, że Trasa Kaszubska zostanie udostępniona w marcu 2021 r. Natomiast jeśli chodzi o Obwodnicę Metropolitalną, tam kierowcy pojadą w kwietniu 2021 r. Przy obu inwestycjach przewidziano półroczne opóźnienie.
To oznacza, że nie ma co liczyć na rozpoczęcie II etapu w przetargach na zaprojektowanie i zbudowanie wspomnianych "ekspresówek" w tym roku. W wakacje zakwalifikowano wykonawców i zakończono I etap. Na razie nie ma terminu wysłania zaproszeń do składania ofert cenowych. Będzie trzeba poczekać przynajmniej do wiosny 2017 r.
Przepychanka wokół tras na rękę ministerialnym urzędnikom?
Droga ekspresowa S6 to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Inwestycja ta została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) i wstępnie skierowana do realizacji we wrześniu 2015 r. Dokument został uchwalony jeszcze przez Radę Ministrów pod zarządem Ewy Kopacz (PO).
- Należy niemniej mieć na względzie także uwarunkowania finansowe. Wartość limitu Programu wynosi 107 mld złotych, co jest niewystarczające przy wartości wszystkich zadań w tym Programie ujętych, która sięga blisko 200 mld złotych - mówi Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - Z tego względu zostały podjęte działania optymalizacyjne, które mają na celu realizację programu drogowego w jak najszerszym zakresie - dodaje.
Jak podkreślają urzędnicy szczebla centralnego, intencją Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa jest, by uruchomione przetargi uwzględniały wypracowane przez powołany na początku roku Komitet Sterujący i grupy robocze rekomendacje w zakresie wdrożenia norm, mających bezpośrednie przełożenie na efektywność procesu udzielania zamówień publicznych, ograniczenia obszarów sporu i rozbieżnych interpretacji w zakresie obowiązków stron.
Ministerstwo nie wie, kiedy zbuduje "ekspresówkę" na Kaszubach
MIB podkreśla, że dąży do stworzenia spójnego systemu dróg szybkiego ruchu, w którym dostrzegana jest także istotna rola drogi ekspresowej S6 Koszalin - Trójmiasto.
- Chcielibyśmy, by nowo wybudowana sieć dróg ekspresowych i autostrad odpowiadała na najpilniejsze potrzeby inwestycyjne i wyznaczone cele strategiczne kraju. Z uwagi na ograniczenia finansowe, nie ma jednak możliwości jednoczesnej realizacji wszystkich priorytetów ujętych w Programie w pełnym zakresie. Na tym etapie realizacji PBDK jest za wcześnie na określenie szczegółowego harmonogramu budowy tej inwestycji - wyjaśnia Kisil.
W przypadku kierowanych do realizacji inwestycji ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, planowane jest wnioskowanie o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
I. OBWODNICA METROPOLITALNA
Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.
Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.
Inwestycja ma kosztować nieco ponad 2 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem, choć nie idzie im to łatwo. Rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę drogi miało nastąpić wiosną 2016 r. Na razie zakończył się dopiero pierwszy etap - zakwalifikowano firmy i konsorcja. Drugi etap - wysłanie zaproszeń do udziału w postępowaniu - ma odbyć się w listopadzie. Pytanie, czy w obecnej sytuacji w ogóle to nastąpi.
Samo projektowanie drogi miało zająć zwycięzcy kilkanaście miesięcy, zaś prace budowlane powinny ruszyć w 2018 r. Nie sposób powiedzieć, czy w tej sytuacji możliwe jest dotrzymanie tych terminów.
II. TRASA KASZUBSKA
Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.
Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki będzie liczył 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany zostanie węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zbudowany Węzeł Chwaszczyno, który połączy Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsłuży m.in. mieszkańców dzielnicy Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.
Odcinek Szemud - Luzino
Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstanie jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.
Odcinek Luzino - Łęczyce
Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.
Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.
Odcinek Łęczyce - Lębork
Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstaną tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.
Miejsca
Opinie (310) 3 zablokowane
-
2016-11-10 18:48
na węźle GD Południe widać że S6 ma 3 pasy... ciekawe..
- 0 0
-
2016-11-10 22:58
później czyli na święty nigdy
na pierdoły w Gdyni kasa jest(fontanny, pomniki,,..)
- 1 0
-
2016-11-16 11:08
Kiepski wariant dobrze ze opóźniają
- 0 1
-
2016-11-18 16:03
to Pisowska zemsta za niepokorne Pomorze (1)
won z Pisowskim Talibanem
won na Podkarpacie, tam sobie rządźcie wschodnimi metodami
PiS nigdy nie zdobędzie Trójmiasta, bo Trójmiasto to Miasto Wolności a nie kołtuństwa, głupoty, zemsty, zniewolenia i mącenia w głowie. Jedną komunę obaliliśmy, obalimy i następną.- 1 1
-
2023-12-08 21:36
POmorskie
Ta POmorska specyfika, oczywiście w PiS czy tam w te inne frakcje to jeszcze można mieć wyr...ne ale zaczynam mieć obawy czy Pomorze a zwłaszcza współczesny Gdańsk to jeszcze Polska czy jakieś Niemcy (Prusy),po za tym czy to miasto jest rzeczywiście takie wolne i czy rzeczywiście o taką Polskę walczyła solidarnośc zwłaszcza tą za rządów PO tuska
- 0 0
-
2017-02-21 19:38
obwodnica?
jedna juz jest po co druga? Zanim skoncza ja budowac to okaze sie,ze dwupasmowka jest juz daaaawno za waska
- 0 0
-
2020-11-17 09:41
Dlaczego znowu dwa pasy, a nie trzy.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.