• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus "Ziutek" wrócił do Gdyni

Patryk Szczerba
15 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Pierwsza oficjalna przejażdżka zabytkowym trolejbusem


Trolejbus ZiU-682B, czyli - jak mówią o nim miłośnicy komunikacji publicznej - "Ziutek" został sprowadzony do Gdyni blisko rok temu. Od tego czasu był w remoncie. W sobotę pasażerowie będą mogli się nim przejechać po raz pierwszy.



Interesujesz się historią komunikacji miejskiej?

Zabytkowy trolejbus trafił do Gdyni z Ukrainy w listopadzie zeszłego roku. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej sprzedało trzy używane trolejbusy przewoźnikowi z Łucka, a w ramach rozliczenia otrzymało wyprodukowany 32 lata temu ZiU-682B. Remont pojazdu zbudowanego na bazie modelu ZiU-9B trwał kilka miesięcy.

Najdłużej i najczęściej produkowany model

"Ziutek" panował na ulicach Gdyni w latach 70. i 80. Nad morze trolejbusy sprowadzono w 1975 roku, trzy lata po rozpoczęciu seryjnej produkcji w Związku Radzieckim. Dostarczano je w kilku seriach do 1985 roku. Po mieście jeździły 103 pojazdy. Poza Gdynią trolejbusy ZiU-9B eksploatowano w Słupsku, Warszawie i Tychach. Ostatnie pojazdy tego typu zostały wycofane w drugiej połowie lat 90., chociaż w XXI wieku kursowały one jeszcze po Lublinie.

To najdłużej i najczęściej produkowany trolejbus na świecie. W sumie powstało aż 42 tys. pojazdów, a kolejne egzemplarze są nadal produkowane, m.in. w fabrykach na Białorusi.

- Najbardziej eksploatowane były w krajach Związku Radzieckiego. Jeździły też po Argentynie, Bułgarii, Finlandii, Grecji, Kolumbii, Mongolii, Polsce i na Węgrzech. Produkowano je w różnych wersjach: przegubowej, górskiej, syberyjskiej i z pomocniczym napędem bateryjnym. Jeden egzemplarz przystosowano nawet do ruchu lewostronnego - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Pierwsze serie posiadały obniżoną podłogę w tylnej części. Osłabiało to jednak konstrukcję pojazdu, więc w kolejnych egzemplarzach zastosowano już wysoką podłogę na całej długości pojazdu. Trolejbusy posiadały również pneumatyczny układ zawieszenia oraz hydrauliczne wspomaganie kierownicy.

- Główną wadą była delikatna konstrukcja nadwozia. W polskich warunkach eksploatacji najczęściej występowały usterki wynikające ze słabej jakości izolacji instalacji elektrycznej - dodaje Gromadzki.
Pierwsza przejażdżka w sobotę

"Ziutek" będzie kursował na zabytkowej linii 326, którą uruchomiono w 2012 roku. Dołączy do kursujących w niedziele od 1 maja do końca października Škody 9Tr z 1975 roku, Jelcza 120MTE z 1994 roku oraz Saurera 4TIILM z 1957 roku. Na pierwszą bezpłatną przejażdżkę przedstawiciele ZKM Gdynia zapraszają jednak już w sobotę przy okazji obchodów Europejskiego Dnia Bez Samochodu i Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

Kursy w centrum Gdyni będą odbywały się na linii 301. Rozkład jazdy można zobaczyć na stronie internetowej ZKM.

Miejsca

Opinie (124) 3 zablokowane

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

    Dry46

    A w rosji jedza w normalnym ruchu w kazdym miescie

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

    klamot (6)

    nastepna zawalidroga

    • 26 161

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

      idiota (2)

      nastepny .nowoczesny ...

      • 37 6

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

        Dobra radziecka robota! (1)

        Amerykanie takich nie mieli.

        • 8 0

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

          mocne Ogrzewanie i normalnie otwierane Okna.. nie mówiąc o miękkich wygodnych siedzeniach

          ... te dzisiejsze z wiecznie wyłączonym airconditon i lufcikami zamiast okien z jedną farelką na zimę ... to się umywają !!!

          • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

      Zawslidroga??

      Hehe zdziwił byś się...

      • 5 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

      Spod świateł nie masz z nim szans

      raczej.

      • 11 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

      Jesteś tak obywatelski, ze aż nowoczesny

      • 7 4

  • Ale fajny (1)

    sentymentalny. Dojeżdżałem takim do ekonomika w orłowie.

    • 7 0

    • Tltbbs

      To były czasy..., też tam dojeżdżałem...

      • 0 0

  • Dojeżdżałem nimi do podstawówki, oprócz huku, charakterystyczne było jeszcze jakby "klikanie" z tyłu ziutka, jak wchodził w nadświetlną. Pruł jak dzika świnia w górę Wielkopolskiej, autobusy astmatycznie ledwo się wdrapywały. Spektakularny był też widok, gdy spadały "szelki" i następował deszcz iskier. No i niezapomniany zapach topiącej się izolacji. Z kolegami wyczekiwalismy czy dojedzie do naszego przystanku, czy "umrze" na najbliższej zatoczce.

    • 4 0

  • Jestem szczęsliwy!

    Marzenia się spełniają! Ziutek wrócił, wracają wspomnienia...

    • 3 0

  • (1)

    Ale mi wydarzenie!! I dlatego o tym trzeba pisać na trójmiasto.Pl?????I co mnie to obchodzi?? Ziutek?

    • 6 18

    • Dla mmnie to wielkie wydarzenie. Powrót do lat młodości... ach

      Czekałem na powrót tego trolejbusu, jestem wielkim fanem trajtków i komunikacji miejskiej, szczególnie tej zabytkowej. :-) Pozdrawiam! Życzę więcej luzu, a jak Cie temat nie obchodzi, to nie marnuj czasu, by odwiedzać takie adresy.

      • 3 0

  • Naprawialo się kiedyś te szosoloty. Dawno temu pracowałem na OT tych ziutkow. Jeszcze zajezdnia była na Zwycięstwa. Brygada Krasnala gdyby ktoś się interesowal;) Pozdrowienia dla Piotrusia (samodzielny).

    • 1 0

  • szcz*nie w banie

    gdynia to poeeebane miasto

    • 0 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zabytkowy "Ziutek" wrócił do Gdyni

    Pamiętam do szkoły podstawówki 8 lat jeździłem co ciekawe był to chyba najbardziej spartański z trolejbusów zero regulacji temperatury w zimie, jak było -20 to w środku albo jak na Barbados +30 albo -20 no i te drzwi harmonijki jak siedziałeś koło drzwi to nie sposób było przespać przystanek bo na każdym łomot otwieranych drzwi budził, głośno jak w startującym odrzutowcu szczególnie ale z tego co pamiętam również były chyba najszybsze

    • 5 0

  • Wykonywałem i do takich trajtków Zbieraki Prądu. (7)

    Jest część PANTOGRAFU, która dotyka lini z prądem.

    • 2 4

    • To co robiłeś, to były ślizgacze (3)

      i one były węglowe.
      Ale do zawodówki chodzi się nabyć umiejętności, a nie wiedzę, więc możesz takie bzdury pisać.

      • 3 1

      • Jak już to poprawnie Grafitowe! Za komuny jak niczego nie było w sklepach elektronicznych to szło się po zużyte (na petlach w krzakach najczęściej były wyrzucane) i cięło się z nich brzeszczotem szczotki do rozrusznikow, odkurzaczy, wiertarek. Brudna robota całe łapy czarne jak u diabła, dziś nie do pomyślenia bo jak dziś odkurzacz się zepsuje to się wymienia na nowy.

        • 0 0

      • Zgadza się. (1)

        Węglowe, do dzisiaj je pamiętam, ich struktura rzucąła się w oczy, niektórzy mylili je z żeliwem, co dziwne, na początku. Nie pisze wszystkiego by inni mogli się zweryfijować...

        • 0 1

        • Chyba wychyliłeś wczoraj kilka glębszych kolego co?

          • 1 2

    • (2)

      A jak to się robi? Z czego to jest zarobione?

      • 3 0

      • (1)

        Taki kawałek metalu z pewnego stopu dobrze przewodzącego prąd, długości 12-15 cm wygląda jak długi prostokąt z półokrągłym wgłębieniem w górnej części, przez całą jej długość,w niej przesuwa się przewód trakcyjny... Zbiera prąd który poprzez pantograf, przewody elektryczne, trafia do silnika, który napędza trolejbusy...

        Jak będziesz przejeżdżał Al. Zwycięstwa w Redłowie, to przy chodniku biegnącym wzdłuż MZK dawniej WPK stoi dwupiętrowy budynek... Na ostatnim piętrze, na skraju od strony Gdańska, była sala warsztatowa szkoły samochodowej WPGKiM - WPK, tam ucznuowie pierwszej klasy robili takie rzeczy...Pilnikami zdzierakami, gładzikami, suwmiarkami i gilotynami do metalu... Wiertarki stojące, chłodzone cieczą chłodzącą także były, podobnie jak gwintarki i narzynarki :-)

        Szkoła miała dwa adresy w/w i na ul Suchej 30 w Gdańsku Letnicy.

        • 1 2

        • Ludzie, nie do wiary !

          "...wiertarki chłodzone cieczą chłodzącą także były" ! Normalnie cuda wianki !

          • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane