Pierwszy gdyński, niskopodłogowy trolejbus pozostanie na Ukrainie

Tak prezentował się trolejbus Jelcz M121E, gdy jeździł po ulicach Gdyni. W 2015 roku został sprzedany za 7,5 tys. zł do miasta Łuck  na Ukrainie.
Tak prezentował się trolejbus Jelcz M121E, gdy jeździł po ulicach Gdyni. W 2015 roku został sprzedany za 7,5 tys. zł do miasta Łuck na Ukrainie. źródło: wikipedia.org

Jelcz M121E był pierwszym niskopodłogowym trolejbusem, który jeździł po ulicach Gdyni. O jego wyjątkowości świadczył również fakt, że został wyprodukowany w liczbie zaledwie trzech egzemplarzy. Blisko cztery lata temu został sprzedany do Łucka na Ukrainie. Nasz czytelnik zaproponował, aby odzyskać pojazd - i zasilić nim flotę zabytkowych "trajtków" - w zamian za jeden czy dwa wycofywane właśnie trolejbusy marki Mercedes. Rzecznik ZKM Gdynia tłumaczy, że pomysł nie ma szans na realizację.



Czy warto byłoby ściągnąć do Gdyni wspomnianego Jelcza?

Zobacz wyniki (1622)
Na początku stycznia opublikowaliśmy artykuł dotyczący kolekcji zabytkowych trolejbusów w Gdyni. Jeden z poruszonych w nim wątków dotyczył planowanego wycofania z użycia wysłużonych pojazdów Mercedes O405NE. Zostaną one wystawione na sprzedaż, a w razie braku kupca przeznaczone do kasacji.

W komentarzach pod wspomnianym artykułem znajduje się interesujący wpis czytelnika, który podpisał się inicjałami "MS". Jego zdaniem wycofanie starych mercedesów to świetna okazja do pozyskania, a właściwie odzyskania trolejbusu, który mógłby zasilić zbiór zabytkowych "trajtków" w Gdyni.

Pomysł czytelnika na sprowadzenie Jelcza



- Czy póki stare mercedesy nie zostały sprzedane albo zezłomowane, jest możliwość porozumienia z przedsiębiorstwem z Ukrainy, które eksploatuje Jelcza M121E? Był to pierwszy niskopodłogowy trolejbus w Gdyni i jeden z trzech istniejących w ogóle. Błędem było niezachowanie go jako zabytku. Może jest opcja wymiany jednego-dwóch "merców" za wcześniej wspomniany okaz? Podobnie zrobiono z ZiUtkiem [chodzi o trolejbus ZiU-682B - przyp. red.], też przyjechał do Gdyni w ramach wymiany - zaproponował czytelnik.
Należy doprecyzować, że wskazany przez czytelnika trolejbus Jelcz M121E był właściwie częściowo niskopodłogowy. Pojazd został wyprodukowany w polskich zakładach motoryzacyjnych w Jelczu-Laskowicach w liczbie zaledwie trzech egzemplarzy. Drugi trafił pierwotnie do Lublina, trzeci do Kowna na Litwie.

Jelcz M121E wyjechał na ulice Gdyni w 1999 roku, a opuścił je w 2015 roku. Został wówczas sprzedany za 7,5 tys. zł netto przewoźnikowi z Łucka w zachodniej Ukrainie. Wraz z nim trafiły tam również dwa inne pojazdy z Gdyni: Mercedes O405N oraz Jelcz M120.

Warto również wspomnieć, że do Łucka trafił również w ostatnich latach Jelcz M121E z Lublina. Natomiast trzeci egzemplarz tego trolejbusu nadal służy przewoźnikowi komunikacji miejskiej w Kownie.

"Nie był charakterystyczny dla Gdyni"



O skomentowanie pomysłu czytelnika poprosiliśmy Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Rzecznik prasowy spółki rozwiał nadzieję czytelnika. Jednym z powodów odrzucenia tego pomysłu ma być fakt, że Jelcz M121Me ma nie wpisywać się do klucza, według którego kompletuje się gdyńską flotę zabytkowych trolejbusów.

- Należy zachować racjonalne proporcje pomiędzy główną działalnością operatora gdyńskiej komunikacji miejskiej - Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej - jaką jest świadczenie usług przewozowych nowoczesnymi trolejbusami i wszelkimi działalnościami pobocznymi, w szczególności niekomercyjnymi, do których należy utrzymywanie pojazdów zabytkowych. Zamierzeniem PKT jest posiadanie po jednym egzemplarzu pojazdów z charakterystycznych, czyli najbardziej licznych, serii trolejbusów eksploatowanych w Gdyni. Trolejbus Jelcz M121ME był pojazdem prototypowym i z pewnością nie można go nazwać trolejbusem charakterystycznym dla gdyńskiej komunikacji trolejbusowej - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Remont za kilkaset tysięcy złotych



To jednak nie wszystko. Zdaniem naszego rozmówcy, odzyskanie sprzedanego do Łucka na Ukrainie trolejbusu byłoby po prostu nieopłacalne. Pojazd znajduje się obecnie w fatalnym stanie technicznym. Rzecznik ZKM Gdynia szacuje, że koszt renowacji opiewałby na sześciocyfrową kwotę.

- PKT w Gdyni nie ma zamiaru prowadzić działalności muzealnej. Posiadane pojazdy są przeznaczane do obsługi historycznej linii trolejbusowej 326, muszą więc być utrzymywane w pełnej sprawności technicznej i w nienagannym stanie estetycznym, posiadać ubezpieczenie, ważne przeglądy, itp. Ponadto, ze względu na ograniczoną powierzchnię zajezdni, garażowanie kolejnych pojazdów zabytkowych, także powodowałoby określone perturbacje. Trzeba także dodać, iż ten trolejbus jest w bardzo złym stanie technicznym i wymagany byłby jego remont kapitalny, wart kilkaset tysięcy złotych - uzupełnia Gromadzki.
Zupełnie inaczej było w przypadku wspomnianego przez czytelnika "Ziutka", czyli modelu ZiU-682B produkcji radzieckiej z 1984 roku. Zabytkowy "trajtek" został pozyskany z Łucka w 2015 roku w ramach opisanego wyżej zakupu przez tamtejszą komunikację miejską trzech pojazdów wycofywanych w Gdyni. Został przekazany jako część rozliczenia tejże transakcji, gdyż znajdował się w dość dobrej kondycji.

Mercedes zasili zabytkową kolekcję trolejbusów



Choć nie ma szans na sprowadzenie z powrotem do Gdyni Jelcza M121E, tutejsza flota zabytkowych trolejbusów już niedługo powiększy się o kolejny egzemplarz. Będzie nim jeden z partii wycofywanych właśnie pojazdów marki Mercedes.

- Obecnie część trolejbusów marki Mercedes O405NE wystawiona jest na sprzedaż, jednak brak jest podmiotów zainteresowanych ich kupnem. Docelowo jeden lub dwa pojazdy tej marki zostaną zachowane jako zabytkowe - kończy Gromadzki.

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • Straszna wiadomość :( (11)

    Jak żyć?

    • 75 12

    • (6)

      Sprzedam mietka w dizlu 94r
      7200 netto
      Chandlazom z gury dzienkóje

      • 1 7

      • Dość ciekawe (5)

        że radziecki trolejbus z 1984 roku był w o wiele lepszej kondycji niż wyprodukowany 15 lat później polski Jelcz teraz.

        • 5 3

        • (2)

          Co za bzdura! To były najlepsze trajtki. Przyspieszenie, resory i pierwsze niskie pojazdy w ogóle!

          • 8 3

          • Skoro były najlepsze (1)

            to czemu wyprodukowali aż 3 sztuki? To taka nowa wersja sukcesu biznesowego?

            • 8 1

            • Był pewno droższy od rosyjskich. Jelcz miał napęd od Renault.

              • 0 0

        • (1)

          A dopuszczasz do siebie taka mozliwosc, ze mogl przesc remont/y wczesniej na Ukrainie?

          • 4 2

          • No, radzieckiego to remontowali

            a wstrętny polski produkt jeździł bez żadnego dozoru mechanika.

            • 3 2

    • (2)

      Jestem wstrząśnięty.

      • 2 0

      • ja się zmieszałem (1)

        • 2 0

        • teraz nie będę mógł spać bo czytelnik miał pomysł

          ja też mam pomysł

          • 0 0

    • d**ilny pomysł d**ila czytelnika na d**ilnym portalu dla d**ili

      głupszego i bardziej idiotycznego bzdurnego kretynizmu nie da się opierać
      opisać

      • 0 0

  • problemy pierwszego świata (3)

    niech czeka na nas w Łucku,

    • 77 9

    • (2)

      I się ciebie nie doczeka.

      • 2 6

      • Karolku...

        .. Tryzubem, Orła nie pokonasz, prędzej się po.... :)

        • 5 2

      • Nie byłbym taki pewny:tow.Putin chętnie by się z nami szybko w tej sprawie dogadała, a i to quasi Państwo średnio na coś większego zaśluguje

        • 2 2

  • (5)

    Ach te gdyńskie inwestycje :)

    • 60 15

    • My kupujemy złom od Niemca a

      Ukraina od Polaka haha

      • 4 1

    • Ja lubić tramwaje z Dortmunda.

      I Gdańsk jest nowocześniejszy od małej
      Gdyni z jej zabytkowymi trajtkami...mimo, że nadal jesteśmy powolnym miastem. ;)

      • 1 3

    • (1)

      A Edek zaraz zacznie o biletomatach

      • 2 2

      • hehe, prawda

        1000 postów same się nie napisze a rubli i wódki za mniej nie będzie

        • 1 0

    • Gdańskie również

      Stary tabor tramwajowy skąd się bierze w Gdańsku? Od Niemca... Takie życie.

      • 1 1

  • A moze wezmą go do Gdańska? Miał baterie? (1)

    Będzie tam najlepszy, taki nowoczesny : )

    • 35 22

    • Żeby spłonął ze wstydu?

      • 11 3

  • (5)

    zarobili na sprzedaży kupę kasy

    • 24 12

    • hahaha też się uśmiałem, trolejbus w cenie starego paseratti tdi, gdyby to był autobus to sam bym go kupił

      • 12 3

    • transport droższy

      • 1 0

    • jak się żyje z publicznych pieniędzy

      to tak to wygląda

      • 3 2

    • to jest Gdynia (1)

      drogo kupić, tanio sprzedać

      • 3 2

      • Masz rację, lepiej było nie sprzedawać, a dopłacić za złomowanie

        • 1 2

  • (8)

    Zabytkowe to te czerwone bo kojarzą się z poprzednią epoką. To już jest raczej współczesność.

    • 24 9

    • (2)

      Kiedyś napisałem to samo na pewnej fotogalerii, to maniakalne MKM-my prawie mnie ukamieniowali.

      • 4 3

      • To po coś lazł na Phototrans? (1)

        • 3 1

        • Kiedyś dało się tam merytorycznie pogadać. Potem mentalna gimbaza doszła do głosu, a nawet ma uprawnienia do moderacji.

          • 1 1

    • To co dziś jest współczesnością kiedyś stanie się historią (4)

      Jak dziś o to nie zadbamy to jutro nie będzie czego pokazać
      Ten Jelcz wg mnie jest cenniejszy niż Mercedesy. To część naszej a nie obcej historii techniki.

      • 10 3

      • (3)

        No tak, tyle, że jeden Jelcz w zabytkowej flocie PKT już jest. A M121E jest tylko ewolucją 120ME.

        • 1 0

        • To był akurat pierwszy elektrogniot na świecie. (2)

          A inna sprawa, że łącznie powstały tylko 3 (7 jeśli liczyć lubelskie na budzie Mastero), więc to w sumie atrakcją. Ale takie życie. Natomiast większą atrakcją byłby Ikarus 280 z pałami, a te wozy stanowiły przecież przez ileś lat stałą cześć krajobrazu linii 25.

          • 4 0

          • (1)

            Ikarus 280E to być po prostu musi. Chyba jeszcze w Budapeszcie jeżdżą, więc może by sprzedali jakiegoś.

            • 1 0

            • W Budapeszcie zostały już tylko z rozruchem tyrystorowym od Ganza

              Nasz miał rozruch (oporowo-stycznikowy) i silnik ze złomowanych ZIU-tków. W Budapeszcie też mieli z napędem od ZIU,ale już pocięte. Czyli DUDA,to se ne vrati...

              • 0 0

  • (2)

    Nie wiem czy nadaje sie na zabytek, chyba nie, jednak jego wyglad (dzisiaj) to raczej juz wspolczesnosc, ale jezeli wyprodukowano tylko 3 sztuki to chyba warto. Pamietajmy, ze te zolte tablice to nie tylko auta „stare”, ale i egzemplaze w jakis sposob sie szczegolnie odznaczajace, np. bardzo nisko nakladowa produkcja, badz wazne dla historii

    • 31 11

    • Proponuję runnmagedon (1)

      W tym autobusie tego jeszcze nie było.

      • 0 2

      • Ale w jakim celu? Aby denerwowac ludzi korkujac miasto? Mamy wystarczajaco duzo problemow komunikacyjncyh i bez tych „sportowcow”

        • 2 1

  • (15)

    Do Gdyni odkupuja stare z gdanska a swoje sprzedają na Ukrainę :)

    • 24 27

    • A w Gdańsku płoną nowe i co chwile zmniejsza się liczba tramwai a zapomniałem dodać o odpadających kołach (4)

      J.W. Zanim coś napiszesz o Gdyni spójrz na szajs jeżdżący po wsi zwanej Gdańskiem.

      • 14 11

      • Chyba Gduńskiem

        • 6 3

      • Gdańsk ma dużo lepsze i nowsze autobusy niż Gdynia (1)

        • 5 6

        • Co z tego że nowsze jak nie potrafi zadbać o tabor i nie ma kierowców oj pojęcie o KM szwankuje.

          • 6 3

      • garmi, to ty? z kurkin?

        czyli karwin :)

        • 0 1

    • (5)

      Gdańsk kupuje złomy z berlina.

      • 9 6

      • Pamiętasz kolejkę 800 v?Reparacje wojenne z Berlina. (2)

        • 8 0

        • Wycofali

          Bo zmienili napięcie zasilania na 3000 v i zastąpili je EN57

          • 4 0

        • mogli wyremontować było by supcio. A nie stare kible zabytkowe już w momencie wyprodukowania

          i nie nadajace się na SKM, za mało drzwi, prądozerne

          • 3 0

      • Z Dortmundu i Kassel też (1)

        Przecież 46 N8C zostało sprowadzonych z Dortmundu a 16 z Kassel

        • 3 1

        • to te miasta kupiły nasze ścieki wodociągi i elektrociepłownie? teraz zyją za nasze.... cwanaki

          • 1 3

    • (2)

      Gdynia kupiła od Gdańska w tamtym roku 2 autobusy. Gdańsk kupił z Niemiec 10 używanych w tamtym roku.... Dodatkowo jeszcze te kilka starych 40 letnich tramwajów z Kassel. Po ostatnich zakupach w Gdyni tabor jest nowocześniejszy a dodatkowo komunikacja bardziej sprawna.

      • 4 4

      • Ostatnio czekałam pół gwoździny na tramwaj przy placu kaszubskim w kierunku hali. (1)

        Nie przyjehał.

        • 4 2

        • może ty czekałaś na prom do Ostrołęki

          • 1 2

    • Ale Gdańsk ??

      Nima trajtków . . . :)

      • 4 0

  • Powinien wrócić - będzie żywym przykładem tego jak PiSuar cofa nas do Średniowiecza! (1)

    • 15 16

    • masz coś z deklem

      przez szparę uciekła ci reszta rozzumu

      • 6 4

  • (2)

    Pamiętam ten słynny 3004 i uważam, że jest wcale niepotrzebny. Ta podłoga z dziwacznym uskokiem, co to w ogóle miało być? ;)

    Stary rupieć i tyle.

    • 13 8

    • Dziękuję za opinię. W pełni się zgadzam, a w ogóle to i tak nie da się.

      • 1 0

    • też jesteś stary rupieć pewnie

      Nie pomoże puder róż kiedy d. stara już.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane