• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus jeździł 80 lat. Już nie wróci

Patryk Szczerba
5 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (175)
Rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21 zakończyła się niczym. Linia nie wróci. Rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21 zakończyła się niczym. Linia nie wróci.

Nie ma szans na przywrócenie trolejbusu linii 21, łączącego Gdynię z Sopotem. Połączenie "padło ofiarą" oszczędności w ZKM Gdynia. Mimo że władze Sopotu próbowały rozmawiać w tej sprawie z władzami Gdyni, to ostatecznie przyznają, że rozumieją decyzję sąsiadów.





Czy brakuje połączeń ZKM Gdyni z Sopotem?

Przypomnijmy, że trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 r.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej, zwłaszcza że przystanki kolejki są bliżej atrakcji turystycznych, jak molo czy plaża, ale są oddalone od szkół biur czy cmentarza.

Trasa zlikwidowanej linii 21 Trasa zlikwidowanej linii 21
Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy? Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy?

Linia 21 zlikwidowana na początku roku



Linia 21 została zlikwidowana podczas wprowadzonej na początku roku zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały wtedy ogromną krytykę i to nie tylko gdynian. Z niezadowoleniem likwidację linii 21 przyjęły także władze Sopotu, które w 2022 r. dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys. zł.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić - mówił w styczniu Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, tłumacząc, że są prowadzone rozmowy z Gdynią na temat przywrócenia połączenia.
Najciekawsze linie komunikacyjne w Gdyni Najciekawsze linie komunikacyjne w Gdyni

Władze Sopotu winią rząd



Ostatnio zapytaliśmy o ich rezultaty. Okazuje się, że na to, by trolejbusy jeździły na dawnej trasie z Gdyni do Sopotu, nie ma szans. Przynajmniej na razie.

- Polski Ład zabrał samorządom ogromne środki, a cięcia w komunikacji miejskiej to pochodne złych decyzji rządu. Rozumiemy trudną sytuację finansową samorządów. Wiemy, że cięcia w komunikacji to ostateczność, ale sytuacja ekonomiczna i polityka rządu zmuszają samorządy do tak trudnych decyzji - mówi Marcin Skwierawski.


Jak wskazują urzędnicy, po likwidacji linii nr 21 autobusy pospiesznej linii S kursują częściej, zwłaszcza w weekendy. Pasażerowie mogą też korzystać z trolejbusów linii nr 31, które jeżdżą podobną trasą.

W pozostałych autobusach mało miejsca



Sęk w tym, że zdarza się, że brakuje w nich miejsca, na co zwróciła ostatnio uwagę nasza czytelniczka, apelująca w tej sprawie za naszym pośrednictwem do ZKM Gdynia.

- Lepiej by już było puścić starego przegubowca i po prostu otworzyć w nim okna, żeby był przewiew. Pamiętam stare autobusy i mimo ich technicznych niedogodności taki przewiew znacznie lepiej działał niż ledwo dmuchająca na pół gwizdka klimatyzacja - twierdziła.
Przedstawiciele ZKM odpowiedzieli podobnie jak w przypadku linii 21.

- Wprowadzenie autobusów przegubowych na linię S w niedzielę i święta wymagałoby zwiększenia poziomu finansowania tej równoległej do SKM linii autobusowej, co w obecnej sytuacji budżetowej gdyńskiej komunikacji miejskiej nie byłoby łatwe - mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.
Autobus do Sopotu musi być krótki? Autobus do Sopotu musi być krótki?

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (175) ponad 10 zablokowanych

  • "Polski Ład zabrał samorządom ogromne środki, a cięcia w komunikacji miejskiej to pochodne złych decyzji rządu"

    Może i zabrał samorządom ale zostawił je w kieszeniach ludzi.
    Bo środki te pochodzą z PIT i samorząd uważał je za wkład do "psiej michy", co się, po prostu należy...

    Patrząc na priorytety miasta, trudno nie dostrzec ich "subiektywności"...
    100 milionów na rabatki pod oknami urzędu miasta powinno wymieść tę ekipę ze stołków. Ale widać gdynianie lubią być robieni w konia za pomocą pustych "znamion luksusu".

    W tym samym czasie Rumia zbudowała tunel pod torami w Janowie...

    • 30 6

  • Trzeba było zlikwidować linię trolejbusową

    aby dopłacać do rejsów z Gdyni na przekop Mierzei

    • 12 14

  • Szczurek zostanie zapamiętany za to , że chciał mieć lotnisko i samoloty

    a zlikwidował ... trolejbus.
    Mężczyznę poznaje się po tym nie jak zaczyna , ale jaka kończy ...

    • 21 4

  • Autobus,trolejbus

    Reaktywacja 101
    Na zmienionej trasie
    Orunia Gościnna Gdańsk PkP Wrzeszcz
    Oliwa Sopot Gdynia Orłowo Gdynia Redłowo Gdynia Wzgórze Gdynia PKP
    Zmniejszyć liczbę przystanków,
    A bilety np 2 strefy. gdansk sopot i sopot gdynia
    idealna alternatywa dla skm

    • 14 0

  • My Polacy

    jesteśmy mistrzami destrukcji.

    • 13 3

  • Znowu urzędnicy wiedzą lepiej - Piramowicza, 3 Maja, likwidacja szkoły, teraz likwidacja linii łączącej Gdynię z Sopotem. Przecież to jest wbrew interesowi społecznemu, podziękujemy Wam, przy najbliższych wyborach (i dopilnujemy byście z urzędu wylecieli).

    • 24 1

  • Linie tj 21, 23 i 25 powinny byc uznane jako historyczne. (1)

    Ale faktem jest że 21 z Gdyni do Sopotu strasznie długo się wlókł.

    • 4 11

    • Tylko jak były korki.

      Za to zatrzymywał się na przystankach które to dla SKM Nie Istnieją!

      • 6 0

  • Pan Skwierawski jest albo niedoinformowany albo bezczelny... (1)

    Oczywiście najłatwiej po linii partyjnego kolegi Jacka o wszystko obwiniać obecny rząd, ale już dużo trudniej wydusić z siebie, jak duże wsparcie wpłynęło z krajowego budżetu na wszystkie remonty dróg, które w ostatnich 2 latach są intensywnie w Sopocie prowadzone. To, że bez zbytniego pomyślunku, jest już osobną kwestią, ale jak trzeba się w mediach pochwalić "sukcesem" to prezio pierwszy.
    Ponadto systematycznie jest w Sopocie rozszerzana strefa płatnego parkowania, bynajmniej nie po to, żeby mieszkańcom żyło się lepiej, ani nie na ich wniosek, jak kłamliwie podają miejskie spółki. Po prostu liczy się kasa!
    Już nie wspomnę, że to naprawdę wstyd, żeby najbogatsza gmina w Trójmieście i jedna z czołowych w Polsce narzekała na brak pieniędzy i zbyt niskie dotacje rządowe.
    Dlatego te wszystkie tłumaczenia i zwalanie winy na innych za brak utrzymania jednej linii trolejbusowej to po prostu kpina w żywe oczy.

    • 29 2

    • Dokładnie,łżą jak TVN,są po jednych,przysłowiowych,pieniądzach.

      • 3 1

  • Trójmiasto potrzebuje (5)

    takiej linii, która łączy Gdynię z Gdańskiem, ale przez Sopot.
    Mogłaby ona startować że szpitala w Redlowie i dojeżdżać do pętli tramwajowej w Oliwie.
    Jest ewidentne komunikacyjna dziura pomiędzy Sopitem Reja a Gdańskiem. Gdyńska komunikacja prawie w ogóle tam się nie zazębia z gdańską komunikacją.

    • 24 0

    • (2)

      Taka linia już istnieje i nosi numer 122.

      • 1 2

      • no chyba nie 122

        bo nie dojeżdża do Gdyni, jeździ co godzinę i nawet w niedziele jest mocno spóźniony.

        • 5 0

      • tak co godzine.... a jak wypadnie to co dwie godziny.. a wypada czesto

        • 3 0

    • Można połączyć te miasta pętla pod ergo areną. Obecnie dojeżdża tam tylko jedna gdyńska linia. Z Gdańska nic zupełnie.

      • 3 1

    • to prawda... oliwa sopot to jaks masakra....

      • 2 0

  • Przecież w tych S-kach wogole klima nie działa, małe, dobite, zatłoczone, szczelnie zamknięte i duszne a jeszcze co chwila jacyś ankieterzy chodzą i wypytują się o dziwne rzeczy jakimi autobusami jedzilem dzień wczesniej i gdzie jadę i jaki mam bilet, po co!? pewnie planują kolejne cięcia

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane