• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus jeździł 80 lat. Już nie wróci

Patryk Szczerba
5 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (175)
Rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21 zakończyła się niczym. Linia nie wróci. Rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21 zakończyła się niczym. Linia nie wróci.

Nie ma szans na przywrócenie trolejbusu linii 21, łączącego Gdynię z Sopotem. Połączenie "padło ofiarą" oszczędności w ZKM Gdynia. Mimo że władze Sopotu próbowały rozmawiać w tej sprawie z władzami Gdyni, to ostatecznie przyznają, że rozumieją decyzję sąsiadów.





Czy brakuje połączeń ZKM Gdyni z Sopotem?

Przypomnijmy, że trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 r.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej, zwłaszcza że przystanki kolejki są bliżej atrakcji turystycznych, jak molo czy plaża, ale są oddalone od szkół biur czy cmentarza.

Trasa zlikwidowanej linii 21 Trasa zlikwidowanej linii 21
Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy? Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy?

Linia 21 zlikwidowana na początku roku



Linia 21 została zlikwidowana podczas wprowadzonej na początku roku zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały wtedy ogromną krytykę i to nie tylko gdynian. Z niezadowoleniem likwidację linii 21 przyjęły także władze Sopotu, które w 2022 r. dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys. zł.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić - mówił w styczniu Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, tłumacząc, że są prowadzone rozmowy z Gdynią na temat przywrócenia połączenia.
Najciekawsze linie komunikacyjne w Gdyni Najciekawsze linie komunikacyjne w Gdyni

Władze Sopotu winią rząd



Ostatnio zapytaliśmy o ich rezultaty. Okazuje się, że na to, by trolejbusy jeździły na dawnej trasie z Gdyni do Sopotu, nie ma szans. Przynajmniej na razie.

- Polski Ład zabrał samorządom ogromne środki, a cięcia w komunikacji miejskiej to pochodne złych decyzji rządu. Rozumiemy trudną sytuację finansową samorządów. Wiemy, że cięcia w komunikacji to ostateczność, ale sytuacja ekonomiczna i polityka rządu zmuszają samorządy do tak trudnych decyzji - mówi Marcin Skwierawski.


Jak wskazują urzędnicy, po likwidacji linii nr 21 autobusy pospiesznej linii S kursują częściej, zwłaszcza w weekendy. Pasażerowie mogą też korzystać z trolejbusów linii nr 31, które jeżdżą podobną trasą.

W pozostałych autobusach mało miejsca



Sęk w tym, że zdarza się, że brakuje w nich miejsca, na co zwróciła ostatnio uwagę nasza czytelniczka, apelująca w tej sprawie za naszym pośrednictwem do ZKM Gdynia.

- Lepiej by już było puścić starego przegubowca i po prostu otworzyć w nim okna, żeby był przewiew. Pamiętam stare autobusy i mimo ich technicznych niedogodności taki przewiew znacznie lepiej działał niż ledwo dmuchająca na pół gwizdka klimatyzacja - twierdziła.
Przedstawiciele ZKM odpowiedzieli podobnie jak w przypadku linii 21.

- Wprowadzenie autobusów przegubowych na linię S w niedzielę i święta wymagałoby zwiększenia poziomu finansowania tej równoległej do SKM linii autobusowej, co w obecnej sytuacji budżetowej gdyńskiej komunikacji miejskiej nie byłoby łatwe - mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.
Autobus do Sopotu musi być krótki? Autobus do Sopotu musi być krótki?

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (175) ponad 10 zablokowanych

  • Za komuny też zlikwidowano. (2)

    Teraz "nowy ład" pis-bolszewi doprowadził do ponownego zawieszenia linii 21

    • 11 36

    • Kiedy za komuny Towarzyszu? Poproszę datę. (1)

      • 16 0

      • Od tych marszów z błyskawicami rozum mu odjęło.

        • 11 0

  • Sopot do niczego się nie doklada (2)

    To dlaczego miałby akurat dołożyć do komunikacji? Az dziw bierze, ze korzystają ze szpitali w Gdańsku i Gdyni, przecież
    pod Olsztynem byłoby taniej! Przy takich dochodach miasta, to chyba ktoś ma konto na Kajmanach! Ale to już problem Sopocian! To małe miasteczko, niech łażą z buta!

    • 52 6

    • (1)

      Ze szpitala reumatologicznego korzystają m.in. mieszkańcy Gdyni .

      • 6 5

      • Widocznie ten kurort

        Wcale nie taki zdrowy, jak jedynym szpitalem ( na 20 łóżek) jest reumatologiczny! Podobno na reumatyzm wskazany jest ruch, więc Sopot każe mieszkancom dużo chodzić!

        • 4 0

  • I oni chcą metropolii? Nie mogą się dogadać w niczym .W sprawie biletów na komunikację to już bekę. A cała Polska! Czy nazywanie trzech miast Trójmiastem ma sens ?

    • 45 0

  • Uczniowie i seniorzy

    nie płacą za komunikację. Stąd te cięcia.

    • 19 16

  • Tak się kończą rządy Szczurka

    Utopił miasto, utopił tradycje , sprzedał wszystko co można. Polankę Redłowską też sprEdał, ale o tym dowiecie się wkrotce

    • 50 1

  • a jeszcze niedawno tak trąbili o kursach do hali widowiskowej (1)

    bo nowe trolejbusy na baterie itp

    • 31 1

    • Tam jeździ trolejbus nr 31

      • 1 1

  • Beznadzieja!

    Trolejbus 21 jeździł tylko co 30 min a w soboty co godzinę! Likwidacja to
    Naprawdę " miara oszczędności"!
    Za to bilety po 6 zł to lekką rączką podwyższyli!
    21 to można było za 6 zł na bilecie 75 min przesiąść się i dojechać na Witomino czy na Płytę Redłowską, a nawet na Obłuże! a "S" Przepełniona i płaci się Podwójnie!
    To dla 2 osób samochodem taniej i wygodniej!
    Tak walczą z korkami!

    A skoro rozszerzyli SPP to uzyskane pieniądze można przeznaczyć na parki i zieleńce a fundusze z parków przerzucić na Trolejbus!

    Normalnie " nie da się" stało się mottem jakże bezradnych gdyńskich działań.
    Za to na nikomu już od dawna Niepotrzebny i wręcz znienawidzony przez mieszkańców Opener czy też prywatny klub piłkarski kasa Zawsze jest!

    • 54 2

  • Od wielu lat fatalnie zarządzana komunikacja miejska w Gdyni

    ZKM Gdynia cyklicznie od wielu lat zmniejsza częstotliwość na liniach autobusowych i trolejbusowych. Kiedyś autobusy jeździły co 10 minut potem ograniczyli do co 15 minut a po ostatnich cięciach kursuje co 20 minut. Do tego w lutym zlikwidowali aż 11 linii! Po co w Gdyni podzielili jedna firmę komunikacyjną na 3 osobne firmy komunalne które rzekomo miały ze sobą konkurować? Ktoś miał nie logiczną wizję ale ciężko się przyznać do błędu a teraz mamy 3 zarządy, sekretarek i multum urzędników itd.

    • 37 1

  • Opinia wyróżniona

    Tramwaj do Gdańska. (12)

    Linie tramwajowe i trolejbusowe nie mogą się przecinać. Jeśli nie ma szans na przywrócenie trolejbusu do Gdyni, to może warto zaplanować linię tramwajową łączącą Gdańsk (Oliwę) z górnym Sopotem i/lub Jelitkowo z dolnym Sopotem(?).
    Trolejbus nie jest lepszy od autobusu, bo także porusza się po zatłoczonych drogach. Jego "ekologiczność" jest także wątpliwa jeśli prąd do jego zasilania jest wytwarzany głównie w elektrowniach węglowych... A autobus może być zasilany CNG a w przyszłości wodorem.

    • 43 68

    • (1)

      Linie tramwajowe i trolejbusowe spokojnie mogą się przecinać. Jest to wprawdzie trochę skomplikowane, ale w 100% wykonalne. Trolejbusy mogłyby natomiast dojeżdżać do Oliwy na bateriach, jednak to kolej powinna stanowić kręgosłup podróży międzymiejskich, a nie tramwaje (które w Gdańsku są niemiłosiernie wolne) lub autobusy/trolejbusy stojące w korkach.

      • 22 0

      • Tramwaje mega wolne.

        Komu zależy na tak słabej komunikacji miejskiej?

        • 6 2

    • I gdzie te linie puścić? Na Niepodległości?

      • 10 0

    • Taka linia już kursowała od końca wojny do końca lat 50 (3)

      Zlikwidowana ze względu na slabą frekwencję - SKM wygrywa

      • 3 3

      • (1)

        Wbrew powszechnej opinii ona nie zniknęła ze względu na słabą frekwencję, lecz ze względu na to, że potrzebna była dwupasmowa al. Niepodległości, a torowisko przeszkadzało w realizacji tego celu.

        • 12 1

        • Likwidacja linii zaczęła się dużo szybciej. Linia 7 początkowo kursowała z Centrum do Sopotu, ale nie wzlegu na małą frekwencję skrócili trasę Oliwa - Sopot, az w końcu zlikwidowali. To że potem budowali poszerzona drogę to inna sprawa

          • 0 0

      • Do 31.12.1960 dokładnie mówiąc.

        • 3 0

    • sprostowanie (2)

      Siec tramwajowa również jest zasilana z elektrowni węglowych jakby kto pytał.
      Natomiast jeżeli pamięć mnie nie myli, był kiedyś artykuł na trujmiasto.pl o tramwaju jadącym od Oliwy aż do pętli na Reja w Sopocie tam gdzie teraz jest pętla autobusowa.
      Tramwaj z Jelitkowa na dolny Sopot to też ciekawy pomysł

      • 7 2

      • naprawdę? jest zasilana z elektrowni węglowych? myślałem, że sieć tramwajowa jest zasilana z baterii paluszków

        • 5 4

      • nie ciekawy i szkodliwy oraz kosztowny

        • 0 0

    • oj tak... oliwa - sopot bo polaczenie dramat..

      • 2 0

    • Sam sobie zaprzeczasz tramwaj niema zadnych zalet i jest 10 razy bardziej kosztowny niz autobus bo to relikt PRL-u jest

      Gdyby autobus jak tramwaj mial wydzielony pas byłby szybszy,dodatkowo praktycznie bez awaryjny .Tramwaje memy awarie przynajmnije raz dziennie.

      • 0 2

  • Skoro taka lubiana i popularna (3)

    To czy czasem nie powinna sama się finansować z biletów?

    • 10 17

    • (1)

      Nie powinna, bo nie ma ani jednej linii komunikacji miejskiej, która przynosiłaby zyski. Komunikacja, podobnie jak szkolnictwo czy opieka zdrowia, jest usługą publiczną i jej celem nie jest przynoszenie dochodu, a umożliwianie poruszania się w obrębie miasta i poza nie mieszkańcom.

      • 18 1

      • chcesz mi powiedzieć że jak trolejbus ma te kilkanaście kilometrów linii i przewozi podczas kursu kilkuset pasażerów którzy zapłacili ponad 100zł za miesięczny, a wielu po prawe 5zł na jednorazowy, to to nie wystarczy nawet na opłacenie tego kursu?

        • 0 0

    • bo to się nie zdarza w publicznej komunikacji zbiorowej...

      i zapytaj tych, co kształtują koszty utrzymania.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane