• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus jeździł 80 lat. Już nie wróci

Patryk Szczerba
5 lipca 2023, godz. 15:45 
Opinie (175)
Rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21 zakończyła się niczym. Linia nie wróci. Rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21 zakończyła się niczym. Linia nie wróci.

Nie ma szans na przywrócenie trolejbusu linii 21, łączącego Gdynię z Sopotem. Połączenie "padło ofiarą" oszczędności w ZKM Gdynia. Mimo że władze Sopotu próbowały rozmawiać w tej sprawie z władzami Gdyni, to ostatecznie przyznają, że rozumieją decyzję sąsiadów.





Czy brakuje połączeń ZKM Gdyni z Sopotem?

Przypomnijmy, że trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 r.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej, zwłaszcza że przystanki kolejki są bliżej atrakcji turystycznych, jak molo czy plaża, ale są oddalone od szkół biur czy cmentarza.

Trasa zlikwidowanej linii 21 Trasa zlikwidowanej linii 21
Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy? Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy?

Linia 21 zlikwidowana na początku roku



Linia 21 została zlikwidowana podczas wprowadzonej na początku roku zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały wtedy ogromną krytykę i to nie tylko gdynian. Z niezadowoleniem likwidację linii 21 przyjęły także władze Sopotu, które w 2022 r. dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys. zł.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić - mówił w styczniu Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, tłumacząc, że są prowadzone rozmowy z Gdynią na temat przywrócenia połączenia.
Najciekawsze linie komunikacyjne w Gdyni Najciekawsze linie komunikacyjne w Gdyni

Władze Sopotu winią rząd



Ostatnio zapytaliśmy o ich rezultaty. Okazuje się, że na to, by trolejbusy jeździły na dawnej trasie z Gdyni do Sopotu, nie ma szans. Przynajmniej na razie.

- Polski Ład zabrał samorządom ogromne środki, a cięcia w komunikacji miejskiej to pochodne złych decyzji rządu. Rozumiemy trudną sytuację finansową samorządów. Wiemy, że cięcia w komunikacji to ostateczność, ale sytuacja ekonomiczna i polityka rządu zmuszają samorządy do tak trudnych decyzji - mówi Marcin Skwierawski.


Jak wskazują urzędnicy, po likwidacji linii nr 21 autobusy pospiesznej linii S kursują częściej, zwłaszcza w weekendy. Pasażerowie mogą też korzystać z trolejbusów linii nr 31, które jeżdżą podobną trasą.

W pozostałych autobusach mało miejsca



Sęk w tym, że zdarza się, że brakuje w nich miejsca, na co zwróciła ostatnio uwagę nasza czytelniczka, apelująca w tej sprawie za naszym pośrednictwem do ZKM Gdynia.

- Lepiej by już było puścić starego przegubowca i po prostu otworzyć w nim okna, żeby był przewiew. Pamiętam stare autobusy i mimo ich technicznych niedogodności taki przewiew znacznie lepiej działał niż ledwo dmuchająca na pół gwizdka klimatyzacja - twierdziła.
Przedstawiciele ZKM odpowiedzieli podobnie jak w przypadku linii 21.

- Wprowadzenie autobusów przegubowych na linię S w niedzielę i święta wymagałoby zwiększenia poziomu finansowania tej równoległej do SKM linii autobusowej, co w obecnej sytuacji budżetowej gdyńskiej komunikacji miejskiej nie byłoby łatwe - mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.
Autobus do Sopotu musi być krótki? Autobus do Sopotu musi być krótki?

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (175) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Czy to w ogóle sie opłaca? (5)

    Nie lepiej zainwestować w stacje ładowania i autobusu elektryczne niż całą sieć trakcyjną?

    • 10 62

    • Trolejbusy są tańsze w zakupie od autobusów elektrycznych, a infrastruktura do ładowania autobusów elektrycznych droga w budowie i eksploatacji

      • 17 2

    • Sieć już tam jest. (1)

      Nic nie trzeba budować.

      • 19 1

      • Dla mieszkańców wiadoma rzecz, dla trollowni z leningradu już mniej

        • 6 0

    • lepiej zainswetowac a utobusy wodorowe

      • 0 0

    • Bierzesz pod uwagę straty energii? Ty myślisz, że baterie oddadzą tyle samo energii co energii władowanej do ładowanie? Poza tym ładowanie indukcyjne pobiera prąd nawet wtedy jak nie ma zadokowanego pojazdu. Oszczędność jak uj.

      • 1 0

  • Jak Sopot chce trolejbus (6)

    To niech sobie kupi za podatki swoich mieszkańców, a nie ciągle żerowanie na Gdyni.

    • 25 53

    • Przecież dopłacał odpowiedni procent do kursow

      Tak działa finansowe komunikacji xddd

      • 22 7

    • Sopot płaci pełną stawkę za przejazd trolejbusu na swoim terenie

      • 16 1

    • (2)

      Trolejbusy to fanaberia. Z ekonomicznego punktu widzenia bezsens . Generują korki ,są wolniejsze od autobusów i mniej pojemne !

      • 5 21

      • 100 % racji .

        • 4 8

      • Wszystko z tego to nieprawda. Trolejbusy mają lepsze właściwości jezdne niż autobusy spalinowe (np. lepsze i bardziej jednostajne przyspieszenie), są ciche, nie emitują lokalnie spalin, te nowe mogą pokonywać naprawdę długie odcinki bez sieci trakcyjnej. Mają one zresztą pojemność taką samą jak bliźniaczy autobus (a nawet większą - istnieje np. dwuprzegubowy, 24-metrowy Solaris Trollino), a korki powodują głównie kierowcy po jednym na samochód, a nie komunikacja publiczna.

        • 17 0

    • Trajtki to przeżytek!!!

      • 2 16

  • ..... (1)

    Nie dać 800 plus będzie trajtek. Czas rozgraniczyć komu dać komu nie a tu
    wszystko hurtem rozdawane. Dzisiejsi 30 i 40 latkowie uczciwie pracujący o emeryturze normalnej zapomnieć bo kto
    na nich teraz pracuje nikt mamy stare społeczeństwo plus kupę ludzi siedzących w domu i czekających na przelewy od państwa.

    • 34 29

    • Po jakiemu to?

      • 4 2

  • (5)

    Masakra...włodarze z jednej strony zachęcają do zbiorkomu...a z drugiej tną i likwidują kursy,podwyzszają ceny biletów..skutecznie z niej zniechęcając...ludzie kupują tanie 20 letnie auta i wolą stać w korku.Jedynie uczniowie i emeryci będą jedynymi klientami ZKM.

    • 67 7

    • (1)

      Nie chcę bronic władz samorządowych, ale paliwo i prąd do tych pojazdów to kto przeżera? Zawyżone ceny paliw idą na rozdawnictwo.

      • 2 8

      • Tak, tak... A w ramach oszczędności

        Robi się absurdalne inwestycje w elektrobusy. I ulepsza infrastrukturę, jak np. pętla 128 przy Domu Marynarza, gdzie autobusy kiedyś po prostu podjeżdżały, a teraz robią dwie (!!) rundy honorowe między wysepkami, żeby podjąć ludzi z przystanku. Może ktoś policzy kiedyś stracone wozokilometry, o samych kosztach bezsensownej przebudowy nie wspominając.

        • 6 0

    • Wkrótce,po wprowadzeniu systemu FALA pasażerowie masowo zrezygnują z komunikacji miejskiej,bo korzystanie z niej będzie bardzo trudne i obwarowane i**otycznymi zasadami w postaci dwukrotnego kasowania biletu,także miesięcznego podczas każdej podróży.

      • 10 0

    • Gdańsk Nowy Port (1)

      SKM do Nowego Portu zlikwidowali,tory zwinęli,a teraz okazało się,że obok w Nowej Letnicy pobudowana mnóstwo osiedli.Dzielnica jest wykluczona komunikacyjnie.W tym Gdańsku nikt nie myśli perspektywicznie,chociaż urzędnicy przyspawani są do stołków po kilkanaście lat.

      • 6 0

      • Spokojnie jest planowana budowa linii tramwajowej przez Letnice. Z tym wykluczeniem bez przesady jest przecież autobus

        • 0 0

  • (2)

    Władze Sopotu winią rząd...ale jakoś podwyżki tego rządu dali sobie maksymalne możliwe...kolejna hipokryzja i zwalenie winy za swoją niegospodarność.Może rząd też jest winien długu miasta?)))

    • 68 6

    • Wcześniej nadprezes zrobił władzom samorządowym obniżki. Gwoli ścisłości. (1)

      • 1 11

      • A jeszcze wcześniej biegały krasnale i lataly smoki.

        • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Do Reja dojeżdżały tramwaje z Gdańska, 21 zabierał ludzi i do Gdyni taka alternatywa dla 101 i SKM było minęło idzie nowe niekoniecznie lepsze i ekologiczne co teraz modne

    • 85 3

    • Nie kłamać! (1)

      Do Reja tramwaj??? Chyba bezszynowy! Bo szyny kończyły się zawsze na Pomorskiej

      • 2 12

      • Bredzisz

        Dojeżdżał tramwaj do Reja. Ale co taki słoik jak ty może o tym wiedzieć.

        • 13 2

  • Zrezygnowałem z rannej eski bo mimo upałów klima nie chodziła.

    A nie lubię od rana w pracy ...

    • 26 1

  • Ta, ta, nie ma kasy w budżecie ale na fanaberie kasa jest (1)

    I na kolejne, darmowe linie meleksowe dla turystów

    Dzięki Bogu wprowadzili ograniczenie kadencji. Ola, Loczek, Szczurek nara

    Dla myślących zero-jedynkowo - nie, nie jestem za pisem, i to nie jest polityczny komentarz. Wszyscy siebie warci

    • 87 4

    • Zly ten pis

      Na fanaberie swoje maja, loczek z magistratem do USA latał ostanio. Ola sponsorowała autokary na zlot tuska, a gryzon w urzędzie dalej ma pandemie, bo trzeba się umawiać.

      • 17 0

  • Trolejbusy do lamusa. (5)

    Natsała era elektrycznych autobusów.

    • 3 54

    • Dobry troll.

      • 8 2

    • (1)

      A czym niby jest trolejbus, jak nie elektrycznym autobusem?

      • 12 1

      • Trolejbus nie wiezie potwornie ciężkiego akumulatora

        I nie niszczy tak nawierzchni. Polecam twojej uwadze świeże brytyjskie badania, w których oszacowano nieodległe uszkodzenia dróg spowodowane masą e-pojazdów, a dokładniej montowanych w nich ogniw.

        • 6 0

    • A będziesz je gasił!?

      • 3 1

    • A poczytaj nowe badania

      O tym jak elektrobusy z racji olbrzymiej masy ogniw potwornie niszczą nawierzchnię dróg. To chyba jeszcze lepsze niż raporty o trudnościach z recyklingiem akumulatorów.

      • 5 0

  • a potem zdziwienie że w Trojmieście najwięcej samochodow na mieszkańca

    • 51 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane