• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus jeździł 80 lat. Już nie wróci

Patryk Szczerba
5 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (175)
Rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21 zakończyła się niczym. Linia nie wróci. Rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21 zakończyła się niczym. Linia nie wróci.

Nie ma szans na przywrócenie trolejbusu linii 21, łączącego Gdynię z Sopotem. Połączenie "padło ofiarą" oszczędności w ZKM Gdynia. Mimo że władze Sopotu próbowały rozmawiać w tej sprawie z władzami Gdyni, to ostatecznie przyznają, że rozumieją decyzję sąsiadów.





Czy brakuje połączeń ZKM Gdyni z Sopotem?

Przypomnijmy, że trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 r.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej, zwłaszcza że przystanki kolejki są bliżej atrakcji turystycznych, jak molo czy plaża, ale są oddalone od szkół biur czy cmentarza.

Trasa zlikwidowanej linii 21 Trasa zlikwidowanej linii 21
Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy? Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy?

Linia 21 zlikwidowana na początku roku



Linia 21 została zlikwidowana podczas wprowadzonej na początku roku zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały wtedy ogromną krytykę i to nie tylko gdynian. Z niezadowoleniem likwidację linii 21 przyjęły także władze Sopotu, które w 2022 r. dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys. zł.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić - mówił w styczniu Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, tłumacząc, że są prowadzone rozmowy z Gdynią na temat przywrócenia połączenia.
Najciekawsze linie komunikacyjne w Gdyni Najciekawsze linie komunikacyjne w Gdyni

Władze Sopotu winią rząd



Ostatnio zapytaliśmy o ich rezultaty. Okazuje się, że na to, by trolejbusy jeździły na dawnej trasie z Gdyni do Sopotu, nie ma szans. Przynajmniej na razie.

- Polski Ład zabrał samorządom ogromne środki, a cięcia w komunikacji miejskiej to pochodne złych decyzji rządu. Rozumiemy trudną sytuację finansową samorządów. Wiemy, że cięcia w komunikacji to ostateczność, ale sytuacja ekonomiczna i polityka rządu zmuszają samorządy do tak trudnych decyzji - mówi Marcin Skwierawski.


Jak wskazują urzędnicy, po likwidacji linii nr 21 autobusy pospiesznej linii S kursują częściej, zwłaszcza w weekendy. Pasażerowie mogą też korzystać z trolejbusów linii nr 31, które jeżdżą podobną trasą.

W pozostałych autobusach mało miejsca



Sęk w tym, że zdarza się, że brakuje w nich miejsca, na co zwróciła ostatnio uwagę nasza czytelniczka, apelująca w tej sprawie za naszym pośrednictwem do ZKM Gdynia.

- Lepiej by już było puścić starego przegubowca i po prostu otworzyć w nim okna, żeby był przewiew. Pamiętam stare autobusy i mimo ich technicznych niedogodności taki przewiew znacznie lepiej działał niż ledwo dmuchająca na pół gwizdka klimatyzacja - twierdziła.
Przedstawiciele ZKM odpowiedzieli podobnie jak w przypadku linii 21.

- Wprowadzenie autobusów przegubowych na linię S w niedzielę i święta wymagałoby zwiększenia poziomu finansowania tej równoległej do SKM linii autobusowej, co w obecnej sytuacji budżetowej gdyńskiej komunikacji miejskiej nie byłoby łatwe - mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.
Autobus do Sopotu musi być krótki? Autobus do Sopotu musi być krótki?

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (175) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Prawdę mówiąc to ten trajtek robił tylko kilka kursów dziennie... (14)

    Nie jeździł w weekendy a burza o niego jakby nie wiadomo co.
    Ale ja wiem dlaczego ta burza. Otóż linią 21 jeździli sami emeryci którzy mają dużo wolnego czasu na pisanie i wysyłanie różnych pism do różnych urzędów...

    • 40 187

    • w soboty 21 kursowało chłopie

      • 36 1

    • Chociażby do szpitala jezdzili ludzie czy z Gdyni czy z Sopotu

      • 33 0

    • Dzieciaki do szkoły też jeździły

      • 32 0

    • ci emeryci budowali to miasto, a nie jak wieś z Braniewa przyjechała "na gotowe" i jeszcze śmie narzekać. (2)

      • 46 3

      • Ci co budowali to miasto

        To w 45' uciekali przed Armią Czerwoną.

        • 2 12

      • Świadomy wyborca

        Po co z tym Braniewem i Pępowem wyskakujesz, palisz swój komentarz!

        • 2 0

    • spadaj do swojego Pępowa. Nikogo twoje marne zdanie nie interesuje.

      • 11 2

    • (1)

      To prawda, skm o wiele szybciej

      • 2 9

      • Kiedys byl wypadek na torach i skm miala ponad 2 godziny opoznienia. Ten trajtek pozwolil mi na dojaz z pracy do domu.

        • 6 0

    • 21 to zycie (1)

      Widziałbym tam zabytkowe trajtki w niedziele i święta. Kto nie szanuje tradycji, ten jest niegodziwy. Tak jak wladze Gdyni właśnie. I nie broni ich żadne wytłumaczenie.

      • 15 0

      • Ależ broni!

        Pisowska małpa zabrała samorządom olbrzymie kwoty.

        • 8 9

    • W weekendy 21 też jeździło (1)

      Linia wykonywała kursy również w sobotę

      • 6 0

      • Jeździł , poprostu tylko na skwer nie zajeżdżał pod koniec w weekendy, potem już wogole nie zajeżdżał nawet w tygodniu zresztą kiedyś też tak było

        • 2 0

    • kiedyś jeżdził, od rana do 21 godziny a nawet do 22, tylko potem cichutko, cichutko obcinali kursy az sie zrobilo od 9-17 a teraz zabrali. To była cicha zmowa, a poniewaz u nas ludzie sie nie upominaja o nic no to niedlugo zostana te złomy hulajnogi dla młodych , bo starzy juz nie dadza rady i w domu siedzieć a nie po Gdyniach i Sopotach fruwać!!!

      • 0 0

  • Sopot wini rzad?

    Ale jak prezydent i świta, dostali od rządu olbrzymie ( dla nas, maluczkich), po kilka tysi podwyżki, to nie protestowali! A to był odpowiedni moment żeby pokazali swoje niezadowolenie z Polskiego Ładu, ale jak zwykle, bliższa koszula ciału! Byle być politycznie poprawnym!

    • 27 2

  • Opinia wyróżniona

    jakie priorytety? (4)

    Trójmiescy włodarze mają poprzestawiane priorytety. Komunikacja miejska jest jednym z podstawowych elementów, które powinny być zapewnione przez miasta. Niestety komunikacja jako pierwsza pada ofiarą miejskich oszczędności. Nic więc dziwnego, że tak bardzo rośnie ruch samochodowy, skoro komunikacja jest coraz mniej wydolna, coraz mniej puntualna, i coraz mniej w ogóle jest.

    • 55 0

    • W punkt (3)

      W punkt. Niestety te władze już dawno mieszkańców mają gdzieś i są tylko po to aby się lansować na zewnątrz.

      • 17 0

      • (2)

        Te same władze wybieracie od ponad 20 lat !

        • 9 0

        • Bo widzimy co proponuje ich konkurencja... (1)

          • 2 8

          • Oświeć mnie, co takiego?

            • 0 0

  • Zróbcie kolejną podwyżkę cen biletów, to jeszcze mniej ludzi będzie jeździło i finalnie na parkingu będą stały puste pojazdy !!!

    Jest na to lekarstwo. Wbrew logice UM obniżyć ceny biletów, zachęcając ludzi to środków komunikacji miejskiej i w krótkim czasie może się okazać, że jednak utrzymanie pojazdów / linii jest opłacalne ;P

    • 28 1

  • 150 mln pln Szczurek utopil na nieczynnym lotnisku w Kosakowie (2)

    Nie dziwota, ze teraz nie ma w Gdyni pieniedzy na komunikacje miejska. Ale znalezli kase na darmowe melexy z wunerfu na Skwer, miliony topia rok w rok w kompletnie zbednym muzeum emigracji, co roku 20+ mln dotacji topione jest w doplatach do czynszu powierzchni biurowej w parku naukowo-tech, mevo 3+ kolejne utopione miliony, itd itp. Ciecia w komunikacji miejskiej, to efekt nieudolnej polityki Szczurka w efekcie miasto dusi 1 mld dlugu.

    • 46 3

    • i następne 100 w rabatkach park(ingu) centralnego (1)

      za to ma ładny widok z okna gabinetu...

      • 14 1

      • No i koniecznie więcej uprawnień do darmowych przejazdów!

        System wytrzyma. Będą nowe głosy w wyborach, a jakby co, to i tak będzie można zwalić na PiS.

        • 8 0

  • Darmowe przejazdy dla jeszcze większej grupy ludzi, na pewno będą wtedy środki na rozwój komunikacji.

    • 13 14

  • ZUZA (1)

    oszczednosci miejika w gdyni szuka oszczednosci kosztem mieszkancom a gdynskie puste z kierowcami autobusy z napisem pomagamy ukraunie widmo nadal jezdza.

    • 17 2

    • Puste?

      Nawet poza szczytem są pełne.O miejscu siedzącym można pomarzyć. Dobrze jak uda się wejść do autobusu.Byłam świadkiem jak kierowca wyprosił matkę z małym dzieckiem w wózku.kobieta jechała z nim na rehabilitację. Niestety ale dwa wózki w autobusie już były i trzecią wyprosił.Autobusy jeździły częściej i było ich więcej.Teraz ten zkm to porażka.

      • 1 0

  • Skandal, bardzo dużo ludzi na tej trasie jeździ, a tu likwidacja

    "S" bywa często tak zapchana, że ciężko wejść.

    • 25 0

  • Dlaczego zlikwidowano G do ZOO ? (1)

    Pytam się!

    • 24 2

    • Dlaczego ta

      linia w ogóle kiedyś powstała? Pytam się. Nie tworzy się linii autobusowej do miejsca, które odwiedzane jest okazjonalnie. Nikt nie odwiedza przecież zoo co tydzień. Mało zrozumiałe jest również uruchamianie linii plażowej (np. 309 obok regularnej linii 109).

      • 2 1

  • Dlaczego zrezygnowano z ekologicznego trolejbus

    A zostawiona spalinowa linie pospieszna?
    Gdzie ta ekologia? Co na to unia?

    • 18 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane