• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus jeździł 80 lat. Już nie wróci

Patryk Szczerba
5 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (175)
Rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21 zakończyła się niczym. Linia nie wróci. Rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21 zakończyła się niczym. Linia nie wróci.

Nie ma szans na przywrócenie trolejbusu linii 21, łączącego Gdynię z Sopotem. Połączenie "padło ofiarą" oszczędności w ZKM Gdynia. Mimo że władze Sopotu próbowały rozmawiać w tej sprawie z władzami Gdyni, to ostatecznie przyznają, że rozumieją decyzję sąsiadów.





Czy brakuje połączeń ZKM Gdyni z Sopotem?

Przypomnijmy, że trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 r.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej, zwłaszcza że przystanki kolejki są bliżej atrakcji turystycznych, jak molo czy plaża, ale są oddalone od szkół biur czy cmentarza.

Trasa zlikwidowanej linii 21 Trasa zlikwidowanej linii 21
Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy? Skąd w Gdyni wzięły się trolejbusy?

Linia 21 zlikwidowana na początku roku



Linia 21 została zlikwidowana podczas wprowadzonej na początku roku zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały wtedy ogromną krytykę i to nie tylko gdynian. Z niezadowoleniem likwidację linii 21 przyjęły także władze Sopotu, które w 2022 r. dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys. zł.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić - mówił w styczniu Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, tłumacząc, że są prowadzone rozmowy z Gdynią na temat przywrócenia połączenia.
Najciekawsze linie komunikacyjne w Gdyni Najciekawsze linie komunikacyjne w Gdyni

Władze Sopotu winią rząd



Ostatnio zapytaliśmy o ich rezultaty. Okazuje się, że na to, by trolejbusy jeździły na dawnej trasie z Gdyni do Sopotu, nie ma szans. Przynajmniej na razie.

- Polski Ład zabrał samorządom ogromne środki, a cięcia w komunikacji miejskiej to pochodne złych decyzji rządu. Rozumiemy trudną sytuację finansową samorządów. Wiemy, że cięcia w komunikacji to ostateczność, ale sytuacja ekonomiczna i polityka rządu zmuszają samorządy do tak trudnych decyzji - mówi Marcin Skwierawski.


Jak wskazują urzędnicy, po likwidacji linii nr 21 autobusy pospiesznej linii S kursują częściej, zwłaszcza w weekendy. Pasażerowie mogą też korzystać z trolejbusów linii nr 31, które jeżdżą podobną trasą.

W pozostałych autobusach mało miejsca



Sęk w tym, że zdarza się, że brakuje w nich miejsca, na co zwróciła ostatnio uwagę nasza czytelniczka, apelująca w tej sprawie za naszym pośrednictwem do ZKM Gdynia.

- Lepiej by już było puścić starego przegubowca i po prostu otworzyć w nim okna, żeby był przewiew. Pamiętam stare autobusy i mimo ich technicznych niedogodności taki przewiew znacznie lepiej działał niż ledwo dmuchająca na pół gwizdka klimatyzacja - twierdziła.
Przedstawiciele ZKM odpowiedzieli podobnie jak w przypadku linii 21.

- Wprowadzenie autobusów przegubowych na linię S w niedzielę i święta wymagałoby zwiększenia poziomu finansowania tej równoległej do SKM linii autobusowej, co w obecnej sytuacji budżetowej gdyńskiej komunikacji miejskiej nie byłoby łatwe - mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.
Autobus do Sopotu musi być krótki? Autobus do Sopotu musi być krótki?

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (175) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    jakie priorytety? (4)

    Trójmiescy włodarze mają poprzestawiane priorytety. Komunikacja miejska jest jednym z podstawowych elementów, które powinny być zapewnione przez miasta. Niestety komunikacja jako pierwsza pada ofiarą miejskich oszczędności. Nic więc dziwnego, że tak bardzo rośnie ruch samochodowy, skoro komunikacja jest coraz mniej wydolna, coraz mniej puntualna, i coraz mniej w ogóle jest.

    • 55 0

    • W punkt (3)

      W punkt. Niestety te władze już dawno mieszkańców mają gdzieś i są tylko po to aby się lansować na zewnątrz.

      • 17 0

      • (2)

        Te same władze wybieracie od ponad 20 lat !

        • 9 0

        • Bo widzimy co proponuje ich konkurencja... (1)

          • 2 8

          • Oświeć mnie, co takiego?

            • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Tramwaj do Gdańska. (12)

    Linie tramwajowe i trolejbusowe nie mogą się przecinać. Jeśli nie ma szans na przywrócenie trolejbusu do Gdyni, to może warto zaplanować linię tramwajową łączącą Gdańsk (Oliwę) z górnym Sopotem i/lub Jelitkowo z dolnym Sopotem(?).
    Trolejbus nie jest lepszy od autobusu, bo także porusza się po zatłoczonych drogach. Jego "ekologiczność" jest także wątpliwa jeśli prąd do jego zasilania jest wytwarzany głównie w elektrowniach węglowych... A autobus może być zasilany CNG a w przyszłości wodorem.

    • 43 68

    • Taka linia już kursowała od końca wojny do końca lat 50 (3)

      Zlikwidowana ze względu na slabą frekwencję - SKM wygrywa

      • 3 3

      • (1)

        Wbrew powszechnej opinii ona nie zniknęła ze względu na słabą frekwencję, lecz ze względu na to, że potrzebna była dwupasmowa al. Niepodległości, a torowisko przeszkadzało w realizacji tego celu.

        • 12 1

        • Likwidacja linii zaczęła się dużo szybciej. Linia 7 początkowo kursowała z Centrum do Sopotu, ale nie wzlegu na małą frekwencję skrócili trasę Oliwa - Sopot, az w końcu zlikwidowali. To że potem budowali poszerzona drogę to inna sprawa

          • 0 0

      • Do 31.12.1960 dokładnie mówiąc.

        • 3 0

    • sprostowanie (2)

      Siec tramwajowa również jest zasilana z elektrowni węglowych jakby kto pytał.
      Natomiast jeżeli pamięć mnie nie myli, był kiedyś artykuł na trujmiasto.pl o tramwaju jadącym od Oliwy aż do pętli na Reja w Sopocie tam gdzie teraz jest pętla autobusowa.
      Tramwaj z Jelitkowa na dolny Sopot to też ciekawy pomysł

      • 7 2

      • nie ciekawy i szkodliwy oraz kosztowny

        • 0 0

      • naprawdę? jest zasilana z elektrowni węglowych? myślałem, że sieć tramwajowa jest zasilana z baterii paluszków

        • 5 4

    • Sam sobie zaprzeczasz tramwaj niema zadnych zalet i jest 10 razy bardziej kosztowny niz autobus bo to relikt PRL-u jest

      Gdyby autobus jak tramwaj mial wydzielony pas byłby szybszy,dodatkowo praktycznie bez awaryjny .Tramwaje memy awarie przynajmnije raz dziennie.

      • 0 2

    • oj tak... oliwa - sopot bo polaczenie dramat..

      • 2 0

    • (1)

      Linie tramwajowe i trolejbusowe spokojnie mogą się przecinać. Jest to wprawdzie trochę skomplikowane, ale w 100% wykonalne. Trolejbusy mogłyby natomiast dojeżdżać do Oliwy na bateriach, jednak to kolej powinna stanowić kręgosłup podróży międzymiejskich, a nie tramwaje (które w Gdańsku są niemiłosiernie wolne) lub autobusy/trolejbusy stojące w korkach.

      • 22 0

      • Tramwaje mega wolne.

        Komu zależy na tak słabej komunikacji miejskiej?

        • 6 2

    • I gdzie te linie puścić? Na Niepodległości?

      • 10 0

  • Opinia wyróżniona

    Wielka szkoda że tej linii już nie ma (6)

    Jeździłem ją parę ładnych lat, niestety władze miasta Gdyni i Sopotu nie doszły do porozumienia i nadal tłumaczenia że wzrost inflacji, kosztów utrzymania itd (ja to rozumiem) może za rok 2 lata znajdą się pieniądze żeby "21" przywrócić

    • 53 5

    • Świadomy wyborca (1)

      Jeszcze kilka projektów mevo, fala i dostępne będą tylko hulajnogi, ale winny kto inny. Najważniejsze, że nasze frukty niezagrożone i tak bereciki nas wybiorą.

      • 6 2

      • No pewnie, ze ich wybierzecie

        Przecież nie będzie głosować na PiS. A PO innych kandydatów wystawiać nie zamierza. No może w Sopocie będzie inny Kudlaty, bo obecny chce iść do sejmu

        • 0 0

    • to skandal, powinno byc jedno trojmiasto 1 prezydent najlepiej ten z Sopotu i zwolnic polowe tych urzedników

      • 0 1

    • Emeryci to nie ludzie?

      • 1 0

    • Bądźmy realistami.

      Nie przywrócą tej linii.

      • 6 1

    • Przypomnę- szpecący i niepotrzebny płot na Kępie Redłowskiej to wyrzucone w błoto 1,5 mln

      płot zgnije i zaśmieci okolice

      • 7 1

  • Przeszedl na emeryture, te ktorej mialo nie byc a byla i znowu zostala cofnieta, ale juz jest kolejna obietnica kretacza.

    • 0 0

  • sami jestescie sobie winni , bo nie protestujecie, nie dzwonicie, nie upominacie sie o swoje, a potem zrobili ciach i teraz tylko modlitwa została

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Prawdę mówiąc to ten trajtek robił tylko kilka kursów dziennie... (14)

    Nie jeździł w weekendy a burza o niego jakby nie wiadomo co.
    Ale ja wiem dlaczego ta burza. Otóż linią 21 jeździli sami emeryci którzy mają dużo wolnego czasu na pisanie i wysyłanie różnych pism do różnych urzędów...

    • 40 187

    • kiedyś jeżdził, od rana do 21 godziny a nawet do 22, tylko potem cichutko, cichutko obcinali kursy az sie zrobilo od 9-17 a teraz zabrali. To była cicha zmowa, a poniewaz u nas ludzie sie nie upominaja o nic no to niedlugo zostana te złomy hulajnogi dla młodych , bo starzy juz nie dadza rady i w domu siedzieć a nie po Gdyniach i Sopotach fruwać!!!

      • 0 0

    • ci emeryci budowali to miasto, a nie jak wieś z Braniewa przyjechała "na gotowe" i jeszcze śmie narzekać. (2)

      • 46 3

      • Świadomy wyborca

        Po co z tym Braniewem i Pępowem wyskakujesz, palisz swój komentarz!

        • 2 0

      • Ci co budowali to miasto

        To w 45' uciekali przed Armią Czerwoną.

        • 2 12

    • (1)

      To prawda, skm o wiele szybciej

      • 2 9

      • Kiedys byl wypadek na torach i skm miala ponad 2 godziny opoznienia. Ten trajtek pozwolil mi na dojaz z pracy do domu.

        • 6 0

    • W weekendy 21 też jeździło (1)

      Linia wykonywała kursy również w sobotę

      • 6 0

      • Jeździł , poprostu tylko na skwer nie zajeżdżał pod koniec w weekendy, potem już wogole nie zajeżdżał nawet w tygodniu zresztą kiedyś też tak było

        • 2 0

    • 21 to zycie (1)

      Widziałbym tam zabytkowe trajtki w niedziele i święta. Kto nie szanuje tradycji, ten jest niegodziwy. Tak jak wladze Gdyni właśnie. I nie broni ich żadne wytłumaczenie.

      • 15 0

      • Ależ broni!

        Pisowska małpa zabrała samorządom olbrzymie kwoty.

        • 8 9

    • spadaj do swojego Pępowa. Nikogo twoje marne zdanie nie interesuje.

      • 11 2

    • Dzieciaki do szkoły też jeździły

      • 32 0

    • Chociażby do szpitala jezdzili ludzie czy z Gdyni czy z Sopotu

      • 33 0

    • w soboty 21 kursowało chłopie

      • 36 1

  • Najpierw autobus z Gdyni do Gdańska chyba 101, , takie dobre polaczenie dla tych co sie przesiadaja w różnych kierunkach a z SKM jest daleko, a teraz 21, najpierw wydłużano czas odjazdu przez pare lat i chodziły rzadko, praktycznie po godz 18 juz nie można było np z Teatru Muzycznego dojechac do Sopotu, lub ze szpitala w Redłowie do Sopotu!!! a teraz likwidacja. To jawny skandal!!! nieliczenie się z mieszkańcami ani Gdyni ani Sopotu. a nawet Gdańska Zabianki.

    • 0 0

  • 80 lat i wystarczy.

    • 0 0

  • Skoro taka lubiana i popularna (3)

    To czy czasem nie powinna sama się finansować z biletów?

    • 10 17

    • (1)

      Nie powinna, bo nie ma ani jednej linii komunikacji miejskiej, która przynosiłaby zyski. Komunikacja, podobnie jak szkolnictwo czy opieka zdrowia, jest usługą publiczną i jej celem nie jest przynoszenie dochodu, a umożliwianie poruszania się w obrębie miasta i poza nie mieszkańcom.

      • 18 1

      • chcesz mi powiedzieć że jak trolejbus ma te kilkanaście kilometrów linii i przewozi podczas kursu kilkuset pasażerów którzy zapłacili ponad 100zł za miesięczny, a wielu po prawe 5zł na jednorazowy, to to nie wystarczy nawet na opłacenie tego kursu?

        • 0 0

    • bo to się nie zdarza w publicznej komunikacji zbiorowej...

      i zapytaj tych, co kształtują koszty utrzymania.

      • 5 1

  • kto by w tym kraju nie rządził to nic się nie opłaca.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane