• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy górą?

(boj)
8 września 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Rusza budowa nowej zajezdni trolejbusowej w Gdyni - Grabówku. Zbudowana zostanie także nowa pętla w Kaczych Bukach i doprowadzona do niej sieć trakcyjna. Już w grudniu 2005 r. trolejbusy dojadą do pętli przy ul. Miętowej. Zakupionych zostanie 10 nowych wozów "na szelkach". W bliższych planach - nowe linie trolejbusowe w Gdyni, a w dalekich - przedłużenie linii do Rumi.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni podpisało umowę na prace budowlane w ramach projektu "Rozwój proekologicznego transportu publicznego w Gdyni". Projekt uzyskał ok. 19 mln zł dofinansowania Unii Europejskiej. Przetarg wygrało konsorcjum składające się ze spółek: WARBUD S.A. z Warszawy i Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. z Gdyni.

Zakres prac obejmuje budowę nowej zajezdni trolejbusowej u zbiegu ulic Zakręt do Oksywia i Opata Hackiego, budowę pętli w Kaczych Bukach oraz sieci trakcyjnej od pętli przy ul. Nowowiczlińskiej do Kaczych Buków z odgałęzieniem do ul. Miętowej. Prace podzielono na trzy etapy. Pierwszy to budowa sieci trakcyjnej od pętli przy ul. Nowowiczlińskiej do pętli przy ul. Miętowej - gotowy będzie już w 2005 r. To znaczy, że najpóźniej w grudniu 2005 r. do ul. Miętowej dojadą trolejbusy nowej linii 24 ze Stoczni "Gdynia" (wybrane kursy tylko z Gdyni Dworca Gł. PKP). Na linii 24 pojawią się m. in. dwa nowoczesne trolejbusy Solaris Trollino 12AC, pierwsze z 10 zakupionych w ramach projektu, przy dofinansowaniu UE. Mają one dotrzeć do Gdyni do końca października.

- To jeszcze nie koniec rozwoju trolejbusów, ponieważ po zrealizowaniu wymienionych odcinków, będziemy jeszcze ubiegać się o pieniądze unijne w latach 2007 - 2013 na trzy odcinki sieci trolejbusowej w Gdyni - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Pierwszy to ul. Chylońska pomiędzy ul. Morską, a Owsianą (600 m). Drugi - ul. Gryfa Pomorskiego do pętli na Fikakowie wraz z budową tej pętli (1100 m). Trzeci - od węzła im. Franciszki Cegielskiej do pętli Witomino - Leśniczówka ul. Kielecką (3 km). Oprócz tego bardzo zainteresowane komunikacją trolejbusową są władze Rumii, które chciałyby, aby trolejbusy które kończą dzisiaj przy ul. Sibeliusa w Cisowej pojechały dalej, przynajmniej do dworca PKP w Rumi. Na razie to daleka przyszłość.

Jeszcze rok, dwa lata temu były plany rozszerzenia sieci trolejbusowej tak, by sięgała od Oliwy do Rumi.. Gdynia składała wnioski o dofinansowanie dwóch programów unijnych. Pierwszy dotyczył miast, drugi - aglomeracji. Ten dotyczący aglomeracji musiał obejmować nie tylko Gdynię, ale również Sopot i Gdańsk. Był pomysł, żeby zmodernizować linię tramwajową od Oliwy do Śródmieścia Gdańska i przedłużyć linie tramwajowe na Chełm kupując nowe składy. Gdynia miała projekt "trolejbusowy" (jego efekty opisane powyżej). By zrobić projekt trójmiejski planowano połączyć projekt gdański z gdyńskim i dodatkowo przedłużyć linie trolejbusowe z pętli przy ul. Reja w Sopocie do tramwaju czyli do Gdańska Oliwy (za pieniądze Sopotu). Sopot i Gdynia wszelkie warunki spełniły i przygotowały swoje prace dokumentacyjne. Prace w Gdańsku były mniej zaawansowane. Ostatecznie Gdańsk złożył swój projekt tramwajowy, który z przyczyn formalnych przepadł w staraniach u unijne pieniądze. Siłą rzeczy kwestia rozbudowy ekologicznej komunikacji do Oliwy upadła. Gdyński projekt złożony w kategorii "miasta" uzyskał finansowanie jako pierwszy dotyczący transportu publicznego w kraju.
(boj)

Opinie (120)

  • Brawo Gdynia

    grunt ze siędobrze dzieje. Kazda taka akcja to sukces albo porażka urzędasów. Dla Gdyni - sulces.

    • 0 0

  • i bardzo fajnie

    ja sie ciesze

    • 0 0

  • :(

    A miala byc taka piekta linia trolejbusowa gdyni do gdansk (z przecieciem sie trakcji trolejbusowej z tranwajowa)... A przez jakis BEZNADZIEJNYCH urzednikow z gDanska nie bedzie:( W tym Gdansku nic nie potrafia zrobic porzadnie:0 Juz nie dziwie sie dlaczego mieszkancy gdyni jezdza do pracy mercedesami a Gdanska JELCZAMI

    • 0 0

  • Ktoś kombinuje kasę dla siebie.

    • 0 0

  • nie mów??
    idzie sie załapać??

    • 0 0

  • Jesteś dupa nie snajper.
    Strzelasz a Pan Bóg kule nosi.

    • 0 0

  • tacy snajperzy potrafią zaledwie SZCZelać

    • 0 0

  • urzędasy z gdańska chcieli zgarnąć wszystkie środki unijne dla siebie. Storpedowali projekt sopocko - gdyński. Sami okazali się partaczami, którzy nie potrafią napisać poprawnego wniosku. Teraz nie będa mieli nic - ani kasy na linię tramwajową na chełm ani modernizacji linii oliwa - gdańsk główny. Kolejny przykład lokalnego szownizmu urzędasów... szkoda że stracą na tym mieszkańcy

    • 0 0

  • taki trolejbus

    to w sumie laczy w sobie najgorsze cechy autobusu i tramwaju bo z autobusu to tak:
    a) ma mala stosunkowo pojemnosc i nie da sie przedluzyc
    b) stoi w korkach
    c) powoduje utrudnienia w ruchu i ciezko mu wyjechac z zatoczki
    d) zlobi koleiny

    a z tramwaju to bedzie, ze jest uwiazany do sieci trakcyjnej

    no i jeszcze jest wolny i ma male przyspieszenie

    ja to bylbym za rozbudowa sieci tramwajowej do Gdyni, to by dobre bylo. Drogie, ale dobre i dalo by sie zrobic chyba...

    • 0 0

  • "Ostatecznie Gdańsk złożył swój projekt tramwajowy, który z przyczyn formalnych przepadł w staraniach u unijne pieniądze. Siłą

    rzeczy kwestia rozbudowy ekologicznej komunikacji do Oliwy upadła..." No jeżeli to jest prawda, to któś winien zapłacić za to głową!

    a nie daje jeszcze, że będzie kasa na o*****ą halę sportową!

    Panowie Włodarze Gdańscy - kolejny raz daliści d***y!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane