- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (199 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (96 opinii)
- 3 Napad na bank miał być żartem (126 opinii)
- 4 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (154 opinie)
- 5 2,5 roku więzienia dla rosyjskiego szpiega (87 opinii)
- 6 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (815 opinii)
700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy
- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.
Tunel zawsze będzie szary i niewygodny
Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".
Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.
Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy
W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.
Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są
Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.
Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej , a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką . W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje
Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.
Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska
Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.
W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza , Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (359) 1 zablokowana
-
2016-11-06 13:45
Są tunele na świecie.
na których rżnęli więcej w jeden rok.
Osiolki otumanione.- 3 2
-
2016-11-06 13:35
oj tam Kajetan, odpuść...
Tunel jest fajny, podobno Wardęga ma kręcić tam następne pranki
- 6 1
-
2016-11-06 13:18
Kajetan sie obudzil!!
Pytam sie co Pan Kajetan robil do tej pory?? Najwyrazniej nie pisal esejow o tym,zeby nie ramontowac zanim do remontu doszlo. A bylo o tym dosc glosno . Czego sie spodziewal?? Ruchomych schodow czy wind? Byl na to taki a nie inny budzet i wiadomo nylo ,ze wind dla niepelnosprawnych nie bedzie. Mogl protestowac przedtem.
N iech sie cieszy ,ze mu go nie zasypali bo by zapitalal "kilkaset" metrow dalej aby przejsc przez uilice . " Kilkaset" metrow bo wiadomo ,ze dla przecietnego polaka jak ma nadrobic troche drogi to hanba i zniewaga. I pchali by sie pod kola aut i autobusow. A jak tragedia to miasto jest winne bo akurat czesto nagrzany polaczek sie spieszyl na trolejbus i go rozjechali.- 13 6
-
2016-11-06 12:14
Gdyni serdecznie gratulujemy! ;) (1)
Bezmyślności w magistracie.
- 17 25
-
2016-11-06 13:14
pozdro dla fan clubu budynia
no tak za 700 tysi można zakupić 12te mieszkanie dla pawła
- 7 2
-
2016-11-06 13:12
tunel to powinien być przy Źródle Marii
- 1 2
-
2016-11-06 12:47
tunele dla pieszych owszem ale tylko w miejscach w których ich istnienie ma sens ale tu?
swoją drogą ograniczenie prędkości do 50km/h jest tam fikcją, nikt go nie egzekwuje a fani rumakowania dają czadu wielu z nich przekracza tam setkę ale to dla samorządniaków nie problem przecież...- 0 8
-
2016-11-06 12:35
Nie było by tunelu dopiero by wszyscy nadawali jak to on potrzebny.
- 4 1
-
2016-11-06 12:29
Firma Szczurka zarobiła najwazniejsze
- 11 5
-
2016-11-06 12:18
Dziadu do busa gnaj!
- 1 1
-
2016-11-06 12:17
Trójmiasto jest nasze!
Jakie miasto, taki tunel:) Ten w Gdańsku bardziej przydatny.
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.