• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą. TBM prawie złożony, drążenie rusza w marcu

Maciej Naskręt
16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą.


Zwiedziliśmy budowę tunelu pod Martwą Wisłą na terenie gdańskiego portu. Wykonawca kończy składanie maszyny TBM. Jej ostateczne ustawianie i scalenie w głębokim na 19 metrów wykopie zaplanowano na luty. Kret ma zostać uruchomiony do końca tego kwartału.



Zima nie straszna pracownikom na budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Mimo chłodu i śniegu za oknem, każdego dnia na całym odcinku tej inwestycji pracuje ok. 200 osób. Sprawdziliśmy postęp prac inwestycji, którą zleca miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Największy zakres prac toczy się nieopodal ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Dobiega tam końca budowa głębokiego na 19 metrów wykopu - rynny. To tzw. miejsce startowe maszyny TBM, którego wykonanie pochłonie ok. 100 mln zł. Po zakończeniu budowy tunelu część, która dzisiaj stanowi miejsce rozruchu TBM-a, będzie pierwszym odcinkiem tunelu drogowego wykonanym metodą w wykopie. Płytszy - 11-metrowy - wykop, wykonywany jest tuż za zachodnim brzegiem Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Maszynę-kret należy sekcjami opuścić do rynny. W tym celu na południe od ściany 19-metrowego wykopu wykonano ogromną płytę betonową. - Na niej ma stanąć 650-tonowy dźwig, który będzie opuszczał poszczególne 20-30-tonowe sekcje maszyny TBM. Podobne stanowisko zostanie uruchomione także po drugiej stronie wykopu. To zadanie zaplanowano na najbliższy miesiąc - mówi Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki GIK.

Na ścianie czołowej rynny widać już oznaczenia wykonane przez geodetów, które tworzą okrąg. W oznaczoną betonową skorupę będzie musiała wgryźć się maszyna TBM. Wcześniej jednak zostaną wykonane tam ściany betonowe na kształt okularów.

Tuż obok niedawno oddanej do ruchu Trasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska ustawiono kilkunastometrowy obiekt, przypominający nieco mostek na statku. To część maszyny TBM, gdzie będzie prowadzone oddzielanie bentonitu i wydrążonego przez maszynę TBM gruntu. Odzyskany bentonit będzie trafiał stamtąd do przodka. Natomiast urobek będzie wywożony z budowy. Na jego odbiór jest wielu chętnych.

Wykonawca - hiszpański OHL - jak i inwestor, nie chcą wskazywać konkretnego terminu rozpoczęcia drążenia. - Ma się to rozpocząć na pewno w pierwszym kwartale tego roku, prawdopodobnie będzie to marzec - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Pewne jest jednak, że maszyna rozpocznie drążenie od południowego tunelu. Po przewierceniu się na zachodnią stronę Martwej Wisły, tarcza zostanie zdemontowana i przetransportowana ponownie na wschodni brzeg. Korpus maszyny cofnie się wydrążonym wcześniej tunelem. Budowlańcy złożą maszynę i rozpoczną drążenie północnego tunelu.

Przypomnijmy, że maszyna TBM, w celu przetransportowania z firmy Herrenknecht w Niemczech do Gdańska, została rozłożona. Większość jej elementów docierała do nas od września drogami. Jednak te największe części do Gdańska przypłynęły.

Gdański kret w sumie waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 potrzeba 3,5 megawatów mocy. Gdy maszyna znajdzie się już pod ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wynosić będzie 3,5 bara. Dlatego pracownik, który będzie serwisował elementy w tej części maszyny, będzie musiał przejść dekompresję.

By maszyna sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchać ją będą 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,580 meganewtonów. To wszystko razem wzięte kosztowało 80 mln zł.

Gdański kret drogowy ma też zyskać nazwę, będzie to damskie imię. Na razie inwestor - miejska spółka GIK - nie chce zdradzać szczegółów. W wyborze imienia prawdopodobnie udział wezmą mieszkańcy Gdańska.

***


Poniżej zamieszczamy panoramę 360 stopni wykonaną w wykopie, w którym rozpocznie drążenie maszyna TBM.

Opinie (144) ponad 10 zablokowanych

  • działać, drążyć i budować (1)

    Niech się miasto rozwija...

    • 65 4

    • nie da się ukryć, że Gdańsk się bardzo rozwija, co cieszy oczy, sama inwestycja pod martwą Wisłą robi bardzo duże wrażenie, należy się brawo

      • 4 0

  • Ruszy na wiosnę

    razem z lodami.

    • 0 0

  • Tunel Pod Wisła

    To fatalna pomyłka i trzeba zablokować jego budowę. Tym bardziej że nie chcą do niego wpuścić rowerzystów. Nie tunelowi pod Martwą Wisłą

    • 1 10

  • Zlikwidować klucz partyjny w wyborach do Rady Miasta Gdańska. Samorząd bez partii. Te partyjne istotki, stawiają swój partyjny interesik ponad dobro lokalne. TO DAJE SIĘ ODCZUWAĆ W DYSKUSJACH NA SESJACH RM Gdańska. Znakomicie to przeszkadza władzom miasta w pracy, zmuszając do tłumaczenia oczywistych oczywistości "że jeśli jest wielbłąd, to musi mieć przynajmniej jeden garb", skutecznie odciągając od załatwiania pilnych spraw mieszkańców.

    • 1 2

  • ...

    NARESZCIE !!!

    • 3 0

  • Lemingi!!!!

    Tylko lemingi polityczne mogą nie dostrzegać wielkości tego przedsięwzięcia. Piszący o braku ścieżki-chodnika, niech sobie w głowach wywiercą wiertłem fi 10 i naleją oleju. Brawo Gdańsk, szacunek dla jego władz. Realizuje się konsekwentnie wizerunek miasta przedstawiany przez Prezydenta Adamowicza. Wielkie dzięki!

    • 4 1

  • Pani rzecznik, (1)

    1.Dzwig czy żuraw?
    2.Kiedy maszyna rozpocznie "wiercić" czy kiedy maszyna rozpocznie wiercenie? Proszę się przygotować zanim szanowna pani "wystąpi" przed mikrofonem. Za to pani płacą.

    • 3 2

    • Minus od pani rzecznik, analfabety czy wielbiciela idiotów?

      • 0 0

  • PR UM Gdynia ma cieżkie zadanie

    Jak obrócić w sukces, zajecie konta UM przez komornika, a oczernic najbardziej spektakularną inwestycję drogową w Polsce północnej.

    • 9 0

  • Tym projektem Adamowicz zdetronizuje innych prezydentów! (2)

    • 16 4

    • e tam, prawdziwa detronizacja dzieje sie aktualnie w Szczurogrodzie Kaszebskim

      jedyne lotnisko w Polsce powstajace tylko i wylacznie aby zaszkodzic konkurentowi, a czy bedzie rentowne czy tylko Rysiek K. bedzie awionetka latal to juz nie istotne

      • 3 0

    • e nie już zdetronizował

      Arina the best stadium ever build

      • 6 5

  • droga ekspresowa dzieląca miasto na pół, tunel (3)

    bez ciągu pieszego. Pożytek z tunelu będzie głównie
    w ruchu tranzytowym dla mieszkańca budyniowa -- niewielki.
    Za to koszty eksploatacji -- niemałe -- nie pokryje
    GDDiA ale cesarz Budyń...

    Wspaniale. Kolejna kula u nogi

    • 8 23

    • to bedziesz splacal he he he (1)

      • 3 1

      • przeciez on jest z gdyni

        żaden gdańszczanin nie pisze o swoim miescie budyniowo.

        Zresztą IP ma gdyńkie.

        • 2 2

    • kulą to tY jesteś dla taty

      że taki bubel jak tY "wyprodukował"
      Obsesje się leczy ale nie w twoim zaawansowanym przypadku.

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane