- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (129 opinii)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (78 opinii)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (54 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (101 opinii)
- 5 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 6 Od soboty spore utrudnienia na A1 (80 opinii)
Tunel tonie w pyle węglowym. "Jeśli wysiądzie wentylacja, trzeba będzie go zamknąć"
Pył węglowy wydostający się z niezabezpieczonych ciężarówek z węglem zagraża bezpieczeństwu w tunelu pod Martwą Wisłą. Jeśli sytuacja szybko się nie poprawi, pył może uszkodzić wentylację tunelu. W konsekwencji systemy bezpieczeństwa zmuszą zarządcę do zamknięcia podwodnej przeprawy.
Problemem jest to, że wiele przewożących węgiel ciężarówek nie ma odpowiednich zabezpieczeń, choćby plandek.
Ale to nie tylko kwestia estetyki. Brud z ciężarówek przewożących węgiel zagraża całej infrastrukturze odpowiedzialnej za bezpieczeństwo wszystkich kierowców w tunelu.
- Chodzi głównie o wentylatory i o system przeciwpożarowy - wskazuje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Jeśli pył pochodzący z ciężarówek transportujących węgiel uszkodzi choćby jeden z elementów odpowiedzialnych za wentylację, systemy bezpieczeństwa nie pozwolą na dalsze funkcjonowanie tunelu. Innymi słowy - tunel trzeba będzie całkowicie zamknąć dla ruchu do momentu usunięcia usterki.
Jeśli dojdzie do awarii, nie da się jej usunąć od ręki. Części, które są najbardziej narażone na usterki, nie da się kupić w zwykłym sklepie. Trzeba ją zamówić i poczekać - prawdopodobnie kilka tygodni - na realizację zamówienia.
Kurtyny mogłyby uszkodzić karoserię
Aby temu zaradzić i nie doprowadzić do najbardziej skrajnego scenariusza, inżynierowie ruchu próbowali już problem minimalizować. Rozważano m.in. instalację kurtyny wodnej na wjeździe do tunelu, która zraszałaby wjeżdżające do niego ciężarówki. Ciśnienie takiej myjki okazało się jednak zbyt silne dla samochodów osobowych, które po przejechaniu pod zraszaczem byłyby narażone na uszkodzenia karoserii.
Duży ruch ciężarówek do składu węglowego w porcie
- Ruch samochodów ciężarowych, kursujących do i ze składu węglowego, znajdującego się przy nabrzeżu węglowym w porcie, jest w ostatnich tygodniach bardzo duży. Są dni, że zatory w tunelu pod Martwą Wisłą notujemy nawet kilka razy dziennie. Stoi wówczas cała nitka tunelu - ponad kilometr podwodnej przeprawy (1377 m), rondo nie odbiera natężenia tirów, a skład węglowy nie jest w stanie obsłużyć na bieżąco tylu pojazdów - wylicza Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Ponieważ Co więcej, przewożony ładunek niejednokrotnie nie jest przykrywany plandeką. Tunel i infrastruktura na trasie jest więc zanieczyszczona węglem z transportów. Sytuacja ta wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego, zanieczyszcza infrastrukturę w tunelu i poza nim też (pobocza, znaki drogowe, zieleń) a Gdańszczanie nie mogą w przewidzianym czasie dojechać do pracy. Przy takich zatorach też utrudniony może być przejazd służb ratowniczych.
Wideo archiwalne
Spotkanie miasta, portu i służb ws. ruchu ciężarówek z węglem
Kilka dni temu w tej sprawie odbyło się spotkanie urzędników z przedstawicielami portu. W Urzędzie Miejskim pojawili się też przedstawiciele Policji, Inspekcji Transportu Drogowego oraz Straży Miejskiej. Jak mówi Kiljan, celem spotkania było wspólne wypracowanie rozwiązań, aby zminimalizować negatywne skutki masowej dystrybucji węgla.
Co zrobić z TIR-ami z węglem
- Zdajemy sobie sprawę, że transporty muszą się odbywać, ale organizacja dostaw nie może powodować aż tak negatywnych skutków dla mieszkańców. Pracujemy nad zmianami w organizacji ruchu, które zakładają na przylegającym układzie drogowym stworzenie miejsc, gdzie kierowcy ciężarówek mogliby oczekiwać na swój moment załadunku węgla nie tamując ruchu - dodaje.
Nie będzie sezonowego parkingu dla działkowców
Pomóc ma m.in. przekształcenie części ulic m.in. ul. Andruszkiewicza (tzw. starej Sucharskiego) w ulice jednokierunkowe, gdzie jeden z pasów ruchu będzie mógł pełnić funkcje pasa postojowego.
Z powodu zapewnienia rezerwy miejsc postojowych dla ciężarówek podjęto też decyzję o rezygnacji ze zwężenia ul. Marynarki Polskiej w kierunku Wyzwolenia. W ostatnich latach w sezonie prawy pas zamieniał się w parking dla działkowców. W tym roku prawy pas ma być dostępny, by w razie korków do portu ciężarówki miały się gdzie zatrzymać.
Myjki będą, ale w punktach przeładunkowych
Deklaracje poprawy sytuacji z pyłem węglowym i zminimalizowania zanieczyszczeń w tunelu padły też ze strony portu. Punkty przeładunkowe mają zostać wyposażone w dodatkowe myjki. Ponadto port apeluje do spedytorów o zakładanie plandek także na puste naczepy, z których wywiewa pył węglowy.
- Rozmawiamy też o współfinansowaniu bieżących działań związanych z usuwaniem pyłu i innych nieczystości z jezdni, chodników i poboczy, będących efektem transportu węgla - dodaje Kiljan.
Opinie (448) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-20 15:53
wina Tuska (1)
- 16 7
-
2023-01-20 16:00
Oczywista oczywistość :)
- 8 1
-
2023-01-20 15:57
Mam gdzieś interesy portu
Obchodzi mnie to jak wyglada moje miasto, a port doprowadza je do ruiny korzystając z naszego wspólnego dobra dla osiągnięcia zysków. Gdzieś mam Zarząd Portu, nic mi z ich pieniędzy, jak nie potrafią korzystać z dobra wspólnego niech wykorzystają kolej. Tory są, wystarczy wywieźć na rogatki miasta i tam przeładowywać albo odwrotnie. W tym kraju nikt nikogo i niczego nie szanuje
- 54 4
-
2023-01-20 15:56
ale Bangladesz!
- 10 3
-
2023-01-20 15:48
(1)
Niech mi ktoś wyjaśni jak ciężarówki jadące 'z polski' na nadbrzeże węglowe czy rudowe wjeżdżają do tunelu.
To nie jest tak, że w ostatnich miesiącach zaczął się przeładunek od zachodniej strony martwej wisły? Nie chce mi się jechać sprawdzać, ale na logikę...
Rozwiązanie jest proste - te z plandekami mogą jechać tunelem, te bez jadą naokoło. I niech sobie przedsiębiorcy skalkulują czy wolą wydać kasę na jedno czy drugie.- 25 3
-
2023-01-20 15:54
Speed robi ten syfon oni ciągle przewożą z jednej strony na drugą
- 5 2
-
2023-01-20 15:53
I tak zmienili Gdańsk w Bytom z lat
90. Dokładnie miał i pył tak samo walał się tam przy drogach jak dziś w Gdańsku
- 63 3
-
2023-01-20 15:53
Proste rozwiązania
Po pierwsze za źle zabezpieczony ładunek (a takim jest brak plandeki) jest 1500zł i 5 pkt karnych dla kierowcy.
Wystarczy karać.
Po drugie zraszanie nie musi być wykonane w jednym punkcie pod wielkim ciśnieniem, wystarczy rozstawić zraszacze na długości np. 50 czy 100m tak żeby intensywność nie była większa niż deszczu. Natomiast oczywiście nie jest to dobre rozwiązanie, zwłaszcza w sezonie zimowym.- 24 1
-
2023-01-20 15:45
mandaty za niezabezpieczony ładunek (1)
Od miesiąca te śmieciowozy sieja postrach na drogach dojazdowych do portu. Gdzie jest policja która powinna walić mandaty za niezabezpiecozny ładunek?? Znowu miasto bedzie musiało płacic za niefrasoblisowść rządu i syf na ulicach.
- 106 1
-
2023-01-20 15:50
Policja suszy osobówki 500m za tunelem
- 23 0
-
2023-01-20 15:49
Wprowadzić zakaz wjazdu dla ciężarówek
Jeżeli tunel zamkną to cały Gdańsk i obwodnica stanie w korkach.
- 28 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.