• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel tonie w pyle węglowym. "Jeśli wysiądzie wentylacja, trzeba będzie go zamknąć"

Maciej Korolczuk
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (448)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.

Pył węglowy wydostający się z niezabezpieczonych ciężarówek z węglem zagraża bezpieczeństwu w tunelu pod Martwą WisłąMapka. Jeśli sytuacja szybko się nie poprawi, pył może uszkodzić wentylację tunelu. W konsekwencji systemy bezpieczeństwa zmuszą zarządcę do zamknięcia podwodnej przeprawy.



Co mogłoby ograniczyć brud w mieście spowodowany transportem węgla?

Miał i pył węglowy to w ostatnich tygodniach zmora zarządcy tunelu pod Martwą Wisłą. Osad zbiera się nie tylko na jezdni i ścianach tunelu, ale też na chodnikach, znakach i zieleni w Letnicy oraz od strony Stogów.

Problemem jest to, że wiele przewożących węgiel ciężarówek nie ma odpowiednich zabezpieczeń, choćby plandek.

Ale to nie tylko kwestia estetyki. Brud z ciężarówek przewożących węgiel zagraża całej infrastrukturze odpowiedzialnej za bezpieczeństwo wszystkich kierowców w tunelu.

- Chodzi głównie o wentylatory i o system przeciwpożarowy - wskazuje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Jeśli pył pochodzący z ciężarówek transportujących węgiel uszkodzi choćby jeden z elementów odpowiedzialnych za wentylację, systemy bezpieczeństwa nie pozwolą na dalsze funkcjonowanie tunelu. Innymi słowy - tunel trzeba będzie całkowicie zamknąć dla ruchu do momentu usunięcia usterki.
Jeśli dojdzie do awarii, nie da się jej usunąć od ręki. Części, które są najbardziej narażone na usterki, nie da się kupić w zwykłym sklepie. Trzeba ją zamówić i poczekać - prawdopodobnie kilka tygodni - na realizację zamówienia.

  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.

Kurtyny mogłyby uszkodzić karoserię



Aby temu zaradzić i nie doprowadzić do najbardziej skrajnego scenariusza, inżynierowie ruchu próbowali już problem minimalizować. Rozważano m.in. instalację kurtyny wodnej na wjeździe do tunelu, która zraszałaby wjeżdżające do niego ciężarówki. Ciśnienie takiej myjki okazało się jednak zbyt silne dla samochodów osobowych, które po przejechaniu pod zraszaczem byłyby narażone na uszkodzenia karoserii.

Duży ruch ciężarówek do składu węglowego w porcie



- Ruch samochodów ciężarowych, kursujących do i ze składu węglowego, znajdującego się przy nabrzeżu węglowym w porcieMapka, jest w ostatnich tygodniach bardzo duży. Są dni, że zatory w tunelu pod Martwą Wisłą notujemy nawet kilka razy dziennie. Stoi wówczas cała nitka tunelu - ponad kilometr podwodnej przeprawy (1377 m), rondo nie odbiera natężenia tirów, a skład węglowy nie jest w stanie obsłużyć na bieżąco tylu pojazdów - wylicza Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Ponieważ Co więcej, przewożony ładunek niejednokrotnie nie jest przykrywany plandeką. Tunel i infrastruktura na trasie jest więc zanieczyszczona węglem z transportów. Sytuacja ta wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego, zanieczyszcza infrastrukturę w tunelu i poza nim też (pobocza, znaki drogowe, zieleń) a Gdańszczanie nie mogą w przewidzianym czasie dojechać do pracy. Przy takich zatorach też utrudniony może być przejazd służb ratowniczych.

Wideo archiwalne

Spotkanie miasta, portu i służb ws. ruchu ciężarówek z węglem



Kilka dni temu w tej sprawie odbyło się spotkanie urzędników z przedstawicielami portu. W Urzędzie Miejskim pojawili się też przedstawiciele Policji, Inspekcji Transportu Drogowego oraz Straży Miejskiej. Jak mówi Kiljan, celem spotkania było wspólne wypracowanie rozwiązań, aby zminimalizować negatywne skutki masowej dystrybucji węgla.

Co zrobić z TIR-ami z węglem Co zrobić z TIR-ami z węglem

- Zdajemy sobie sprawę, że transporty muszą się odbywać, ale organizacja dostaw nie może powodować aż tak negatywnych skutków dla mieszkańców. Pracujemy nad zmianami w organizacji ruchu, które zakładają na przylegającym układzie drogowym stworzenie miejsc, gdzie kierowcy ciężarówek mogliby oczekiwać na swój moment załadunku węgla nie tamując ruchu - dodaje.
W tym roku parkingu dla działkowców nie będzie, bo trzeba zabezpieczyć miejsca postojowe pod ewentualne korki ciężarówek oczekujących na wjazd do portu. W tym roku parkingu dla działkowców nie będzie, bo trzeba zabezpieczyć miejsca postojowe pod ewentualne korki ciężarówek oczekujących na wjazd do portu.

Nie będzie sezonowego parkingu dla działkowców



Pomóc ma m.in. przekształcenie części ulic m.in. ul. AndruszkiewiczaMapka (tzw. starej Sucharskiego) w ulice jednokierunkowe, gdzie jeden z pasów ruchu będzie mógł pełnić funkcje pasa postojowego.

Z powodu zapewnienia rezerwy miejsc postojowych dla ciężarówek podjęto też decyzję o rezygnacji ze zwężenia ul. Marynarki PolskiejMapka w kierunku Wyzwolenia. W ostatnich latach w sezonie prawy pas zamieniał się w parking dla działkowców. W tym roku prawy pas ma być dostępny, by w razie korków do portu ciężarówki miały się gdzie zatrzymać.

  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.
  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.
  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.
  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.

Myjki będą, ale w punktach przeładunkowych



Deklaracje poprawy sytuacji z pyłem węglowym i zminimalizowania zanieczyszczeń w tunelu padły też ze strony portu. Punkty przeładunkowe mają zostać wyposażone w dodatkowe myjki. Ponadto port apeluje do spedytorów o zakładanie plandek także na puste naczepy, z których wywiewa pył węglowy.

- Rozmawiamy też o współfinansowaniu bieżących działań związanych z usuwaniem pyłu i innych nieczystości z jezdni, chodników i poboczy, będących efektem transportu węgla - dodaje Kiljan.

Opinie (448) ponad 20 zablokowanych

  • Nowy Port (1)

    Jak jakiś czas temu mieszkańcy Nowego Portu podnieśli alarm, to nie spotkało się to z jakimkolwiek odzewem. A to dopiero były początki tego syfu. A będzie jeszcze gorzej. Przyjdą suche wietrzne dni i wtedy to dopiero będzie super.
    Nawet nie chce mi się myśleć jak będzie cudownie.
    Nie będzie jak wyjść z domu, bo wszystko będzie brudne, powietrze zanieczyszczone, będzie jeden wielki dramat.
    I czy wtedy ponownie usłyszymy, że port był zawsze, że powinniśmy się cieszyć że ludzie mają pracę itd.
    Jakim kosztem się pytam?

    • 24 2

    • NP

      Jako mieszkańcy tej dzielnicy ponosimy ogromne koszty zdrowotne przez to zasyfienie.

      • 5 0

  • ile oni tego węgla dowiozą na Śąsk, jeśli nie przykryją plandeką (1)

    • 14 2

    • przecież Sląsk węglem stoi,a górnicy mają premie i barbórkowe

      • 0 0

  • (1)

    Gdańsk powinien wystąpić o odszkodowanie za ten cały cyrk, wczoraj kolega złapał gumę w tunelu na kawałku węgla, kto mu zapłaci za zniszczoną oponę, albo niech zabezpieczają te transporty albo zakaz wjazdu dla tych śmierdzieli

    • 26 5

    • Państwo z kartonu i pyłu węglowego.

      • 6 1

  • (3)

    a nie mozna zabezpieczenia sprawdzac w miejscu załadunku np. przy wadze wyjazdowej?

    • 11 0

    • (2)

      to przeciez za proste, jak nie pozwola na jazde to kierowca sam bedzie czyscił cały samochód husteczkami

      • 3 0

      • (1)

        potrzebna kontrola

        • 1 0

        • i to z samej Warszawy albo z UNII.

          • 0 0

  • Kraj z dykty

    Ciężarówka powinna wyjechać na drogę czysta, a ładunek zabezpieczony. W Niemczech nie ma bata, żeby mietek jechał drogą w zostawiał ślady z błota na asfalcie, tylko w tym kraju z dykty wszyscy mają odpowiadać za uszkodzenia tylko nie sprawca!! Potem jedziesz za takim, sypią się na ciebie kamienie, błoto, lód, śnieg, a mietek zadowolony jedzie bo i tak nikt mu nic nie zrobi

    • 29 1

  • Kierowca zawodowy (1)

    W holandji za brak pandeki jest mandat zbespiezpieczajacej ładunek 1000 Eu
    Kamery w tunelu robi zjecie i wystawia mandat albo niech postawiom ta djiwus i wlepia mandaty wystarczy kilka dni by każdy tir z węglem wjezdzial z zabiespiczonym ładunkiem

    • 23 2

    • Z pewnego źródła -Policja MA !!! to olewać !!!

      dostali rozkaz z "góry" brudasy to wiedzą i się ganiają żeby zdążyć w kolejkę...

      • 2 0

  • (2)

    mylicie się jeśli myślicie, że plandeki załatwią sprawę, te samochody są całe w węglu, podczas załadunku stoją na węglu, dźwigi lub ładowarki sypiąc węgiel obsypują całe burty, węgiel jest na kołach, ramach a do przejazdu zazwyczaj niewielki odcinek drogi na którą to wszystko spada, przykrycie ładunku naprawdę niewiele pomoże

    • 21 1

    • Ciężarówki na drogi mają wyjeżdżać czyste i z zabezpieczonym ładunkiem. (1)

      Czego nie rozumiesz?

      ITD - do roboty!!!

      • 8 1

      • nie ośmieszaj się, służby są aby służyć Państwu nie obywatelowi, w interesie Państwa jest zaopatrzenie w węgiel i służby mają działać aby to było sprawnie przeprowadzone a ITD ukarze za nieodśnieżony dach jakiegoś dziadka, który nie sięga aby śnieg odgarnąć, tak było, jest i będzie silni wobec słabych i słabi wobec silnych, pożyjesz trochę to zrozumiesz.

        • 7 0

  • Pitupitu (2)

    W cywilizowanych krajach jeżdżą polewaczki po i przy wyjazdach z takich zakładów. To jest przenoszone na kołach nie z naczep...

    • 12 2

    • Port Gdański (1)

      Port Gdański nie ma żadnego urządzenia do czyszczenia dróg. Jedna szambiarka i tyle.
      Śmiech na sali

      • 4 0

      • Prezes portu poszedł na ilość,zachłysnął się tym nadmiarem węglowych przeładunków,a reszta go przerosła.

        • 0 0

  • Problemem od wielu lat to są nieudolne rządy tutejszej władzy okradajacej mieszkancow na każdym kroku

    • 13 4

  • (5)

    Zakaz jazdy tunelem dla ciężarówek z węglem!

    • 9 4

    • Zakaz jazdy bez zabezpieczenia ładunku. (1)

      I brudnym od węgla pojazdem.

      Takie są przepisy, nie trzeba niczego nowego wymyślać, lecz egzekwowac to co jest.

      • 4 1

      • a ktoś sprawdza czy pojazdy bez ładunku, są zabrudzone od węgla?

        naprawdę?

        • 1 1

    • To pojadą do centrum (2)

      Jeszcze lepiej.

      • 2 3

      • Będzie węgiel :) (1)

        Z dostawą pod dom.

        • 4 0

        • "przed wojną też był" (Miś)

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane