• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Po zamknięciu tunelu, nie przestawiono świateł

Maciej Korolczuk
29 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 12:59 (30 sierpnia 2017)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W poniedziałkowe popołudnie kierowcy mogli się przekonać, ile w układzie drogowym w Gdańsku znaczy obecnie tunel pod Martwą Wisłą. Świadczyły o tym kilometrowe korki do centrum. W poniedziałkowe popołudnie kierowcy mogli się przekonać, ile w układzie drogowym w Gdańsku znaczy obecnie tunel pod Martwą Wisłą. Świadczyły o tym kilometrowe korki do centrum.

Zamknięcie tunelu pod Martwą Wisłą sprawiło, że początek tygodnia kierowcy jadący przez Letnicę, Zaspę, Brzeźno i Dolny Wrzeszcz spędzili w korkach, tracąc w nich co najmniej kilkadziesiąt minut. Z kilometrowymi zatorami do centrum Gdańska nie był w stanie poradzić sobie także system Tristar. Jak tłumaczą urzędnicy, zielonego światła w Śródmieściu nie da się wydłużyć, bo korekty w sygnalizacji "przyniosłyby więcej szkód niż pożytku".



Aktualizacja 30 sierpnia, godz. 12:59: Ok. godz. 13 drogowcy otworzą jeden z dwóch pasów w tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku Stogów. Jezdnia będzie częściowo otwarta do godz. 22.00. Wówczas tunel ponownie zostanie zamknięty do czwartku do godz. 6.00.

Otwarto jeden pas w tunelu w stronę Stogów



W czwartek od godz. 6.00 drogowcy znów udostępnią kierowcom jeden z dwóch pasów, a przed północą zostaną otwarte już oba pasy w stronę Stogów.




Czy zaskoczyły się poniedziałkowe utrudnienia na drogach w Gdańsku?

W poniedziałkowe popołudnie wszyscy zwolennicy i przeciwnicy tunelu boleśnie przekonali się, ile podwodna przeprawa znaczy w układzie drogowym Gdańska. Choć zamknięto tylko jedną z dwóch rur, pół miasta utknęło w gigantycznych korkach. I to na długie godziny, także poza szczytem komunikacyjnym i mimo tego, że ruch w wakacje jest mniejszy, niż w czasie roku szkolnego.

W krytycznym momencie najdłuższy korek rozciągał się na 5-kilometrowym odcinku między rondem przy Marynarki Polskiej zobacz na mapie GdańskaHuciskiem zobacz na mapie Gdańska. Przez kilka godzin korki dokuczały też kierowcom na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, a także na Drodze Zielonej zobacz na mapie Gdańska, Kościuszki zobacz na mapie Gdańska, al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, zatkany był też węzeł Kliniczna zobacz na mapie Gdańska.

Kierowcy, ale też pasażerowie komunikacji miejskiej po raz kolejny nie odczuli działania systemu Tristar. Jak się okazało, na żadnym ze skrzyżowań w najbardziej zatłoczonym Śródmieściu Gdańska nie zmieniono programu sygnalizacji, by maksymalnie wydłużyć fazę zielonego światła dla kierowców omijających zamknięty tunel. Dlaczego?

Czytaj także: Urzędnicy twierdzą, że Tristar przyspieszył Trójmiasto.



- Bardzo znaczących zmian w programie świateł na Hucisku rzeczywiście nie robiliśmy - przyznaje Robert Krasowski, p.o. kierownika Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - W poniedziałek sam system Tristar próbował dostosować długość zielonego światła na Hucisku i dodawał w zależności od potrzeb od 3 do 6 sekund. Wydłużenie zielonego światła w centrum wymagałoby przygotowania nowych programów dla trzech lub czterech skrzyżowań. Naszym zdaniem nie było takiej potrzeby. Nad prawidłowym funkcjonowaniem sygnalizacji i tym, jaki program z danego sterownika wybierał system Tristar, czuwał nasz operator. I tak będzie także dziś i w kolejnych dniach. Trzeba podkreślić, że mamy tam bardzo ograniczone możliwości działania, bo czasy są tam i tak mocno "wyżyłowane" na wszystkich relacjach. Tzn. każda zmiana ustawień świateł odbiłaby się na pozostałych relacjach.
Po trzech dniach korki znikają?

Inżynierowie tłumaczą, że tymczasowa zmiana organizacji ruchu np. spowodowana remontem drogi, zazwyczaj trwa dłużej niż obecne kilkudniowe zamknięcie tunelu. 3-4 dni to według nich czas, w którym kierowcy przyzwyczajają się do zmian, szukają alternatywnych tras, przez co ruch się rozkłada, a korki maleją.

- Mając to na uwadze, nie chcieliśmy wprowadzać żadnych drastycznych zmian, właśnie dlatego, że mieliśmy z tyłu głowy, że po trzech dniach będzie "po temacie". Liczymy, że zamknięcie tunelu potrwa krócej niż do czwartku, a utrudnienia dla kierowców będą mniejsze - dodaje Krasowski.
Nasz rozmówca podkreśla, że ta nieco pasywna, zdaniem kierowców, postawa inżynierów ruchu wynika tylko i wyłącznie z tego, że utrudnienia - choć korki są znaczne - potrwają relatywnie krótko, a zmiany mogłyby "wyrządzić więcej szkód, niż korzyści". Dodaje, że celowo tunel został zamknięty właśnie teraz, a więc w ostatnim tygodniu wakacji, gdy "turystyczny ruch" maleje, a jednocześnie nie zaczął się jeszcze rok szkolny.

Kierowcy mają na ten temat nieco inne zdanie. Niestety też, po raz kolejny okazuje się, że system Tristar w kryzysowych sytuacjach na drogach, a z taką mieliśmy do czynienia w poniedziałek, jest zupełnie nieprzydatny. Inżynierowie określają go jako "system wolnonadążny", co w praktyce oznacza, że zanim dostosuje on dany program do sytuacji panującej na drodze, korka w tym miejscu może już dawno nie być. Systemowi pomóc w szybszym i skuteczniejszym działaniu może tylko operator, który z danej biblioteki wgranych programów wybierze ten właściwy.

Tunel w kierunku Stogów ma być zamknięty do czwartku do północy. Jest jednak szansa, że podwodna przeprawa zostanie oddana do użytku dzień wcześniej. Tunel w kierunku Stogów ma być zamknięty do czwartku do północy. Jest jednak szansa, że podwodna przeprawa zostanie oddana do użytku dzień wcześniej.
Dlaczego tunel zamknięto aż do czwartku?

Jeszcze w poniedziałek rano, gdy kontaktowaliśmy się z zarządcą tunelu wydawało się, że prace idą zgodnie z założonym harmonogramem i nitka w kierunku Stogów zgodnie z planem zostanie otwarta we wtorek rano. Kilka godzin później otrzymaliśmy jednak komunikat, że prace gwarancyjne się przedłużą. Jak się okazało, po uszczelnieniu rury w miejscach, gdzie wystąpiły tzw. przesiąki, woda znalazła ujście w innych miejscach.

- Każda tuba składa się z pierścieni, między którymi są uszczelki. W sumie daje to ok. 7 tys. połączeń. Na pięciu z nich - i w jednej, i w drugiej tubie - pojawiły się przesiąki wody. Pierwsze z nich zaobserwowaliśmy już jesienią ubiegłego roku. Celowo czekaliśmy jednak z ich usunięciem, by po pierwsze zrobić wszystkie za jednym razem, a po drugie wykorzystać zamknięcie tunelu do przeprowadzenia w nim innych prac serwisowych - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Prace w tunelu trwają od soboty.
  • Zawilgocenia w pięciu miejscach zostały zlikwidowane, ale pojawiły się dwa kolejne. Na decyzję o powtórnym otwarciu tunelu trzeba zaczekać do jutra.


- Aby zlikwidować przesiąki niezbędna była iniekcja, a więc wstrzyknięcie w te miejsca uszczelniacza. Niestety po 24 godzinach okazało się, że woda poszukała ujścia i pojawiła się na tych samych uszczelkach, ale w nieco innych miejscach. Zamknięcie tunelu przedłużono aż do czwartku z pewnym zapasem czasowym. Jeśli okaże się, że powtórne uszczelnienie będzie skuteczne, to tunel w kierunku Stogów zostanie otwarty wcześniej - dodaje dyrektor GZDiZ.
Tuba w kierunku Zaspy na razie nie będzie zamykana. Jak tłumaczą urzędnicy, ma to związek z początkiem roku szkolnego i zaplanowanymi na początek września uroczystościami na Westerplatte.

Jeśli nowe przesiąki się nie pojawią, tunel może zostać otwarty w środę.

Poniedziałkowy korek na Jana z Kolna oczami rowerzysty



Zawieszenie linii 258

W związku z zamknięciem Tunelu pod Martwą Wisłą (prace konserwacyjne) od soboty, 26.08.2017 r. od godz. 22:00 do czwartku, 31.08.2017 r. do godz. 24:00 wprowadzone zostaną zmiany na liniach 158 i 258:

Linia 158:
- w kierunku Zimnej między przystankami "Stadion Energa Gdańsk" 05 i "Sucharskiego" 04 autobusy zostaną skierowane objazdem: Marynarki Polskiej - Jana z Kolna - Okopowa - Elbląska - Sucharskiego - ... i dalej po stałej trasie.

Zawieszone zostaną przystanki: "Stadion Energa Gdańsk" 03, "Sucharskiego PKP" (n/ż) 02, "Ku Ujściu" (n/ż) 02, "Andruszkiewicza" (n/ż) 02.

Na trasie objazdowej obowiązują przystanki: "Dworzec Główny" 12 oraz "Brama Wyżynna" 06.

Linia 258:
- funkcjonowanie linii zostanie zawieszone.

Opinie (233) 2 zablokowane

  • Gdzie teraz te wszystkie Grażyny i Janusze,

    którzy tak lamentowali, że Adamowicz tyle PINIENDZY wydał na ten tunel.
    No i co ? Zatkało kakao ?

    • 4 4

  • Tunel przecieka? mam nadzieję, że nie pęknie...jak w jakimś filmie katastroficznym

    • 7 1

  • Już się nie chce tego słuchać...!!!

    Co to za system którym nie można zareagować natychmiast i dostosować do warunków w danym momencie. G..NO!!!
    Pisanie jaki jest wspaniały niezamydli kierowcom oczu.

    • 15 0

  • Skrzyżowanie przy Zieleniaku. (5)

    To co się tam odpier... to jakaś parodia. Kierowcy jadący od Wrzeszcza do centrum stoją w korku aż i w pewnym momencie blokują wjazd kierowca jadącym Jana z Kolna, Ci drudzy dostają zielone i ruszają, ale nie ma dla nich miejsca bo pierwsi cały czas stoją w korku. Pojawia się czerwone światło i nagle kierowcy od Jana z Kolna blokują przejazd kierowca jadącym od centrum w stronę Wrzeszcza. W rezultacie wszyscy stoją i trąbią na siebie. Droga Redakcjo macie biuro w Zieleniaku, z którego doskonale wszystko widać. Czy nie mogli byście zainteresować się tym tematem? Mam nadzieję, że zrozumieliscie o co mniej więcej chodzi. Pozdrawiam

    • 17 3

    • Nnnn

      Pełna racja. Zawsze mówię, że 50% korków jest przez takich debili, co wjeżdzają na skrzyżowanie i nie mogą zjechać.
      Za takie coś z miejsca 500 zł mandatu powinno być.

      • 3 0

    • Rada (2)

      Idź na kurs doszkalajacy jazdę.

      • 1 3

      • Driv3r idioto zrób prawko najpierw a potem zabieraj głos

        • 1 0

      • Objaśnij co jest nie tak....

        • 1 0

    • bo sie nie wjeżdża na skrzyżowanie

      jeżeli nie można go opuścić - za to mandat jest (powinien być)

      • 2 1

  • Wielkie halo poracha ten tunel

    Co to za tunel w Europie jest wiele tunelów nie takich krótkich lecz kilkunasto kilometrowych i nie zamykają ich co tydzien w celach serwisowych porazka co do obsługi

    • 9 0

  • (1)

    Super, w końcu mieszkańcy przymorza i zaspy trochę odetchneli, taki spokój pod domem jak za dawnych, dobrych czasów. Tak powinno zostać na stałe, a tradycją powinno stać się zamykanie tunelu na tydzień w każdym miesiącu :) to by było takie piękne!

    • 11 9

    • myslisz tylko o sobie :p

      ja mieszkam w dolnym wrzeszczu i mam teraz o wieele gorzej :/

      • 0 4

  • Bo ten caly Tristar po prostu nie dziala i nigdy nie dzialal.

    • 6 1

  • Cytat informacji pana Macieja Korolczuk:
    "Tunel zamknięty dłużej, ale świateł nie przestawią"
    Czyli do kiedy tunel będzie zamknięty ?
    A na marginesie 24 kwietnia 2016 otwarto tunel dla samochodów, po roku i czterech miesiącach, nie nadaje się do użytku.
    Za całkowity koszt inwestycji 1,450 mld złotych, można chyba więcej wymagać.
    Jednak nie koszt był istotny, ważne, że za tą inwestycję można było kupić kolejne mieszkanie do kolekcji.
    Kolekcjoner.

    • 9 0

  • system wolnonadążny (1)

    Poszukajcie takiego sformułowania w necie w odniesieniu do systemów sterowania ruchem. Nie znaleźliście? Ja też nie....
    System sterowania ruchem w Tristarze składa się z systemu EPICS (wydłużanie, skracanie sygnałów w czasie rzeczywistym na każdym skrzyżowaniu z osobna) oraz systemu BALANCE (poziom strategiczny - żeby nie spowodować zaburzeń w ruchu zmiana programów sygnalizacji na zdefiniowanym obszarze co 5-15 min na podstawie prognoz krótkoterminowych), Czyli sterowanie operacyjne w czasie rzeczywistym plus przewidywanie zatorów.... Można poczytać na ten temat. Dzisiaj było trochę lepiej bo mniej kierowców zawracało spod tunelu...ale i tak ruch jest większy niż dwa-trzy lata temu i ciągle rośnie...

    • 4 1

    • oki

      • 1 0

  • Film do artykułu - co robi rowerzysta na Jana z Kolna, jeśli tam jest podwyższona prędkość do 70km/h? (4)

    Samobójca pewnie, na kolarce, w obcisłych majtach.

    • 52 6

    • jedzie zgodnie z przepisami! (2)

      W Ustawie PoRD nie ma zakazu jazdy rowerem po drodze z podwyższoną prędkością, jest tylko zapis, że rowerzysta MOŻE w takim przypadku korzystać z chodnika!

      5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

      szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów

      • 4 5

      • Zgodnie z przepisami? (1)

        Przekraczając co chwilę linie ciągłe i miotając się z pasa na pas? Jadąc na czerwonym świetle? Jadąc z pasa do skrętu prosto? Jeżdżąc po miejscach wyłączonych z ruchu?

        • 11 4

        • odnosiłem się do jazdy po drodze z podwyższoną prędkością...

          styl jazdy rowerzysty to osobna sprawa

          • 4 0

    • MTB cieciu wioskowy, czemu wprowadzasz ludzi w błąd?

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane