• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunele pod Martwą Wisłą na ostatniej prostej przed otwarciem

Michał Brancewicz
16 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.
  • W tunelach pod Martwą Wisłą toczą się ostatnie prace związane z montażem systemów oraz instalacji. Trwają także pierwsze odbiory. Zdjęcia zostały wykonane na początku lutego.

W tunelach trwają pierwsze odbiory, a wykonawca zakłada, że uzyska pozwolenie na użytkowanie obu nitek pod koniec marca, trzy tygodnie przed ostatecznym terminem. W przyszłym tygodniu powinniśmy poznać dokładną datę otwarcia, ale nie nastąpi to wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja.



Jak często będziesz korzystał/a z tuneli pod Martwą Wisłą?

W obu tunelach pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska prowadzone są ostatnie, drobne prace związane z montażem systemów i urządzeń, które czuwać będą nad bezpieczeństwem osób korzystających z tuneli. Równolegle inwestor - spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne - rozpoczął wewnętrzne odbiory.

Sprawniej niż przy stadionie

- Robimy próby systemów, sprawdzamy, jak funkcjonują i korygujemy ich ustawienia - wyjaśnia Ryszard Trykosko, prezes GIK. - Na ten moment wszystko działa dobrze. Jestem przekonany, że pójdzie to sprawniej, niż w przypadku stadionu.
To jednak dopiero początek drogi, która zakończy się oddaniem inwestycji do użytku kierowców.

Tunele to nie tylko kilometry betonu i asfaltu, te nowoczesne obiekty naszpikowane są różnego rodzaju urządzeniami, które trzeba przetestować. W ich wnętrzach zamontowane zostały m.in. systemy wentylacji i monitoringu, w tym system automatycznego wykrywania wypadków (AID: Automatic Incident Detection) czy też urządzenia służące do pomiaru przejrzystości powietrza, stężenia tlenku węgla i siły wiatru. Obie rury wyposażone są także w system sygnalizacji pożaru (SAP).

- Umożliwia on wykrycie i lokalizację pożaru o mocy 5 MW w ciągu minuty od powstania. Moc odpowiada spaleniu 20 l benzyny na powierzchni 4 metrów kwadratowych - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmrek, rzecznik GIK. - Cały tunel podzielono na odcinki o długości 50 m, a lokalizacja pożaru jest określana z dokładnością do odcinka. Wykrycie pożaru przez system uruchamia automatycznie wentylację oddymiającą. Alarm pożarowy powoduje również automatyczne zamknięcie dojazdu do obu tuneli.
Trzy tygodnie przed terminem

Gdy wszystkie elementy tej układanki zostaną wyregulowane, sprawność urządzeń zbada także Politechnika Gdańska. Dopiero potem na teren inwestycji wejdzie sanepid, nadzór budowlany i straż pożarna.

Zgodnie z obowiązującą umową, wykonawca - firma OHL - ma czas do 21 kwietnia na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu.

- Wykonawca zakłada, że upora się ze wszystkim do końca marca - wyjawia Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska. - Dzięki temu zyskamy jeszcze trzy tygodnie na przeprowadzenie szkoleń na żywym organizmie dla pracowników ZDiZ-u, którzy będą zarządzać tunelami.
Do tej pory Zarząd Dróg i Zieleni zatrudnił trzyosobową kadrę techniczną, która czuwać będzie nad sprawnością wszystkich wspomnianych wcześniej urządzeń. Teraz jest w przededniu ogłoszenia naboru na stanowiska związane z obsługą tuneli.

- Chcemy skompletować 10-osobowy zespół wraz z końcem marca - zapowiada Mieczysław Kotłowski, szef gdańskich drogowców. - Pierwsze tygodnie kwietnia poświęcimy na przetrenowanie odpowiednich zachowań i procedur bezpieczeństwa.
Kiedy powinniśmy spodziewać się oficjalnego otwarcia tuneli?

- Jest jeszcze kilka kwestii do sprawdzenia. Liczę, że dokładną datę co do dnia będziemy mogli podać już w przyszłym tygodniu, gdy wykonawca przedstawi nam dokumenty, na które czekamy - mówi nieco wymijająco Bojanowski.
Władze miasta planują zorganizować uroczyste otwarcie, jak przystało na inwestycję, której realizacja trwać będzie w sumie 4,5 roku. Dlatego najprawdopodobniej stanie się to w któryś z weekendów. Pierwsza okazja nadarzy się w sobotę bądź w niedzielę 23 lub 24 kwietnia. Będzie to najbliższy weekend po ostatecznym terminie oddania tuneli do użytku upływającym 21 kwietnia.

Ta data może się jednak przesunąć o tydzień, bowiem przetarg, który ma wyłonić ubezpieczyciela tuneli zakłada, że zostaną one objęte ubezpieczeniem od 1 maja 2016 r. 23 lutego poznamy oferty firm.

Wizyta w tunelu pod Martwą Wisłą pod koniec grudnia 2015


Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (185)

  • pierwszy taki projekt w tej części świata (30)

    brawa dla pionierów

    • 165 43

    • (3)

      Rozumiem, że pracujesz w gik....
      I za to ci płacą.

      • 13 22

      • rozumiem że jesteś pisiorem i za to ci płacą (2)

        • 33 20

        • (1)

          Rozumiem, że świat traktujesz 0-1.
          Brawo kretynie, ktoś odniósł sukces - wyprał takim jak ty mózgi.

          • 19 18

          • nie mam problemu być kretynem, który odniósł sukces.
            zdecydowanie to lepsze niż być geniuszem, który odnosi same porażki

            • 0 0

    • (15)

      Chyba w tym województwie

      • 19 36

      • (14)

        No to szybciutko mądralo: najbliższe podwójne tunele drogowe po rzekami. Olsztyn? Szczecin? Praga? Budapeszt? Warszawa? Może Berlin? No jest troszeczkę podobny w Hamburgu, ale czy to ta część świata?

        • 42 13

        • Rostock.

          wrzuć w google:
          Warnowquerung GmbH & Co.

          • 0 0

        • Norwegia (11)

          Norwegia - po 8km tunele pod wodą i z zakrętami.

          • 23 11

          • w Norge to po 25 km tunele mają (1)

            • 2 3

            • W litej skale, czy mule pod rzeka?

              • 6 0

          • Brawo! Zgadłeś ;) (4)

            Moze podasz więcej przykładów w Europie środkowo-wschodniej :)

            • 23 5

            • Nie ma Europy środkowo-wschodniej, nie twórz pojęć na siłę. To nie polityka, mówimy o geografii. (1)

              • 11 11

              • Oj tam

                Wiadomo, że miał na myśli środkową i wschodnią część Europy tylko niefortunnie się wyraził.

                • 0 4

            • Sankt Petersburg

              • 12 2

            • Ostrich? No?

              • 1 0

          • Norwegowie drążą tunele w skałach, a to wbrew pozorom jest technologicznie o wiele prostsze.

            • 8 0

          • Norwegia ma też Rondo w tunelu pod wodą i macdonaldsa

            • 5 1

          • Radek, zapomniałeś wymienić jeszcze poniższe miasta:

            New York, Sydnej, Shanghai, San Francisko

            • 6 0

          • i ronda...ronda jeszcze mają w norwegii, w tych ów tunelach

            • 6 0

        • Tak, dokładnie ta sama - Europa Środkowa

          Mówię o geografii, a nie polityce.
          A poza tym nie piej tak z zachwytu - np. oprócz mostu między Szwecją a Danią jest też podmorski tunel.
          Cieszmy się z tego, że taki tunel będzie, ale nie popadajmy w przesadę.

          • 4 4

    • (1)

      Nikt nie buduje w tej technologii, nie ma się czym chwalić. Doświadczenie Gdańska pokazało tylko, że to nie przypadek. Metoda ta jest zwyczajnie droga i czasochłonna.

      • 6 11

      • Jesli chodzi o Polske to nikt nie buduje takich obiektow wcale

        Jesli chodzi o swiat to TBM jest wykorzystywane wszedzie tam, gdzie nie mozna z roznych powodow zamknac zeglugi.

        Tu wlasnie o czyms takim jest mowa.

        Podaj prosze przyklad w Europie Srodkowej (13 najnowszych czlonkow UE), gdzie w podobnych warunkach cos zbudowano?

        • 4 1

    • A może nawet galaktyce....lemingu (2)

      • 16 35

      • bez kozery powiem (1)

        Gromadzie galaktyk

        • 7 3

        • Ja mysle, ze w co najmniej w 3 uniwersach

          • 1 1

    • na pewno nie pierwszy (1)

      Na pewno nie w Europie Środkowej, Petersburg ma znacznie dłuższy tunel pod Zatoką Fińską. No i zrobione to bez kasy UE. Niemożliwe?

      • 3 2

      • ale z kase z ropy putina

        • 3 1

    • (2)

      Nie ma drugiego takiego tunelu!!! Martwa Wisła jest tylko tu i ewentualnie można powiedzieć ze są dwa połączone tunele ' unikat na skale światowa nie ma takiego drugiego są inne ;) ale nie takie

      • 5 4

      • to nie widziałeś prawdziwych tuneli (1)

        • 1 4

        • To jedź i oglądaj wiecznie niezadowolony człowieku...

          • 5 1

  • Rowerzysta (2)

    Czy już wiadomo co z rowerzystami podobno rowerzystów miały przewozić specjalne autobusy jakie to będą autobusy z kąt do kąt czy już coś w tej sprawie wiadomo

    • 0 3

    • Błagam!!! (1)

      Skąd

      • 1 0

      • Z kątowni do kątowni.

        • 0 0

  • I oczywiście Rowerowe Buractwo będzie (jak wszędzie) jeździć jeden obok drugiego tymi dwupasmówkami. Bo im wszystko wolno a ścieżki rowerowe budowane za miliony są dla "amatorów"...

    • 1 0

  • Gdyby w Norwegii budowano tunele w takim tempie jak ten w Gdańsku (3)

    To transport samochodowy by nie istniał. Potwornie długo budowali tak krótki tunel... Masakra.

    • 41 18

    • Pod woda

      Pewnie tak - roznica, ze w Norwegii nie buduja 1szego tunelu tyllko 1001szy, wiec doswiadczenie wieksze troche, a poza tym ich tunele nie sa pod woda - to troche zmienia postac rzecz.
      No ale zawsze mozna tak zwyczajnie po Polsku ponarzekac, ze u nas wszystko najgorzej :p

      • 0 2

    • Pokaż mi jeden taki tunel porównywalnej wielkości pod rzeką w Norwegi na podmokłym gruncie

      • 11 4

    • Nieważne
      Kto miał to zarobił nawet lepiej niż w Norwegii.

      • 4 5

  • Patrząc się na wyniki ankiety włosy niemalże stają dęba..... Dlatego, że zanosi się na to, że w ciągu doby

    przez tunel przejedzie 90 tys. pojazdów...A to przełoży się na gigantyczny korek w tunelu......Może się mylę....

    • 1 0

  • Przed terminem :-)

    Tylko że termin upłynął... 1,5 roku temu...

    • 3 0

  • 500000 ton urobku (1)

    Czy ktoś wie gdzie wywieziono te 500 000 ton urobku wydobytego przy drążeniu tunelu? To pewnie ok. 250 000 m3 czyli np. warstwa o grubości 1 m na powierzchni 25 ha.

    • 1 0

    • do morza

      urobek do morza

      • 1 0

  • W końcu (4)

    Nareszcie się uwinęli.

    • 92 11

    • Otwarcie w piątek po Bożym Ciele. Nie wiem czemu nikt nie chce nigdy napisać prawdy

      ...

      • 2 0

    • (2)

      W Chinach , 42 tysiące km autostrad w 5 lat a u nas .... jeden tunel.

      • 1 2

      • (1)

        W chinach jest 1,5 mld ludzi, u nas tylko 0,04 mld, może ma to jakieś znaczenie?
        Poza tym nie tylko tunel został w Polsce wybudowany przez ostatnie "5 lat".

        • 2 1

        • cicho, jesli w Polsce nie wszystko jest TAK zle, to jego niepowodzenia sa je wina

          a lepiej jesli "w tym kraju nic sie nie da".

          • 1 1

  • Super

    Super inwestycja!

    • 0 0

  • Fachowcy (8)

    3 tygodnie przed terminem ale i tak 3 lata opuznienia

    • 156 64

    • A gdzie ortografia ?

      • 0 0

    • (1)

      Może i opóźnienie jest, ale patrząc na to jak realizuje się nowe lotnisko w Berlinie, to chyba nie mamy co aż tak narzekać ;) Im większa inwestycja, tym więcej czai się niespodzianek. Moim zdaniem w tej sytuacji i tak szklanka bardziej do połowy pełna niż pusta ...

      • 6 2

      • Ciągle ten sam przykład - lotnisko.
        Nie lubię Niemców ale zobacz co im się udało...
        Przemysl, budownictwo itd.
        A ty ciągle ten sam przykład wytarty już jak gacie w kroku.

        • 1 1

    • To jest inwestycja na tyle skomplikowana, że nie można wszystkiego przewidzieć, nie czepiajmy się terminów na każdym kroku

      • 6 6

    • Jedni się spÓźniają inni robią błędy,nie ma ludzi bez wad.

      • 3 0

    • Polecam słownik ortograficzny!!! (2)

      • 31 8

      • !!!!!!!!!!!!

        !!!! Więcej wykrzykników. !!!!

        • 11 4

      • Mimo to napisał prawdę.
        Od dziennikarzy oczekuje się obiektywnych informacji.

        • 27 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane