• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

UEFA zapala nam światła

Michał Brancewicz
6 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Delegaci UEFA odwiedzali Gdańsk już wielokrotnie. W kwietniu ostatecznie zdecydują, czy miasto jest w stanie zapewnić sprawną organizację czterech meczów mistrzostw Europy w 2012 roku. Delegaci UEFA odwiedzali Gdańsk już wielokrotnie. W kwietniu ostatecznie zdecydują, czy miasto jest w stanie zapewnić sprawną organizację czterech meczów mistrzostw Europy w 2012 roku.

Euro 2012 to nie tylko stadion, ale przede wszystkim inwestycje drogowe, w komunikację miejską i hotele dla turystów. O przygotowaniu Gdańska do mistrzostw pod tym kątem rozmawiali w czwartek przedstawiciele dwóch komitetów wspierających organizację imprezy.



Społeczny Komitet Wsparcia Euro 2012 skupia przede wszystkim biznesmenów natomiast w Pomorskim Komitecie Organizacji Euro 2012 zasiadają urzędnicy zaangażowani w organizację mistrzostw. W czwartek obie grupy spotkały się ze sobą po raz pierwszy. Dyskutowano o grudniowym raporcie ekspertów UEFA, w którym federacja oceniała przygotowanie Gdańska do organizacji mistrzostw.

UEFA wymaga by organizatorzy mistrzostw rozliczali się z nią z działań w 13 różnych zagadnieniach. Są wśród nich m.in. komunikacja miejska, infrastruktura transportowa, bezpieczeństwo, zabezpieczenie medyczne czy warunki hotelowe.

W przypadku Gdańska część z nich ocenianych jest na razie krytycznie, inne nieco lepiej, są też takie, które zbierają jednoznacznie pozytywne oceny.

Ja na razie ostrzegawcze, czerwone światło (w skali UEFA oznaczające bardzo wysokie ryzyko) pali się przy zagadnieniach związanych z rozbudową portu lotniczego w Rębiechowie. - Będzie tak dopóki nie zostanie wbita pierwsza łopata pod budowę nowego terminalu - mówi Zbigniew Weiner, zastępca dyrektora biura prezydenta Gdańska ds. sportu i Euro 2012.

Ma to nastąpić w ciągu kilku miesięcy. Pierwsza część dwuetapowego przetargu na wykonawcę kończy się 16 lutego. - Prace rozpoczną się w lecie i obejmą budowę drugiego terminalu, pasa do kołowania i płyty postojowej - zapewnia Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych i marketingu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Zakończenie wszystkich robót planujemy na koniec trzeciego kwartału 2011.

Według oceny UEFA połowa kibiców, czyli ok. 20 tys. osób dotrze na gdańskie mecze drogą powietrzną. 95 proc. z nich przyleci do Trójmiasta w ciągu 10 godzin przed meczem i w takim samym czasie po jego zakończeniu odleci. Rozbudowany port musi nadążyć z ich obsługą. Inwestycję wartą 520 mln zł wesprze miasto i Urząd Marszałkowski.

Nieco wyżej (choć i tak nie najlepiej) UEFA ocenia przygotowanie miasta do turnieju od strony transportu drogowego. Może to dziwić, zważywszy, że większość inwestycji jest dopiero w trakcie projektowania lub realizacji - m. in. Trasa Sucharskiego, Nowa Słowackiego, Droga Zielona, Węzeł Karczemki.

Wśród nich jest także Kolej Metropolitalna. Na dzisiaj pewne już jest, że nie będzie ona łączyć bezpośrednio lotniska ze stadionem. Do mistrzostw nie powstanie także odcinek łączący Rębiechowo z Wrzeszczem. Jako pierwszy uruchomiony zostanie odcinek między lotniskiem a Gdynią, wykorzystujący już istniejące tory na trasie Gdynia-Kościerzyna. W obsłudze Euro to jednak nie pomoże.

- Ten odcinek, chociaż dłuższy, ma praktycznie gotową infrastrukturę bazującą na torach dawnej kolei, dlatego łatwiej i taniej będzie go uruchomić - przekonuje Paweł Wróblewski, koordynator projektu z Urzędu Marszałkowskiego. - Na przebudowę odcinka gdyńskiego potrzeba ok. 100 mln złotych, natomiast na budowę gdańskiego - 500 mln.

Całkiem przyzwoicie eksperci z UEFA oceniają ofertę hotelową Trójmiasta. Federacja wierzy, że hotele 3- i 4-gwiazdkowe powstaną na czas. Większe wątpliwości budzi natomiast powstanie odpowiedniej ilości hoteli o wyższym standardzie.

Przedstawiciele UEFA w kwietniu ostatecznie zdecydują, które miasta są przygotowane na tyle dobrze, by powierzyć im organizację meczów mistrzostw Europy.

Opinie (197) ponad 10 zablokowanych

  • myślenie życzeniowe - realizacja od bani (4)

    ja osobiście jestem bardziej zainteresowany koleją Gdynia-Rębiechowo, ale jak czytam, że na EURO uruchomi się ten odcinek bo jest tańszy i łatwiej to zrobić, niż Rębiechowo-Gdańsk, to zastanawiam się czy w tym kraju decydenci to sami debile

    • 9 1

    • daj spokój (3)

      Wizje kolei metropolitalnej można było opisywać w gazecie, ale jak dochodzi do konkretów, to kończy się na planie wykorzystania starych torów Gdynia - Rębiechowo.
      Nic dziwnego, skoro dotąd nie można zmodernizować Słowackiego dla ruchu samochodowego.

      • 1 0

      • i to jest tragedia - kolej po starych torach już dawno powinna jeździć (2)

        do tego nie potrzeba budowy kolei metropolitalnej - wystarczy tramwaj szynowy

        przeraża mnie jak mało wizji jest faktycznie realizowanych i to po najniższych kosztach

        zwykle robi się wszystko, by koszty były astronomiczne

        • 2 0

        • masło maślane (1)

          Wy w Gdyni nie wiecie że tramwaje są z zasady szynowe? To dlatego ten kawałek zrobią, coby was oswoić z tym wynalazkiem.

          • 1 2

          • miało być autobus szynowy

            :)))

            • 1 0

  • to ma sens

    po co nitka kolejki z do Wrzeszcza, lepiej do Gdyni przecież tam będzie stadion

    • 4 4

  • "gdy" masz rację

    ponieważ jest taniej powinni budować przelotówki (drogi szybkiego ruchu w mieście) poza Gdańskiem -gdzieś w szczerym polu...

    tracę nadzieję...

    • 0 2

  • "Na dzisiaj pewne już jest, że nie będzie ona łączyć bezpośrednio lotniska ze stadionem. Do mistrzostw nie powstanie także (3)

    odcinek łączący Rębiechowo z Wrzeszczem." Po tym stwierdzeniu Władze Gdańska, ale i Marszałek powinien poddać się do dymisji, gdyby byli honorowi.

    Wstyd i hańba, a może Pan prezydent upiera się dalej, aby jechać tramwajem na lotnisko??

    I co tu pisać, po prostu szkoda słów.

    Całe szczęście, i tak dobrze, że Rebiechowo będzie miało alternatywe - gdy np. spowije go mgła, zwiększą się stada ptaków, zostanie całkowicie zakorkowanie(miasto i lotnisko),....
    Pasażerowie będą mogli w dogodnych warunkach wsiąść w kolejkę i podjechać do Babich Dołów a tam w kulturalnych warunkach się odprawić i odlecieć w siną dal.

    • 5 4

    • gdyby lotnisko w Gdyni powstało to faktycznie miałoby większy sens (2)

      bo szybciej przewieźć kolejką kibiców z Gdyni do Gdańska niż z Rębiechowa do Gdańska

      • 2 1

      • Zauważyłem, że jesteśmy jednomyślni (1)

        może w końcu i rządowych ławach zaczną myśleć konstruktywnie i oby jak najszybciej, bo jeszcze trochę a kryzys nie pozwoli na wybudowanie tego tak potrzebnego terminalu.
        A marszałek przekaże jak zwykle pieniądze wiadomo gdzie,.... bo cuda muszą być:)))

        • 0 0

        • Jeśli tak konstruktywnie myśli PO w rządzie jak w Gdańsku

          to katastrofa.
          Tylko kto ostatni zgasi światło?

          • 0 0

  • Jeden z głównych wjazdów do gdańska mam na myśli ten z południa od

    strony pruszcza pożal sie boże droga jak w 16 wieku dziura na dziurze tragedia!!!! widoki też nie lepsza zniszczona po powodzi orunia jakies pojedyncze zapyziale kamienice stojace bez ladu i skladu zardzewiale mosty chodniki z co trzecim kaflem brak polowy kraweznikow codziennie jezdze tedy do pracy i czuje sie jakbym jechal przez kirgistan.

    • 6 1

  • NO ZAKOMPLEKSIONE SLDZIE! (1)

    CO JESZCZE DURNEGO NAPISZECIE!LUDZIE BEZ HONORU!CIAGLE NIE MOZECIE ODZALOWAC,ZE STADION TO U NAS I EURO BEDZIE!A WIECIE DLACZEGO TAK SIE STALO..MY GDANSZCZANIE NIGDY NIE WYMIEKAMY I ZAWSZE ZWYCIEZAMY!PAMIETAJCIE NIC O NAS,NIC BEZ NAS!NIEMCY POBICI,KOMUNA ZMIAZDZONA,GORKA ZDOBYTA!LECHIA ,STOCZNIOWIEC,WYBRZEZE ZAWSZE RAZEM-NAJLEPSI KIBICE W POLSCE!!!

    • 2 14

    • kto wpuscil kibola na konferencje?

      • 0 0

  • mieszkańcy wioski za Sopotem (2)

    gdzie największym wydarzeniem jest patrzenie w niebo tudzież "myśląca"ośmiornica musza swoje żale gdzieś wylewać.

    W końcu w Gdańsku tyle się buduje, a gryzoniom przepadają kolejne unijne dotacje.

    Pasmo gdyńskich "sukcesów" Maersk, apartamentowiec invest komfortu, stena line, terminal promowy, rozgrzebane blaszane wzgórze, polanka redłowska, stocznia, port, prokom w Rzeszowie, multimedia w Warszawie

    • 1 5

    • pasma gdańskich sukcesów nie da sie wymienic na stronie ;)

      • 1 0

    • Sukcesów byłoby więcej

      nie przeczę:))
      - warunek najważniejszy do spełnienia.
      Takich głupków jak Ty, jest w Gdańsku za dużo, i co gorsza, u władzy:((

      • 2 1

  • Kolejka (4)

    ja tam jestem wściekła na Budynia - daje ciała na maksa. Obiecywał kolej metropolitarną ale jak wczoraj stwierdził na gdańskiej trójce , że to się nie opłaca bo ta kolej nie będzie często uczęszczana po Euro. Kompletna bzdura ile ludzi jeździ beznadziejnymi pks-ami z żukowa , kartuz - ta kolei to aż się prosi. Panie Budyniu przejedź się pks-em w godzinie szczytu do okolic gdańska . Powodzenia.

    • 10 1

    • (2)

      Dopiero co (w październiku ) entuzjastycznie opisywano podpisanie umowy za 1,3 mln na studium wykonalności i przebieg trasy Kolei Metropolitalnej .
      Miała to byc inwestycja, na którą czekaja od lat mieszkańcy.
      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=29965

      • 4 0

      • (1)

        no to ktos zarobil 1,3 mln :)
        reszta do podzialu?

        • 2 0

        • Studium Wykonalności ma być gotowe do odbioru 10 kwietnia 2009 r.

          - Rozpoczniemy też konsultacje społeczne z mieszkańcami, tak aby przekonać wszystkich do tego projektu - mówi Struk.

          Głównym założeniem projektu jest połączenie koleją centrów Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Głównym jej efektem ma być znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Dzięki powstaniu Kolei Metropolitalnej usprawnione zostanie również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem. Dzięki niej ich mieszkańcy będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Gdańska. Teraz muszą przesiadać się w Gdyni lub zamiast kolei wybierać autobus.

          - To inwestycja na którą mieszkańcy Trójmiasta i regionu czekali od kilkudziesięciu lat - uważa Struk.

          Według planów urzędników budowa powinna ruszyć w 2010 r. i w zależności od możliwości finansowych samorządu województwa, jak i Gdańska i Gdyni, zakończyć się najpóźniej w 2015 r.

          • 0 0

    • I to nie jest jedyna ściema Adamowicza.

      Chodzi mu tylko o propagandę. Wmawia mieszkańcom Gdańska, że tak rewelacyjnie się tu żyje.
      Tak na serio to KAŻDE duże miasto powinno mieć np. monitoring miejski czy przyzwoity tabor komunikacyjny.
      W 2003 roku obiecywał, że Baltic Arena powstanie do wiosny lub lata 2007 roku. A jak jest? Każdy widzi. Pozdro:)

      • 0 0

  • Euro 2012

    Jak mawiali klasycy:"to będzie piękna katastrofa"!

    • 2 0

  • usmiechnij się jesteś w gdyni (1)

    2008 rok dla gospodarki Gdyni był bardzo zły,Prokom przejęty przez Asseco wyniósł się do Rzeszowa,Multimedia do Warszawy,Maersk opuścił terminal BCT i przeniósł się do Gdańska na terminal DCT,Stena Line też wybiera Gdańsk,Reuters również zmyka do Gdańska,ostatecznie pada stocznia,może wreszcie z tym lotniskiem coś się ruszy,bo cos nasza Gdynia podupadła gospodarczo.

    • 5 6

    • a co teraz miesci sie w pieknym biurowcu Prokomu w Gdyni przy torach?:)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane