• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ul. Orłowska może stać się nadmorskim salonem Gdyni

Patryk Szczerba
3 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Okolica molo w Orłowie nie dla samochodów
  • Strefa współdzielona to pomysł na ul. Orłowską po modernizacji.

Mniej samochodów, pierwszeństwo dla pieszych i rowerzystów - tak może wyglądać dolny odcinek ul. Orłowskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Gotowa jest dokumentacja projektowa zagospodarowania odcinka ulicy tuż przy plaży, która przewiduje takie zmiany.



Jak oceniasz zaproponowane przez architektów zmiany na ul. Orłowskiej?

O konieczności zmian na ul. Orłowskiej mówi się od dłuższego czasu. Wprowadzane stopniowo korekty (budowa parkingu naprzeciw szkoły, progi zwalniające) mają doprowadzić do oddania tego urokliwego miejsca pieszym. Ostatni pomysł to jeszcze większe ograniczenie ruchu samochodowego na rzecz pieszych i rowerzystów poprzez przebudowę odcinka biegnącego tuż przy plaży.

Każdego lata okazuje się bowiem, że zmotoryzowani ignorują znaki drogowe i zastawiają drogę tym, którzy na spacer po plaży wybrali się pieszo. Gdy straż miejska zabiera się za egzekwowanie przepisów, kierowcy podnoszą larum.

Równość na drodze

Pierwsze poszukiwania biura gotowego stworzyć projekt architektoniczny podjęto w połowie roku. Zakończyły się fiaskiem z powodu zbyt wysokich kwot zaproponowanych za realizację projektu. Udało się za drugim razem. W sierpniu wybrano firmę Nevora Projekt, która za przygotowaną wraz z pracownią architektoniczną MIDI koncepcję otrzymała blisko 122,5 tys zł.

Pod koniec listopada poznaliśmy efekt tych prac. Na ulicy Orłowskiej mają pojawić się nowe zejścia na plażę m.in. dla rowerzystów, niepełnosprawnych i matek z dziećmi. Na samym końcu zaplanowano plac rekreacyjny, gdzie będą mogły stanąć np. foodtrucki, natomiast na dojściu do niego zaprojektowano siedziska, ławki i nową zieleń. Pojawi się także nowe oświetlenie.

Końcowy fragment ulicy Orłowskiej to miejsce spokojne poza sezonem letnim. W wakacje przejście między samochodami bywa prawdziwą trudnością. Końcowy fragment ulicy Orłowskiej to miejsce spokojne poza sezonem letnim. W wakacje przejście między samochodami bywa prawdziwą trudnością.
Co z samochodami? Ich ruch ma zostać znacząco spowolniony i ograniczony do minimum, czemu ma służyć stworzenie jednej, współdzielonej strefy dla zmotoryzowanych, pieszych i rowerzystów bez krawężników, z rondem na wysokości Tawerny Orłowskiej zobacz na mapie Gdyni.

Kiedy realizacja?

Urzędnicy twierdzą, że mogą zaakceptować tę koncepcję, ale czy zostanie ona zrealizowana w zaproponowanej formie, okaże się prawdopodobnie w przyszłym roku, więc o terminach prac budowlanych na razie nikt nie chce mówić.

- Najpierw muszą zostać przeprowadzone konsultacje, a sam projekt musi być jeszcze dokładnie przeanalizowany. Na pewno wezmą w nich udział mieszkańcy Orłowa. Do dyskusji na pewno włączy się też miejski konserwator zabytków - informuje Sebastian Drausal, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni.

Miejsca

  • Midi Gdańsk, Sienna 5B

Opinie (165)

  • na 6 zdjęciu pokazaliście to co już jest postarajcie się bardziej.

    • 0 1

  • propozycje wyglądają całkiem fajnie, jednak (3)

    czy jest tam gdzieś w pobliżu duży parking?
    bo coś mi się zdaje że jak się zabierze możliwość wjazdu autami, to od razu zdecydowanie zmniejszy się liczba relaksujących się turystów,
    a chyba nie o to chodzi ;)

    • 4 6

    • .. (1)

      Jest parking 500m blizej, przy szkole i przy ladnej pogodzie tam tez policja i straz miejska powinna lupic kierowcow ktorzy zostawiaja auta gdzie popadnie...

      • 1 1

      • Taaaa... I publikować twarze na Trójmiasto.pl

        Hhaaahhaaa

        • 0 0

    • wrecz przeciwnie - liczba turystow sie zwiekszy. Chyba nie da sie relaksowac w spalinach?

      • 0 1

  • A ojcowie z dziećmi???

    Czemu tylko matki??

    • 2 1

  • Elegancko!

    Do tego świeci słońce bo wiadomo, że w Gdyni jest najwięcej słonecznych dni w Polsce;)
    Pozdro z Gdańska.

    • 1 2

  • Rondo na wysokości Tawerny Orłowskiej ? (3)

    Pomysł świetny ale współdzielony ruch piesi, rowerzyści, samochody i wszędobylskie motory z rondem? bez krawężników ?
    Dzieci biegające, matki z wózkami i ruch na rondzie?
    Ciekawe czy takie prawdziwe rondo z prawą wolną czy z trójkącikiem z pierwszeństwem na rondzie.
    Jak dla mnie ruch powinien kończyć się na wysokości parkingu na ul. Orłowskiej i koniec. Dalej deptak. Oczywiście dojazd do posesji i zaopatrzenie tak.
    A parking powinien być rozbudowany.

    • 10 0

    • To jest ściema żeby zrobić dojazd do przyszłego apartamentowca po Sanatorium (1)

      Nie wyobrażam sobie między Orłowski Molo a Tawerną Orłowską rondo.
      Ściema czy wy tego nie widzicie "Głosujący za takim projektem"
      Czemu nie zamknąć od parkingu na ul. Orłowskiej a dojazd zrobić na tyłach parkingu przez Kaczą mostkiem.
      To jest manipulacja.

      • 4 0

      • Zdziwnienie O

        bez krawężników a na wizualizacji są o co biega?

        • 0 0

    • Dokladnie - ruch samochodowy do parkingu i potem koniec.
      Zadne wspoldzielenie. Mogliby wjechac tylko mieszkancy (za szlaban) i zaopatrzenie.
      Albo rybka albo pip..
      Jak sobie to wyobrazacie - dzieci miedzy samochodami? Zero kraweznika? To po prostu bedzie zwykly parking a nie deptak.

      • 6 0

  • Po szkicach widać, że jest to tylko częściowe upiekszenie nadmorskiego fragmentu, (3)

    gdy cały ten ciąg komunikacyjno spacerowy wymaga gruntownej rewitalizacji i powinien być już dawno procesem długofalowym, całkowicie nakierowanym na odnowę przestrzeni fizycznej, ale przede wszystkim rozwiązywaniem problemów komunikacyjnych, upiekszajaco funkcjonalnych i społecznych tej części miasta, która przecież z różnych przyczyn uległa degradacji.

    A w to w ramach PPP powinny włączyć się f.developerskie właściciele przyległych posesji, miasto itd. A moze poszerzyć projekt o ciąg do Sopotu z jednej strony a z drugiej o zabezpieczająca klif funkcjonalną opaskę (taka jak na Oksywiu) do Polanki Redłowskiej) z wydzielonymi zejściami na plażę i wystąpić o środki rewitalizacyjne i zabezpieczające do UE?

    Mamy tu przecież nakierowanie na odnowę naturalnej przestrzeni fizycznej, ale przede wszystkim rozwiązywaniem problemów zabezpieczających przed erozją i z nimi związanych społecznych aspektów miasta, środowiska, turystyki,..która z różnych przyczyn uległa częściowej degradacji. A użyte w mat. projekty infrastrukturalne będą dopełnieniem, bo je najłatwiej pokazać i rozliczyć.

    Gdynia ma ogromne doświadczenie w zdobywaniu środków na podobne proj. i doskonale wiadomo jej, że rewitalizacja to nie jest proces puszczony na żywioł, ale starannie sterowany zaprojektowany, monitorowany i ewaluowany. Właśnie tym różni się od gentryfikacji napędzanej mechanizmami rynku czy jakiś dużych infrastruktur, których oczywiście nie deprecjonuje. Tylko widzimy w Orłowie jest problem i miasto próbuje go małymi kroczkami rozwiązywać, a to sie tak nie da bo za dużo tu zdegradowanej przestrzeni, w której żyje zwłaszcza przy ul.Orłowskiej zasiedziała społeczność z problemami, których w jakimś stopniu hołubi TPO, a należy tym ludziom pokazać, że tu można wiele zmienić na lepsze i oni na tym nie ucierpią. Bo naprawdę warto - przecież Orłowem zajmuje się wiele sensownych wykształconych i mądrych ludzi - przemyślcie to sobie bo naprawdę warto, żeby były to projekty wybiegające ponad przeciętność, zdecydowanie nastawione na poprawę jakości tego miejsca, terenów rekreacyjnych, podstawowej infrastruktury społecznej, a nie jakieś częściowe upiększenia i do tego mało efektowne a przez ciągłe poprawki b.kosztowne, do tego słabo przekładające się na jakość życia i postrzegania z zewnątrz.

    • 17 7

    • Właśnie Tego nam trzeba

      Kompleksowego ponadprzeciętnego potraktowania w szerokim tego słowa znaczeniu. Potrzebny wizjoner z klasą! Od zaraz. Bo za chwilę nie będzie co ratować. Bloki i ronda nad samym brzegiem morza.
      ta przestrzeń wraz z terenami po Maximie powinna być traktowana całościowo i stanowi idealny potencjał na otwarcie wizualne terenu wraz z perspektywą widoku na zatokę.

      • 0 1

    • tu trzeba wizji i działań, a nie sztukowania (1)

      metodą gospodarczą. Gdzie ta Gdynia z dużymi inżynierskimi projektami i wspaniałymi wizjonerami?

      Też jestem tego zdania, że należy zrobić raz a dobrze !!!!

      • 4 1

      • wielka szkoda,

        że nie ma w Gdyni fachowców, którzy potraktowaliby ten temat kompleksowo dla dobra nas wszystkich .

        • 2 2

  • Nie!

    Jako mieszkaniec Orłowa wyrażam swoją opinię: nie chcę, żeby stało się ono nadmorskim kurortem dla bogatych snobów!

    • 8 7

  • świetny pomysł

    Podoba mi się ta koncepcja władz miasta szczególnie ograniczyć ruch aut w tym miejscu bo Polacy w większości poruszają się wyłącznie tym środkiem lokomocji nareszcie coś zmienią a nie wciąż sprzedają ziemie deweloperom aby ci tylko biura budowali

    • 8 2

  • tylko, zeby pamietac o miejscach parkingowych!!

    Prosze nie traktowac samochodow jak zla - nie ma parkingow, ludzie nie bedzie wiec i tak wszystko byloby na nic.

    • 3 2

  • teraz też jest to magiczne miejsce

    ale wizualizacje robią wrażenie...

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane