• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unia krytycznie o inwestycjach w lotniska. Gdańsk pozytywnym wyjątkiem

ms, PAP
16 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują. Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują.

Inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków UE przynoszą znikome korzyści w stosunku do kosztów - uznali audytorzy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Na tle innych państw Polska wypada nieźle, a lotnisko w Gdańsku - bardzo dobrze.



Czy Polska mądrze rozbudowuje swoją infrastrukturę transportową?

Kontrolę portów lotniczych, które otrzymały unijną pomoc na rozbudowę, przeprowadzono od maja 2013 r. do października 2014 r. W Polsce zbadano lotniska w Gdańsku i Rzeszowie.

- Skontrolowaliśmy projekty inwestycyjne w 20 portach lotniczych - w Estonii, Grecji, we Włoszech, w Polsce i Hiszpanii - na które w latach 2000-2013 przeznaczono ponad 600 mln euro ze środków UE - powiedział dziennikarzom główny audytor Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Luc T'Joen.

Roztrwonione miliony

Ogólna konkluzja jest taka, że inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków unijnych nie doprowadziły do oczekiwanych rezultatów i dały znikome korzyści w stosunku do kosztów.

Przykłady? Grecki port lotniczy w Kastorii miał w latach 2005-2012 jedynie 176 tys. euro przychodu, a koszty jego utrzymania wyniosły w tym czasie 7,7 mln euro. Na rozbudowę drogi startowej w Kastorii przeznaczono dodatkowo 16,5 mln euro, ale nie skorzystał z niej żaden samolot takiego typu, dla jakiego przewidziana była modernizacja.

Z kolei przez port lotniczy w hiszpańskiej Kordobie przewinęło się 7 tys. pasażerów (2013 r.), choć sporządzone na potrzeby inwestycji prognozy przewidywały 179 tys.

  • Ten barak to terminal portu lotniczego w Kastorii. W latach 2005-2012 miał on 176 tys. euro przychodu, a koszty jego utrzymania wyniosły 7,7 mln euro.
  • Port lotniczy w greckiej Kastorii.
  • Lotnisko w Korobie chciało obsługiwać rejsowe samoloty i ponad 170 tys. pasażerów rocznie. Dziś deklaruje, że "powstało do obsługi general aviaton", a w zeszłym roku przewinęło się przez nie 7 tys. pasażerów.


Lotniska za blisko siebie i zbyt duże dla lokalnych społeczności

Urzędnicy stwierdzili, że ze środków UE dofinansowano budowę portów lotniczych, z których część była położona zbyt blisko siebie. Niektóre projekty budowlane były też za duże w stosunku do liczby samolotów i pasażerów.

Dodatkowo - zdaniem urzędników - działalność niektórych portów lotniczych w dłuższej perspektywie nie jest rentowna, niektóre z nich nie są dostatecznie wykorzystywane, a część nie była wykorzystywana wcale.

Polska i Gdańsk wyróżniają się pozytywnie

Zdaniem kontrolerów finansowanie nie zostało dobrze skoordynowane przez państwa członkowskie. W Estonii, we Włoszech i w Hiszpanii nie sporządzono strategicznych długofalowych planów rozwoju portów lotniczych. Tylko Polska przedstawiła wizję strategii rozwoju portów lotniczych.

Jednym z jasnych punktów tej ponurej analizy są polskie porty lotnicze. Kontrolerzy uznali, że lotnisko w Gdańsku jest jednym z czterech - spośród 20 przebadanych - samowystarczalnych finansowo.

W ostatnich latach Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał z Unii Europejskiej ok. 200 mln zł pomocy na sfinansowanie inwestycji zwiększających jego przepustowość oraz bezpieczeństwo. Pomoc wyniosła ok. 40 proc. wszystkich, szacowanych na ponad 400 mln zł wydatków, dzięki którym w Rębiechowie powstał nowy terminal pasażerski wraz z wyposażeniem, droga kołowania, płyta postojowa, doposażono też lotniskowe służby ratunkowe (m.in. straż pożarną).

Inwestycje jeszcze się nie zakończyły: cały czas trwają prace przy powiększeniu nowego terminalu oraz instalacja systemu wspomagającego lądowanie samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych.

Także drugi ze skontrolowanych polskich portów lotniczych nie ma powodów do wstydu: urzędnicy UE umieścili lotnisko w Rzeszowie na liście siedmiu portów lotniczych, które mają szanse być dochodowe w średnioterminowej perspektywie.

Jak powiedział T'Joen, audytorzy nie zajmowali się przypadkiem portu w Gdyni, gdyż w tej sprawie wypowiedziała się już Komisja Europejska. KE nakazała bowiem, by port lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrócił 21,8 mln euro (91,7 mln zł) pomocy, jaką otrzymał od samorządów Gdyni i gminy Kosakowo.

Materiał z czerwca 2014 r.

Okiem żurawia: lotniskowy terminal i estakada Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

ms, PAP

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • Kłamstwo!!! (2)

    Lotnisko Gdynia-Kosakowo nie korzystało nawet z 1 euro dotacji unijnych. Z tego powodu do dziś nie rozumiem jakim prawem jakaś tam komisja z Brukseli ma prawo ingerować w finanse samorządu w Polsce. To jak to jest jesteśmy krajem suwerennym czy nie?

    • 5 7

    • suwerenny? (1)

      chyba prowokujesz, suwerenny kraj to moglismy byc przed wejsciem do uni ale juz za pozno...

      • 0 1

      • na szczęście

        • 0 0

  • Borze Borze Słońce Skweru tak się stara i przemęcza! (1)

    A ta zua Unia brzydko mówi o lotnisku w Gdyni. Ojoj...

    • 13 5

    • Darz Bór

      • 0 0

  • stare technologie

    zmarnowano dotacje a rotary club powinien je zwrocic bo to uklad a nie specjalisci

    • 0 0

  • Brawo Gdańsk jak zwykle najlepszy, a Gdynia.. szkoda gadać

    • 5 8

  • Szczurek jeszcze kiedyś za to odpowie (1)

    "Na czym właściwie polega ta gdyńska afera? Dzisiaj wszyscy wiemy, że jednym z koniecznych warunków uruchomienia lotniska cywilnego w Kosakowie, finansowanego ze środków publicznych, było uzyskanie potwierdzenia ze strony Komisji Europejskiej dla zgodności z prawem udzielanej pomocy publicznej. Wiemy również, że wydatkowanie środków publicznych na ten cel przed uzyskaniem takiej notyfikacji, groziło olbrzymimi stratami. Pomijając aspekty prawne, wiemy dzisiaj, że racjonalne, gospodarne zachowanie, które by ograniczyło do zera ryzyko straty dla naszego miasta, wymagało postępowania w takiej kolejności: najpierw notyfikacja, potem realizacja.

    Prezydent Gdyni w ten sposób nie postąpił. Wniosek o notyfikację pomocy publicznej został złożony do Komisji Europejskiej, gdy realizacja projektu była mocno zaawansowana. Gdyby decyzja Komisji była pozytywna nic by się nie wydarzyło. Ale stało się inaczej"

    • 37 12

    • wg wypranych szczurzych móżdzków

      zrobił to Gdańsk.

      Ale tu nie chodzi o prawde tylko kolejne 80% w wyborach.
      Bo czym innym zajęły by się nieudaczniki z samorządności jakby przegrali wybory

      • 3 0

  • Poziom dziennkarstwa sięga dna (1)

    Port w Gdyni, nie był przedmiotem opracowania, o którym mowa w artykule nie ze względu na to, że wypowiedziała się w tym temacie Komisja Europejska, a dlatego, że inwestycja ta w całości finansowania była przez polskie samorządy.

    Ciężko badać jest efektywność przyznanego dofinansowania w przypadku, gdy takie dofinansowanie nie zostało przyznane.

    • 10 4

    • przecież w mediach panuje zasada prasy brukowej - byleby wywołać wsciekłośc w czytelnikach (obojetne kórej strony)

      • 2 0

  • Kochani Gdynianie proszę opuście ten artykuł, niech się Gdańszczanie nim onanizują (2)

    zostawcie ich. Nam nie potrzebne są niskiego lotu prowokacje, nawet te robione przez kolesie, kolesiów z KE jacyś tam czekający na premie T'Joen'y :))

    My i tak wiemy swoje i róbmy swoje, tak aby pokazać, że unia krów na naszym lotnisku pasać nie będzie, choć pewnie by bardzo chciała :))

    • 10 15

    • no, no Marych ujawnił swoje doświadczenia lotniskowo-seksualne

      • 1 0

    • To robisz z kumplami z psychiatryka zrzutkę na kontynuację budowy szczurodromu?

      Cenna inicjatywa, bardzo cenna...

      • 3 0

  • Szkoda, że nic nie powiedziano o lądowiskach w Szczecinie, Świdniku, Łodzi czy Bydgoszczy. (6)

    Nie mówiąc już o totalnej paranoi jakim jest lądowisko koło Zielonej Góry z jednym połączeniem dziennie dla lokalnego sołtysa.
    Gdynia to już klasyka lotniskowej paranoi i megalomanii lokalnego kacyka z Kosakowa i jego protektora Gryzonia...

    • 100 35

    • (5)

      a czy te lotniska, braly kase z unii?

      • 3 3

      • Najwyrazniej braly skoro musza oddac

        • 2 0

      • zdaje się że te lądowiska ciągnęły kasę ze samorządów - czyż nie? (1)

        podobnie jak Gryzoń-airport...
        a samorządy skąd?
        od wiernych?

        • 13 1

        • ale ja sie pytam, czy braly z unii a nie czy z samorzadow. to byla unijna kontrola.

          • 2 3

      • Lotnisko radom (1)

        0 lotów dziennie

        • 10 0

        • Poczekaj bo buduje się aerodrom w Klewkach k. Olsztyna

          ponoć za kasę którą CIA za talibów w kartonach przywiozła
          na razie będzie jedno połączenie tygodniowo - z Guantanamo ...

          • 3 2

  • ciekawe jakie konkluzje byłyby po przebadaniu finansowania autostrad (2)

    nie wiem czy kryteria jakie sie przyjmuje akurat dla lotnisk sa bardzo sensowne

    jesli zakłada się samowystarczalność, to można pozegnać sie z dostepnoscia

    za PRLu okecie też było samowystarczalne - i chyba to nikogo nie dziwi

    poza tym zauwazam, ze w polsce przebadano jedynie DWA lotniska, a co z reszta...? O ile wiem prawie wszystkie nie sa samowystarczalne

    • 5 3

    • (1)

      W Polsce zbadano te lotniska, które dostały dofinansowania unijne na rozwój. A co do samowystarczalności lotnisk, to na plusie są Poznań, Katowice, Kraków, Gdańsk i Okęcie. Wrocław jest prawie na zero a reszta mocno pod kreską.

      • 2 0

      • ciekawe - a skad takie informacje?

        bo ja niedawno czytałem, ze bodaj oprócz Okecia, Modlina, Gdańska i Krakowa, to inne lotniska nie wychodzą na zero

        • 1 0

  • Trwoni pieniądze się nie tylko w lotniska. (6)

    Pieniądze są trwonione na ogromną skalę także w rybactwie - dofinansowanie trafia w ramach lokalnych grup rybackich nawet do fryzjerów. W Mechelinkach zbudowano kilku rybakom salę konferencyjną, amfiteratr itd. Topi się w ścieżki rowerowe z granitowymi krawężnikami i innych bzdetach, jak fontanna za 1,6 mln w Wejherowie.

    • 59 10

    • (4)

      ale jakbys to ty wygral przetarg, to problemu by nie bylo. bol d*py zawsze sie zaczyna tam, gdzie zarobil ktos inny.
      i co to jest w ogole to rybactwo? moze chodzilo o rybolowstwo albo o robactwo?

      • 5 11

      • co to jest rybactwo? (3)

        rybactwo to rybołówstwo puls hodowla i chów ryb
        i nie zajmuje się biznesem

        Polska na tle innych państw świata jeśli chodzi o innowacyjność ma taką samą pozycję jak Kirgistan, zaś ogromne pieniądze z UE, naszych podatków i kredytów na te projekty to topienie kasy

        • 9 0

        • (2)

          dobrze byloby jakbys teraz podal jakies zrodlo tych rewelacji. przy czym zrodlo to nie jest "sobie poszukaj", albo strona jakiego blogera z radia torun.

          • 0 8

          • . źródło to ....smierdzaca hala rybna w Gdańsku i Gdyni

            dlaczego w Polsce jaet tak brudno, wszedzie syf od WC po hale rybną!!

            • 0 1

          • innowacyjność

            wpisz w wyszukiwarkę "Transformacja idzie słabo. Polska innowacyjna jak Kirgizja", bo przez bezpośredni link moderator usuwa mój wpis

            • 2 1

    • nie w rybactwie

      Tylko w rybołówstwie,chyba

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane