• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W 30 miejscach w Trójmieście staną ekrany akustyczne

Maciej Korolczuk
25 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • W centrum Gdyni od kilku lat stoją niskie ekrany. Ich atutem jest fakt, że nieco mniej ingerują w przestrzeń i nie zasłaniają widoku z jadącego pociągu.
  • Do czasu pomazania przez wandali ekrany nie wyglądają źle. Później jest już niestety nieco gorzej.
  • Ekrany staną w kilkunastu lokalizacjach Gdańska, Sopotu i Gdyni.
  • Ekrany akustyczne przy torach w centrum Gdyni, w tle pociąg Pendolino.

Wzdłuż zmodernizowanej linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wkrótce pojawią się nowe ekrany akustyczne. W samym Trójmieście zabezpieczenia przed hałasem pojawią się w 30 lokalizacjach, m.in. wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdyni, w centrum Sopotu i na Jana z Kolna w Gdańsku. Tylko na Pomorzu kolejarze wydadzą na ten cel ok. 120 mln zł.



Co myślisz o ekranach akustycznych w miastach?

Konieczność postawienia ekranów wynika z analizy porealizacyjnej przeprowadzonej przez kolejarzy po oddaniu zmodernizowanej linii. Wniosek, jaki z niej płynie jest jeden: hałas pociągów jest zbyt duży i trzeba go ograniczyć m.in. ekranami akustycznymi.

Analiza to prawie 300-stronicowy dokument przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wrocławską spółkę Lemitor. Eksperci od ruchu kolejowego opisują w niej oddziaływanie na środowisko zmodernizowanej linii kolejowej E65 z Warszawy do Gdyni.

Modernizacja linii umożliwiła zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla pociągów pasażerskich (do 160-200 km/h) oraz towarowych (maks. 120 km/h), co w konsekwencji znacząco skróciło czasy przejazdów, poprawiło jakość oferty przewozowej oraz stan środowiska naturalnego wzdłuż samej linii i pozwoliło na powstrzymanie postępującej degradacji stanu technicznego kolejowej infrastruktury.

Analizie poddano pomorski odcinek E65. Analizie poddano pomorski odcinek E65.
Wnioski z analizy zaskoczyły samych kolejarzy. Okazało się, że przewidywane na 2020 rok natężenie ruchu pociągów na Pomorzu i w Trójmieście zostało mocno niedoszacowane i znacznie przekracza prognozę sporządzoną w 2005 roku. Już teraz są one wyższe średnio o 34 proc. dla składów lokalnych, 56 proc. dla składów dalekobieżnych i aż 71 proc. dla składów towarowych. Jak wskazują autorzy analizy, 14 lat temu nie zakładano choćby kursowania szynobusów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Pomiary wykonano od końca sierpnia do początku października 2017 r. Przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na pomorskim odcinku linii E65 stwierdzono w 188 budynkach (w ciągu dnia) i w 771 budynkach (w nocy). W Trójmieście najgłośniej w ciągu dnia jest w Sopocie (57 przekroczeń normy hałasu), a w nocy - w Gdańsku - za głośno było tu w aż 287 miejscach.

Ostatecznie przygotowano dwa warianty niezbędnej ochrony przeciwdźwiękowej. Tam, gdzie to możliwe zostaną zastosowane rozwiązania miękkie, tzn. minimalizujące drgania i hałas amortyzatory przyszynowe lub zostaną wymienione okna w budynkach. W pozostałych miejscach na Pomorzu stanie co najmniej 91 ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 10 km.

O to ostatnie rozwiązanie nie tylko zabiegali mieszkańcy budynków zlokalizowanych najbliżej przejeżdżających pociągów, ale też wydaje się ono najwłaściwsze ze względów technologicznych, bo zmodernizowana linia wyklucza w najbliższej perspektywie czasowej ponowną ingerencję w torowisko.

  • Koszt postawienia nowych ekranów i utrzymania ich przez 10 kolejnych lat ma wynieść ok. 120 mln zł.
  • Ekrany często padają ofiarą wandali i pseudografficiarzy.
  • Autorzy analizy wskazują, że ekrany to często jedyna możliwość ograniczenia hałasu przy torach kolejowych.


W Trójmieście ekrany pojawią się w 30 lokalizacjach.

W Gdańsku ciszej będzie przy ul. Niegowskiej zobacz na mapie Gdańska, Zawiejskiej zobacz na mapie Gdańska, Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska, Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, Kolejowej zobacz na mapie Gdańska, Subisława zobacz na mapie Gdańska, Pelplińskiej zobacz na mapie GdańskaPomorskiej zobacz na mapie Gdańska.

W Sopocie ekrany staną na Polnej zobacz na mapie Gdańska, Jana z Kolna zobacz na mapie Sopotu, Kościuszki zobacz na mapie Sopotu, Króla Jana Kazimierza zobacz na mapie Sopotu, Poznańskiej zobacz na mapie Sopotu, al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu, Monte Cassino zobacz na mapie Sopotu, Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Sopotu, Obodrzyców zobacz na mapie Sopotu, Małopolskiej zobacz na mapie Sopotu, Wejherowskiej zobacz na mapie Sopotu, Kujawskiej zobacz na mapie SopotuMazowieckiej zobacz na mapie Sopotu.

Najmniej ekranów stanie w Gdyni - tam pojawią się na Jesionowej zobacz na mapie Gdyni, Świerkowej zobacz na mapie Gdyni, Klonowej zobacz na mapie Gdyni, Limbowej zobacz na mapie Gdynial. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni.

Obszar opracowania na terenie Sopotu Obszar opracowania na terenie Sopotu
Jeden z naszych czytelników sugeruje, aby tam, gdzie to możliwe zastosowano tzw. niskie ekrany, których nie widać z okien przejeżdżającego pociągu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana.

- Nowe ekrany mają stanąć m.in. w centrum Sopotu. Mam nadzieję, że kolej nie planuje tam postawić obrzydliwych ekranów akustycznych, które na trwałe zeszpecą otoczenie. Tym bardziej w sytuacji, gdy jest już technologia, która pozwala walczyć z hałasem bez szpecenia przestrzeni publicznej - mówi pan Paweł, nasz czytelnik.
Na razie za wcześnie jednak, by ocenić, jakie rozwiązanie pojawi się w Trójmieście. Do tego czasu autorzy raportu wskazują, aby poza nowymi ekranami kolejarze zadbali też o profilaktykę, a więc bieżące utrzymanie torowiska polegające na jego podbijaniu i cyklicznym szlifowaniu szyn.

Koszt realizacji wszystkich zabezpieczeń akustycznych i ich utrzymania przez kolejnych 10 lat ma wynieść ok. 120 mln zł (w tym ok. 9 mln na ekrany i amortyzatory leżące na terenie zarządzanym przez SKM Trójmiasto).

Opinie (185) 2 zablokowane

  • Znowu znajomy królika zarobi ?

    Jeżdżę przez Włochy i Niemcy i nie ma tam tyle tego co u nas.
    Poczytajcie kto wprowadził restrykcje dotyczącej hałasu - dziwnym trafem pewne firmy potem przetargi wygrywały, aby stawiać ekrany w szczerym polu....

    • 0 2

  • szczurek wzdłuż lini kolejowej niech najpierw śmieci posprząta. (18)

    wstyd dla gospodarza miasta.

    • 95 12

    • Horała, czy Trzebiatowski? (3)

      Możecie podpisywać, który władca trolli sponsoruje którą wypowiedź?

      • 0 5

      • ostatnio pisałeś, że Putin uwziął się na szczurka:)))) (2)

        • 2 0

        • Ja pierdziu, za każdym razem ta sama odpowiedź :D

          Nieźle macie książeczki przygotowane. Ale dalej nie wiem, który z powyższych sponsorował Twój tekst...

          • 0 0

        • Teraz Kim Dzong Un spiskuje z Putinem we Władywostoku

          Jak by tu zaszkodzić Szczurkowi

          • 1 0

    • (3)

      po co ma gmina sprzatac (a jest do tego prawem zobligowana) skoro mieszkancy posprzataja jeszcze sie beda tym chwalic na trojmiasto.pl

      • 6 0

      • Powtarzam teren przy torach należy do PKP I to kolej ma sprzątać,a nie gmina!!! (2)

        • 4 3

        • na ch...j nam gmina

          co nic nie może?!
          Do reprezentacji?
          Chyba się reprezentację z ozdabianiem myli...
          Tylko że w tym przypadku, "reprezentanci" są równie "ozdobni" co i skuteczni.

          • 0 2

        • nie kłam

          • 3 0

    • Po co sprzatac? Ekrany zaslonia. (3)

      • 8 1

      • Ekrany stawia PKP ... i to PKP nie sprząta ... swojego terenu (2)

        a PKP rządzi teraz klika PiS ... więc to nie powinno nikogo dziwić, że syf ... i konie padają

        • 5 4

        • za komorowskiego przecież było czysto (1)

          • 1 2

          • nie było kliki PiS ... w janowie podlaskim nie padały konie

            a ta państwa stadnina miała z 200letnią renomą - Światową Markę

            • 4 1

    • polski syf

      Niestety Polska śmieciami stoi. Jeżdżę czasami pociągiem na trasie z Niemiec do Szczecina. Po przejechaniu granicy można sie za głowę złapać. Tory w szczecinie od strony stacji Gumience to syf, kila i mogila. Człowiek ma wrażenie, ze do Bangladeszu wjechał. Wladze swoja droga, ale sprzatanie pomoże na krótko bo wielu Polaków to niestety obdartusy i brudasy co śmieci rzucają pod siebie. Albo wyrzucają gdziekolwiek żeby zaoszczędzić pare groszy. Smutne, ale niestety prawdziwe. Ręce za to syfienie powinniobcinac.

      • 4 0

    • Teren wzdłuż lini kolejowej należy do PKP. Więc nie pisz głupot... (1)

      Wstyd dla PKP, która jest właścicielem terenu. Zanim coś napiszesz, pomyśl!!

      • 5 5

      • dlaczego kłamiesz? jesteś trollem z urzedu miasta?

        • 2 2

    • Śmieci tłumią hałas :)

      • 5 0

    • Za drobną oplatą mogę przygotować 600 stronicową analizę pokazującą że sztorm hałasuje i należy na plażach postawić ekrany

      Brawo. Tak się kręci lody z moronami. Najpierw wyciąć krzaki i drzewka wzdłuż torów które były naturalnymi ekranami a potem postawić za setki milionow konstrukcje które tworzą z miasta szkaradę, wiezienie i depresyjnego potworka. Na nic zapewnienie że nowe pociągi na nowych torach suną ciszej niż rozklekotany rower mevo. Horror. Jeynee miejsca które trzeba by ogrodzić podwójnymi ekranami to kościoły amen.

      • 12 1

    • trzeba było nie wyrzucać przez okno skm

      :)

      • 7 8

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Po co ekrany akustyczne wzdłuż Jana z Kolna w Gdańsku? przecież wzdłuż tej ulicy nikt nie mieszka, póki co istnieje słownie jeden budynek biurowy a po drugiej stronie mamy stocznie i hałasy z niej biegnące. Kuriozum wyciszenie torów kolejowych w strefie przemysłowej, to stocznie niech postawią wzdłuż swojego płotu.

    • 120 6

    • No chyba ktoś jednak mieszka przy Jan z Kolna. Byłeś tam kiedyś?

      • 1 0

    • Bo producenci ekranów muszą zarobić :) (1)

      Ekran akustyczny to przeżytek. Nic nie daje i zasmieca przestrzeń.

      Na zachodzie jakoś nie ma ich tak wiele. Pytanie kto lobbował za przepisami, które je wymuszają. I czy ta sama osoba nie jest producentem?

      Złodziejstwo.

      • 21 3

      • Ekrany są, tylko nie tak ohydne - często są drewniane i zazielenianie bluszczem

        • 0 0

    • Z czym masz problem? (3)

      • 1 20

      • Problem?? Czlowieku ,te ekrany sa potrzebne gdzie indziej,a kasa juz poszla! (1)

        Na przyklad przy obwodnicy -ludzie maja dzialki rekreacyjne,sa osiedla ,wioski ,stadniny koni -i nikt nic nie robi w sprawie ekranow pomimo blagan,petycji od lat!!

        • 0 0

        • Kolej to PKP, obwodnica to GDDKiA.. pretensje do rządu, że lewa ręka nie wie, co robi prawa

          • 0 0

      • Z paskudztwem w przestrzeni i marnowaniem pieniędzy publicznych.

        • 4 1

    • Nie mieszka?

      Widać, że nic prócz własnego smartfona nie widzisz. Tam mieszka bardzo dużo ludzi.
      A co do budynku biurowego C 200 to leży on na ulicy marynarki polskiej... nie na jana z kolna... A i żeby było śmieszniej tam też mieszkają ludzie ba! Nawet jest kilka budynków.

      • 6 2

  • Do projektantów

    Zaprojektujcie takie ekrany, żeby było przez nie widać okna jadącego pociągu, żeby pasażerowie mogli widzieć przestrzeń a nie tylko ściany "tunelu", natomiast osoby z zewnątrz - żeby widziały jadący pociąg.

    • 5 0

  • Te okropne ekrany muszą stanąć (3)

    bo kumple i ich firmy muszą zarobić. A pieniążki na ekrany najlepiej się wyciaga.

    • 42 4

    • Strażniczka testamentu już o to zadba. (2)

      • 4 6

      • (1)

        Pisiorki wprowadzily tą ustawę. Poczytaj kto na tym zarobił

        • 3 1

        • Ta pisiorki, może reptyliany?

          • 0 1

  • Kiepsko, z okna pociagu juz nic nie zobaczysz. (5)

    • 72 9

    • Czytajcie ze zrozumieniem.. (2)

      "W centrum Gdyni od kilku lat stoją niskie ekrany. (...) i nie zasłaniają widoku z jadącego pociągu."

      • 0 2

      • (1)

        Napisać można wszystko, pokaż mi takie ekrany.

        • 0 1

        • Jest foto w artykule

          • 0 0

    • Te tunele sa obrzydliwe (1)

      Beda brudne i pomazgrane. To nie lepiej zasadzić jakieś rośliny? ?

      • 48 0

      • tyle że w asortymencie roślin nie ma dla PKP

        koleś pinokia+ ich najnormalniej nie prowadzi

        • 0 1

  • (3)

    Te ekrany zupelnie nic nie dają, mieszkam w Gdyni obok torów kolejowych gdzie są zamontowane - żadnego efektu akustycznego. Do hałasu pociągu się przyzwyczaiłem szybciej niż do wyglądu ohydnych pseudo ekranów.

    • 86 5

    • (2)

      Tu nie chodzi o mieszkańców, tu chodzi o grubą kasę do wyprania.

      • 24 0

      • jeden ekran akustyczny szt.1 to min 2,5tys zł (1)

        Najskuteczniejszą osłoną przeciwhałasową w ciągach komunikacyjnych jest wał ziemny. najlepiej obsadzony niską zielenią. Jest to też rozwiązanie najbardziej przyjazne i naturalnie wpisujące się w krajobraz.
        To niskie koszty usypania i zazielenienia, a i potem też jego późniejsze utrzymanie nie nastręcza szczególnych problemów.

        • 8 0

        • i dzieciaki nie pobazgrają sprajami swoich ksywek

          jak pieski oznaczające teren

          • 3 0

  • Paranoja (4)

    Trzeba było schować na tych odcinkach kolej pod ziemię i byłoby po hałasie. A tak powstaną piękne fortyfikacje codziennie przyozdabiane przez pseudo graficiarzy, zasłaniające "urokliwe" zakątki naszych miast. Następnym krokiem bedzie wybudowanie ekranów przy drogach wzdłuż trójmiejskiej aglomeracji, bo samochody przeszkadzają. Być może wpadną na pomysł odgrodzić plażę , bo szum fal i hałas mew może nieść dyskomfort komuś. Najgorszy temat będzie do zrealizowania z samolotami, bo wówczas trzeba by przykryć całe miasta dachami akustycznymi. Wpadamy w paranoję cywilizacyjną. Wywalić to wszystko za miasto i dojeżdżać np. rowerami, hulajnogami, rykszami, wrotkami do swojego lokum.

    • 80 8

    • schowanie pod ziemię nie będzie kosztowało 9 mln pln tylko 9 mld (2)

      • 3 1

      • No tym bardziej. Bedzie większa "pralnia", wiekszy zysk dla przyjaciół królika.

        • 2 0

      • to niech puszczą tory morzem po plaży ... nikomu nie będzie tam hałas przeszkadzał

        a i widoczki pikne będą

        • 3 1

    • Dobra podpowiedź, dla tych gogusiów z warszawki, co mieszkają w Neptun Parku...

      • 2 1

  • Nie szpetocie!

    Bezmyślność- wycinają drzewa wzdłuż torów i ustawiają takie szkaradztwa?

    • 3 1

  • Coś nie bardzo rozumiem (2)

    Po co ekrany ,niech ta zmurszala PKP i pkp skm i PKM zaczną w końcu wymieniać tabor.Dwa składy Impulsa na SKM ce,kilka składów na polregio,kilkanaście Pendolino,Flirtów i trochę zmodernizowanych wagonów IC,niektóre lory kontenerowe to stanowczo za mało.Naprawdę to wstyd,że stosunkowo nieduże firmy miejskie cały czas wymieniają tabor,Gdańsk tramwaje i autobusy,Gdynia autobusy i trolejbusy ,a duże PKP wciąż nie może się odnaleźć w XXI wieku.A może zamiast kombinować z ekranami zacząć wymieniać wózki w wagonach i EZT.Przeciez to wózki generują największy hałas. Gdyby zmodernizowane EN 57 i EN 71 miały zmodernizowane wózki byłoby daleko ciszej. Mam na myśli wózki Stadlera.W okresie międzywojennego 20 sto lecia wybudowano od podstaw Port i miasto Gdynia,wybudowano linię kolejową do Bygoszczy,by omijać Wolne Miasto,zbudowano COP Centralny Okręg Przemysłowy,polaczono koleje,spadek po trzech różnych zaborcach,a teraz w ciągu 30 stu lat jakoś nie da się.I jeszcze jedna uwaga,któryś z internautów piszę,że w innych krajach szyny się spawa,a u nas nie.To nieprawda,już od wielu lat stosuje się szyny spawane,jedyne miejsce gdzie nie są spawane to rozjazdy, ale chyba zrozumiałe że względów oczywistych.Pozdrawiam narzekaczy.

    • 8 0

    • nie trzeba zmuszać

      Wystarczy zapłacić.
      Proste.
      "Duże" PKP jest od dużych przewoizów, przewozy lokalne są w gestii władz samorządowych (organizacja, budżet ) i "dedykowanych" podmiotów (Regio, skm, pkm - świadczenie usługi).
      Ale skoro przez 20 lat likwidowano w pomorskiem kolej i jej zaplecze, to raczej trudno się spodziewać entuzjazmu i skokowej poprawy jakości...
      I proszę tu nie podnosić spraw własności - jeśli podmioty realizujące usługi nie muszą dopasować się do potrzeb jedynego (!!!) klienta, to chyba coś nie tak jest z "rynkiem" i jego prawami... ;)
      Po prostu, na taki poziom usług nas stać a "organ" przedstawicielski reprezentujący nasze (mieszkańców pomorskiego) interesy i potrzeby nie działa zgodnie z oczekiwaniami... Coś w priorytetach?

      • 0 0

    • też rozjazdy np. na linii CMK, gdzie są ruchome nosy w zwrotnicy i w ogóle nie ma przerwy w toczeniu się koła

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane