• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku będą jeździć odkryte autobusy. Sporo zmian w Śródmieściu

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Aby uruchomić nową linię, miasto kupi trzy nowe autobusy. Pojazdy będą mogły zabrać maksymalnie 30 osób, będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a dzięki składanemu dachowi będą mogły być wykorzystywane przez cały rok. Aby uruchomić nową linię, miasto kupi trzy nowe autobusy. Pojazdy będą mogły zabrać maksymalnie 30 osób, będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a dzięki składanemu dachowi będą mogły być wykorzystywane przez cały rok.

W maju na ulicach Gdańska pojawi się nowa, skierowana głównie do turystów linia autobusowa. Kursujące co pół godziny autobusy z odkrytym dachem - wzorem zachodnich miast - będą kursować wokół centrum i pokazywać turystom największe zabytki i najpopularniejsze miejsca w Gdańsku. Zmian w ścisłym centrum będzie jednak więcej.



Cena 45 zł za bilet na autobus obwożący po atrakcjach Gdańska jest:

- Kupując bilet 24-godzinny, turysta będzie miał możliwość wysiadania i wsiadania w dowolnym miejscu i czasie w trakcie obowiązywania biletu. Trasa będzie wiodła przez Stare, Główne i Dolne Miasto, a turyści będą mogli zobaczyć z nowej perspektywy takie punkty jak Teatr Szekspirowski, Europejskie Centrum Solidarności czy Muzeum II Wojny Światowej - opowiada o nowym pomyśle Łukasz Wysocki, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej, która przy udziale miejskich przewoźników zajmie się obsługą nowej linii.
Autobusy "Hop On Hop Off & Visit Gdansk", bo tak się będzie nazywać nowa linia, będą kursować co 30 min. (18 kursów dziennie), a na pokładzie pomieszczą w sumie 30 osób, które o najpopularniejszych zabytkach i miejscach w Gdańsku będą mogły słuchać w ośmiu językach. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. To pierwsza tego rodzaju linia autobusowa w kraju.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje (dawniej ZKM) wkrótce ogłosi przetarg na zakup trzech nowych pojazdów, które dzięki rozkładanemu dachowi będą mogły być wykorzystywane całorocznie np. przy wizytach biznesowych.

24-godzinna wejściówka kosztować będzie 45 zł (ok. 10 euro). Bilety będzie można kupić w Internecie, a także w Punktach Informacji Turystycznej, na dworcach czy lotnisku. Cena nie wydaje się niska, choć w porównaniu do miast, gdzie autobusy wożą turystów w podobnej formule, w Gdańsku będzie nieco taniej (dla porównania w Pradze czy Amsterdamie podobny bilet kosztuje ponad 20 euro). Jak powiedział nam Łukasz Wysocki, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej, trwają prace nad stworzeniem nieco tańszego pakietu dla mieszkańców Gdańska, ale na konkretne decyzje w tej kwestii trzeba jeszcze poczekać.

Pierwsze kursy odkrytych autobusów mają ruszyć już w maju, ale inauguracja może się przesunąć na czerwiec, ze względu na ewentualne opóźnienie rozstrzygnięcia przetargu. Linia w tym kształcie ma kursować nawet do końca października.

Sporo zmian w Śródmieściu

Podczas czwartkowej konferencji prasowej, na której zapowiedziano inaugurację nowej linii, zaprezentowano też plany zmian w Śródmieściu. A tych w 2017 r. nie będzie brakować.

- Naszą główną ideą jest ożywienie ulic Głównego i Starego Miasta. Chcemy podnosić atrakcyjność tego szczególnego miejsca dla mieszkańców i turystów. Stąd też nasze działania przy zagospodarowaniu podwórzy, co będziemy kontynuować także w tym roku. Ponadto inwestujemy w infrastrukturę parkingową, wymieniamy parkomaty, stawiamy nowe kosze na śmieci, porządkujemy kwestie ogródków gastronomicznych i nie ustępujemy w walce z nielegalnym handlem - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
  • Tak ma wyglądać ul. Św. Ducha po modernizacji.
  • Ulica św. Ducha w obecnym kształcie. Jeszcze w tym roku zostanie zmodernizowana.
  • W ramach prac ulica zyska m.in. nową nawierzchnię.
  • Przebudowane zostaną także podziemne sieci wodno-kanalizacyjne.
  • Przebudowa ma ruszyć niebawem.


Tegoroczne zmiany rozpoczną się remontem ul. św. Ducha zobacz na mapie Gdańska, gdzie pojawi się nowa brukowana nawierzchnia, zostanie też przebudowana sieć wodno-kanalizacyjna, pojawi się dodatkowa mała infrastruktura. W tym roku prace obejmą też ul. Złotników zobacz na mapie Gdańska, Przędzalniczą zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie Podmłyńskiej z Podwalem Staromiejskim i Pańską zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Mieszczańską zobacz na mapie GdańskaKrowią zobacz na mapie Gdańska. W przyszłym roku ruszy z kolei zapowiadana przebudowa Długiej i Długiego Targu, Za Murami i Podwala Przedmiejskiego.

Nowy układ ulic jednokierunkowych w rejonie Świętojańskiej i Straganiarskiej w Gdańsku. Nowy układ ulic jednokierunkowych w rejonie Świętojańskiej i Straganiarskiej w Gdańsku.
Zmiany w organizacji ruchu czekają też kierowców wjeżdżających do Śródmieścia i Strefy Ograniczonej Dostępności.

- W tym roku nadal będziemy pracować nad uspokajaniem ruchu w ścisłym centrum. Już w lutym wprowadzimy jednokierunkowe kwartały ulic w rejonie ul. Świętojańskiej i Straganiarskiej. Zostanie też rozszerzona strefa ograniczająca ruch dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t., a także nastąpi dalsze ograniczenie ruchu pojazdom wolnobieżnym tzw. meleksom, których funkcjonowanie wzbudzało w ostatnich latach spore kontrowersje. Wiosną zmienią się też zasady na deptakach. Od maja słupki ograniczające wjazd na ciągi piesze otwierane będą w nowych godzinach (6-10 rano) - wylicza Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Opinie (173) 2 zablokowane

  • budyn z grzelakiem na nowe mieszkania wlasnie zarabiaja

    • 0 0

  • może dość

    Genialny pomysł byłego i obecnego vice -prezydenta -obaj tak samo nieudani .Ograniczenie wjazu na wskazane kwartały powinno dotyczyć wszystkich równiez nowych autobusów bo jak niei to jest to nieuczciwa konkurencja i monopol co stanowikolejne naruszenie prawa przez miasto .Chodzi po prostu o wyeliminowanie tzw.meleksów ,które jeżdzą w wielu miastach w Polsce i tam władzy miejskiej to nie przeszkadza .Co do tego że wzbudzają kontrowersję to opinie są podzielone wielu turystów jest bardzo zadowolonych i chętnie z nich korzystają , a tak apropo to straż miejska w Gdańsku też budzi wiele kontrowerji i jakoś tym się prezydenci i nie przejmują , bo przecież zawsze chodzi tylko o kasę

    • 2 0

  • (5)

    Szeroka od poczty do Żurawia powinna być deptakiem. Skwer Świętopełka odnowiony więc byłoby to fajnym przedłużeniem spacerowym na pobrzeże. Odcinek Grobli wyłączyli,zrobili ładną kostkę i jakie fajne miejsce na relaks. Zrobić więcej takich miejsc właśnie.

    • 115 21

    • 100 osób pracujących i dorabiających na meleksach w sezonie straci prace

      100 osób pracujących i dorabiających na meleksach w sezonie straci prace

      • 0 0

    • Jasne.

      Zamknąć wszystkie ulice Głównego Miasta dla ruchu samochodowego, resztki stałych mieszkańców wysiedlić i zrobić skansen dla turystów. Taką wizję na Budyń?

      • 6 3

    • Świętojańska

      Park odnowiony to oprócz Szerokiej również ul. Świętojańska powinna być zrewitalizowana.

      • 3 1

    • a jak zaopatrzenie ma tam dojechać ? (1)

      Ech ty ćwoku

      • 4 16

      • nie obrazaj jak nie rozumiesz.

        rozumiem ze na dluga nie dojezdza zaopatrzenie....
        Ech Ty Ćwoku

        • 10 4

  • dobry pomysł (10)

    • 67 13

    • myśle że jakby to był dobry pomysł to prywatna firma dawno by na niego wpadła (3)

      Zresztą jeżdżą po Gdańsku różne wycieczkowce z lepszym i gorszym powodzeniem.
      Skoro na to wpadł ZTM to na pewno będzie to nierentowne bo powtarzam , prywatny biznes dawno by coś takiego zrobił gdyby z tego była perspektywa zarobku,
      Ale jak wiadomo Lisicki nie wydaje swoich pieniędzy tylko podatników a te nigdy tak nie bolą jak znikają.

      • 8 5

      • 100 osób pracujących i dorabiających na meleksach w sezonie straci prace

        • 0 0

      • a (1)

        prywatny biznes juz jest taki na starym miescie i funkcjonuje, ale Grzelak to grzelak.....

        • 4 2

        • Mnie bardziej interesuje którędy to będzie jeździć i czy nie będzie hałasować ludziom pod oknami

          jak te wieśniaki od meleksów. No i na czym będzie polegać ograniczenie dotyczące tych niewydarzonych meleksairzy. Mam nadzieję, że zostanie ograniczona ich ilość, a nie tylko obszar działania na Głównym Mieście, bo na Starym Mieście tych hałasujących muzyczkami (bez tantiem?) i piszczącą sygnalizacją złomów - poraża w sezonie.

          • 1 0

    • a nie wystarczy że meleksy już "szturmują" starówkę (1)

      też opowiedzą o historii i taniej...

      • 0 1

      • Meleksy do likwidacji

        • 0 0

    • Hop on za pieniądze podatników (2)

      to jakiś gdański, grzelakowy patent. Wszędzie na świecie, robią to prywatne firmy

      • 4 5

      • super biznes

        Zero ryzyka. Wkłada się pieniądze podatników, jak nie wyjdzie to się wytłumaczy, że to promocja albo społecznie potrzebne

        • 1 1

      • Ale i nas jest po budyniowemu.

        Mieszkania w kamienicach też miasto wynajmuje turystom. Oj kręcić lody to oni potrafią.

        • 3 0

    • Może wreszcie indywidualni turysci

      Przestana przewodnikom d u p e zawracac i sie domagac oprowadzania za stawke 10 zl

      • 1 2

  • 100 osób pracujących i dorabiających na meleksach w sezonie straci prace

    100 osób pracujących i dorabiających na meleksach w sezonie straci prace
    Kolejna głupia i skandaliczna decyzja Adamowicza i Grzelaka.

    • 2 1

  • Turyści... a mieszkańcy?

    Jest plaża, jarmark i cała reszta, turyści i tak przyjadą. To wygodą i poprawą jakości życia mieszkańców należałoby się zająć.

    • 1 0

  • A szadółki ta linia będzie obejmować? (1)

    • 10 3

    • Podobno za Szadolki obowiazywac bedzie 5eur doplata do biletu:)

      • 0 0

  • Mialoby to sens

    Gdyby bus jezdzil po calym 3city, ale sam Gdansk? Slabo to widze...

    • 1 0

  • cena zabije pomysł - co za idiota ja wymyslił? (9)

    skoro ktoś życzy sobie AŻ tyle, to niech to bedzie prywatna firma i niech się z tego 'modelu' biznesowego utrzyma

    a skończy się na tym, że mieszkańcy dorzucą się do autobusów, do kierowców i do paru urzędasów i prezesów, a autobusy beda jeździć puste

    • 108 51

    • cebulaaa

      a co, ty pewnie 5 zł byś nie dał cebulaczku co hahahah

      • 0 0

    • Niestety ale masz rację.

      Ależ ile inwestycji jest zrobionych tylko dla wypompowywania kasy.

      • 0 0

    • moim zdaniem 10 euro (okolo 45 zl) to nie jest duzo dla turystow. (5)

      Pytanie jak to bedzie wygladac od strony ogranizacyjnej.

      • 29 14

      • według ciebie turysta powinien płacic wszędzie tyle ile w domu? (3)

        Nie wiesz co to jest rynek lokalny?

        to po pierwsze

        po drugie przy takiej cenie to taki autrobus powinien obskakiwać nieco wiecj atrakcji - jak w Londynie, Paryzu, itd... A co u nas zaoferują? I przede wszystkim jakie widoki...

        co najmniej powinien obemowac przejazd do sopotu

        po trzecie... Rozumiem ze w Gdansku sa tylko turyści zagraniczni

        nie wiem czy cokolwiek z tego zrozumiałeś, polecam sprawdzić jak to wyglada własnie za granicą

        • 11 7

        • (2)

          No napisali, że podobny przejazd w Pradze czy Amsterdamie kosztuje 20 ojro.

          • 9 2

          • no ale zrozumiałeś cokolwiek z tego co napisałem?

            • 2 0

          • Tylko ile tam ludzie tych ojro zarabiają?

            • 3 1

      • Zachodnie turysty płacą państwu twardą walutę za kazdego dzika

        • 3 0

    • bo to wymyślił Grzelak, on jest ociężały ale bardzo potrzebuje sukcesu

      Hopony tylko prywatne!!!

      I wtedy jestem ZA.

      • 10 1

  • znowu błąd

    Takie autobusy jeżdżą w Krakowie, komuś się pomyliło, że "To pierwsza tego rodzaju linia autobusowa w kraju."

    Warto sprawdzić info, zanim się coś napisze.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane